Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag blev det en sen långpromenad, men hittade ändå en rastgård som var tillräckligt upplyst, lagom stor och utan massor av bråte i, så jag vågade släppa dem där. (Är annars rädd att Aysu ska krascha in i något igen)

Några personer gick förbi med hundar, en man med rottis som han skulle "träna med", vilket mest framstod som att han skulle bråka med den och vara fruktansvärt otrevlig. Till sist bad jag dem faktiskt gå vidare (han hade alltså för avsikt att träna utanför rastgården, för att ha mina hundar som störning). Det hela gjorde iaf att mina damer blev lite upp i varv och Ebrah ville springa massor! Efter ungefär sjutusen varv i rastgården var de nöjda, så vi gick hem och nu ligger de här i soffan med mig.

Känns fint att de fått springa lite även idag och de hade dessutom overallerna på sig, även de fungerade finfint :)

Var till veterinären idag för att kolla upp knölen jag upptäckte på Doris o förra veckan. Dom gjorde ultraljud och tog biopsi och hon ringde vid 16 och meddelade att det bara var lipom 🥳🥳

Det var ca 2*1 cm vilket verkar vara ganska stort för lipom? Men sitter som inne i eller under muskeln så känns inte jättetydligt. Hon är iaf inte besvärad och har inte ont.

När vi väl var där kollade hon på en annan knöl som har funnits ett tag men som jag egentligen inte var orolig för, det var också bara fettknöl.

Veterinären var polska och pratade bra svenska men när hon ringde hade jag lite svårt att förstå henne, tror inte att hon nämnde något om uppföljning eller operation?

Blev så himla lättad men har också väckt oron över att det nån gång kommer vara något som inte går att bota 😥

Båda jyckarna har varit så glada, vi har ett ställe som är fantastiskt fint och Milou kan springa lös i princip hela rundan. Och ojoj vilka ryck han har haft i söndags och igår, han sprang och sprang som en liten kanonkula. Han vill vara nära mig så han springer framåt och vänder sen självmant tillbaka och han springer aldrig långt bort och så kör han ett race och tillbaka igen. När han inte har glädjefnatt går han så nära mig att jag inte ser honom och blir orolig att han lite borta men sen är han ju där. Duktig liten hund. Alvin märker man knappt av när han traskar runt bredvid mig förutom när jag då och då ger en liten matbit för att belöna honom och Milou också så klart.

Skorna har varit en succé för Alvin, lite meckigt att ta på och som han tycker är hemskt att utsättas för men då dom sitter på plats gör dom underverk, han fryser inte alls lika mycket och blir gladare, annars darrar han i hela kroppen men nu gör han inte det förutom om vi står stilla länge.

Senast ändrad:
Börjar bli riktigt j*vla irriterad nu. Sen "vintern" kom har det nästan dagligen varit folk som krypkört förbi vår tomt och stirrat in mot våra hundgårdar, senast nu för bara någon halvtimme sen. Blir så satans trött på dessa klena j*vla skåningar som tror det är polarvinter där djur inte kan vara utomhus så fort det är mer än 5 cm snö och kallare än -2 grader.

Skrev ett medborgarförslag om att kommunen jag bor i ska anordna en hundbadplats eller ta bort ETT av sju förbud mot hund på allmän badplats. Det förslaget fick avslag igår. Idag har jag blivit kontaktad av en reporter som vill skriva en artikel om det. Ska bli uppringd i eftermiddag idag för att prata om det. Blir alltid lite nervös av sånt här :angel:

Börjar bli riktigt j*vla irriterad nu. Sen "vintern" kom har det nästan dagligen varit folk som krypkört förbi vår tomt och stirrat in mot våra hundgårdar, senast nu för bara någon halvtimme sen. Blir så satans trött på dessa klena j*vla skåningar som tror det är polarvinter där djur inte kan vara utomhus så fort det är mer än 5 cm snö och kallare än -2 grader.
Hela glädjen med att ha hund försvinner långsamt när man konstant oroar sig för främlingar som snokar och smyger runt... Folk bromsar in och glor även när hundarna inte ens en gång är ute...

Hela glädjen med att ha hund försvinner långsamt när man konstant oroar sig för främlingar som snokar och smyger runt... Folk bromsar in och glor även när hundarna inte ens en gång är ute...
Förstår det, så tråkig situation!
Just nu bor vi som sista hus på vägen, så det händer i princip aldrig att det kommer förbi någon. Eventuellt så kommer vi flytta och jag fasar för att behöva ha grannar inpå etc som har synpunkter och åsikter :(

Blev så förbannad på lunchpromenaden.

Promenerade längs med golfbanan, ser att en man har sin springer spaniel lös. Går därför lite åt andra hållet, genom ett skogsparti, men när jag kommer ut på andra sidan har han förflyttat sig dit. Är även en kopplad hund framför oss. Den lösa spanieln springer fram till den kopplade hunden, en lagotto eller liknande, och mannen med lagotton släpper lös sin hund också. Jag inser snabbt att det inte är en situation jag vill vara en del av, så jag vänder och försöker avlägsna mig. Men båda de lösa hundarna har då fått syn på Daisy och kommer flygande och börjar cirkla runt henne och försöker ta sig fram. Jag försöker schasa bort dem och hålla stilla daisy samtidigt, finns ingen chans att avlägsna sig därifrån, jag vänder mig om mot männen som står och stirrar 15 meter bort, ropar "Ska ni ta hand om era hundar eller?" Ingen reaktion.

Hundarna blir mer enträgna, så jag smäller till lagotton rejält över nosen när den försöker ta sig fram till Daisy och ropar igen till männen att koppla sina hundar. De kommer då mot oss i maklig takt. Vid det här laget är jag vansinnig, så jag ryter något i stil med "Det här är INTE uppskattat, det är INTE hundvett, det här är INTE lämpligt beteende, ni har INGEN ANING om hur min hund agerar eller klarar sådana här situationer, ni kan INTE släppa era hundar lösa om de springer rätt fram till främmande hundar! Hon hade lika gärna kunnat hugga efter dem, så det är lika mycket för er skull"

Deras reaktion? De skrattar! Inte ett ord, bara ett lite förläget skratt.

Då förlorar jag det sista av mitt sans och skriker det kanske lite mindre sofistikerade och inte så konstruktiva "Jävla IDIOTER" och marscherar därifrån. De kopplade i alla fall sina hundar igen.

Senast ändrad:
Förstår det, så tråkig situation!
Just nu bor vi som sista hus på vägen, så det händer i princip aldrig att det kommer förbi någon. Eventuellt så kommer vi flytta och jag fasar för att behöva ha grannar inpå etc som har synpunkter och åsikter :(
Det är ett helvete ska jag säga. Vi har besserwisser-grannar mitt över gatan som har åsikter om allt ifrån hur vi tar hand om våra hundar till hur vi designar vår trädgård och hur takläggarfirman som la om vårt tak utförde sitt arbete. Sambon ignorerar dem och verkar inte besväras men jag mår asdåligt. Jag vill egentligen flytta till ett ensligt hus utan grannar precis intill men sambon trivs här och vill inte flytta. Jag gillar huset och tomten men hatar grannarna mitt över.

Det är ett helvete ska jag säga. Vi har besserwisser-grannar mitt över gatan som har åsikter om allt ifrån hur vi tar hand om våra hundar till hur vi designar vår trädgård och hur takläggarfirman som la om vårt tak utförde sitt arbete. Sambon ignorerar dem och verkar inte besväras men jag mår asdåligt. Jag vill egentligen flytta till ett ensligt hus utan grannar precis intill men sambon trivs här och vill inte flytta. Jag gillar huset och tomten men hatar grannarna mitt över.
Men fy! Att människor bara orkar bry sig om andra på det sättet. Lider med dig... Vi har väldigt trevliga grannar, det underlättar!

Skrev ett medborgarförslag om att kommunen jag bor i ska anordna en hundbadplats eller ta bort ETT av sju förbud mot hund på allmän badplats. Det förslaget fick avslag igår. Idag har jag blivit kontaktad av en reporter som vill skriva en artikel om det. Ska bli uppringd i eftermiddag idag för att prata om det. Blir alltid lite nervös av sånt här :angel:
Heja heja

Promenerade längs med golfbanan, ser att en man har sin springer spaniel lös. Går därför lite åt andra hållet, genom ett skogsparti, men när jag kommer ut på andra sidan har han förflyttat sig dit. Är även en kopplad hund framför oss. Den lösa spanieln springer fram till den kopplade hunden, en lagotto eller liknande, och mannen med lagotton släpper lös sin hund också. Jag inser snabbt att det inte är en situation jag vill vara en del av, så jag vänder och försöker avlägsna mig. Men båda de lösa hundarna har då fått syn på Daisy och kommer flygande och börjar cirkla runt henne och försöker ta sig fram. Jag försöker schasa bort dem och hålla stilla daisy samtidigt, finns ingen chans att avlägsna sig därifrån, jag vänder mig om mot männen som står och stirrar 15 meter bort, ropar "Ska ni ta hand om era hundar eller?" Ingen reaktion.

Hundarna blir mer enträgna, så jag smäller till lagotton rejält över nosen när den försöker ta sig fram till Daisy och ropar igen till männen att koppla sina hundar. De kommer då mot oss i maklig takt. Vid det här laget är jag vansinnig, så jag ryter något i stil med "Det här är INTE uppskattat, det är INTE hundvett, det här är INTE lämpligt beteende, ni har INGEN ANING om hur min hund agerar eller klarar sådana här situationer, ni kan INTE släppa era hundar lösa om de springer rätt fram till främmande hundar! Hon hade lika gärna kunnat hugga efter dem, så det är lika mycket för er skull"

Då förlorar jag det sista av mitt sans och skriker det kanske lite mindre sofistikerade och inte så konstruktiva "Jävla IDIOTER" och marscherar därifrån. De kopplade i alla fall sina hundar igen.
Usch vad arg man blir av sånt, tyvärr tycker jag det är oroväckande ofta sådana situationer uppstår. Vet inte hur många gånger det hänt oss. Men skönt att ni klarade er bra.

Igår blev vi ikappsprungna av en hund som jag tror varit kopplade men tagit sig ur halsbandet eller att ägaren tappade greppet, såg inte för den kom bakifrån, mycket trafik så jag blev mest rädd att den skulle springa ut på vägen. Blev först rädd och Alvin och Milou också så jag undrade om det skulle bli bråk. Men vi såg att hunden inte alls var aggressiv när den kom fram men jag fick schasa bort den flera gånger eftersom jag inte tror att kontakt skulle gå bra alls med mina grabbar och jag pratade med ägaren och tyckte synd om henne med en lös hund så centralt.

Senast ändrad:
Usch vad arg man blir av sånt, tyvärr tycker jag det är oroväckande ofta sådana situationer uppstår. Vet inte hur många gånger det hänt oss. Men skönt att ni klarade er bra.
Ja, det är så frustrerande! Jag tror verkligen bara hundarna ville leka men 1) man kan aldrig veta 2) jag vill bara av princip att lösspringande hundar ALDRIG NÅGONSIN ska nå fram till Daisy, framför allt inte när jag håller i kopplet, jag vill liksom kunna ge henne den tryggheten att hon slipper det.

Super härlig promenad på förmiddagen idag, hundarna njöt och jag njöt. Milou växlade som alltid mellan att gå jätte nära mig eller springa som en tok och vänder på en femöring vid inkallning. Alvin var också glad, skorna hjälper verkligen. Han fryser så mycket mindre.

Vågar inte släppa Alvin, egentligen är han jätte lydig och gick lös i 9 år men så hände massor av skrämmande saker på kort tid och han började få panik och springa iväg för lite allt möjligt och det gick knappt att få stopp på honom, han stängde av helt och det är bland det läskigaste jag kan tänka mig att det ska hända igen. Så nu går han kopplad nästan alltid, så tråkigt att det blev så men förstår utifrån allt som hände varför det blivit så.

Så istället sprang jag med honom och jösses vilken fart han fick och glädjen i honom gjorde mig så glad och varm inombords. Sprang tills jag inte orkade mer och Milou hängde på så vi sprang i en liten grupp alla tre. Jag var definitivt den som sprang långsamast. Lät Alvin springa linan ut så han låg före mig.

Vet hur det är, och jag känner så igen mig i din reaktion. Och tyvärr så känner jag igen bemötandet också. :rage:

Vet hur det är, och jag känner så igen mig i din reaktion. Och tyvärr så känner jag igen bemötandet också. :rage:
Ja det var nog själva bemötandet som gjorde mig mest vansinnig och triggade det inte så mogna idiot-fräset. Men jag kan tänka mig att de inte sa något vettigt/skrattade för att de helt enkelt blev lite skamsna också. Sen kunde de ju skratta av sig med varandra och gadda ihop sig när jag gick därifrån, jag hörde hur de fnissade och började prata med varandra när jag gick.

Ja, det är så frustrerande! Jag tror verkligen bara hundarna ville leka men 1) man kan aldrig veta 2) jag vill bara av princip att lösspringande hundar ALDRIG NÅGONSIN ska nå fram till Daisy, framför allt inte när jag håller i kopplet, jag vill liksom kunna ge henne den tryggheten att hon slipper det.
Är din hund hundrädd`?

Angående magsjukan som diskuterades tidigare, i min kommun är det en del hundar som blivit dåliga de senaste veckorna (inkl två av familjehundarna). Det som förvirrar mig är att hunden som är hemma på dagarna blev sjuk först, och den som går på dagis och träffar hundar hela tiden blev dålig två veckor senare? Nu håller jag bara tummarna för att vi slipper epidemi på jobbet :yuck:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
907
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka