Väldigt kallt här idag igen, -14 eller -15, men ska visst kännas betydligt kallare. Vi gick ändå en promenad på 1 1/2 timme, damerna hade både tröja och varm overall och då var det inga problem. Solen sken och vi tog oss till en liten rastgård där de kunde skutta lite.
Rastgården i sig var tvådelad, och i andra delen så var det en ung man med en schäfervalp modell gigant. Jag har inte sett så mycket schäfervalpar, men att en 16 veckor (eller vad den nu var) valp skulle ha betydligt bredare huvud än mina damer och vara typ 40-45cm i mankhöjd kändes... mycket
Vet inte om den var renrasig eller inte iofs. Den var väldigt mörk men inte bruksmodell.
Söt var den i alla fall, och husse var väldigt trevlig! Han var tydligt ny på det här med hund och verkade kämpa för att lära sig mer och för att få en trevlig och god relation med sin valp. Han frågade mig lite om tips och tricks och träningsmetoder och det blev att vi stod och pratade länge om sådant. Det som förvånade mig mest var ändå att han pratade om att han förstått att det var viktigt att försöka bli den som hunden tyckte var absolut roligast att vara med, för att träningen då skulle bli rolig och enkel. Alltså, de flesta unga män här som skaffar lite mer rejäl hund är annars mer inne på "rycka-slita-skrik" och eventuellt, kanske, säga ett kort "bra" när hunden gör rätt. Här passade husse på att springa runt och leka med sin valp så fort valpen släppte fokus från mina damer, och de hade med både leksak och godis. Det var verkligen jättekul att träffa dem! Och mina damer, de passade såklart på att retas med valpen och skutta runt lite extra när de insåg att valpen inte kunde komma åt dem
När vi var nästan hemma, då mötte vi en som bor nästan granne med oss med en vuxen terrier. Terriern ville väldigt, väldigt gärna hälsa på mina damer och tja, why not? De fick umgås lite och Lily tyckte att det var väldigt festligt. Ebrah, hon ville mest hem snabbast möjligast, för då var vi klara med rastgårdsbus och soffan var lockande.
Men, nu har jag trötta och glada hundar, har träffat trevliga(!) hundägare med trevliga hundar. Solen skiner och jag har kunnat äta lunch tillsammans med sambon som jobbar hemma idag. Det känns bra.
Imorgon ska det också bli kallt. Ännu kallare på morgonen när vi tar långpromenad till jobbet... Snö på söndag, sedan 5 plusgrader(!) och regn på måndag... Jag hoppas verkligen väderprognosen ändras till dess... Jag vill inte ha regn och elände nu. Det är ju inte som att det tänker bli vår än och jag vill absolut inte ha massor av is, skare och smutsiga hundar...