Uppdateringstråd

Sv: Uppdateringstråd

Fast vildsvinen håller sig också undan och är lika ofarliga som lo och björn:)

KL

Min lilla byracka tog 2 höns för min mamma i helgen, så ja, vi måste träna ännu mer... Värst av allt är att hon inte riste eller direkt bet ihjäl dem, hon krossade dem med sitt alldeles för hårda grepp när hon skulle "apportera" dem till matte. Vilket är supersvårt att träna bort, så jag måste tänka ut något riktigt bra nu för att kunna fixa detta. En jakthund som krossar viltet är en tämligen värdelös jakthund...

Fick för mig att vildsvinen var så nära människor större delen av tiden att de hade lätt för att släppa "gränsen" men jag tar dig på dit ord det låter lågiskt men jag gillar inte grisar speciellt överhuve taget så jag är glad när de är inhägnade :angel:

Men vilket halvtråkigt problem du hart fått. Som du säger Inte alltid så lätt att lösa problemet heller, hur tränar man sådant? apportering av okokta ägg (så här till påsk )och lär kommandot försiktigt?

KL

Här kommer iaf bilderna från min träning med Basse.

Tränar fot som han tycker är toktråkigt så han hamnar gärna på efterkälken och vad gör matte då? jo hon börjar gå och titta på hunden och då vet vi alla att hunden hamnar ännulängre bak :grin: Mitt eget hopplösa mönster som jag inte kan förstå att det ska vara så svårt att bryta.
483678_10151331411152544_1994986490_n.jpg

576804_10151331411312544_179855165_n.jpg

Nyrligen börjat träna kryp... tror ni någon märker att han är en aning hög bak :angel: Så här kryper han om jag är en bit i från och är jag för nära så lägger han sig ned på sidan och ålar sig fram så det ser ut som han har amputerat ett framben :D
602053_10151331411402544_1455551358_n.jpg

Det är mycket roligare tycker Basse med kravfria saker som vinka och High-ten :idea:

208813_10151331411547544_1526781822_n.jpg

72781_10151331411592544_84698888_n.jpg

Jag är väl medveten om att det inte är någon elitlydnad vi jobbar med här men det går ändå framåt så att det åtminstone ser ut som något för världen även om det bara är för hemma bruk.

Men vilket halvtråkigt problem du hart fått. Som du säger Inte alltid så lätt att lösa problemet heller, hur tränar man sådant? apportering av okokta ägg (så här till påsk )och lär kommandot försiktigt?

Jag tänker att det i grunden är dels en vanesak och dels en förtroendesak. De flesta hundar jag vet som tar hårt har en ganska usel apportering i grunden, men det är där jag blir lite förvirrad för min hund har en god grund. Vi har lärt in allt med klicker och hon tycker det är väldigt roligt att komma in med allt möjligt. Hon får alltid en godisbit när hon lämnar just för att hon ända sedan valpålder varit ganska bytesmedveten. Men jag skulle tro att varmt vilt är för värdefullt, för hon kommer gärna med det, men släpper inte så gärna.

Så min tanke är väl att börja apportera värdefulla grejer ännu mer, kycklingfileer, kött osv. Saker hon lika gärna kan käka upp helt enkelt. Och då göra detta med klicker. Sen i höst får vi börja apportera nyskjutna duvor och då hoppas att det ska ha släppt lite. Men det är ett trist problem, för dummiesarna tar hon inte hårt i, så jag kan inte träna på det enkelt.

*KL*

Igår körde vi lite apporteringsträning här hemma i trädgården, med Ipods älskade kanindummie...
Döm om min förvåning när jag skickar hunden runt hörnet på huset för att apportera, och hundkräket börjar driva :confused:
Runt andra knuten kommer först en hare i full fart (som antagligen gömt sig i nån buske i landet..) och sedan efter kom hunden med dummien i munnen och fullt skall.
Nåväl, han bröt ganska snart och kom tillbaka, fortfarande med dummien i munnen, och gjorde en ganska snygg överlämning ändå.
Tror ni man får godkänt på en liknande händelse under apportmomentet på jaktprovet? Han släppte ju aldrig apporten :angel:

Hehe.. Känner en där precis det hände under spårapporten, men då var det hjort hunden drev med skall. När han var klar kom han och lämnade kaninen till en asförbannad matte. ;) Tror dock att det var på träning. Oklart hur det skulle dömas på prov. De ska ju tillbaka med kaninen så fort som möjligt.

Haha, jag är rädd att vi inte skulle få sådär jättehöga poäng :D
Sist han gick öppenklass sprang han på älgslag där släpspåret var lagt, och då tog han en lov med kaninen i munnen, men släppte den på vägen tillbaka när han skulle över ett dike.
Tror dock han hade fått godkänt om han kommit tillbaka med den, men det hade nog varit knappt. Hade han tagit upp älg och drivit hade det nog inte blivit godkänt alls :)

*kl*

Lite allmänna funderingar.

Hur lär man dem att ta snällt? Ailu biter fan fingarna av mig när vi klickertränar och han får godis. Nagelbanden blöder jämnt :D

Hur ska man bete sig när han vaktar?
Om han ligger och halvsover och hör ett ljud utifrån så skäller han.
Om någon kommer in genom dörren så skäller han.
Det är värre om han blir väckt.
Han kan nej men det funkar inte gällande detta. Vill inte uppmuntra vakten, han får gärna säga till en gång men inte skälla som han gör nu.

*kl*

Lite allmänna funderingar.

Hur lär man dem att ta snällt? Ailu biter fan fingarna av mig när vi klickertränar och han får godis. Nagelbanden blöder jämnt :D

Hur ska man bete sig när han vaktar?
Om han ligger och halvsover och hör ett ljud utifrån så skäller han.
Om någon kommer in genom dörren så skäller han.
Det är värre om han blir väckt.
Han kan nej men det funkar inte gällande detta. Vill inte uppmuntra vakten, han får gärna säga till en gång men inte skälla som han gör nu.

Min upplevelse är att de hundar som är gluppsk på godiset är ofta det sedan dem är små och hela vägen till ålderns höst (och samma sak då med dem som tar försiktigt) men vi brukar lära dem kommandot försiktigt, det fungerar men blir aldrig gammalt. den glupska hunden får man säga försiktigt till typ varje gång för att den inte ska glömma bort det i all iver över att få godis :p

Nu använde jag själv inte klicker men borde det inte gå att klicka in ett kommandot "försiktig"? Tänker om det är den träningsmetod som ni redan använder :D

NU har vi inget jätte problem men när vi har lärt in kommandot har Vi hållit godiset i handen men man håller handen sluten eller att man håller i godiset så hårt att hunden inta kan norpa åt sig det men vi sträcker ändå fram handen som för att belöna vilket gör att hunden brukar slänga sig fram och ibland även smånafsa i handen (kanske måste använda handskar om hunden är väldigt hårdhänt?) men man är noga med att hunden inte kommer åt godiset fören den har börjat lugna ned sig för att tänka hur den ska gå till väga så släpper jag taget om godiset utan att göra en större grej av det. Dem burkar lära sig det ganska snabbt dvs tar man det inte försiktigt kommer jag inte åt godiset.

Vaktandet får någon annan svara på. jag har mina ideer men var alltid för lat för att vara riktigt konsekvent med förra tik så hon fortsatte att låta styckt vid dörren hela sitt liv och dem vi har nu säger inte ett knyst någonsin så mina teorier har aldrig möt verkligheten :p
___________________________________________________________________________________
KL

Ja de är bara att konstatera, jag har folkproblem! jag vet inte hur jag ska vara normal runt folk. kommunicera verkar inte alls vara min grej :angel:

Var på dragkurs igår med vilddjuret. gick hyfsat bra men ändå några incidenter.

Första problemet: haken på kopplet lyckades fasta på något vis så när jag har kopplat hunden och säger varsågod att kliva ur bilen så släpper kopplet från halsbandet och hunden flyger iväg efter en av de andra hundarna *djup suck, jag som redan innan var tok nervös över att vara på ett nytt ställe med nya människor*. Fångar in min hund och ser istället den andra hunden (som min hund alltså flyget efter) kuta lös som en dåre och hetsa upp samtliga av de andra hundarna.
--------------------Bra start på kvällen, bra start :cool:------------

Basse beter sig dock ganska bra i ett gäng med hundar som alla for och skällde och var mer eller mindre ouppfostrade så han var liksom inte värst.

(här hade jag skrivit en hel roman så tog bort och förkortade :P )

En kvinna (typ förstsgång hund ägare med en husky/BC? blanding eller likande) som antagligen lärt sig massor av alla problem ville nu naturligtvis dela med isg av alla sina goda råd. Som visserligen inte var dåliga råd men som var HELT mal plasserat i vårt fall.

Va gör man? Kvinnan menade ju bara att vara hjälpsam men jag vill inte ha hennes råd. Kan man säga de? "hej, du tack för att du vill ge mig dina råd men är det okej om jag ber om dem ifall jag känner att jag behöver dem?" Hur snorkigt låter inte det?

Äh Basse tyckte gårdagskvällen var skitkul och var toklycklig när han kom hem så det borde väl vara det viktigaste men tveksamt om jag vågar mig ut bland dessa hundmänniskor igen :angel:

Senast ändrad:

*kl
Har äntligen börjat få tummen ur och faktiskt göra något åt viktsituationen här i huset (dvs jag och 2 av 3 hundar... ok, 2hg var på hundarna och ett antal gånger det för egen del, men men). En kvarts rask promenad för egen del på gångbandet, unghunden försökte hänga med, men det var lite för trångt på bandet och aningens för fort tempo för hennes del. Sedan: bergsbestigning! Eller, vi bor precis bredvid en höjd, kanske 30m över där huset ligger, tallskog och massa lingon- och blåbärsris. Tänkte glatt att "nu jäklar kör vi" och snön i övrigt bär hyfsat, så det borde ju denna också göra. Bitvis hade jag rätt. Hundarna skuttade glatt fram över snödrivorna och jag klampade på uppför och nerför och trampade igenom ned till knät någon gång omsänder :) 20 minuter senare var jag genomblöt från knäna och ner, skorna fulla med snö, vita fläckar på ovansidan av fötterna, och hundarna drog glatt en ordentlig repa runt gårdsplanen när vi tog oss dit. Fast nu ligger de som utslagna små änglar och snarkar här i rummet. Får ta och komma på ett lämpligare ställe att aktivera oss på bara, lär ju ta ett tag innan snön är borta... :)

KL*
Vi ska på ringträning ikväll. Jag ser fram emot det :) Men blir lite nervös då jag inte känner en kotte! Blir säkert kul i vilket fall, och nyttig träning! Är som svårt att träna på att visa tänderna för någon okänd när man inte känner någon "okänd" haha. Så det blir nog bra :)

*kl*

Ska bo hemma helt ensam utan både hundar och sambo ett tag på grund av praktik och sambon jobbar kvar i Åre.
Känns lite otrönt att bo i vårt stora spökhus helt själv mitt i skogen så jag for och lånade pappas schäfer som sällskap då pappa ändå jobbar natt.

Men till saken FY VAD JAG SAKNAR BRUKSHUNDAR i mitt liv! Jämthundarna i all ära och dem är underbar på alla de vis men känslan att ut och gå med en "riktig" hund igen är ju helt oslagbart. Ni vet de här som jämtar inte har typ den ständiga ögonkontakten och sökandet efter vad ska vi göra nu tillsammans istället för det ständiga VAR ÄR ÄLGARNA!

Får tårar i ögonen av saknad efter min egna schäfer som jag tog bort i höstas.
Men som det ser ut just nu har jag verken tid eller råd att skaffa mig en ny hund även om jag håller ögon och öron öppna ifall den perfekta hunden kommer ut på marknaden.

Men nu vill jag istället önska Er en Glad påsk alla hundvänner och jag hoppas på bra hundtränar väder hela ledigheten för samtliga :D

*kl*

>_< Ailu fick kokta kycklinglår igår för att hjälpa med magen.
Tog bort de hårda benen som fanns inuti.
Idag när vi var ute så är han fortfarande lös i magen och så började han gnälla och titta mot rumpan.
Då stack det ut ett ben som jag fick dra ut :crazy:
Är nu sjukt orolig att de ska va något inuti honom som gått sönder, att de är mer ben kvar där inne osv. :cry:
Han är pigg och glad, äter och dricker.
Har en vet. tid imorgon
Har sparris hemma men bara grön :( Som han vägrar äta dessutom

Kl
Åh, hemkommen från underbar promenad med enbart valpen! Tog ett krafttag igår och var superkonsekvent med att man inte får dra i kopplet och det lönade sig. Nästintill dragfritt idag :)
Tränade sitt stanna kvar och lite handling utan hinder. Och massa lek. Kuuul! Våra hundmöten är inte de bästa men blir bättre. Idag vågade jag dels ha henne lös vid människomöte för första gången, och dels få ytterlugre ett kvitto på inkallningen även vid rätt nära hundmöten. Underbara hund!

Strax ensamstående med andra hunden också, men det blir mer kravlöst och relationsbyggande.

Knapp

Har precis ringt och bokat en ny röntgentid för min lilla pojk. Han har ju HD C/D och hade, för ett år sen, måttlig artros och benpålagringar. Tycker att han blivit sämre den senaste månaden så jag vill ta det säkra före det osäkra och röntga nu. Vill inte stå där chockad med ett besked att han måste avlivas på en gång. Det gör så ont i hjärtat när han har dåliga dagar och då vaggar fram som en gås.

*kl*
Plötsligt så händer det, man upptäcker att hundskrället faktiskt har tagit in något av allt man har tjatat om! :love:
Huliganen hade en aning överskotts energi idag och dum som jag var busade jag lite med honom inne innan jag öppnade dörren, varpå hunden flyger ut och runt knuten och jag få i samma ögonblick syn på en bil på väg in på våran infart. MEN en "hit" och huliganen tvärvänder, och stannar sen dessutom på "stanna kvar" när jag går och pratar med bilföraren som hade kommit lite vilse, och jag får dessutom höra av bilföraren att jag har en vacker och lydig hund! :love:
Jag har rätt bra grundlydnad men jag brukar se till att det inte är några överraskningar heller, bilar är väldigt intressant och nya människor brukar kunna slå allt, men idag så fungerade det!

Nu har dessutom den kemiska kastrationen börjat ge effekt! :bow:

kl

Här har det hänt en del. Grima har börjat att simma och börjar komma i riktigt fin form efter vintern vilket känns otroligt skönt med tanke på spondylosen. Hon är pigg och glad och det börjar bli dags att spåra nu när det tinat upp så att vi kan förbereda oss för höstens FH-tävlingar.

Ians eksem är puts väck och har inte synts till på mycket länge, detta gör mig superglad då han inte medicinerats eller behövt göra pricktester eller liknande.

Sist men inte minst blir jag "mamma" på nytt i juni, valparna föds om två veckor och det känns jätteroligt! Kan inte vänta att äntligen få börja att träna IPO igen! :laugh:

kl

Sist men inte minst blir jag "mamma" på nytt i juni, valparna föds om två veckor och det känns jätteroligt! Kan inte vänta att äntligen få börja att träna IPO igen! :laugh:

Men va roligt med valpar, va blir de för något? Elle ja antar att de blir IPO hundar :p men kommer inte ihåg (skäms :o ) vad du jobbade med för hundar, jag håller ju så dålig koll här, är de schäfrar och så fall vilken stam?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
872
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 763
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 472
Senast: Acto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 990
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar