Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sparven äter väldigt begränsat nu när han är skild från humla i höglöpet. Kommer vara separerade en vecka till. Hur lite kan han äta utan att magen tar skada? Hittills har jag för i honom ungefär hälften av sin vanliga ranson, vilket känns ok ändå, men är orolig att det kommer bli ännu mindre idag.

Jag erbjuder massa olika alternativ ofta och ibland äter han några bitar men det är ju inte alltid något jag kan ge obegränsad mängd av 😅

Hur långt ska det gå innan man tvångsmatar? Vill inte att han matvägrar pga illamående heller…

Hur långt ska det gå innan man tvångsmatar? Vill inte att han matvägrar pga illamående heller…

Har aldrig tvångsmatat någon inlånad hane som lagt av att äta innan tiken höglöper.
Ingen har blivit dålig av att äta i princip noll (levt på vatten typ) och de har samtliga kommit igång att äta efter några dagar upp till 1 vecka, så att äta halv ranson hade jag inte oroat mig för alls, om hunden är frisk och normalpigg i övrigt rent fysiskt.

Med det sagt, är du orolig så köp nått blötfoder, mixa ihop med lite extra vatten, gegga runt i torrfodret och se om extragott får honom att äta full ranson.

Här är det en tung lördagkväll. Alba fick uvi för 3 veckor sen. Vi trodde det var livmoderinflammation och åkte in akut. Men alla parametrar och prover såg bra ut. Urinodling togs och hon fick en engångsdos antibiotika. Blev helt symtomfri inom ett dygn. Frid och fröjd.

Igår åt hon inte sin frukost. Lite knepigt men inte jätte alarmerande då hon inte är aå rastypisk (golden) och är överförtjust i mat. Om det inte är vår mat förstås. Hennes dagmatte tyckte hon var lite låg på promenaden. Sambon märkte inget avvikande på kvällen.
Men imorse åt hon inte igen och sen hittade han koagulerat blod i sängen. En flytning. Fick ringa valla igen och åka in.
Normal temp, puls och andning. Men livmodern värskefylld. Det konstaterades att operation är aktuellt, men crp skulle avgöra om den behöver göras akut idag eller om man kan dra på den till i morgon eller bästa fall måndag.
Crp låg på 100, så det blir operation ikväll.
Stackars lilla pälskling.

Här är det en tung lördagkväll. Alba fick uvi för 3 veckor sen. Vi trodde det var livmoderinflammation och åkte in akut. Men alla parametrar och prover såg bra ut. Urinodling togs och hon fick en engångsdos antibiotika. Blev helt symtomfri inom ett dygn. Frid och fröjd.

Igår åt hon inte sin frukost. Lite knepigt men inte jätte alarmerande då hon inte är aå rastypisk (golden) och är överförtjust i mat. Om det inte är vår mat förstås. Hennes dagmatte tyckte hon var lite låg på promenaden. Sambon märkte inget avvikande på kvällen.
Men imorse åt hon inte igen och sen hittade han koagulerat blod i sängen. En flytning. Fick ringa valla igen och åka in.
Normal temp, puls och andning. Men livmodern värskefylld. Det konstaterades att operation är aktuellt, men crp skulle avgöra om den behöver göras akut idag eller om man kan dra på den till i morgon eller bästa fall måndag.
Crp låg på 100, så det blir operation ikväll.
Stackars lilla pälskling.
Vi håller tummarna här hemma. Det kommer säkert gå bra.❤️

Sitter i soffan och äter frukost samtidigt som jag läser den här tråden. Bredvid mig ligger Ebrah, som alltid. Hon är så otroligt mysig och söt. Världens mysigaste och sötaste enligt mig. Och hon lägger sig så perfekt här bredvid, vet precis hur hon ska göra för att det bara ska bli mjukt och trevligt för oss båda (annars kan man få en vass armbåge eller en hård tass i magen, men det händer aldrig på morgonen). Vi delar filt som alltid och hon ser ut att riktigt njuta av att ligga här nära mig.

Och så läser jag om sjuka och/eller skadade hundar, saknar min Aysu och vill inte ens tänka på att Ebrah inte kommer finnas med mig resten av livet. Jag vill aldrig äta frukost utan en Ebrah vid min sida :heart: Jag önskar verkligen att allas fantastiska hundar kunde få finnas kvar hos oss längre.

Och där började valpen halta efter vila och det sitter högt upp, värmer ut jättefort. Han är 16 veckor.

Ska ringa riket runt och jaga ortoped på måndag. Blir hage och koppelpromenader tillsvidare.
Tänker såklart OCD, men har vi tur är det för att vi bott i hus med inhägnad trädgård där han röjt massor hela veckan och bara är stel, men har inte så stora förhoppningar. Uppfödaren är sjukgymnast för hund och håller med om att vi ska åka och röntga så det känns skönt.

Känns som att det kommer bli svårt att hitta en tid såhär på sommaren. :banghead:

Kliniken vi ska åka till för magen hade inga tider på hela Augusti och ville inte ens boka in röntgen, för man kanske inte ens vill göra det och bara ge smärtstillande. Varför inte röntga en BC med hälta som värmer ur efter vila i ålder där OCD kan uppkomma? Blir så trött. :down:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka