Uppdateringstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag gav vi oss ut i blåsten för en ridtur, väder är ju också en slags miljöträning 😅

Gick vägen till galoppslingan och hoppade upp, rallyräkan ville köra direkt men fick efter lite vändningsövningar koll på att matte gärna börjar några hack under fullt ös. Hon var på tårna men inte särskilt spänd så vi tränade lite skänkelvikningsgrunder, trav och sedan galopp innan vi mötte en logging-maskin längre upp på rundan. Valde att inte rida mot den (ala not today satan), utan tog och svängde ner mot dammen som vi aldrig varit vid. Mycket att kolla på där nere i form av maskiner, jakttorn, material osv men hon stannade, kollade lite närmare och gick sedan förbi utan några hopp eller ryck. Sedan vände vi tillbaka och tog en galopp sista biten, superhärligt i blåst och sol. Skrittade hela vägen hem förbi vippande soptunnor, plastsäckar, kossor och knäckta grenar. En väldigt trevlig runda, skönt att vinden inte gör henne heltokig som vissa hästar kan bli.

Jag vågade hoppa igår för första gången sedan i vintras! Det har suttit hårt i mig att jag verkligen inte får riskera att slå i näsan igen, och hoppning har varit en sån grej som jag känt inneburit en lite högre risk än övrig ridning. Nelly hoppades ju en del av min kompis under våren men har sen haft uppehåll sedan början av sommaren.

Nu bokade jag in hopplektion för ovan nämnda kompis och bad om att få mjukstarta med lite ”hoppinriktat markarbete”😁

Nelly är verkligen en pärla. Så lite hoppad men oerhört okomplicerad och duktig. Jag tenderar att lägga mig i för mycket (typ när jag får för mig att vi ligger fel och börjar greja, trots att jag bara stör) så fick träna på att ge henne lite support men inte störa. Hon reder ut det alldeles utmärkt på egen hand och definitivt mycket bättre än vad jag gör😅

Hade tre hinder på medellinjen så vi hoppade som på en åtta och tränade då också på att hålla en bra väg och gärna landa i rätt galopp. Tidigare har hon ofta bytt till fel galopp över hinder men nu höll hon iaf samma galopp och en gång lyckades vi till och med byta över hindret i mitten👍

Hon tycker verkligen hoppningen är superkul! Tror hon egentligen gärna skulle bli hopphäst på heltid, men jag ska iaf försöka hålla igång nu så hon får hoppa regelbundet😊

IMG_9837.webp

20231015_134952.jpg

Idag tog vi en tur mellan skurarna och eftersom det inte blåste fick det bli premiär för reflextäcket. Hon har aldrig haft täcke vid ridning så jag stod och fladdrade på det runtom henne från marken först och hon tänkte väl mest att nu har matte verkligen tappat det.

Det var nog tur att vi hade det på oss då vi på vägen hemåt hörde en massa skottsalvor där vi kommit ifrån, spände sig vid första skottet men sen var det nemas problemas att rida vidare. Utöver det var hon duktig men lite tittig. De hade t.ex tagit upp båten från dammen och lagt den uppochner på land, något Elsa tycker borde vara olagligt. En omkullvällt soptunna var också konstig men med uppmuntran kunde man gå fram och smaka lite på den. All in all, stolt över ynglingen som dessutom har noll problem att möta stallkompisar och fortsätta bort från dem. 🥰

I dag har ikke vært noen god dag, verken handterings messig eller når jeg red. Hun dyttet til meg i hodet flere ganger i dag, og når jeg red så dro hun meg først ut av balanse flere ganger, og så stoppet hun flere ganger og ville ikke gå fram når jeg ba om det før jeg kikket til henne med sporene. Føler meg som en ussel heste eier og rytter og var på tanken at hun vil få det bedre hos noen andre. Føler meg som en dritt som blir sint og frustrert når hun er sånn. Trodde jeg hadde vokst av meg sinnet mitt. Skammer meg:cry:

Vi invigde nya Pivon idag med en tömkörningsrunda a la "pay and jump på hemmaplan".
Det blåste massor, ridbanan var farlig och husse passade på att springa runt och busa (ledde till att häst drog iväg och kom loss, men tömmarna låg uppfästa som tur var) medan matte ställde i ordning Pivo.. Lite handhavandeproblem gjorde att vi fick uppvärmningen filmad, men de fina tömkörningsrundorna vi fick till på slutet kom inte med alls :o Får öva mer, och inte vänta till sista dagen med att filma runda som ska skickas in :meh:

Tog ett paddockpass idag. Jag känner mig lite halvkrasslig så är supernöjd med att jag lyckades planera och genomföra passet enligt min egen planering. Generellt är en av mina största utmaningar att jag fastnar i huvudet, och när jag inte riktigt är hundra från första början är det ännu svårare. Så det var inte det "bästa" pass jag någonsin genomfört, men det var ett rimligt pass. :up:

De stora har fått gå upp i vinterhagen idag. Det uppskattade de! :D Det är alltid lika roligt att byta hage för det brukar vara typ en dag när de är supernöjda, innan de kommer på att husse har stängt till den andra hagen och blir lite småkränkta över detta :rofl:

På tisdag blir det vaccination och så ska shettisen bli provtagen för PPID.

Jaa det var min drömhäst när jag var liten❤️ så fick jag henne på riktigt 🤩

Men dom ska vara som Jasmin😋 hon är egentligen ingen ”jättelätt” modell men hon är i lagom hull och välmusklad. Blir så ledsen när jag ser alla överviktiga 😞

Ja jag hade ju en lite sportigare variant men han hade en skada så han togs bort som ung.
De sa han var edelbluthaflinger. Jag gillar de som är så ljusa som din med, endel blir ganska mörka.

I dag har ikke vært noen god dag, verken handterings messig eller når jeg red. Hun dyttet til meg i hodet flere ganger i dag, og når jeg red så dro hun meg først ut av balanse flere ganger, og så stoppet hun flere ganger og ville ikke gå fram når jeg ba om det før jeg kikket til henne med sporene. Føler meg som en ussel heste eier og rytter og var på tanken at hun vil få det bedre hos noen andre. Føler meg som en dritt som blir sint og frustrert når hun er sånn. Trodde jeg hadde vokst av meg sinnet mitt. Skammer meg:cry:
Har du någon tränarhjälp? Tänker att det är väldigt värdefullt i början med en ny häst och speciellt som den, vad jag förstått, är rätt "grön". :)

Har du någon tränarhjälp? Tänker att det är väldigt värdefullt i början med en ny häst och speciellt som den, vad jag förstått, är rätt "grön". :)
Hei, har ingen trener for hun har hatt en sene skade, så jeg driver fortsatt med opptrening. Vi får trave nå, så jeg har egentlig bare ridd overganger og serpentiner og øket trav mengden sukksessivt. Hun går bare på banen 1 1/2 dag i uken, og ellers rir vi ut i variert terreng. Jeg har to stykker på stallen som jeg egentlig kan spørre fordi de har masse erfaring med unghester, men jeg har ikke sett noen av dem ri eller trene enda, så jeg har ikke villet spørre før jeg ser hvordan de er. Begge virker veldig "harde" men på samme tid ikke...

Hei, har ingen trener for hun har hatt en sene skade, så jeg driver fortsatt med opptrening. Vi får trave nå, så jeg har egentlig bare ridd overganger og serpentiner og øket trav mengden sukksessivt. Hun går bare på banen 1 1/2 dag i uken, og ellers rir vi ut i variert terreng. Jeg har to stykker på stallen som jeg egentlig kan spørre fordi de har masse erfaring med unghester, men jeg har ikke sett noen av dem ri eller trene enda, så jeg har ikke villet spørre før jeg ser hvordan de er. Begge virker veldig "harde" men på samme tid ikke...
Bara som tips så brukar man kunna ha väldigt givande lektioner för tränare även under igångsättning. Går att göra jättemycket i skritt och även se till att det lilla man gör i trav/galopp blir så bra som möjligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 067
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 919
Senast: TantAgda
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar