Uppdateringstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varit och ridit ut själv idag 😁
Eller ja, sambon och Harry gick med, men det var mest för att jag inte skulle rida vilse 😆
Hon skötte sig exemplariskt, så himla mjuk och fin.
Härligt att kunna trava fram på skogsvägen med en lätt kontakt och hästen i en rund och avslappnad form 🌟
IMG_4844.webp

Min bajsar sällan på ridtur men kissar typ alltid O_o
Helst innan jag hoppat upp, annars i början av passet (och gör han inte det går han och kniper :down:). Han har definitivt en "kiss-fläck" på gräs, mellan stallet och uppsittningsplatsen :D

Brukar alltid släppa den typen av hästar i boxen en stund innan ridning 😊

Idag skulle vi visa en ny ridslinga för medryttaren som rider stallets gammelponny. Elsa fick världens chock när denna 31 år unga miniponny susade förbi henne ala Seabiscuit-style, inte ville stanna och sedan trippade hela vägen hem. Barnets mamma fick agera fysisk bromskloss framför i skritten 😂 kul när pensionären får sprätta och ynglingen på tre år under inridning får agera stabilt stöd.

@MimmiNO @Sirap
Min tidigare shettis var en sådan som aldrig någonsin bajsade när hon var ute och sprang, tömkördes, longerades, kördes eller liknande under de 5-6 åren jag hade henne. Även om vi var ute i tre timmar och gick. Men det var inte på något sätt inlärt (jag hade henne från föl), utan det var helt enkelt sådan som hon var.

Nuvarande storhäst är motsatsen och kan ibland bajsa flera gånger på en halvtimme, men nästan alltid någon gång när vi rider.
Min brukar inte heller göra det när vi rider ut och det är absolut ingenting någon lärt honom. :)

Idag fick jag testat vår nya barbackasadel som fick högsta poäng av både mig och cob!
Visa bifogad fil 129137

Vi kunde rida i alla gångarter och klättra både upp och ner utan att den flyttade på sig, och både jag och fröken fann den synnerligt bekväm. Fröken passade till och med på att testa om den var monstersäker (det vill säga om matte satt kvar även när cob helt plötsligt hoppade en meter åt sidan), vilket den var, så 10/10! :rofl:
Tycker det känns som man sitter fast uppe på ryggen när man väl satt sig i den. Väldigt mjuk och skön och lagom varm tycker jag att min är 🥰

Idag fick vi åka iväg till en kompis som bjöd in oss på ridtur. Jag var supernervös eftersom jag inte ridit på några veckor (lättare hjärnskakning först, regn och sen beredskap) och Java kan krångla lite när det går långt mellan gångerna, särskilt när det är saker som vi inte brukar göra.
Men hon sprang på transporten - mejade nästan ner mej eftersom hon ville in 😂
Sen uppförde hon sig exemplariskt på ny plats. Och jag kunde bara slappna av och ha roligt 🥰

Bifogade filer

• 4F9AA342-18A9-42B5-81B4-10672E0C9F8C.webp
    4F9AA342-18A9-42B5-81B4-10672E0C9F8C.webp
    204,8 KB · Visningar: 56
Tog in hästen idag och gav honom hans nya dyra gröt-mat. Den ratades rejält :meh: åt äpplena och smakade typ, sen föredrog han hö.
Tog med byttan till ligghallen (ponnysarna var ute i hagen) och lyckades där lura i honom resten :p

Vi red på tur i dag med en av de som driver stallen, hun på lånt kat c ponni som hun bare såvidt red litt på i går, jeg på min ungponni....
Det gikk utrolig fint. Ja, Maren sket før oppsaling, 2 ganger på asfalten og en gang på jordet... men hun jeg red med sa at hun skulle hoppe av og fikse det... ombestemte seg til at hun heller kjørte en tur i bilen etterpå og fikset det, men jeg slapp i hvertfall.
Vi red gjennom boligfeltet, en liten snutt i et skogholt, og over jordene hjem. Ikke typen tur som jeg liker (jeg liker bedre å ri mest i naturen og ikke skritte på asfalt), men det var en verdifull erfaring for ungponnien. Hun så, og så og så... måtte stoppe og titte mange ganger, skumleste vi møtte var.... en stein.... i skogholtet...
Hun ble kjempesliten av turen både fysisk og psykisk, så leide siste biten hjem. Men hun var kjempeflink.

Jag är lite fascinerad över Ärtan och hur hon är byggd.
I stallet ser hon ut lite ut som en gammal travare, inget ont om travare men ja, ni vet. Smala ben, ganska kort hals, hög manke, litet huvud med stora öron.
Hon har väldigt långa ben och är bara 158 cm hög. Så sitter man upp och hon känns plötsligt mycket större och man har oväntat mycket häst framför sig. Har en ordinär skritt, trevlig trav och ganska stor och väldigt rund galopp. Jag tänkte mig symaskinstrav och markbunden galopp när jag först såg henne.
Jag är 162 cm och har benen mitt på magen, Molnet min irländare var lika hög och ganska grov, ändå såg jag större ut på honom. Jag får liksom inte riktigt ihop det 😆
Hur kan hon bli så mycket större med en ryttare på ryggen när hon ser så liten och tunn ut från backen 😅
Blir överraskad varje gång jag hoppat av och det är så nära till marken.

En liten raring är hon oavsett ❤️
IMG_4835.webp

Idag hade vi vår första Eamon-träning efter vårt sensommar-uppehåll. Det var kul att visa hur långt vi kommit på egen hand, sist vi sågs hade Elsa inte ens fattat grejen riktigt med skänklar. Hon jobbades en del på marken först för hand och tömkörning för att verkligen få igång bakkärran och trycket där. Uppe på tränade vi halt, ryggning och igångsättning innan vi gick vidare till att lära oss skänkelvikningen. Elsa var så himla duktig och kom verkligen igång bakifrån snett igenom och vi kom till den s.k. smörkänslan då och då. Så stolt!

Funderar även på att klippa en del av henne då hon redan är en svettmammut 😅

I fredags körde jag Elsa till ridhuset då det blåste något enormt. Hade sån tur att där var andra hästar och barn där så vi fick möjlighet att miljöträna på det. Hon var en pärla och så himla enkel att ha med helt själv, står som ett ljus när jag ska ta grejer från bilen, sadla, stänga/öppna portar osv.

Idag följde vi med som sällskap till konvalescenten i stallet då han ska skrittas 30 min och han gärna är lite på tårna själv. Gick super, Elsa känns så rutinerad att ha med, inga problem att ta täten 🥰

I fredags körde jag Elsa till ridhuset då det blåste något enormt. Hade sån tur att där var andra hästar och barn där så vi fick möjlighet att miljöträna på det. Hon var en pärla och så himla enkel att ha med helt själv, står som ett ljus när jag ska ta grejer från bilen, sadla, stänga/öppna portar osv.

Idag följde vi med som sällskap till konvalescenten i stallet då han ska skrittas 30 min och han gärna är lite på tårna själv. Gick super, Elsa känns så rutinerad att ha med, inga problem att ta täten 🥰
Så himla skönt med okomplicerade hästar. Guld värt. 🙏

I dag har vi ridd rundt jordene til gården, og vi har travet litt og prøvd på en galopp. Hun var voldsomt sprek rundt nedre jordet, så tenkte at jeg prøver en galopp i dag på øvre jordet. Travet på og jeg sjenklet og smattet, og deg ble 3 steg før hun brøt. Men hun fikk masse ros

Bifogade filer

• 20231008_152205.webp
    20231008_152205.webp
    440,8 KB · Visningar: 29
Så himla skönt med okomplicerade hästar. Guld värt. 🙏
Verkligen! Så glad att jag lagt mycket tid på att vänja henne vid en massa saker och speciellt att hon kan klara saker själv utan sällskap. Kommer ihåg när hon kom, detta yrväder som inte gjort något alls och kunde inte ens lyfta fötter utan att slänga sig. 😅

Igår tömkörde vi 10 minuter över bommar på banan innan jag hoppade upp och skrittade med konvalescenten på deras skogsrunda. Det var tur att de hade sällskap av oss då vi mötte en hel fårflock på rymmen 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 067
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 919
Senast: TantAgda
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar