Jag har också haft veterinärkontakt, för Finn denna gången…
Jag har alltid en burk tuggummi i skafferiet, som jag tog ett tuggummi ur innan vi åkte iväg på teater igår. När vi kom hem igen släppte jag in hundarna i köket utan att tänka på det, och möts fem min senare av en överlycklig Finn som har burken i munnen. Den är sånär som på tom, förutom några stackare som klibbat fast i botten. Den var mer än halvfull innan.
Jaha, närmsta klinikerna stänger vilken minut som, så vi hinner inte åka dit. Testar ringa ändå så klart men får inte komma. Testar distriktsveterinärerna varav en har möjlighet att ta emot oss för att kräka dem. Jajamen, alla fyra får åka med, eftersom de varit oövervakade under tiden tuggummina försvunnit ner i någons mage…
Även om Finn var högst huvudmisstänkt så är ju de andra inte direkt blyga i att ta för sig. Den enda jag egentligen inte misstänkte var Floyd, men jag bestämde mig för att kräka honom för säkerhets skull ändå.
Som väl var hade de precis fått kvällsmat innan det hände, så alla var ganska lättkräkta. Gick igenom spyorna noga för hand (
) men Louie och Floyd hade bara mat i sina. När Ladda kräktes kom förutom maten även en strumpa? Jodå, 10,5 år gammal och snor tydligen strumpor emellanåt….
Finn var först ut pga huvudmisstänkt, och där var det ingen tvekan om tuggummi-ätandet. 15-20 stycken identifierades snabbt och eftersom det var en ganska stor mängd rekommenderade vet att han skulle läggas in för observation av blodsockret. När vet räknade på det låg förgiftningsdos på ca 6 tuggummin för en hund i Finns storlek..
Att han hade ätit precis innan gjorde troligtvis nytta även för förgiftningsrisken, eftersom xylitolen hade tagits upp snabbare på tom mage.
Så det var bara att packa sig vidare och köra 1,5h till Helsingborg för inläggning. Tack och lov har han varit jämn i blodsockret hela natten och verkar ha klarat det hela väl
Nu är han hemma igen! Välbehållen
Jag visste att Xylitol var giftigt och därför ringde jag direkt, men många jag pratat med i efterhand har inte vetat, så därför delar jag gärna med mig av historien här.
Xylitol påverkar insulinutsöndringen, varpå blodsockret sjunker. Blir de för låga i blodsocker kan de bli riktigt dåliga och t om medvetslösa. Det är också skadligt för levern i höga doser, och kan ge leverskador.