Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Upptäckte att ena hunden var lös i magen i lördags, men det brukar han kunna bli om han snor barnens macka eller så. Men inatt väckte han mig, han kunde inte hålla sig så han bajsade inne, det händer aldrig! Det var vattning diarré, av stor mängd. Även lite blod i pälsen. Han har ätit som vanligt fram tills nu. Har som tur kvar skonsamt foder efter att valpen var så dålig, så ska ge honom det nu ett par dagar. Ska även köpa tarmreglerande pasta och ge.

Nu på morgonen känns han lite däven. Han ville inte äta fodret som är skonsamt så gissar på att han helt enkelt har ont i magen. Stackaren!

Vet inte vart du bor men i Stockholmsområdet går det tydligen en hemsk magsjuka med hundar som blivit inlagda. Tänker att folk rör ju på sig i landet även med sjuka hundar och även fast Covid-19 härjar.

Upptäckte att ena hunden var lös i magen i lördags, men det brukar han kunna bli om han snor barnens macka eller så. Men inatt väckte han mig, han kunde inte hålla sig så han bajsade inne, det händer aldrig! Det var vattning diarré, av stor mängd. Även lite blod i pälsen. Han har ätit som vanligt fram tills nu. Har som tur kvar skonsamt foder efter att valpen var så dålig, så ska ge honom det nu ett par dagar. Ska även köpa tarmreglerande pasta och ge.

Nu på morgonen känns han lite däven. Han ville inte äta fodret som är skonsamt så gissar på att han helt enkelt har ont i magen. Stackaren!
Tydligen går nån magsjuka bland hundar nu. Ge skonkost och håll koll på allmäntillståndet. Hoppas han repar sig fort :heart

Bor i Södermanland så är ju inte allt för långt från Stockholm. Tanken slog mig också..
Det är ren diarré och idag i snön såg jag blod också. Men ljusrött vilket tyder på att det är pga irritation i tarmen. Var till klinik och köpte veterinärfoder på burk, samma som jag gav valpen när hon hade diarré. Köpte även Canikur Pro som var ett vinnande recept med valpen.

Såna här dagar tycker jag verkligen inte om att vara djurägare, blir så fruktansvärt orolig!
Valpen blev en dyr historia med både foder, läkemedel och veterinär, som inte hittade något ”fel”. Hoppas att det går över fortare på hanen.

Helgen har spenderats i en inomhushall, typ kylskåpskall, med skyddsträning och idag får mitt knä lida för det. Men det är okej för det va riktigt kul att se hur Testa agerade. Jag blev positivt överraskad då hon varit ganska tryckt av Impa och inte riktigt vågat /velat leka med människor men här gick hon igång snabbt och gjorde framsteg för varje pass. Så nu har jag nog inga ursäkter längre utan får satsa på IGPn med henne.

Idag blev det 6 km i skogen på en slinga som är riktigt härlig och lagom kuperad. Nu har båda vovvarna ätit. "Valpen" snusar i sin säng (min soffa) och den äldsta hunden har rullat ihop sig bredvid mig i fåtöljen :love:

Älskar mina hundar :heart
Samma här, älskar dom så mycket att det gör ont ibland. Brukar lyfta upp dom och sjunga "Du måste finnas, du måste jag lever mitt liv genom dig. Utan dig är jag en spillra på ett mörkt och stormigt hav" och vaggar dom lite i famnen och borrar in näsan i deras nackar eller lägger min kind mot deras.

Nästan allt dom gör gör mig glad (men ibland är dom så himla jobbiga så klart och irriterande, kan ju inte vara på topp jämnt) Jag har haft Alvin i 10 år men har svårt att ta till mig att det jag drömt om hela mitt liv är sant. Och så traskade en liten Milou in i livet som älskas precis lika mycket

Bor i Södermanland så är ju inte allt för långt från Stockholm. Tanken slog mig också..
Det är ren diarré och idag i snön såg jag blod också. Men ljusrött vilket tyder på att det är pga irritation i tarmen. Var till klinik och köpte veterinärfoder på burk, samma som jag gav valpen när hon hade diarré. Köpte även Canikur Pro som var ett vinnande recept med valpen.

Såna här dagar tycker jag verkligen inte om att vara djurägare, blir så fruktansvärt orolig!
Valpen blev en dyr historia med både foder, läkemedel och veterinär, som inte hittade något ”fel”. Hoppas att det går över fortare på hanen.
Oron är hemsk, Alvin har haft massor problem med magen så förstår din oro. Inte roligt alls

Håller tummarna för att det bara är en mild sjuka han drabbats av.

Helgen har spenderats i en inomhushall, typ kylskåpskall, med skyddsträning och idag får mitt knä lida för det. Men det är okej för det va riktigt kul att se hur Testa agerade. Jag blev positivt överraskad då hon varit ganska tryckt av Impa och inte riktigt vågat /velat leka med människor men här gick hon igång snabbt och gjorde framsteg för varje pass. Så nu har jag nog inga ursäkter längre utan får satsa på IGPn med henne.
Vad är IGP?

Vet inte vart du bor men i Stockholmsområdet går det tydligen en hemsk magsjuka med hundar som blivit inlagda. Tänker att folk rör ju på sig i landet även med sjuka hundar och även fast Covid-19 härjar.
Jag undrar om det var det Ascot åkte på för ca 2 veckor sedan. Vi har inte rest någonstans utan bara varit hemma i sthlm, men han blev plötsligt jättedålig i magen (total diarre). Han hade dock inga andra symptom, dvs allmäntillstånd i övrigt var bra (ingen feber etc.) men det tog 5 dagar innan magen var som vanligt igen, vilket är lång tid för honom.

Jag undrar om det var det Ascot åkte på för ca 2 veckor sedan. Vi har inte rest någonstans utan bara varit hemma i sthlm, men han blev plötsligt jättedålig i magen (total diarre). Han hade dock inga andra symptom, dvs allmäntillstånd i övrigt var bra (ingen feber etc.) men det tog 5 dagar innan magen var som vanligt igen, vilket är lång tid för honom.

Det kan det ha varit.

Ska pinsamt nog erkänna att jag inte kollat upp sanningshalten i att det går magsjuka, såg ett inlägg på fb om det. Kom på efter jag postat här att jag inte kollat upp det 🙈

Vad använder ni för kommando på nostarget och tasstarget

funderar på dutt och matta.

veckans projekt är footsie den kan vi hjälpligt men fokus på den alltså.

Vi har inte märkt av att det skulle vara ökat antal magsjuka hundar. Då är vi ändå ett sveriges och stockholms största djursjukhus. Idag var det till och med förvånansvärt få patienter inskrivna på infektionsavdelningen. Men vinter/vårvinter är alltid ”magsjuke”-säsong.

Vi har inte märkt av att det skulle vara ökat antal magsjuka hundar. Då är vi ändå ett sveriges och stockholms största djursjukhus. Idag var det till och med förvånansvärt få patienter inskrivna på infektionsavdelningen. Men vinter/vårvinter är alltid ”magsjuke”-säsong.

Skönt att höra att ni inte har ett ökat antal magsjuka hundar hos er. I inlägget jag såg var det hundar på norra sidan stan och nån hade varit inlagd på Ultuna. Jag har som sagt inte kontaktat veterinären och kollat sanningshalten så vet inte om det är en ökning eller inte.

Skönt att höra att ni inte har ett ökat antal magsjuka hundar hos er. I inlägget jag såg var det hundar på norra sidan stan och nån hade varit inlagd på Ultuna. Jag har som sagt inte kontaktat veterinären och kollat sanningshalten så vet inte om det är en ökning eller inte.
Jag tycker att det är så svårt att avgöra som djurägare. Alltså den vanligaste åkomman som hundar skrivs in för är just kräk och diarré så det kan absolut vara fullt på infektionsavdelningen pga det men det betyder inte att det är onormalt många. Men som sagt så är vinter/vårvinter en tid där det överlag förekommer lite mer sådant jämfört med andra tider på året, även om det alltid är många sådana fall.

Jag tycker att det är så svårt att avgöra som djurägare. Alltså den vanligaste åkomman som hundar skrivs in för är just kräk och diarré så det kan absolut vara fullt på infektionsavdelningen pga det men det betyder inte att det är onormalt många. Men som sagt så är vinter/vårvinter en tid där det överlag förekommer lite mer sådant jämfört med andra tider på året, även om det alltid är många sådana fall.

Du har nog rätt i det. Tack för att du orkar dela med dig av dina erfarenhet och kunskaper hela tiden, det är guld värt för oss vanliga djurägare. Du ser ju helt andra saker än oss och det är lätt att man drar stora växlar av ett fb-inlägg som jag råkade göra nu.

Vill du utveckla lite varför det är vanligast på vintern/vårvintern? Trodde spontant på sommaren (med allt som ligger och ruttnar och så 😅)

Vill du utveckla lite varför det är vanligast på vintern/vårvintern? Trodde spontant på sommaren (med allt som ligger och ruttnar och så 😅)
Jag vet faktiskt inte, ska se om jag hittar något om varför det är vanligare just då men hittills har jag inte stött på en förklaring.
När det gäller utekatter är det helt klart salmonellasmitta som ställer till det, men det är ovanligt att hundar får det (katterna får det från småfåglar och deras avföring).

Skrället är lite risig i kroppen igen, men jag börjar visst bli så pass härdad av mitt lille måndagsexemplar att jag mest blev lättad att det inte var värre än det var. Han smällde i bogen på den sida han har lindriga pålagringar när vi åkte långfärdsskridskor i januari och det var visst fortfarande spänt. Det verkar vara muskulärt så i första hand ska vi massera någon minut varannan dag och så återbesök om tre veckor. Och så får vi får lägga mer energi på att frysa ryggen, något som blivit lidande pga tillfälligt boende där det inte får plats att ha alla bollar uppblåsta. Men om drygt tre veckor har vi hus med plats för ett litet träningsrum!
Just nu sitter jag på ett hotellrum 35 mil ifrån honom, vilket jag gör varannan vecka pga arbete, men det här är näst sista resan innan byte av jobb som innebär noll resor och 15 minuter hemifrån. Vi har dessutom hittat vår "gamla" leg fysio som tydligen bytt till klinik i grannstaden, guld värt att få gå till en person som känner hans små egenheter både som person och i kroppen.
Trots morgonens besked känns det som att mycket i hundlivet faller på plats nu och det känns så skönt! :love:
DSC_0130.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 170
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
1 978
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
812
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 258
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Stora shoppingtråden III