Uppdateringstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lunchtur i solskenet idag!
Glad häst som både fick tillfälle att säga hej till en av sina favorittanter och ge sig ut på en av de skogiga rundorna.
1695734111922.webp

Jeg får ri og trave nå, så ponnien er på bedringsvei. Det er masse å jobbe med, jeg prøver ri mest på tur, og skape kondisjon og muskler der før jeg krever noe serlig på ridebanen. Vil at hun skal synes det er gøy å bli ridd. Første gangen på ridebanen var hun kjempefin, men andre gangen så hadde hun bremsen litt på etter hvert, så tror hun blir sliten. Så holder øktene korte. Foreløpig så går der stort sett framover.
IMG_20230924_145325_544.webp

Jeg får ri og trave nå, så ponnien er på bedringsvei. Det er masse å jobbe med, jeg prøver ri mest på tur, og skape kondisjon og muskler der før jeg krever noe serlig på ridebanen. Vil at hun skal synes det er gøy å bli ridd. Første gangen på ridebanen var hun kjempefin, men andre gangen så hadde hun bremsen litt på etter hvert, så tror hun blir sliten. Så holder øktene korte. Foreløpig så går der stort sett framover.
Visa bifogad fil 128821

Hon är väldigt fin 😍

Visa bifogad fil 128821
Super fin model på din ponny tycker jag 👌 snygg!

Är det första hösten för er? :) Jag hade fått för mig att du haft Donna längre, ni känns så nära varandra! :love:
Åh vad gulligt sagt. Tack! Det värmer. Jo köpte henne förre året men kunna inte rida alls då pga vi höll på att rehabilitera muskelspänningar i ländryggen (som hon hade när jag köpte henne, vad det beror på vet vi inte om det vore hovarna eller så) så började först riktigt rida henne i våras. Så förre hösten blev det från marken så hade inte alls koll på hur hon kändes från ryggen. Så är först sen i våras vi började med ridningen på riktigt.

Litt oppgitt over hvor umulig det er å finne turselskap på en stall med 13 hester... Nå er det 3 unghester, og en hest som ikke går bra på tur... men det burde da kunne være noen som kunne bli med på en skrittetur. Det får bli ridning på jordene igjen i morgen, for jeg vil ikke ut i trafikken alene med ung ponnien enda.
Og, er det noen som vdt hvordan man lærer hester til å ikke bæsje på tur.. for jeg har ikke sjans til å komme meg på henne igjen om hun bæsjer på gangveien og jeg må av og sparke det ut i grøfta... vi har såvidt begynt å forstå det med å stå stille hjemme ved stallen, hbor vi har en stor og stødig pall...
Det er selvsagt litt spøk, men noen hester bæsjer jo aldri når de blir ridd... så de må jo ha lært det...

Litt oppgitt over hvor umulig det er å finne turselskap på en stall med 13 hester... Nå er det 3 unghester, og en hest som ikke går bra på tur... men det burde da kunne være noen som kunne bli med på en skrittetur. Det får bli ridning på jordene igjen i morgen, for jeg vil ikke ut i trafikken alene med ung ponnien enda.
Og, er det noen som vdt hvordan man lærer hester til å ikke bæsje på tur.. for jeg har ikke sjans til å komme meg på henne igjen om hun bæsjer på gangveien og jeg må av og sparke det ut i grøfta... vi har såvidt begynt å forstå det med å stå stille hjemme ved stallen, hbor vi har en stor og stødig pall...
Det er selvsagt litt spøk, men noen hester bæsjer jo aldri når de blir ridd... så de må jo ha lært det...
Tror inte att det är inlärt att inte bajsa när de blir ridna - en del gör det bara inte så ofta. Skulle personligen aldrig vilja att min häst gick och höll sig om han var bajsnödig - hur schysst är det mot hästen och hur bra är det för magen? Försök istället att styra hästen mot kanten/diket när den ska bajsa. :)

@MimmiNO @Sirap
Min tidigare shettis var en sådan som aldrig någonsin bajsade när hon var ute och sprang, tömkördes, longerades, kördes eller liknande under de 5-6 åren jag hade henne. Även om vi var ute i tre timmar och gick. Men det var inte på något sätt inlärt (jag hade henne från föl), utan det var helt enkelt sådan som hon var.

Nuvarande storhäst är motsatsen och kan ibland bajsa flera gånger på en halvtimme, men nästan alltid någon gång när vi rider.

Tror inte att det är inlärt att inte bajsa när de blir ridna - en del gör det bara inte så ofta. Skulle personligen aldrig vilja att min häst gick och höll sig om han var bajsnödig - hur schysst är det mot hästen och hur bra är det för magen? Försök istället att styra hästen mot kanten/diket när den ska bajsa. :)
Har ikke fått det til for hun nekter å bevege seg når hun først har stoppet for å bæsje og jeg får ikke forvarsel om at det skal skje.
Det er vel noe jeg må jobbe med.
Det er synd man må hoppe av å sparke det ut i kanten (man gjorde aldri det før når jeg var yngre) for det gjør det innmari vanskelig å ri på tur med en unghest som ofte bæsjer 5 ganger på tur, og som jeg inke kommer opp på fra bakken... leier jo tur med henne også, men vil jo gjerne kunne ri på hesten min.

Har ikke fått det til for hun nekter å bevege seg når hun først har stoppet for å bæsje og jeg får ikke forvarsel om at det skal skje.
Det er synd man må hoppe av å sparke det ut i kanten (man gjorde aldri det før når jeg var yngre) for det gjør det innmari vanskelig å ri på tur med en unghest som ofte bæsjer 5 ganger på tur, og som jeg inke kommer opp på fra bakken... leier jo tur med henne også, men vil jo gjerne kunne ri på hesten min.
Oj, 5 gånger på en ridtur? Är hon stressad när ni rider ut eller bajsar hon alltid så ofta?

Du kanske kan försöka få med någon kompis som promenerar med er? Både som sällskap och som kan fixa bajset?

Min kompis tog ibland bilen efter ridtur o tog bort bajset om hästen bajsa på nått ställe där de ”inte ska”
Vi kunde dock rida 3-4 timmar och nån gång bajsa de väl 2 gånger men aldrig en häst 5 gånger? Om den inte stress-sket

Min skiter väldigt sällan under ridning. Hon brukar passa på i stallet innan ridning 😊 är väldigt skönt. Men det är bara sån hon är. Det kan hända hon bajsar, så känns inte som hon håller sig men bara att hon inte gillar att bajsa under ridning. Kan väl räkna på en hand antalet gånger hon bajsat under ridning.

Min bajsar sällan på ridtur men kissar typ alltid O_o
Helst innan jag hoppat upp, annars i början av passet (och gör han inte det går han och kniper :down:). Han har definitivt en "kiss-fläck" på gräs, mellan stallet och uppsittningsplatsen :D

Idag fick jag testat vår nya barbackasadel som fick högsta poäng av både mig och cob!
20231001_113849.webp

Vi kunde rida i alla gångarter och klättra både upp och ner utan att den flyttade på sig, och både jag och fröken fann den synnerligt bekväm. Fröken passade till och med på att testa om den var monstersäker (det vill säga om matte satt kvar även när cob helt plötsligt hoppade en meter åt sidan), vilket den var, så 10/10! :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 069
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 919
Senast: TantAgda
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
13
· Visningar
832
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 619
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar