Jag drar mig till minnes den tjejen som omkom på Bollerups naturbruksgymnasium härom året. Om jag inte minns helt galet så skulle hon hämta sin häst i hagen där det gick flera hästar och på något sätt blev det tumult och hon skadades så svårt att hon avled. Jag som dras med en viss ridrädsla tänker ofta att det är märkligt att man sällan är rädd när man är på marken. Visst kan man vara med om fruktansvärda olyckor när man rider men de skadorna som är närmast till hands är ju de som man ofta får på marken, man blir trampad, sparkad, biten, knuffad, klämd osv. Riskerna för såna skador är ju väldigt små så länge man håller sig kvar i sadeln. De flesta olyckorna där handlar ju om skador man får i samband med att man trillar av och landar illa men så länge man sitter kvar i sadeln är man ändå relativt säker mot skador som är direkt orsakade av hästen.
Jag har haft tur och aldrig blivit allvarligt skadad även om det varit nära några gånger. Jag har blivit sparkad på underarmen som barn, en spark som lika gärna kunnat ta i ansiktet eftersom jag hade armen snett över bröstet när det hände. Jag har blivit skallad av en häst som jag var dum nog att luta mig över och fick hästens bakhuvud rakt i pannan när den slog upp huvudet, hjärnskakning och en bula, men det hade lika gärna kunnat ta lite längre ned och mosat både näsa och framtänder. Alla gånger man blivit trampad på, klämd i diverse dörrhål, släpad på marken efter en häst som drar iväg i grimskaftet, knuffad, biten, översprungen osv. Helt klart fler och mer allvarliga tillbud än jag haft när jag ridit, och så är det i ridningen man blir rädd och osäker. Det känns lite bakvänt måste jag säga. Dessutom är man ju noga med hjälm och säkerhetsväst när man rider men när man står på marken så anser man sig inte behöva det av någon anledning.