Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ganska vanligt att de vill jobba på flera djurslag, men det finns hundar som "bara ser får".

Inte så mycket skärpa som mod och trygghet! Nötter är långsamma och blir upprörda av fart. Stressar man dem ökar man risken för att de ska börja slåss eller fly, och då tappar man kontrollen. De är väldigt nyfikna och följer gärna efter saker som rör sig bortåt - dvs hunden måste våga STÅ STILLA när en hel flock kor kommer springande mot den för att kolla vad det är för en spännande grej!

Bästa sättet att hantera nötter är att gå framåt, långsamt och målmedvetet.

Här flyttar Zoe tre kvigor som aldrig sett hund förut. Jag började filma mindre än en minut efter att vi klev in till dem. Det syns väldigt väl hur hon använder trycket för att kontrollera men ger eftergift när de svarar så de inte ska bli rädda!

https://www.instagram.com/reel/CvKY16IIbU6/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Jag såg något vallklipp på TikTok(?), där vallhunden bet kossan i benet och i mulen. Är det fel eller behövs det ibland?

Jag såg något vallklipp på TikTok(?), där vallhunden bet kossan i benet och i mulen. Är det fel eller behövs det ibland?
Det finns lägen när hunden behöver ta till tvång, men de är betyyyydligt färre än vad internet och vallhundsklubben vill få det att verka som.

Det är också stor skillnad på olika typer av bett. Här är ett videoklipp från förra vintern, när Zoe håller på att lära kvigor att inte kliva på hunden. Hon håller dem av liggbåsen så jag kan städa åt dem. Här syns väldigt tydligt skillnaden på "hörrudu nu är du oartig, flytta på dig" och "nej fan heller!". Inget av betten är kvarhållande, gör någon skada på nöten eller skapar någon rädsla.

https://www.instagram.com/reel/CnRxGL1qfD6/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==

På videor på nätet, ffa från USA, är det vanligt med hundar som dyker in bland djuren och sliter tag, ofta hänger de kvar och kastas runt i luften. Fullständigt vanvettigt.

Senast ändrad:
Det finns lägen när hunden behöver ta till tvång, men de är betyyyydligt färre än vad internet och vallhundsklubben vill få det att verka som.

Det är också stor skillnad på olika typer av bett. Här är ett videoklipp från förra vintern, när Zoe håller på att lära kvigor att inte kliva på hunden. Hon håller dem av liggbåsen så jag kan städa åt dem. Här syns väldigt tydligt skillnaden på "hörrudu nu är du oartig, flytta på dig" och "nej fan heller!". Inget av betten är kvarhållande, gör någon skada på nöten eller skapar någon rädsla.

https://www.instagram.com/reel/CnRxGL1qfD6/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==

På videor på nätet, ffa från USA, är det vanligt med hundar som dyker in bland djuren och sliter tag, ofta hänger de kvar och kastas runt i luften. Fullständigt vanvettigt.
Oj så duktig hon är! Det var verkligen inte i närheten av det klipp jag såg, där bet hunden rätt i mulen och höll.

Är det träning eller avel som avgör hur hunden reagerar?

Och en till nyfiken fråga! När hon vallar som förra filmen, hur vet hunden vart djuren ska? Visar man hunden det innan eller styr man det med kommandon hela vägen?

Det är ganska vanligt att de vill jobba på flera djurslag, men det finns hundar som "bara ser får".

Inte så mycket skärpa som mod och trygghet! Nötter är långsamma och blir upprörda av fart. Stressar man dem ökar man risken för att de ska börja slåss eller fly, och då tappar man kontrollen. De är väldigt nyfikna och följer gärna efter saker som rör sig bortåt - dvs hunden måste våga STÅ STILLA när en hel flock kor kommer springande mot den för att kolla vad det är för en spännande grej!

Bästa sättet att hantera nötter är att gå framåt, långsamt och målmedvetet.

Här flyttar Zoe tre kvigor som aldrig sett hund förut. Jag började filma mindre än en minut efter att vi klev in till dem. Det syns väldigt väl hur hon använder trycket för att kontrollera men ger eftergift när de svarar så de inte ska bli rädda!

https://www.instagram.com/reel/CvKY16IIbU6/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Va fint ♥️ ja det har du rätt i! Vi har kvigor ute vid stugan o det är bättre man är lugn o tydlig med dem (de är alltid så intresserade av hundarna)

Oj så duktig hon är! Det var verkligen inte i närheten av det klipp jag såg, där bet hunden rätt i mulen och höll.

Är det träning eller avel som avgör hur hunden reagerar?

Och en till nyfiken fråga! När hon vallar som förra filmen, hur vet hunden vart djuren ska? Visar man hunden det innan eller styr man det med kommandon hela vägen?

Det är både avel och träning. Det går att få mediokra hundar helt okej med bra träning, och det går att träna hunden så de goda egenskaperna aldrig kommer fram. Zoe är en kombination av väldigt målmedveten avel just på det där lugna starka modet och en ganska nördig ägare som tycker träning för djurhantering är det roligaste som finns ;)

De flesta border collies kommer med det vi kallar "balans" mer eller mindre medfött. De har en känsla för hur de ska placera sig i förhållande till djuren, för att de ska gå rakt. (Ofta inom vallhundsträning så pratar man ofta om balans som något som sker när hunden tar fåren till föraren, men det är betydligt mer användbart och komplext än så. )

En hund som är utbildad hos mig vet att kommando "fram" betyder "håll djuren i den här riktningen". På videon är det ju staket, men hon jobbar på samma sätt på öppet fält. Syns lite här:
https://www.instagram.com/reel/CvfENbXIPky/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Så otroligt klok hund! Verkligen imponerad av att se en duktig vallhund göra sitt jobb. Hade behövt en sån som hon när vårat kossegäng rymde för några veckor sen 😅

Har haft en bra dag med hundarna, och imorgon blir det bättre! Då ska vi träffa whippetkompis igen och åka till skogen :D I övermorgon blir det kanske också träff med en vinthundsägande vän.

Och imorgon fixar jag pass för att kunna resa och hälsa på uppfödare!

Det är både avel och träning. Det går att få mediokra hundar helt okej med bra träning, och det går att träna hunden så de goda egenskaperna aldrig kommer fram. Zoe är en kombination av väldigt målmedveten avel just på det där lugna starka modet och en ganska nördig ägare som tycker träning för djurhantering är det roligaste som finns ;)

De flesta border collies kommer med det vi kallar "balans" mer eller mindre medfött. De har en känsla för hur de ska placera sig i förhållande till djuren, för att de ska gå rakt. (Ofta inom vallhundsträning så pratar man ofta om balans som något som sker när hunden tar fåren till föraren, men det är betydligt mer användbart och komplext än så. )

En hund som är utbildad hos mig vet att kommando "fram" betyder "håll djuren i den här riktningen". På videon är det ju staket, men hon jobbar på samma sätt på öppet fält. Syns lite här:
https://www.instagram.com/reel/CvfENbXIPky/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Så intressant och imponerande! Det ser så effektivt och lugnt ut! ❤️

Så intressant och imponerande! Det ser så effektivt och lugnt ut! ❤️
Det ÄR effektivt. Galet effektivt. Hundarna är så duktiga på att förstå hur de ska kommunicera med djuren utan att skrämmas.

Det är det här som är vallning, och det är detta jag menar aldrig nånsin går att ersätta med nån annan träning eller "bollvallning". Snacka om att lilla Zoe jobbar med hjärnan, fattar beslut, problemlöser, möter motstånd, anpassar sig efter individen, har koll på helheten...

Såg precis att SKK la ut reklam i sociala medier om att man ska köpa hundmat från Royal Canin. Alltså, jag förstår att SKK behöver sponsring och pengar, men att som sådan stor organisation i princip säga åt alla hundägare att "Det här, det är den bästa maten för era hundar!"... Det känns inte helt bra. Inte när det handlar om ett specifikt märke.

Såg precis att SKK la ut reklam i sociala medier om att man ska köpa hundmat från Royal Canin. Alltså, jag förstår att SKK behöver sponsring och pengar, men att som sådan stor organisation i princip säga åt alla hundägare att "Det här, det är den bästa maten för era hundar!"... Det känns inte helt bra. Inte när det handlar om ett specifikt märke.
På vilken sida då? Finns inget sånt postat på deras egna sida iaf.

De har samarbete med Agria också, ser nog inte riktigt skillnaden. :)

SKK har väl haft sponsorsamarbete med Royal canin och Agria sen typ tidernas begynnelse?

Fröet -4 månader + några dagar- börjar bli skapligt tandlös, håller helt tätt över nätterna (har bra kontroll över behoven även dagtid) avbryter what ever vid "nej", går vettigt i koppel, kommer på inkallning och kommandona "upp på bron", "köket" sitter klockrent - hon börjar bli stor :eek: 🤗

1691695790020.webp

Dags att börja träna lite sitt, stå och sånt snart :up:

Idag togs tackorna in och bagglammen sorterades ut. Tjejen har gått från att ha en rätt "hetsig" energi i perioder till att bli lugnare och använda mer eye, men hon har inte riktigt pondusen till att flytta på tröga bagglamm eller tackor som sätter sig på tvären.
I hage är mina får rätt springiga så då funkar det bättre, men som i litet utrymme (större box) så fick vi hjälpas åt trycka på och ha hjälp med att öppna och stänga grinden. Det alternerades med att ha henne i koppel så att hon kunde gå bakom till att släppa så att hon fick jobba själv.

Vi hann med en vända till klubben på kvällen, vi leker mycket och kör följsamhet, sen gick vi igenom några moment inför träningstävling, så här i sista stund. 🙈

Körde till favvosjön och gick en runda innan vi var hemma igen. Ganska trötta båda två nu.

Imorgon ska jag komma upp tillräckligt tidigt för att cykla en sväng innan resten av Sverige vaknar, vi kör en mindre kampanjande på apporten så det ska vi hinna med något pass. På lördag kommer en kompis och så ska vi hjälpas åt med vallningen. Söndag blir det träningstävling (och så hoppas jag att vi hinner promenera i en ny skog efteråt).
Full rulle. ☺️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka