Uppdateringstråd

Sv: Uppdateringstråd

Tycker det låter klokt!

Kl
Helt jätteglad efter dagens agility!

Lite orolig för att ett bett ska utvecklas till eksem dock.

*Kl

Med brist pa bra stalle att fraga och inte viljan att starta en ny trad:

Ser att manga anvander dragsele nar de sparer men jag har haft skitsvart att hitta sele overhuvudtaget. Fragan lyder skulle en K9 sele av den har typen kunna funka? http://www.ebay.com/itm/DT-FUN-w-Chest-Support-Working-Dog-Harness-in-yellow-trim-POLICE-K9-/360643860494?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item53f80c980e

Det galler alltsa lattare person och viltspar samt hastsko letning.

Är jättedålig på selar men varför använda en dragsele vid spår? Och vad är det som inte har funkat med de selar du provat? Vet inte vad som är speciellt med selen på bilden men den ser ju stadig och mjuk ut och ser inte varför den inte skulle funka men det beror ju på vad du somsagt haft för problem tidigare :)

*Kl

Med brist pa bra stalle att fraga och inte viljan att starta en ny trad:

Ser att manga anvander dragsele nar de sparer men jag har haft skitsvart att hitta sele overhuvudtaget. Fragan lyder skulle en K9 sele av den har typen kunna funka? http://www.ebay.com/itm/DT-FUN-w-Chest-Support-Working-Dog-Harness-in-yellow-trim-POLICE-K9-/360643860494?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item53f80c980e

Det galler alltsa lattare person och viltspar samt hastsko letning.

Jag undrar oxå vad det är som inte fungerar? Våran förra som gärna gick på luftvittring så använde jag inte sele alls utan ett brett spårhalsband, våran nuvarande fungerar sele betydligt bättre, och den jag har i dagsläget är inte helt optimal men duger tills jag hittar något bättre.

För lite uppdatering så tar värmen hårt på våran skrutt, under sommaren så märker man verkligen av hans käkproblem och att han inte kan hässja ordentligt, tack och lov att vi har tillgång till sjöar både hemma och i sommarstugan, han simmar och simmar och får motion och svalka på en och samma gång. Här hemma har vi gått till sjön, det tar ca 20 min men nu när det har varit så fruktansvärt varmt så har vi fått skjuts dit, simmat och sedan gått hem och han mår betydligt bättre av det.
Annars så har jag under hela juni haft kompisens taxfröken om dagarna, de har flyttat nära oss och en av anledningar till flytten var för att taxfröken skulle få sällskap om dagarna, och det fungerar otroligt bra! Det blir väl kanske lite mer bök när hon löper men det löser sig säkert då oxå! :D

Jag har inte ens provat selar alls, sa daligt ar utbudet.
Pa pet storen (inclusive varuhus liknande stallet) har de enbart de med tunna, tunna vavda band vilket skulle skara in oavsett hur val det passar. Har pratat med jaktfolk och fatt tips om hemsidor dar sele inte existerar men de har ett tiotal olika elhalsband att valja pa. Verkar helt enkelt som att antingen anvander du daligt anpassad "antidrag" sele eller ingen sele alls haromkring.

Anledningen att jag vill ha sele ar egentligen lite korkad tror jag. Eftersom han ar sa otroligt reaktiv vill jag ha mycket uppmarksamhet nar vi ar ute medans nar vi sparar vill jag ha honom ratt "egen driven". Tankte att ha sele vid spar och halsband vid "allt annat" kan gora det tydligare for oss bada tva vad som ar pa g. Och helt arligt ser det inte jattebekvamt ut aven med en gnutta tryck I halsbandet / kopplet ramlar ner mellan benen.

2932_1_3.jpg

En sån här sele använder jag i dagsläget, inte helt optimal men fungerar alldeles utmärkt.

sparsele%20lader.jpg

En sån här funderar jag på att köpa.

Jag vet att en del använder dragselar oxå, men jag vill skilja på drag och på spårarbete så därför vill jag ha olika selar.

Ang om det är bekvämt eller inte, våran förra jobbade som sagt bättre med halsband och linan mellan benen, våran nuvarande blir störd och glömmer bort vad han håller på med och med sele så slipper jag det. Å andra sidan så är våran nuvarande otroligt spår noga och lyfter inte nosen mer än komma förbi grenar, medans våran förra allra helst gick på luftvittring och raka vägen...

Kolla med lite svenska postorder sidor om det går att beställa dit du är, jag tror inte att de är omöjligt om du är beredd att betala frakten, eller kolla om du kan få en sele uppsydd.

Senast ändrad:

Hundar är smarta. De lär sig snabbt att skilja på olika selar genom doft på material osv. Jag har sytt en typ av Y-selar att spåra med, en något annorlunda som promenadsele, en tredje som jag har till långlinan när vi vallar och så kör vi drag med nomeselar. Hundarna vet precis vilken sele som innebär vilken typ av arbete, även om de säkert känns näst intill identiska väl på.

Sa det "racker" med brosta? For sadana har jag sett online pa ett par stallen.
Laderselar far det bli om jag inte hittar en syntet av bra kvalitet - vi bor I traskomrade och hunden ar magnetisk till vatten.

Det ar betydligt billigare for mig att bestalla fran USA an Sverige.

Hundar är smarta. De lär sig snabbt att skilja på olika selar genom doft på material osv. Jag har sytt en typ av Y-selar att spåra med, en något annorlunda som promenadsele, en tredje som jag har till långlinan när vi vallar och så kör vi drag med nomeselar. Hundarna vet precis vilken sele som innebär vilken typ av arbete, även om de säkert känns näst intill identiska väl på.

Jodå, jag vet det men med min måste man vara rätt övertydlig... Trots att jag har jaktbyxorna nästa jämt så tror han ändå varje gång jag drar på mig dem att det är jakt på gång... :banghead:
Men nu efter tre års tid börjar det gå in att det måste till gps halsband innan det blir jakt oxå.
Vi pratar alltså hunden som försökte springa sig igenom fotbollsnätet fem gånger på raken innan han insåg att han var tvungen att gå runt... :cautious: Normala hundar kommer på det efter första gången.

Med våran förra så behövde man inte alls vara lika övertydlig, han hade full koll på vad som förväntades, men däremot spårade han bättre i halsband. ;)

Sa det "racker" med brosta? For sadana har jag sett online pa ett par stallen.
Laderselar far det bli om jag inte hittar en syntet av bra kvalitet - vi bor I traskomrade och hunden ar magnetisk till vatten.

Det ar betydligt billigare for mig att bestalla fran USA an Sverige.

Ja en brösta räcker väldigt långt för vanlig spårträning/tävling, och jag upplever inte att de blir störda av synteten, men det är just för spårning, jag använder det ju inte varje dag till promenader, det kan nog kanske ge slitningar på pälsen. Läderselen gillar jag mest för att det finns många möjligheter att ställa in den, det kan ju skifta lite med päls och muskler. ;)

KL

Jag är nervös som tusan i dag, om några timmar är det kvällstävling i agility och jag känner verkligen hur dåligt vi har förberett oss. Senast vi tränade var i slutet av maj, men jag dammade av Billy i fredags och har tränat lite varje dag sedan dess. Han är grym på hinder, men har dålig impulskontroll när det gäller störningar - så det är mest det jag oroar mig för.
Hur som helst har jag stooora fjärilar i magen just nu.

Och så höll jag på att skratta ihjäl mig när jag såg felmeddelandet på sbktavling:
sbktavling_51f9080ee087c3253ce176e9.jpg

:rofl:

Kl

Dagboksuppdatering.

Jämthundarna tränar för fullt inför älgjakten, lång promenader/cyckelturer blir det.

Jämthundshannen har jag börjat klicka in "kontakt" på, dvs han tittar upp mot mig vid fotgående *klick*-belöning-. Har bara tränat två pass på detta vis (har int klickat in honom på något annat heller) men de tog väl typ 3sek för honom att fatta när vi stanna-sitter men de kommer mer och mer under själva gåendet också, positionen har han sedan tidigare. Kör dubbla belöningar, godis belöning under själva "momenten" och älgskinnet ligger hela tiden bredvid planen som han får som slut belöning.

Pappas schäferhanne vart ormbiten under förra helgens skyddstävlingar i Piteå, 4 dagar fick hundstackarn ligga inne på djurkliniken, nerdrågad stora delar av tiden pga av smärtorna när båda frambenen och bogen svällde upp av giftet :(

Övrigt: jag funderar allvarligt på att gå instruktörsutbildningen, vi behöver fler instruktörer på klubben men så kommer det ständiga tvivlet på sig själv. Sunt förnuft har jag ju typ man ska inte dänga skiten ur hundarna och jag kan tala om för nyblivna valpägare att "ne två mils promenad med din 10 veckors valp är inte att rekommendera :banghead:" :p men allvarlig, sedan då?! när folk kommer med riktiga problem?! Är jag tillräckligt kunnig för att faktiskt ge bra och användbara råd? Det är en sak att lösa saker med egna hundar och något helt annat att instruera andra.
Ja jag får fundera lite till det är nog bra att vara självkritisk men samtidigt är det ju bra om man inte nedvärdera sig själv allt för mycket när andra uppenbarligen tror på än.

Fundering nr 2. Elhalsband är det förbjudet i alla former? Tänker på halsband som vibrerar inte ge stötar, vibration för belöning alltså inte bestraffning.
Utvecklar mig: om man lär hunden att vibrationen i halsbandet betyder bra precis som när man lär in typ klicker (klick=bra vibration=bra) då borde de bli möjligt att ge tyst beröm även på avstånd tex en älghund som jobbar rätt med en älg?
Äh nu svävar jag i tankegången men såg på en amerikansk youtube klipp där dem hade elhalsband (för stötar då) och pratade om just att dem hade ett vibrationsläge som användes för belöning.
(Och för att förtydliga: näh jag tänker inte införskaffa något elhalsband)

Nu har snillet spekulerat färdigt för denna kväll tror ja :p

Det finns halsband med bara vibrationer. Sen finns det ju citronhalsband med fjärr och där är ett pip i dem (du väljer nivå på fjärren) och det kan användas antingen som varning eller belöning.

Det finns halsband med bara vibrationer. Sen finns det ju citronhalsband med fjärr och där är ett pip i dem (du väljer nivå på fjärren) och det kan användas antingen som varning eller belöning.

Ja att de finns men visste inte om det var lagligt eller om det går under benämningen elhalsband. Visste inte om citronhalsbanden dock, trodde de bara var antiskall halsband.

Men en tanke är att pip/vibration borde finnas som extra funktion på hundpailen om de vore effektivt

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 758
Senast: Maniac123
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 976
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 006
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 636
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar