Uppdateringstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hei, har ingen trener for hun har hatt en sene skade, så jeg driver fortsatt med opptrening. Vi får trave nå, så jeg har egentlig bare ridd overganger og serpentiner og øket trav mengden sukksessivt. Hun går bare på banen 1 1/2 dag i uken, og ellers rir vi ut i variert terreng. Jeg har to stykker på stallen som jeg egentlig kan spørre fordi de har masse erfaring med unghester, men jeg har ikke sett noen av dem ri eller trene enda, så jeg har ikke villet spørre før jeg ser hvordan de er. Begge virker veldig "harde" men på samme tid ikke...
Jag kan varmt rekommendera att söka efter en mer "allround" tränare som tränar brett med hantering, ridning, lastning etc. Jag har en tränare som tränat mig i grundhantering, lastning, inridning, miljöträning osv. Våra lektioner kan t.ex börja i tömkörning och sluta med ridning allt efter hästens kapacitet.

Bara som tips så brukar man kunna ha väldigt givande lektioner för tränare även under igångsättning. Går att göra jättemycket i skritt och även se till att det lilla man gör i trav/galopp blir så bra som möjligt.
instämmer helt. Jag har även tagit avsuttna lektioner då jag rehabbade min som hade spänningar i ländryggen. Båda rehab övningar men även tömkörning etc. Jag hade absolut också tagit lektioner om jag vore i din sits @MimmiNO

Hei, har ingen trener for hun har hatt en sene skade, så jeg driver fortsatt med opptrening. Vi får trave nå, så jeg har egentlig bare ridd overganger og serpentiner og øket trav mengden sukksessivt. Hun går bare på banen 1 1/2 dag i uken, og ellers rir vi ut i variert terreng. Jeg har to stykker på stallen som jeg egentlig kan spørre fordi de har masse erfaring med unghester, men jeg har ikke sett noen av dem ri eller trene enda, så jeg har ikke villet spørre før jeg ser hvordan de er. Begge virker veldig "harde" men på samme tid ikke...
Ibland kan det vara en god idé att ta tränarhjälp även under igångsättning. Man kan jobba ihop sig bra även under mycket korta, lugna pass om man har bra hjälp från marken. Att dina stallvänner har god erfarenhet av unghästar behöver förstås inte alls betyda att de fungerar bra som tränare, så det låter klokt att du inte frågar dem rakt av. Försök att hitta en bra tränare genom rekommendationer, skulle jag säga. :)

Ibland kan det vara en god idé att ta tränarhjälp även under igångsättning. Man kan jobba ihop sig bra även under mycket korta, lugna pass om man har bra hjälp från marken. Att dina stallvänner har god erfarenhet av unghästar behöver förstås inte alls betyda att de fungerar bra som tränare, så det låter klokt att du inte frågar dem rakt av. Försök att hitta en bra tränare genom rekommendationer, skulle jag säga. :)
Begge de på stallen jobber eller har jobbet som trenere. Den ene har lang utdanning fra Storbritannia og tar til seg problem hester i trening. Den andre har ridd inn flere hester for rideskolen som hun jobbet på som instruktør. Men jeg får se hva jeg gjør.
Ser ut som jeg skal ri på jordene med hun ene for å se om vi kan få ponnien til å slå over i galopp. Har fått klarsignal for galopp av veterinær, men hun har jo ikke lært galopp fatning, og foreløpig har jeg bare fått 2 steg, så vi skal prøve dette for å se om vi knekker koden så hun forstår hva jeg mener ... skal også snakke med en på stallen som rir for dressurtrener, denne treneren er også veldig god på unghester. Så har noen planer om å få hjelp.

Pink October!
Pappa var med i går og gikk med trolle ponnien og meg på uteritt. Vi møtte biler og så fremmede hester (og et shettis føll, så søtt) og hun var kjempeflink men engstelig.
I dag red vi alene, rundt jordene med trav, og så opp gjennom skogen til veien, leide på veien (den er veldig trafikkert og hun var spent) og resten av veien hjem. Ble 2 veldig fine turer. På fredag skal vi ut med lederhest og prøve få galopp på jordet, og neste helg skal hun bli ridd av en dressur trener som jeg skal begynne å ri for.
IMG_20231018_175616_730.webp

Idag blev en längre tur än tänkt då sambon hängde på med hundarna så att jag kunde visa vart vi hittat kantareller. enligt Equilab gjorde vi 285 övergångar, vilket är huvudsakligen stopp för svampplockning 😂 vi gick första delen av rundan innan jag hoppade upp och hon var så stabil så, hon bara knatar på. Bra träning i att ha tålamod till att stå still, det ska man inte underskatta.

Jag provade även att flytta mina stigläder till det bakre fästet på min ghostsadel och vilken skillnad det blev, kändes mycket rakare och stabilare för mig.

Förmiddagspass i paddocken idag. Promenerade dit och hem, vilket är precis lagom långt för att en latmask som jag ska komma igång litegrann men ändå inte hinna bli trött (600 meter typ, jag är väldigt bekväm av mig :D). Solen sken och det var vindstilla :love:

1697648466737.webp

Fick maken att plocka upp ett nytt reflexländtäcke på vägen hem. Det ska förhoppningsvis funka tillsammans med padden! Vårt gamla är typen som sitter under kåpan, och om inte annat var det dags att uppdatera med tanke på att gamla var typ fem år :angel:

Förmiddagspass i paddocken idag. Promenerade dit och hem, vilket är precis lagom långt för att en latmask som jag ska komma igång litegrann men ändå inte hinna bli trött (600 meter typ, jag är väldigt bekväm av mig :D). Solen sken och det var vindstilla :love:

Visa bifogad fil 130241

Fick maken att plocka upp ett nytt reflexländtäcke på vägen hem. Det ska förhoppningsvis funka tillsammans med padden! Vårt gamla är typen som sitter under kåpan, och om inte annat var det dags att uppdatera med tanke på att gamla var typ fem år :angel:

Jag brukar alltid promenera till och från anläggningen, ca 1 km. Perfekt uppvärmning för mig och hästen + att jag ogillar att använda hästen som en soffa med ben 😆
Även när jag rider ut går jag sista kilometern hem 😊

Kl
Idag har jag varit i stallet med stallägarna, tillika mina och sambons vänner ❤️
Har städat och slängt massa skräp. Förberett Ätrans box lite och hjälpt till att mocka.
De har satt upp ny utebelysning på stallet, ser så himla mysigt ut 😍
Även en mer rejäl lampa på baksidan mot gödselstacken och ut till hagen.
Ska bygga ut hagen till nästa helg så de får lite mer yta, gissar på ca 1.5 ha. Till vintern öppnar vi upp hela hagen så då får de nästan 3 ha.
Har en hage till på 1.5 ha som mest ligger vilande. Även mindre rasthage finns som även kan göras till sjukhage.

Nu är hästarna inne på nätterna, går ut 06 och kommer in 22 😊

@Bison & @Andromedae : vi gör samma här, går före och efter passet. Då hinner man göra lite lösgörande övningar samtidigt och hoppar upp på en mer redo häst. Och jag får igång mig själv 😅

Idag visade equilab på en 80 minutersrunda. Sanning med modifikation då jag a) gick upp till galoppslingan b) hoppade av och letade boots ett varv och c) gick hela vägen hem där vi på vägen mötte svampplockare som ville prata och klappa på Elsa. Så effektiv ridning var det lagom för ynglingen i solskenet. Det har gallrats och körts upp en massa stigar längs med slingan så det var mycket minihopp/tittande på alla nya stockar, stenar och högar. Men med lite framåtdrivande och hejarop så susade vi förbi allt. 🐎

Jag brukar alltid promenera till och från anläggningen, ca 1 km. Perfekt uppvärmning för mig och hästen + att jag ogillar att använda hästen som en soffa med ben 😆
Även när jag rider ut går jag sista kilometern hem 😊

Kl
Idag har jag varit i stallet med stallägarna, tillika mina och sambons vänner ❤️
Har städat och slängt massa skräp. Förberett Ätrans box lite och hjälpt till att mocka.
De har satt upp ny utebelysning på stallet, ser så himla mysigt ut 😍
Även en mer rejäl lampa på baksidan mot gödselstacken och ut till hagen.
Ska bygga ut hagen till nästa helg så de får lite mer yta, gissar på ca 1.5 ha. Till vintern öppnar vi upp hela hagen så då får de nästan 3 ha.
Har en hage till på 1.5 ha som mest ligger vilande. Även mindre rasthage finns som även kan göras till sjukhage.

Nu är hästarna inne på nätterna, går ut 06 och kommer in 22 😊
Høres ut som en drømme stall.

Kan man annat än att vara nöjd när världens bästa häst bjuder på en fantastisk ridtur I höstmörkret 🥰 så pigg och framåt, och hon frustade så gulligt mät jag berömde henne under ridturen 😅 har även fått till arr hon gnägger när hon får beröm och godis, kunna inte låta bli att skratta högt åt henne när hon gnäggade till så 🤣

Bifogade filer

• 1000004913.webp
    1000004913.webp
    195,1 KB · Visningar: 40
I går fikk ponnien prøve løshopping for første gang. Først tilvenning av bommene og det å løpe gjenom, og så et bittelite kryss som hun bare travet over. Til slutt en liten rekk, og da ble det et sprang. Viĺle ikke gjøre mer siden hun har vært skadet.
Det beste av alt var at innkallingen fungerte hele tiden etter første forsøket. Litt stolt når hun traver inn til meg😊

Jeg har lagt merke til at ponnien har begynt å snu hodet mot meg når jeg strammer gjorden (jeg strammer bare ett og ett hull med pause mellom). Begynte i forrige uke. Så jeg skal holde øye med det, men jeg er usikker på om det kan være salen eller om det er magen. Salen er "tilpasset" men det var i sommer når hun var beitetykk, nå er hun slankere, men mangler fortsatt en del muskler. Har sendt melding til salmaker med bilder for å se om hun skal komme ut og titte på den.
Eller kanskje det er magen? Hun stresser en del ved foring, og jeg føler at hun er konstant sulten. Hun får 8 kg høy om dagen, ponni rasjon hos oss. Er redd at mer høy vil gjøre henne tykk igjen. Funderer på å kjøpe inn litt halm som hun kan få ekstra. Men blir også bekymret for magesår, og sitter og ser på Gastri Vet fra Naf og lurer på om jeg bør kjøpe det inn... hvorfor kan man ikke få noen uker uten bekymringer med hester?
I går hadde hun håndbrekket på når vi red på tur, så ingen god dag. Når hun får velge å trave noen steg så virker hun fornøyd, men når jeg klemmer med sjenkel for at hun skal fortsette så bremser hun og faller på framparten. Håper jeg kan få noen råd av dressur treneren som kommer på lørdag....

Jeg har lagt merke til at ponnien har begynt å snu hodet mot meg når jeg strammer gjorden (jeg strammer bare ett og ett hull med pause mellom). Begynte i forrige uke. Så jeg skal holde øye med det, men jeg er usikker på om det kan være salen eller om det er magen. Salen er "tilpasset" men det var i sommer når hun var beitetykk, nå er hun slankere, men mangler fortsatt en del muskler. Har sendt melding til salmaker med bilder for å se om hun skal komme ut og titte på den.
Eller kanskje det er magen? Hun stresser en del ved foring, og jeg føler at hun er konstant sulten. Hun får 8 kg høy om dagen, ponni rasjon hos oss. Er redd at mer høy vil gjøre henne tykk igjen. Funderer på å kjøpe inn litt halm som hun kan få ekstra. Men blir også bekymret for magesår, og sitter og ser på Gastri Vet fra Naf og lurer på om jeg bør kjøpe det inn... hvorfor kan man ikke få noen uker uten bekymringer med hester?
I går hadde hun håndbrekket på når vi red på tur, så ingen god dag. Når hun får velge å trave noen steg så virker hun fornøyd, men når jeg klemmer med sjenkel for at hun skal fortsette så bremser hun og faller på framparten. Håper jeg kan få noen råd av dressur treneren som kommer på lørdag....
Andas 🙂 Det kan vara ingenting också eller att de är lite känsliga i väderomslag. Eller har en dålig dag helt enkelt. Det låter som du har en plan men tycker det är vettigt att prova och utvärdera en sak i taget, annars vet man ju inte riktigt vad det är som ger effekt. Jag har också begränsad giva och lägger till halm/lunch i slowfeednät/sly och tycker det funkar bra.

Andas 🙂 Det kan vara ingenting också eller att de är lite känsliga i väderomslag. Eller har en dålig dag helt enkelt. Det låter som du har en plan men tycker det är vettigt att prova och utvärdera en sak i taget, annars vet man ju inte riktigt vad det är som ger effekt. Jag har också begränsad giva och lägger till halm/lunch i slowfeednät/sly och tycker det funkar bra.
Spurte om pris på halm 1 ball på 15-20 kg koster 85 kr!!!! 😬
Venter på å høre fra salmaker og prøver evnt med 1 ball med halm først for å se om hun spiser det.

Spurte om pris på halm 1 ball på 15-20 kg koster 85 kr!!!! 😬
Venter på å høre fra salmaker og prøver evnt med 1 ball med halm først for å se om hun spiser det.
Dyrt att vara i Norge 😅 Men det borde hålla länge om du blandar ut ditt hö med 1-2kg per dag beroende av hull och så. När man mixar det med hö brukar hästarna också äta lite långsammare iom att de först sorterar ut hö innan de sänker sin standard och går på halm när hungern smyger på.

Dyrt att vara i Norge 😅 Men det borde hålla länge om du blandar ut ditt hö med 1-2kg per dag beroende av hull och så. När man mixar det med hö brukar hästarna också äta lite långsammare iom att de först sorterar ut hö innan de sänker sin standard och går på halm när hungern smyger på.

Japp, så jag gör med min glupska dam :)

Har en väldigt trött häst med feber 😔 tyckte hon sov ovanligt mycket vid flätandet på gången och tänkte att en tempkoll inte skadade. Mycket riktigt, 39 grader... Ringde grannveterinären som inte kunde komma ut ikväll men rådde till att hålla koll, tempa ikväll och höra av oss imorgon bitti. Hon äter och dricker någorlunda (om än inte med vanliga tinkeraptiten). Dubbelkollade med distriktaren också som inte tyckte det lät som att hon behövde komma just nu men att jag alltid kan ringa ut henne senare om det blir värre. Så vi håller tummarna att Elsa piggnar till.

Har en väldigt trött häst med feber 😔 tyckte hon sov ovanligt mycket vid flätandet på gången och tänkte att en tempkoll inte skadade. Mycket riktigt, 39 grader... Ringde grannveterinären som inte kunde komma ut ikväll men rådde till att hålla koll, tempa ikväll och höra av oss imorgon bitti. Hon äter och dricker någorlunda (om än inte med vanliga tinkeraptiten). Dubbelkollade med distriktaren också som inte tyckte det lät som att hon behövde komma just nu men att jag alltid kan ringa ut henne senare om det blir värre. Så vi håller tummarna att Elsa piggnar till.

Hon är inte nyvaccinerad eller så?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 062
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 912
Senast: TantAgda
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
12
· Visningar
649
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025