Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
AgidaAgility idag
Jag tycker bara mer och mer om det och oj vilken uppåt kurva jag och Milou haft den här våren. Om jag bara blir frisk är det banträning på fredag med instruktör. Annars brukar jag träna själv. Har feber idag och ont i huvudet och trött så skulle ju egentligen tagit det lugnt men ändå blev det skogspromenad på förmiddagen och agility på eftermiddagen.
Milou var överlycklig av att få träna och han är så duktig. Han har stenkoll på mig, både röst och kroppsspråket. Har tränat lite på balansen för att han ska klara gungan, tror han är redo. Har lärt honom olika tempon och att stanna på kommando på balansen för att kunna använda det på gungan. Annars skulle han springa rakt upp på den och inte vänta ut tippningen.
Körde några banor med Alvin också. Mamma sa att Alvin hade studsat bredvid mig för att han var så glad. Vi körde några olika banor och det mest fantastiska är att Alvin är i princip helt döv förutom vissa extremt höga ljud och trots det flöt det på som om det inte betydde något alls. Vi är så inkörda i varandra och om någon som inte vet skulle se skulle dom aldrig tro att Alvin inte hör mig.
Mina fina pojkar. Jag funderar på att gå kurs i höst för att få lite hjälp och kanske våga mig på att tävla med Milou.
Vilken är den officiella sidan för agility tävlingar?
Jag hittar bara en här i trakten. När det står 1A och 1B är det som i rally och freestyle att man kan tävla två gånger på samma dag? Och vad innebär hopp som står med?Agida
Ja precis. Hopp är bara hinder, tunnlar och slalomJag hittar bara en här i trakten. När det står 1A och 1B är det som i rally och freestyle att man kan tävla två gånger på samma dag? Och vad innebär hopp som står med?
Vi tränar lite för lite nu men senare i sommar ska jag kanske köp bil om det blir så och inte inte vara beroende av skjuten. Är det för sent att satsa lite mer och om nerverna håller att försöka tävla eller är Milou för gammal? Han är 5 år nu.
Nä ännu är han inte för gammal men kanske innan jag känner mig redo. Fast om det fortsätter så här kanske vi kommer kunna tävla i höst eller nästa vår. Hittade en tävling i september. Det är kanske lite väl snabbt men vi har tränat själva lite och kursen vi gick var på tok för lätt men bara för att se hur det går till Nu är jag med i en bantränings grupp. Varit det förut men den här gången har det bara varit en gång men satsar på fredag.Ja precis. Hopp är bara hinder, tunnlar och slalom
Tycker inte han är för gammal om han är fräsch i kroppen min körde agility tills han var 11, dock inte tävling då.
Jag tycker du ska tävla några inofficiella först så lär du dig lite. De brukar kallas Blåbärstävling och du hittar en sida på Facebook med samma namn där det läggs utNä ännu är han inte för gammal men kanske innan jag känner mig redo. Fast om det fortsätter så här kanske vi kommer kunna tävla i höst eller nästa vår. Hittade en tävling i september. Det är kanske lite väl snabbt men vi har tränat själva lite och kursen vi gick var på tok för lätt men bara för att se hur det går till Nu är jag med i en bantränings grupp. Varit det förut men den här gången har det bara varit en gång men satsar på fredag.
Han är så fräsch det går att bli Han har en annan kroppstyp än dom flesta kineser, han är ett muskelknippe med mycket kraft fast samtidigt med kinesernas lätta rörelser och så snabb.
Har tävlat mycket rally, är det likadant i agility att man går banvandring med domaren först och sen får tid att gå banan själva? Jag måste läsa på om jag ska tävla. Kan ingenting faktiskt, pinsamt lite Har fram till nu bara tänkt på det som lek och samarbete och få hundarna att jobba både mentalt och fysiskt.
Jag har blivit tillfrågad att hålla i en agility uppvisning och hjälpa andra utifrån att jag uppenbarligen gör något rätt när jag tränar hundar men det självförtroendet hade jag inte då så jag sa nej, jag har också blivit inbjuden till tävlingar både med Alvin och Milou men inte vågat då heller. Tänk om jag bara vågade lita på mig själv och andra.
Alvin snart 14 tränar också agility Han älskar tunnlar och så får han hoppa några hopp på 10 cm och ibland bara över pinnen på marken men han hoppar ändå. Ibland slinker han förbi och hoppar Milous hinder och jag får hålla honom lite under koll för annars tar han lätt balansen och A hindret också och det får han inte. Han kan rent fysiskt men ramlar han kan det ju gå illa. Men jag vill att han ska vara med på det han kan. Tror han håller sig pigg och fräsch av att röra sig under kontrollerade former så länge han vill och orkar.
Åh, suveränt! Det låter mer som vår nivå. Hur blir det på officiella tävlingar, måste man göra byten och sånt på särskilda sätt? Jag har en agility bok men allt ligger i kartonger. Får läsa på på någon bra hemsida. På träning i alla fall kan vi byten framför och bakom sen rallyn men i fart har vi inte övat så mycket men på något sätt fungerar det visst då också när jag testat men definitivt utrymme för erfarenhet och att jag litar på att det sitter.Jag tycker du ska tävla några inofficiella först så lär du dig lite. De brukar kallas Blåbärstävling och du hittar en sida på Facebook med samma namn där det läggs ut
Man går banvandring själv med andra, man får se en skiss och hindrena är numrerade. Du avgör alltså helt och hållet själv när du ska göra vilket byte osv. Första officiella tävlingen ska din hund också bli inmätt.
@Lillefrun Blåbärstävlingar är toppen. Jag brukar vara med på några varje år. Dels för jag inte lärt hunden slalom och dels för att man då får välja hinderhöjd. Min hund är XL men då hon inte är tränad så mycket brukar vi hålla oss till lägre höjder.
På en del blåbär lägger de till en slinga med slalom och t ex däcket och långhoppet som de som har hundar över 18 månader kan välja att ta.
Jag har inte varit med om någon större publik utöver deltagare och funktionärer. Någon gång springer ett barn med en förälders tävlingshund och då kanske mor/farföräldrar kommit för att titta men de bryr sig ju sällan om andra ekipag.
Jag har inte sett dem vara med på blåbärstävlingar, så jag tror inte det. Men det kan säkert vara olika, jag har bara tävlat på tre klubbar. Jag kan inte så mycket om agility egentligen så kan inte regelverket för vad som kan vara med på blåbär.Låter som en bra start skulle vilja köra en bana med A-hindret och balansen också. Får man inte det förrän officiella tävlingar?
Ibland finns det björnbärstävlingar som består av hopp, tunnel samt ett extra hinder ex slalom, balans, A-hinder.Låter som en bra start skulle vilja köra en bana med A-hindret och balansen också. Får man inte det förrän officiella tävlingar?
Det är okej att vila också Hundarna klarar sig.Jag har haft feber några dagar och inte så mått särskilt bra, dessutom krånglar ett knä så jag har svårt att gå och har haltat omkring och jag har varit så vinglig och igår liksom svimmade jag och ramlade in i en lampa på väggen och slog i huvudet så jag har fått kämpa för att ge grabbarna det dom förtjänar. Och jag har fortsatt som vanligt med agility, långpromenader och allt det där. Så igår hoppade jag jag till av glädje när jag såg att det inte var några möten inplanerade tills min kompis påminde mig om att det är nationaldagen och nästan alla är lediga
Tack, ja dom gör ju det. Det dåliga samvetet ligger bara hos mig. Och jag pysslar ju mycket med dom med pälsvård och trimning och allt sånt varje dag. Och vi leker ju massor.Det är okej att vila också Hundarna klarar sig.
Ta det lugnt tills du mår bättre, och ta hand om dig!Tack, ja dom gör ju det. Det dåliga samvetet ligger bara hos mig. Och jag pysslar ju mycket med dom med pälsvård och trimning och allt sånt varje dag. Och vi leker ju massor.
Nej vad tråkigt, verkar han ha ont?Alltså Bog Tror att han har juckat på sin gamla bädd att han fått sår på snoppen, han höll på en hel del igår när han var ensam hemma, för han blöder såklart. Har pratat med veterinär som ordinerat tratt så att han inte kan tvätta och att avvakta. Samlade kiss men såg inget tydligt blod i urinen, så hoppas att han bara fått ett sår någonstans. Men vaknande på morgonen av en utsmetad 10X10 cm stor blodfläck men såg ingenting på Bog eller någon annanstans. Men nu på eftermiddagen torkade jag bort lite blod på snoppen så det är helt klart därifrån det kommer.