Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan du inte visa bild? 😃 Jag har verkligen fått upp ögonen för araber nu när min ena medryttarhäst är en fantastiskt härlig och stabil arab.
Vad roligt att du upptäckt dom. Jag hade bara haft kallblod innan, shettis, nordsvensk, 2 fjordingar så det kom som en chock när jag började rida in min häst. Hon hade varit vanvårdad i hela sitt liv men sen räddad som 9 åring så det var mycket, mycket jobb jag la ner på henne.

Okej nu har jag skrivit massor men måste bara säga att jag är så stolt över mina grabbar. Alvin kände ett barn för typ 12 år sedan och Milou har träffat kompisens son när pojken var bara några månader och då slickade Milou den lilla bäbisen i ansiktet och på händerna. Men nu är pojken över 1 år och springer runt och skriker, kastar saker och han ramlade på lilla Alvin och när Milou låg hos mig insoffan klev pojken på Milous svansrot flera gånger för han for fram som en ångvält. Han följde efter Alvin och Milou och jag hade ett jobb i att skydda dom från honom.

Men alltså vilka snälla hundar jag har, inte ett morr när pojken drog i pälsen eller ställde sig på dom, välte dom, slängde saker omkring dom. Inte rädda, inte arga utan mest var dom nog lite förvånade. Tittade knappt inte på honom eller visade knappt någon reaktion på att få köksredskap kastade mot sig. Och speciellt när barnet ställde sig på Milous svans trodde jag på ett pip, men han tittade bara på mig som matte rädda mig vilket jag ju gjorde.

Känns bra eftersom jag blir faster i höst

Men fick definitivt ingen lust att skaffa barn, mycket hellre en valp.

Vallning tidigt på förmiddagen med bc-pojkarna, det gick riktigt bra även om vi tog det väldigt lugnt då det ändå var hyfsat varmt tidigt. Promenad efteråt på grusvägen, Spock fick gå lös och rätt som det var hoppade en hjort fram mindre än 5 meter framför honom. Skrek stanna och han stod kvar och såg hjorten försvinna vidare, tack och lov. Det inte ofta mina hundar hamnar i skarpt läge eftersom jag oftast ser till att släppa dem främst där vi har bra sikt. Jag är inte den som heller vill sätta dem i såna situationer om jag kan undvika dem. Nu har jag iallafall kvitto på att även när viltet springer framför nosen på Spock så har han ett stanna. Tay som var kopplad rörde knappt ett öra han heller.

Spock fick plaska i poolen hemma sen, lycklig hund :heart .

20240528_125458.webp

Har beställt en lite större pool som både han och ankorna kan njuta av sen när den kommer.

Sista kvällspromenaden blev på klubben, lilla M fick träna lite slalom igen och det går hela tiden framåt sakta men säkert.

Hos mina föräldrar är det laglösa landet 😅 dom har haft hund hela sina liv och har även idag två stycken, men är noll regler och ordning där. Och när mina kommer dit blir dom likadana 🙄 och jag låter det vara så, det är liksom ingen idé att ens försöka eftersom vi ibland behöver lämna dom där och då blir det ändå som det blir. Det är lättare att uppfostra hundar än föräldrar 😂🙈 Men det är väldigt intressant ändå att se skillnaden hur mina i vanligt fall rätt trevliga ordningsamma hundar kan växla till att bli små as när dom kommer dit och lika snabbt växla till sitt normala jag igen när jag hämtar dom 😅

Ida
Hos mina föräldrar är det laglösa landet 😅 dom har haft hund hela sina liv och har även idag två stycken, men är noll regler och ordning där. Och när mina kommer dit blir dom likadana 🙄 och jag låter det vara så, det är liksom ingen idé att ens försöka eftersom vi ibland behöver lämna dom där och då blir det ändå som det blir. Det är lättare att uppfostra hundar än föräldrar 😂🙈 Men det är väldigt intressant ändå att se skillnaden hur mina i vanligt fall rätt trevliga ordningsamma hundar kan växla till att bli små as när dom kommer dit och lika snabbt växla till sitt normala jag igen när jag hämtar dom 😅
Ännu mer omöjligt var det att uppfostra farmor och farfar. Jag förföljde Alvin överallt hos dom men ändå lyckades farmor mata honom med choklad trots att jag på riktigt blev arg och försökte förklara. Hon var så snabb att jag inte alltid hann med. Kommer ihåg hur hon kastade kakor och kex och inte trodde jag såg. En gång skällde jag ut henne på riktigt vilket man ju inte helst gör med sin farmor och då sa hon att hon gett honom choklad varje gång i 10 år och att han ju fortfarande lever…

Farfar vägrade kalla Alvin för Alvin för det var inget riktigt namn. Farfar ansåg att Alvin och Milou var otränade eftersom jag ”mutade” dom när jag gav godis som belöning när han ville se trick och därför enligt farfar inte kunde det på riktigt. Men farfar älskade dom ju ändå och ville ha dom i knät och pratade med dom även om han aldrig lärde sig säga Milou utan alla andra namn som började på Mi

Farmor var sur för att hon inte fick välja namn för han borde hetat Topsy enligt henne för att han hade en vit fläck på huvudet. Jag tänker att det kanske är upp till ägaren att välja?

Hundmat var förskräckligt, hundar ska äta matrester oavsett om det är lök, vindruvor eller annat farligt för att deras hundar alltid gjorde det och dom dog ju inte

Åskade massor här i natt, fick ge Sileo till Floki för han blev så rädd att han skrek. Otroligt tacksamt att ha ett lager Sileo hemma. Lilla Bog försökte trösta Floki med pussar. 💔
Minns första gången det åskade när jag hade Aysu hemma. Wahidah kom plötsligt farande med en leksak och skulle leka väldigt intensivt, så började det dundra rejält ute precis efter det. Kort efter att det slutade åska, då slutade Wahidah leka. Det upprepade sig flera gånger, tydligt att Wahidah försökte lära Aysu att det inte var farligt med åskan ❤️ (Aysu var sedan obrydd)

Åskade massor här i natt, fick ge Sileo till Floki för han blev så rädd att han skrek. Otroligt tacksamt att ha ett lager Sileo hemma. Lilla Bog försökte trösta Floki med pussar. 💔
Stackars Floki, har han alltid varit rädd för åska?

Jag har turen att dom inte reagerar alls vilket är lite konstigt med tanke på hur rädd Alvin är för andra höga smällar.

Stackars Floki, har han alltid varit rädd för åska?

Jag har turen att dom inte reagerar alls vilket är lite konstigt med tanke på hur rädd Alvin är för andra höga smällar.
Nej, han var varken rädd för åska eller skott när han var yngre. Han var skottfast när vi gjorde inträdesprov för patrullhund. Det har absolut blivit värre och värre för varje år nu. :(

Nej, han var varken rädd för åska eller skott när han var yngre. Han var skottfast när vi gjorde inträdesprov för patrullhund. Det har absolut blivit värre och värre för varje år nu. :(
Min gubbhund blev också rädd för höga ljud sent, han var helt obrydd tills han blev typ 12/13. Till slut blev han rädd så fort det började regna, för han väntade på åskan… :( Rädslan försvann igen när hörseln gick, så det hör väl ihop på något sätt. Men sorgligt ändå.

Tidig morgon I fårhagen idag med bc-pojkarna igen, perfekt väder med 19 grader, mulet och lite blåst.

Tay
20240602_084109.webp

På dagen var det desto varmare. Jag och husse åkte iväg med de små och åt lunch ute på en brygga i skuggan. Massor av folk i rörelse så tjejerna hade att spana på men de uppförde sig exemplariskt. Sen slocknade vi alla här hemma på eftermiddagen och nu ska jag iväg och jobba 😁.

Idag fick Lily torrfoder till middag, så nu är hon jätteglad :rolleyes: Hon råkar ha åsikten att det inte riktigt går att äta färskfoder när det är varmt ute, framförallt inte om hon inte rört sig ordentligt. Nu har hon ätit dåligt tillräckligt länge för att jag ska ge med mig. Hon får torrfoder nu och får tänka "Jippie, godis till middag!". Inte för att hon är mager eller så, men jag märker att hon har mer energi när hon äter mer, och jag vill få henne vältränad.

Fourfriends adult blev det, eftersom det hade högst kötthalt och i övrigt vettigast ingredienser av det jag kunde välja mellan. Men jösses så torrfoder luktar illa. Jag var tvungen att dubbelkolla datumet innan jag matade henne :rofl:

Idag fick Lily torrfoder till middag, så nu är hon jätteglad :rolleyes: Hon råkar ha åsikten att det inte riktigt går att äta färskfoder när det är varmt ute, framförallt inte om hon inte rört sig ordentligt. Nu har hon ätit dåligt tillräckligt länge för att jag ska ge med mig. Hon får torrfoder nu och får tänka "Jippie, godis till middag!". Inte för att hon är mager eller så, men jag märker att hon har mer energi när hon äter mer, och jag vill få henne vältränad.

Fourfriends adult blev det, eftersom det hade högst kötthalt och i övrigt vettigast ingredienser av det jag kunde välja mellan. Men jösses så torrfoder luktar illa. Jag var tvungen att dubbelkolla datumet innan jag matade henne :rofl:
Jag som är så van vid torrfoder reagerar inte på det, men tycker att färskfoder stinker så mycket att jag ofta ger det halvfruset för att mina matvaror inte ska ta lukten ifrån färskfodret. :laugh:

Intressant, Ville är tvärtom, torrfodret lämnar han men äter upp färskfodret direkt. Han får torrfodret på morgonen och färskfoder på kvällen eftersom jag vill att han är van vid båda. :)

Intressant, Ville är tvärtom, torrfodret lämnar han men äter upp färskfodret direkt. Han får torrfodret på morgonen och färskfoder på kvällen eftersom jag vill att han är van vid båda. :)
Det är nog det vanliga :p Är väldigt vanligt att folk köper färskfoder att ha "som lite extra gott" på torrfodret. Lily är väldigt förtjust i Pondus, men nu har jag annat hemma som jag råkade komma över ännu billigare och då är hon missnöjd... Får trösta mig med att torrfodret blev billigt tack vare bonuscard-rabatt. Och än idag har hon inte bajsat, så ingen tok-diarré av plötsligt byte från färskt till torrt.

Tidig morgon I fårhagen idag med bc-pojkarna igen, perfekt väder med 19 grader, mulet och lite blåst.

Tay
Visa bifogad fil 146634

På dagen var det desto varmare. Jag och husse åkte iväg med de små och åt lunch ute på en brygga i skuggan. Massor av folk i rörelse så tjejerna hade att spana på men de uppförde sig exemplariskt. Sen slocknade vi alla här hemma på eftermiddagen och nu ska jag iväg och jobba 😁.
Vilken fin bild :heart

Min, inte speciellt matintresserade, hund får Mush på förmiddagen och sen torrfoer. Men sen jag började ge Mush igen rör han inte torrfodret alls.

Köpte en korv Magnussons nöt när jag hittade det på min vanliga matbutik. Han får en liten dos på morgonen. Äts med tvekan.

Av alla hundar jag haft under mitt långa liv har bara en enda varit genuint matintressserad. Undrar om det är något med luften, mig, bostaden eller vad ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 023
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 881
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 009
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30