Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har jobbat i helgen på att få ihop material till agilitykursen vi ska hålla och så kör vi sista blåbärstävlingen denna vecka. Sen så ska jag iväg på utbildningsstart för jobbrelaterad utbildning helgen som kommer. Fullt upp minst sagt 😅.

Har tagit sista kvällspromenaden senaste dagarna med bc pojkarna, så oerhört skönt att kunna klara av att gå en normal hundpromenad utan att knät börjar strejka! Kommer verkligen sakna de ljusa kvällarna nu när vi går mot mörkare tider.

Spock o Tay på kvällspromenaden
20230805_213404.webp

Idag ska vi förbi fårhagen dock ösregnar det och åskar just nu. Ikväll är det agilityträning men få se om vi får ställa in det om det inte lättar...

Jag har också haft veterinärkontakt, för Finn denna gången…

Jag har alltid en burk tuggummi i skafferiet, som jag tog ett tuggummi ur innan vi åkte iväg på teater igår. När vi kom hem igen släppte jag in hundarna i köket utan att tänka på det, och möts fem min senare av en överlycklig Finn som har burken i munnen. Den är sånär som på tom, förutom några stackare som klibbat fast i botten. Den var mer än halvfull innan.

Jaha, närmsta klinikerna stänger vilken minut som, så vi hinner inte åka dit. Testar ringa ändå så klart men får inte komma. Testar distriktsveterinärerna varav en har möjlighet att ta emot oss för att kräka dem. Jajamen, alla fyra får åka med, eftersom de varit oövervakade under tiden tuggummina försvunnit ner i någons mage…
Även om Finn var högst huvudmisstänkt så är ju de andra inte direkt blyga i att ta för sig. Den enda jag egentligen inte misstänkte var Floyd, men jag bestämde mig för att kräka honom för säkerhets skull ändå.

Som väl var hade de precis fått kvällsmat innan det hände, så alla var ganska lättkräkta. Gick igenom spyorna noga för hand (🤢) men Louie och Floyd hade bara mat i sina. När Ladda kräktes kom förutom maten även en strumpa? Jodå, 10,5 år gammal och snor tydligen strumpor emellanåt….

Finn var först ut pga huvudmisstänkt, och där var det ingen tvekan om tuggummi-ätandet. 15-20 stycken identifierades snabbt och eftersom det var en ganska stor mängd rekommenderade vet att han skulle läggas in för observation av blodsockret. När vet räknade på det låg förgiftningsdos på ca 6 tuggummin för en hund i Finns storlek..
Att han hade ätit precis innan gjorde troligtvis nytta även för förgiftningsrisken, eftersom xylitolen hade tagits upp snabbare på tom mage.

Så det var bara att packa sig vidare och köra 1,5h till Helsingborg för inläggning. Tack och lov har han varit jämn i blodsockret hela natten och verkar ha klarat det hela väl ❤️

Nu är han hemma igen! Välbehållen ❤️

Jag visste att Xylitol var giftigt och därför ringde jag direkt, men många jag pratat med i efterhand har inte vetat, så därför delar jag gärna med mig av historien här.

Xylitol påverkar insulinutsöndringen, varpå blodsockret sjunker. Blir de för låga i blodsocker kan de bli riktigt dåliga och t om medvetslösa. Det är också skadligt för levern i höga doser, och kan ge leverskador.

@AraSlei: Vilken pers men så skönt att det slutade bra iaf :heart

Men jag kan också säga att min mentala hälsa skulle inte överleva en wachtel... de verkar vara lite väl kreativa för sitt eget bästa och totalt sakna konsekvenstänk (ja, jag tänker på Otis/Osis också!) :angel: :D
Man blir härdad och jag har mer tänk på att det måste finnas en som kan köra än när barnen var små. 😂 kräkande/sjuk bebis inga problem med taxi, kräkande/sjuk/blödande wachtel, svårt med taxi. 😂

@AraSlei: Vilken pers men så skönt att det slutade bra iaf :heart

Men jag kan också säga att min mentala hälsa skulle inte överleva en wachtel... de verkar vara lite väl kreativa för sitt eget bästa och totalt sakna konsekvenstänk (ja, jag tänker på Otis/Osis också!) :angel: :D

Ja, ibland ska man ha tur i oturen.. den där burken stod på bänken i säkert 1,5 minut innan Finn upptäckte den :p

Ungefär så ja. Det är på gott och ont, ibland blir man lite matt men de är ju för det mesta väldigt charmiga :laugh:

Jag har också haft veterinärkontakt, för Finn denna gången…

Jag har alltid en burk tuggummi i skafferiet, som jag tog ett tuggummi ur innan vi åkte iväg på teater igår. När vi kom hem igen släppte jag in hundarna i köket utan att tänka på det, och möts fem min senare av en överlycklig Finn som har burken i munnen. Den är sånär som på tom, förutom några stackare som klibbat fast i botten. Den var mer än halvfull innan.

Jaha, närmsta klinikerna stänger vilken minut som, så vi hinner inte åka dit. Testar ringa ändå så klart men får inte komma. Testar distriktsveterinärerna varav en har möjlighet att ta emot oss för att kräka dem. Jajamen, alla fyra får åka med, eftersom de varit oövervakade under tiden tuggummina försvunnit ner i någons mage…
Även om Finn var högst huvudmisstänkt så är ju de andra inte direkt blyga i att ta för sig. Den enda jag egentligen inte misstänkte var Floyd, men jag bestämde mig för att kräka honom för säkerhets skull ändå.

Som väl var hade de precis fått kvällsmat innan det hände, så alla var ganska lättkräkta. Gick igenom spyorna noga för hand (🤢) men Louie och Floyd hade bara mat i sina. När Ladda kräktes kom förutom maten även en strumpa? Jodå, 10,5 år gammal och snor tydligen strumpor emellanåt….

Finn var först ut pga huvudmisstänkt, och där var det ingen tvekan om tuggummi-ätandet. 15-20 stycken identifierades snabbt och eftersom det var en ganska stor mängd rekommenderade vet att han skulle läggas in för observation av blodsockret. När vet räknade på det låg förgiftningsdos på ca 6 tuggummin för en hund i Finns storlek..
Att han hade ätit precis innan gjorde troligtvis nytta även för förgiftningsrisken, eftersom xylitolen hade tagits upp snabbare på tom mage.

Så det var bara att packa sig vidare och köra 1,5h till Helsingborg för inläggning. Tack och lov har han varit jämn i blodsockret hela natten och verkar ha klarat det hela väl ❤️

Nu är han hemma igen! Välbehållen ❤️

Jag visste att Xylitol var giftigt och därför ringde jag direkt, men många jag pratat med i efterhand har inte vetat, så därför delar jag gärna med mig av historien här.

Xylitol påverkar insulinutsöndringen, varpå blodsockret sjunker. Blir de för låga i blodsocker kan de bli riktigt dåliga och t om medvetslösa. Det är också skadligt för levern i höga doser, och kan ge leverskador.
Vilken tur att allt slutade väl. <3

Chefen skickade meddelande och bad mig ta in 11 av 14 kvigkalvar från betet, på grund av regnet. Samla alla 14, sortera ut de 11 yngsta (5-7 månader gamla), få ut dem genom grinden, driva dem 500 meter förbi en massa spännande avfarter och betesgrindar, in i uppsamlingsfållan vid dörren och sen in genom en liten mörk dörr de aldrig gått in igenom förut. Zoe fick jobba en del för att få alla att gå in, hon fick en redig spark på kinden men även om hon pep så blev hon mest förbannad.

Det är så sanslöst fantastiskt med en bra hund! De brukar vara minst fyra pers som jobbar med att driva den här sträckan, och det brukar ta långt över en timme. Utan sortering och hällregn. Det tog mig och Zoe mindre än en halvtimme, inkl samling och sortering. :D

Chefen skickade meddelande och bad mig ta in 11 av 14 kvigkalvar från betet, på grund av regnet. Samla alla 14, sortera ut de 11 yngsta (5-7 månader gamla), få ut dem genom grinden, driva dem 500 meter förbi en massa spännande avfarter och betesgrindar, in i uppsamlingsfållan vid dörren och sen in genom en liten mörk dörr de aldrig gått in igenom förut. Zoe fick jobba en del för att få alla att gå in, hon fick en redig spark på kinden men även om hon pep så blev hon mest förbannad.

Det är så sanslöst fantastiskt med en bra hund! De brukar vara minst fyra pers som jobbar med att driva den här sträckan, och det brukar ta långt över en timme. Utan sortering och hällregn. Det tog mig och Zoe mindre än en halvtimme, inkl samling och sortering. :D

Ja, nu när syrran har får så blir jag förvånad över att inte alla djurägare ser nyttan med vallhund. En granne lastar sina djur på trailer för att de ska ut på bete i närheten.
Vi tog syrrans får med hund till sin nya hage på tio minuter max. Alltså bara att hämta bil, sätta på släp, lasta djur osv verkar väldigt omständigt när betet är på kort promenadavstånd.

Bara en så enlkel sak som att öppna en ensilagebal är otroligt mycket lättare när man har en hund som håller undan fåren så man får jobba ostört..

Ja, nu när syrran har får så blir jag förvånad över att inte alla djurägare ser nyttan med vallhund. En granne lastar sina djur på trailer för att de ska ut på bete i närheten.
Vi tog syrrans får med hund till sin nya hage på tio minuter max. Alltså bara att hämta bil, sätta på släp, lasta djur osv verkar väldigt omständigt när betet är på kort promenadavstånd.

Bara en så enlkel sak som att öppna en ensilagebal är otroligt mycket lättare när man har en hund som håller undan fåren så man får jobba ostört..
Ja. När vi evakuerade flocken förra sommaren flyttade vi ca 80 djur med hästtransport, det blev ganska många grupper att lasta, ute på betet. Med hund handlar det om minuter att dela av och lasta 15 djur i taget, utan hund är det ett enormt projekt. För att inte tala om hur mycket lugnare allt är jämfört med när folk ska springa och stoppa, trycka djur för hand och dra i ullen osv.

Zoe har ju nu introducerat konceptet vallhund på 2 mjölkgårdar med bönder som var skeptiska till hund (på grund av tidigare erfarenheter med arbetande nöthundar som mest skapar oreda, stress och onödiga bett) Gården vi flyttade från i våras behöll ju min Tas för att inte behöva vara utan hund igen 😅

En BRA hund gör 10 mans jobb. En dåligt tränad/dålig hund förstör mest.

Så otroligt fascinerande!

I två år funderade jag fram och tillbaka på vilken ras jag skulle skaffa när det var dags för det igen, tyckte inte att någon kändes riktigt helt rätt och jag velade åt alla möjliga håll. Nu kan jag inte ens förstå varför jag gjorde det, det borde ju varit hur enkelt som helst?! Han är ju verkligen helt perfekt, 100% rätt och ingen annan ras är i närheten av att passa mig så bra på alla punkter 🥰
20230729_192446.jpg

Wow 🥰 Är det vanligt att de kan både valla får och kor/kvigor? Känns som de behöver vara lite skarpare mot kvigor?

Wow 🥰 Är det vanligt att de kan både valla får och kor/kvigor? Känns som de behöver vara lite skarpare mot kvigor?
Det är ganska vanligt att de vill jobba på flera djurslag, men det finns hundar som "bara ser får".

Inte så mycket skärpa som mod och trygghet! Nötter är långsamma och blir upprörda av fart. Stressar man dem ökar man risken för att de ska börja slåss eller fly, och då tappar man kontrollen. De är väldigt nyfikna och följer gärna efter saker som rör sig bortåt - dvs hunden måste våga STÅ STILLA när en hel flock kor kommer springande mot den för att kolla vad det är för en spännande grej!

Bästa sättet att hantera nötter är att gå framåt, långsamt och målmedvetet.

Här flyttar Zoe tre kvigor som aldrig sett hund förut. Jag började filma mindre än en minut efter att vi klev in till dem. Det syns väldigt väl hur hon använder trycket för att kontrollera men ger eftergift när de svarar så de inte ska bli rädda!

https://www.instagram.com/reel/CvKY16IIbU6/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Oväntat möte. En pratgladman på fyrhjuling med nån sorts större "muskelhund". Tydligt fokuserad på hundens farlighet. Munkorg vid kurser och i hundgård. Berättade att hunden är lugn och fin i folksamlingar men när han stöter på någon hemmaplan och bekant omgivning är han inte att lita på. Och den gjorde några utfall mot mig och Oskar medan vi pratade.

Såg ut att vara en fin hund men uppfostrad genom att man skulle utmana den och "vinna" mentalt. Inte berömma när den var lugn eftersom den förväntades ha det som normaltillstånd.
Sorgesamt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka