Uppdateringstråd

Sv: Uppdateringstråd

KL
Puttar upp tråden :)

Jag och Max har varit på kantarellsökskurs under helgen och blev godkända :) Dock kommer vi behöva jobba mer med sittmarkering, polletten trillade ner mot slutet men behöver befästas. Han började igår med att flamsa och tramsa och försöka äta upp kantarellerna men nu har han fattat att han bara ska markera dem ;)

Kl
Puttar tråden, hur går det för alla?

Här har de varit Tävlingshelg riktigt denna helg och hunden har jobbat långt bättre än jag förväntat mig med certpoäng i skyddet i går med pappa och klubbmästare i lydnad med mig som förare idag trots att vi bara hade tränat ihop 3 gånger.

Nu är nästa tävling halloween så nu måste även jag komma på någon utklädnad :p oj så tråkigt :angel:

Startlistorna för kvaltävlingen till Nordic Nursery(uttagning av nordens bästa unghundar, de bästa går vidare till European Nursery) är publicerade. Fridolf och jag startar nr 14 och nr 5. Läskigt officiellt med svenska flaggan vid våra namn.

Jag som hatar att tävla!

*Kl
Vi kampar med motivationen. Finns inte mycket till overs annat an langa, skona hostpromenader.
Specialsoks kursen som verkade sa himla rolig har falli ratt platt pga den taskiga attityden hos nagra av deltagarna (de sjalvutnamnda hjalpledarna).
Behover en nytandning men med tight budget och precis betalat en god slant for specialsoket kanns det drygt just nu.

Ar en gasttranare pa "min" lokala/favorit hundskola I Canada.
Kanns sa himla trakigt da jag sett fram emot det sa himla mycket.

*KL*

Jag och Ipod var iväg och knep ett andrapris i öppen klass i lördags :bump:
Han har haft riktigt svårt med apporteringen, men var godkänd på alla apporteringsmoment och väl godkänd i skogsarbetet.
Vi ska göra ett försök till att knipa det där förstapriset (vilket skulle göra honom till en av tre jaktchampions i Sverige), men jag tror att vi behöver ha en ganska stor portion tur i vattenapporteringen för att det ska lyckas.

Roligt att få ett pris på honom i öppen klass ivf :)

Tack! :D

Det är ganska svårt att få till ett jaktchampionat på wachtel.. De ska ha godkänt unghundsprov samt godkänt anlagsprov i viltspår innan de startar öppen. Sedan på öppen måste de ha minst 5 poäng på alla skogsmoment (sök, drevförmåga, skall, upptagsförmåga och samarbete med föraren), och minst 3 poäng på övriga moment. De kan få max 8 poäng/moment förutom vattenapporteringen där det är koefficient 2. För att bli jaktchampion måste de få ett första pris, och då krävs minst 66 poäng av 80 möjliga, samt att de har godkänt skogsprov, godkänt vildsvinsprov och minst en 2a på utställning. Det kräver helt enkelt en jäkligt komplett wachtel :D

Om det ändå hade räckt att han gjorde några skogs- eller vildsvinsprov till, det är ju 3 apportmoment i ÖKL och det är dom jäklarna som ställer till det för oss :p I skogen sköter han sig utan anmärkning.

Senast ändrad:

Och idag tog jag VP med träningshunden, tillika Frodolfarnas storebror. 80 poäng, godkänd runda:D

*KL*

Grim är väldigt ömklig just nu för att han är tvungen att ha detta elände på tassen. Blir en tripp till veterinären imorgon för att fixa med hans spruckna klo, som blev nu på kvällspromenaden. Tack säger vi till hantverkarna som håller på med fasadrenoveringen och är dåliga på att städa upp efter sig..:meh: Så imorgon ringer jag 2 samtal. Först till veterinären så vi får dit och fixa klon. Sen kommer jag ringa till fastighetsansvarig hos vår hyresvärd. Har varit i kontakt med honom tidigare gällande hantverkarna och det usla jobb en del av de utfört (som ex att inte täcka för golv i vår lägenhet när de bytt fönster och spacklat, när de gjort det i resterande lägenheter). Har fått sparka undan putsnät och diverse skräp mer än en gång för att hundarna inte ska trampa i det, eller någon annan för den delen.. Så de kommer definitivt få betala tillbaka varenda krona som veterinärbesöket kommer kosta! :mad:

2013-10-29-221907.jpg

Puttar lite i den här gamla tråden, fick nämligen precis besked om att kullsyrran till mina pojkar Kärstas Fiina, är "på dejt" med James McGees Sid :banana: :banana:
http://www.youtube.com/watch?v=YYudtMw2cKk

En halvsyster efter samma mamma fick en kull i höstas som verkar jättefin, så det ska bli väldigt spännande att följa helsyrrans barn!

Det är nästan som att bli mormor, när valparna jag satt med i valplådan själva blir stora nog att göra fler hundar. Tyvärr har jag ingen möjlighet att själv ta nån mer valp i vår, ett beslut jag misstänker att jag kommer ångra bittert...

Kl: Freddie tappar tänder för fullt här hemma. Han är nu fyra månader gammal. Liten börjar bli stor! ♡

Haha ja om du känner att du ska bli mormor tror jag det är på plats att gratulera :D hoppas på en fin kull med valpar.

KL
Här är det en tung period :( . Ungjämten som sambon har klarar sig fint och fick en fin 1 på sitt första jaktprov men resten av hundparken går snabbt utför.

Pappas Tävlingshund överlevde ju Ormbettet i somras men Skadar sig illa på höstens sista tävling och blir nu bara sämre och sämre. Ischias säger veterinärerna men det är illa, riktigt illa. De smärtstillande medicinerna har dessutom fått hundens mage att braka ihop totalt och på några månader har hunden förvandlats till någon helt okänd. Pappa hoppas fortfarande på nått slags mirakel men alla vi andra vet att det bara kan bli på ett sett.

Två av hundarna i denna historia har uppnått hedervärd ålder. Denna vinter blir nog deras sista pga av olika krempor.

Sist och minst är det mammas ungtik som snart fyller 2 år men som lever på kortison pga kraftig klåda. Hunden är också så stressad att hon skriker rakt ut i alla lägen så mycket att det är näst intill omöjligt att arbeta med henne än mindre leva med hunden. På detta har hon också led problem.

Ska detta sluta så illa att bara 1 av 5 hundar får uppleva den kommande sommaren? De äldre hundarna har naturligtvis levt på på lånad tid ganska länge och båda har genom gått ganska allvarliga operationer på äldre dar så dom är ändå väntat men gör inte saken lättare.

Hur som kommer ingen av hundarna att nå tävlingsbanorna igen (förutom mammas ungtik då om mamma väljer att kämpa vidare med henne)och jag har därför börjat leta efter nya valpar men utan den där rätta entusiasmen man ska ha inför valpar. Hundarna är ju så mycket mer än tävlingskompisar och känslan av att "byta ut" sina bästa vänner kommer snabbt över en. Så alla valpar och planerade parningar man kollar på har ju alltid nått fel och duger inte riktigt trots att man innerst inne vet att det är kanon hundar som avlas fram.

Jaja framtiden ligger för oss och jag tror att 2014 ändå kommer bli vårt hundår även om starten kommer vara tung. Jag hoppas det iallafall.

Nog om mig.
Vad har ni andra för hundmål med 2014?

Tråkigt med motgångar och jag förstår att den glädjen man brukar känna när man letar valp förtas av det :(

Vi är nya i tråden och krullmonstret som nu ligger vid min sida är en lagotto 16 månader.

Jag har massor av planer inför 2014.

Har precis avslutat en kurs, tävlingslydnad 1. Han eller vi har utvecklats enormt men jag fegar ändå ur när jag sitter med tävlingskalendern...Gillar egentligen inte att att tävla och har så sjukt höga ambitioner att allt, precis allt i varje moment måste kännas minst 110% bra innan jag ger mig ut. Har egentligen satt press på mig att starta innan vintern är slut, men har vintern i min del av Sverige ens börjat??? ;)

Får höra hela tiden att jag borde ut och tävla för han är så sjukt duktig men ändå fegar jag. Jag vill ju visa upp han, plocka lite meriter och presentera rasens användbarhet.
Har fått frågan om att låna ut han till avel i framtiden och jag tycker det i så fall är viktigt att försöka ta alla meriter vi borde klara av. Så det hänger på mig helt enkelt :nailbiting:

Utställningsmässigt har jag anmält oss till årets första utställning, inte förrän i mars så det är ett tag kvar. Ska bli kul att se hur han står sig i unghundsklassen. Valp och junior gick ju över förväntan bra och jag hoppas ju kunna ta åtminstone ett cert i år.

Sen har vi en viltspårssäsong framför oss. Klarade anlagsprovet i somras men valde att inte gå vidare i öppen klass då han kom in i spökåldern och ljud blev väldigt jobbigt. Men nyår och följande dagars smällande har han visat prov på att inte reagera nämnvärt så i vår så jäklar :D

Jo just det i maj har vi även bokat in oss på BPH, ska bli superroligt det också!

kl

Han är borta nu.
Det gick så fort helt plötslig, jag fick inte ens säga hejdå. Igår kväll hade han helt plötsligt slutat stödja på ena bakbenet. Det har hänt flera gånger sedan olyckan men har bara varit i några sekunder tidigare men nu höll det i sig han kunde inte räta ut benet. Det gick inte längre att försvara varför han skulle vara kvar hos oss. Men det är så jävla jobbigt! Folk som inte har djur fattar inte men man förlorar ju sina bästa vänner. Att dessutom bara få ett telefonsamtal om allt gör inte saken bättre.

Min tappra lilla hjälte. På skyddstävlingen med pappa när olyckan inträffade fortsatte hunden att bevaka ståendes på 3 ben och slutförde hela tävlingen med certpoäng, tänk om vi vetat då hur illa det faktiskt var. Fast vad hade de hjälpt skadan var ju redan gjord. Skador är Skyddets baksida antar ja...
Det gör så jävla ont i hjärtat, De känns helt tomt i kroppen. Det var pappas hund men han va min nallebjörn. De va han som va med mig när jag annars skulle ha varit helt ensam.

När vi ett par veckor efter olyckan startade vår första lydnadstävling tillsammans och vann klubbmästerskapen.
_IGP9545_zps960c1386.jpg

Jag beklagar förlusten av en god vän! :(:cry:

Tack, ja önskar att man bara kunde trolla bort sorgen men jag antar att det är en påminnelse om hur stor betydelse djuren har för oss och att vi måste ta vara på den tid man har tillsammans. Just nu är det så jäkla jobbigt bara trots att det på ett vis är skönt att det är över, man behöver liksom inte fundera längre. :cry:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 758
Senast: Maniac123
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 976
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 006
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 636
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar