Uppdateringstråd

Sv: Uppdateringstråd

Usch, jag beklagar sorgen :(

Vi fick också ta bort en gammal trotjänare strax innan nyår, och det är verkligen inte roligt. På ett sätt är det ändå skönt att det blir ett definitivt slut, det är svårt att avgöra om en avlivning ska göras om hunden inte är akut sjuk.

Usch, jag beklagar sorgen :(

Vi fick också ta bort en gammal trotjänare strax innan nyår, och det är verkligen inte roligt. På ett sätt är det ändå skönt att det blir ett definitivt slut, det är svårt att avgöra om en avlivning ska göras om hunden inte är akut sjuk.

+ ni andra tack för medkänslan.
Jag håller med. Han vi tog bort var bara precis fyllda 7 och det är kanske mest jobbigt för att man hade räknat med att han skulle finnas kvar minst några år till så hade han inte blivit akut jätte dålig hade vi nog kämpat vidare länge men nu slapp vi fundera.
Det är så sjukt svårt när hundarna gradvis blir dålig. När man hela tiden ska fundera om man har blivit hemma blind, hunden kanske är sämre än man själv uppfattar för man ser ju alltid de där bra dagarna. Och den ständiga övervägande är detta ett värdigt hundliv. Kan hunden vara lycklig fortfarande. Vi slapp ju den biten den här gången men jag kunde nog stått ut med lite ågren om vi fått ett tag till med honom men lite friskare då.

oj vad snurrigt inlägg, tankarna är inte riktigt uträtade kan man säga :cautious:

Och nu är hund nr 2 borta :cry:... Denna gång är det inte lika jobbigt för mig eftersom jag själv inte arbetat med hunden men hon var ändå hos mig på dagarna som valp så visst känns det.
Det jobbigaste med henne är nog att hon var så ung (precis fyllda 2 år), men inte frisk verken fysiskt eller psykiskt. Hon led av både arm och höftledsfel, klåda och stress. Det får en att tappa hoppet lite om schäferaveln även om man vet att uppfödare kämpar hårt för att få fram sunda hundar.

Ikväll tänder vi ljus för våra trotjänare- för minnen och för framtiden.

Nej men fy vad sorgligt :( Skickar en styrkekram. Nu får vi hoppas 2014 bjuder på något bra fortsättningsvis. Kan ju knappast bli värre.... :(

Nej men fy vad sorgligt :( Skickar en styrkekram. Nu får vi hoppas 2014 bjuder på något bra fortsättningsvis. Kan ju knappast bli värre.... :(

Tack, det är nog lite av sorgeprocessen att skriva här på buke bara för att man vet att folk förstår.
men ja jag hoppas på en betydligt positivare fortsättning på detta år.

Skakar lite liv i den här tråden berättar att jag har äntligen fått tummen ur och anmält mig och Orvar till viltspårsträning. Det är vid två tillfällen och jag kommer att få köra två timmar enkel resa, men vad sjutton det får det vara värt... :D
Jag behöver få motivationen, träffa lite folk i rasklubben och kanske se till att få grund proven avklarade. ;)

Japp, visserligen nästan två timmar enkel resa, men det är ju så härligt att åka kl 07 en söndag morgon för att få träna med hunden... ;) Typ... Sen lyckades jag boka in träningsdag med skytte på lördagen så jag gissar att jag kommer att vara halvt död när söndag kvällen kommer... ;)

Kul med viltspår!

kl
Sitter och kollar tävlingar... Jösses, vissa grenar finns det gott om!

Men dubbel suck! Hunden ä halt, igen. Misstänkt vrickning, han är rätt klumpig, men man vet ju aldrig... Supernervös och vet.tid på torsdag. Låt det nu vara något enkelt, jag orkar inte mer.

Idag var vi iväg på viltspårsträning, jag var lite orolig att min vildhjärna skulle skämma ut mig fullständigt men han visade sig från sin allra bästa sida (är det möjligt att han börjar bli vuxen nu? Bara 4 år gammal? ;) ) och satt lugnt och tyst i bilen och väntade på sin tur, när han fick vara med ut så var han absolut glad men lyssnade på mig och gjorde dessutom ett kanonjobb i spåret trots högsommarvärme, snubblig matte som tappade linan och bad honom vänta. Sen var lyckan fullständig mitt i spåret när han hittade ett vattenhål han plaskade ner i, la sig en sväng och drack vatten. När han var klar, klev han upp, ruskade på sig och fortsatte spåra utan att jag ens hann be honom.
De två som gick med mig tyckte att han var jättetrevlig, möjligtvis högt tempo men det är rätt vanligt inom rasen... ;) Men jag fick massor av bra tips hur jag ska träna vidare, idéer om hur jag ska bromsa ner tempo men ändå behålla glädjen och massor av inspiration att lägga spår! Om 14 dagar är det träff igen och då får han ett spår som har legat över natten så får vi se hur han reder ut det!

• Gilla
Reactions: Is
@Snurrfian Roligt när hundarna kan överraska postetivt istället för att uppfylla de värsta farhågorna man ha när man ska någonstans :D

Uppdatering här då
Mammas nytillskott har hittills varit en fullträff, en mysig tik som naturligtvis tuggar på allt och alla än så länge (jäklar va hon hugg mig i vaden för någon vecka sedan :angel:) men hon är väldigt trevlig och jag tror att hon och mamma blir ett bra team.

Pappas valpletande går sämre :( Hittade en perfekt parning- bokade valp -3 månader senare föds dem och det blir ingen hanne :down: Så de är påt igen men har inte lyckats hitta något som känns så där perfekt. Vi har ju reservplanen med valpar som föds i höst men är det någon här som vet av en riktigt bra schäferparning får ni gärna skicka ett PM (mål är att gå till skyddsSM) tror dock att jag gått igenom större delen av hundsverige och halva Norden.

Hemma här börjar vi röra oss säsongen i Åre börjar lida mot sitt slut, det är dags att flytta hem och ta tag i träningen inför höstens Älgjakt.
Igår miljötränade vi lite i ett STORT övergivet skyddsrum, hunden var dock betydligt kaxigare än matte så vi vände

imagejpg1_zps60b94a08.jpg

Jag tog förresten tag i och anmälde mig som funktionär på årets lydnad och agility SM är det fler som ska dit?

Idag var vi iväg på viltspårsträning, jag var lite orolig att min vildhjärna skulle skämma ut mig fullständigt men han visade sig från sin allra bästa sida (är det möjligt att han börjar bli vuxen nu? Bara 4 år gammal? ;) ) och satt lugnt och tyst i bilen och väntade på sin tur, när han fick vara med ut så var han absolut glad men lyssnade på mig och gjorde dessutom ett kanonjobb i spåret trots högsommarvärme, snubblig matte som tappade linan och bad honom vänta. Sen var lyckan fullständig mitt i spåret när han hittade ett vattenhål han plaskade ner i, la sig en sväng och drack vatten. När han var klar, klev han upp, ruskade på sig och fortsatte spåra utan att jag ens hann be honom.
De två som gick med mig tyckte att han var jättetrevlig, möjligtvis högt tempo men det är rätt vanligt inom rasen... ;) Men jag fick massor av bra tips hur jag ska träna vidare, idéer om hur jag ska bromsa ner tempo men ändå behålla glädjen och massor av inspiration att lägga spår! Om 14 dagar är det träff igen och då får han ett spår som har legat över natten så får vi se hur han reder ut det!

Vad duktig han är! :D

Wachteln spårar ju gärna lite fort som sagt… Vad fick du för tips för att få honom att spåra långsammare?
Ipod är ju som en svärdfisk längst ute i en fiskelina när han spårar, så jag behöver alla tips när det gäller honom :D Det enda som funkat hittills är gamla spår, typ 35 timmar gamla.

En liten uppdatering på Ladda:

Hon har haft ett bra år hittills och hunnit med:
  • Godkänd anlagsklass, med beröm
  • 1 pris i öppenklass, med kritiken "särdeles lovande ung spårhund"
  • Excellent på officiell (och internationell) utställning
  • Friröntgad med HD A och ED ua
:)

@AraSlei Ett tips var att lägga ett rakt spår och sen ge sig den på att det inte fick gå för fort, och att jag inte fick släppa iväg honom för långt. Men det kräver att de har mycket spårmotor, men Orvar har det och jag tror att det faktiskt kan hjälpa på honom. Men framför allt att inte släppa ut linan för långt, eventuellt att bara spåra i koppel eftersom de bara blir starkare ju längre ifrån de kommer. Jag har alltid varit rätt att störa för mycket men de två vana som gick med mig konstatera att när jag kan be honom att stanna och vänta och han går tillbaka till spåret direkt så behöver jag inte oroa mig för att störa genom att tvinga honom att gå långsammare.
Så jag ska knyta en knut på fem meter på linan och sen "aldrig" låta lina löpa förbi den knuten. Sen var det en som gav som förslag att lägga ett varv runt magen men det gillar inte jag utan då springer jag hellre. ;)

Sen fick jag förslag på momentträning, att tex göra 10 återgångar på rad, göra flera bloduppehåll på rad, massor av vinklar osv. Och så även växla mellan riktigt korta spår och riktigt långa för att inte lära in något "exakt" längd åt hunden.
Men det var verkligen superkul att komma iväg och träffa lite wachtelfolk, jämföra våra dårar, lära av varandras misstag osv. Jag tipsade en som hade problem med apporteringen att läsa på om klickerträning och det skulle han nog göra för vi konstatera att matglada är de åtminstone och det är ju bättre att muta dem till att göra rätt än hota... ;)
@Is Det är svårt det där med att hitta valp, jag hörde flera igår som letade efter valpar och konstatera att det var svårt att hitta det där man sökte efter. Jag hoppas att din pappa hittar rätt valp snart! :D

@Snurrfian
Det låter som bra tips!
Jag har lagt linan "om" benen på honom ibland också, och går han för fort så fäller han sig själv.. Det har också varit effektivt :p Annars har jag bara kört handskar på och hålla emot. Hans spårlust är stor (framförallt på riktiga eftersök), men den är betydligt mindre på lagda spår…

Bra att promota klicker även i dom kretsarna… En ganska välkänd kille i wachtelvärlden har börjat med klicker nu också, och han har verkligen lagt om hela sin träning med unghundar sedan dess. Så kul!

@AraSlei jag måste lära mig klicker själv lite mer så jag kan visa, nu kan jag mest bara konstatera att jag vet andra som det fungerar väldigt bra för! ;) Jag vill ju läsa massor först innan jag vågar ge mig på att testa... ;) Men nu har jag verkligen fått igång motivation till hundträning så nu är jag peppad! :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 758
Senast: Maniac123
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 978
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 006
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 657
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar