Sv: Uppdateringstråd
*kl*
Lite allmänna funderingar.
Hur lär man dem att ta snällt? Ailu biter fan fingarna av mig när vi klickertränar och han får godis. Nagelbanden blöder jämnt
Hur ska man bete sig när han vaktar?
Om han ligger och halvsover och hör ett ljud utifrån så skäller han.
Om någon kommer in genom dörren så skäller han.
Det är värre om han blir väckt.
Han kan nej men det funkar inte gällande detta. Vill inte uppmuntra vakten, han får gärna säga till en gång men inte skälla som han gör nu.
Min upplevelse är att de hundar som är gluppsk på godiset är ofta det sedan dem är små och hela vägen till ålderns höst (och samma sak då med dem som tar försiktigt) men vi brukar lära dem kommandot försiktigt, det fungerar men blir aldrig gammalt. den glupska hunden får man säga försiktigt till typ varje gång för att den inte ska glömma bort det i all iver över att få godis
Nu använde jag själv inte klicker men borde det inte gå att klicka in ett kommandot "försiktig"? Tänker om det är den träningsmetod som ni redan använder
NU har vi inget jätte problem men när vi har lärt in kommandot har Vi hållit godiset i handen men man håller handen sluten eller att man håller i godiset så hårt att hunden inta kan norpa åt sig det men vi sträcker ändå fram handen som för att belöna vilket gör att hunden brukar slänga sig fram och ibland även smånafsa i handen (kanske måste använda handskar om hunden är väldigt hårdhänt?) men man är noga med att hunden inte kommer åt godiset fören den har börjat lugna ned sig för att tänka hur den ska gå till väga så släpper jag taget om godiset utan att göra en större grej av det. Dem burkar lära sig det ganska snabbt dvs tar man det inte försiktigt kommer jag inte åt godiset.
Vaktandet får någon annan svara på. jag har mina ideer men var alltid för lat för att vara riktigt konsekvent med förra tik så hon fortsatte att låta styckt vid dörren hela sitt liv och dem vi har nu säger inte ett knyst någonsin så mina teorier har aldrig möt verkligheten
___________________________________________________________________________________
KL
Ja de är bara att konstatera, jag har folkproblem! jag vet inte hur jag ska vara normal runt folk. kommunicera verkar inte alls vara min grej
Var på dragkurs igår med vilddjuret. gick hyfsat bra men ändå några incidenter.
Första problemet: haken på kopplet lyckades fasta på något vis så när jag har kopplat hunden och säger varsågod att kliva ur bilen så släpper kopplet från halsbandet och hunden flyger iväg efter en av de andra hundarna *djup suck, jag som redan innan var tok nervös över att vara på ett nytt ställe med nya människor*. Fångar in min hund och ser istället den andra hunden (som min hund alltså flyget efter) kuta lös som en dåre och hetsa upp samtliga av de andra hundarna.
--------------------Bra start på kvällen, bra start
------------
Basse beter sig dock ganska bra i ett gäng med hundar som alla for och skällde och var mer eller mindre ouppfostrade så han var liksom inte värst.
(här hade jag skrivit en hel roman så tog bort och förkortade :P )
En kvinna (typ förstsgång hund ägare med en husky/BC? blanding eller likande) som antagligen lärt sig massor av alla problem ville nu naturligtvis dela med isg av alla sina goda råd. Som visserligen inte var dåliga råd men som var HELT mal plasserat i vårt fall.
Va gör man? Kvinnan menade ju bara att vara hjälpsam men jag vill inte ha hennes råd. Kan man säga de? "hej, du tack för att du vill ge mig dina råd men är det okej om jag ber om dem ifall jag känner att jag behöver dem?" Hur snorkigt låter inte det?
Äh Basse tyckte gårdagskvällen var skitkul och var toklycklig när han kom hem så det borde väl vara det viktigaste men tveksamt om jag vågar mig ut bland dessa hundmänniskor igen