Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
20230810_195826.jpg

Noseworkträning i stallmiljö. Otroligt roligt men utmanande. Helst när man har en hund med noll självbevarelsedrift. I övrigt skötte hon sig toppen, hittade gömmor på klass 2-3 nivå och var så pepp.

Är det nån som har erfarenhet av att aktivera hunden med flirtpole? Lite sugen att testa!
Är det något särskilt du tänker att du vill "aktivera" eller är det motion du tänker på?
Jag vet de som använder tex flirtpole med kong i änden för att skapa ett riktigt sug efter att leta kong (och sedan i förlängningen byta doft till arbetsämnen).
Det går även att använda flirtpole i träning att växla mellan aktivitetsnivåer, jaga - ligga ner på kommando (hålla huvudet kallt) - jaga.

Jag är inte principiellt emot det men jag tycker att man ska komma ihåg att det hundar gör mycket blir de bra på.

Varit ute i fårhagen med Tay och Spock igår, alltså Spock är verkligen så fin 😍. Han är lite Dr Jekyll och Mr Hyde, utanför fårhagen innan jobb så är han högljudd, stökig och verkar mest vara ett nervvrak till hund. När han väl kommer i jobb så är han hur cool som helst, eftertänksam och anpassar sig efter djuren så att allt går lugnt och sansat till. Nu har han ju blivit betydligt bättre utanför jobb också med en hel del tålamod och tid jämfört med den illvrålande terrorist han varit så är han nere på lite missnöjt pipande när han får ligga och vänta.
Tay skötte sig bra han med, han satt som ett tänt ljus när jag vallade med Spock och när jag kom tillbaka så upptäckte jag att jag missat att sätta fast honom.. Det bra när man knäpper fast kopplet men helt missar stolpen 🙈 Egentligen ingen jättegrej men eftersom vi var utom synhåll och det passerar en massa folk där så sätter jag fast dom om dom inte följer med in i hagen. När Tay var inne och vallade så sprang det upp en hare framför nosen på honom, den måste ha legat och tryckt och sprungit upp när han nästan klivit på den men han såg den inte ens.

Tay
20230810_173724.jpg

Idag kör vi blåbärstävling, tänkte försöka mig på att komma runt med Spock 😅.

Är det något särskilt du tänker att du vill "aktivera" eller är det motion du tänker på?
Jag vet de som använder tex flirtpole med kong i änden för att skapa ett riktigt sug efter att leta kong (och sedan i förlängningen byta doft till arbetsämnen).
Det går även att använda flirtpole i träning att växla mellan aktivitetsnivåer, jaga - ligga ner på kommando (hålla huvudet kallt) - jaga.

Jag är inte principiellt emot det men jag tycker att man ska komma ihåg att det hundar gör mycket blir de bra på.
Jag tänker motion och som du beskriver hålla huvudet kallt, lugnt och kontrollerat med stopp, vänta och varsågod så det inte blir okontrollerat hetsigt. Leka gör han helst annars med kampleksak och det gör vi också kontrollerat och han är trots sin ålder väldigt duktig på att släppa och vänta och känna in (oftast). Han och barnet brukar turas om att jaga varandra när de har en boll och där är han väldigt duktig och lyhörd. Har alltid undvikit att kasta boll annars just för att jag hört att det skapar stress (men vet just inget närmre om det än så)

Jag har 2 hundar, snart 3. Kompisen har 3 hundar. Igår pratade vi om att det vore så skönt om alla hundar man har kan äta samma foder. Imorse inser jag att jag lägger 3 olika foder bara i Jackies skål, Viktor äter allergifoder så han får ett 4:e foder 😂🙈

Att Jackie får 3 olika just nu är pga att hon vunnit foder på utställning och det är lika bra att hon får äta upp det så just nu får hon 2 olika torrfoder och sen får hon alltid lite blötfoder eftersom hon tycker det är gott 🙂

Förstår inte hur folk tänker när dom inte har försäkring. Har betalt 20K (och hoppas att Folksam betalar för det men gissar på att det inte blir problem) för valpen på två dagar, ett besök för utredning av magproblem + ultraljud av magen och ett besök med röntgen av bogarna pga hälta. Inga direkt stora saker, men dyrt är det!

Förstår inte hur folk tänker när dom inte har försäkring. Har betalt 20K (och hoppas att Folksam betalar för det men gissar på att det inte blir problem) för valpen på två dagar, ett besök för utredning av magproblem + ultraljud av magen och ett besök med röntgen av bogarna pga hälta. Inga direkt stora saker, men dyrt är det!
Ja gud bara att få bort en mjölktand kostade 7500 😳

Min fasta övertygelse om människor som äger hund men struntar i försäkring är att de antingen 1. är gjorda av pengar 2. helt saknar konsekvenstänk. Sorry not sorry. Ingen och inget kan övertyga mig om något annat.

:p

Min fasta övertygelse om människor som äger hund men struntar i försäkring är att de antingen 1. är gjorda av pengar 2. helt saknar konsekvenstänk. Sorry not sorry. Ingen och inget kan övertyga mig om något annat.

:p
Jag förstår inte argumentet att man lägger undan försäkringskostnaden. Bog kostar typ 200 kr i månaden i försäkring. Hade sparat 400 kr sedan han kom hit. Dom stora som kostar 800 blir ändå inte i närheten av att klara ett besök med röntgen om man sparar den i ett år. 😅

Jag förstår inte argumentet att man lägger undan försäkringskostnaden. Bog kostar typ 200 kr i månaden i försäkring. Hade sparat 400 kr sedan han kom hit. Dom stora som kostar 800 blir ändå inte i närheten av att klara ett besök med röntgen om man sparar den i ett år. 😅
Jag förstår inte om man resonerar så för veterinärvårdsdelen på en försäkring. Men jag gjorde så för livdelen på hästarnas försäkring. När den delen väl behövdes så var hästarna antingen flr gamla flr att ersättas med det värde de var försäkrade i eller så var just den anledning till att se fick tas bort inte en godkänd anledning av försäkringsbolaget. Hade flera I mina nära hästkretsar som råkade ut för det. Men vet ingen som resonerat så kring veterinärvården, det är ju bara korkat i så fall.

Den lilla svarta kostar över 1500kr så att tanken har helt klart slagit mig men inte vågat eftersom hon också är sjukaste hunden i historien.

Jag har 2 hundar, snart 3. Kompisen har 3 hundar. Igår pratade vi om att det vore så skönt om alla hundar man har kan äta samma foder. Imorse inser jag att jag lägger 3 olika foder bara i Jackies skål, Viktor äter allergifoder så han får ett 4:e foder 😂🙈

Att Jackie får 3 olika just nu är pga att hon vunnit foder på utställning och det är lika bra att hon får äta upp det så just nu får hon 2 olika torrfoder och sen får hon alltid lite blötfoder eftersom hon tycker det är gott 🙂
Mina tre äter samma foder. 👌🏻😁

Mina tre äter samma foder. 👌🏻😁
Bekvämt 😀 Jag hoppas att Jackie och valpen ska kunna äta samma foder. Jackie är ju bara 13 månader så hon kan äta valpfoder ett tag tillsammans med valpen om hon vill det 😁 Viktor har sin allergi och funkar bara på det fodret så han får fortsätta med det. Använder dock Viktors foder som godis på promenad till båda, förhoppningsvis snart till alla 3.

Småfirar lite här ikväll. Kaxa från min kull 2017 gick vidare till SM-semifinalen imorgon, och det gjorde Tams pappa och Zoes halvsyster också 🐑🐑🐑🐑🐑
Vad roligt! :love: Bogs pappa kom två idag! Hoppas att dom kommer sända live på söndag. Är lite lagom sugen att sticka iväg lite spontant dit, men det är orimligt att försöka hitta boende där nu tror jag. Får vänta till EM.

Måste förresten fråga, är du från Hälsingland eller har du bara råkat ge Floki ett klockrent namn? :D
Vi har sommarstuga i Hälsingland! Min pappa är därifrån. Men jag måste ha råkat ge honom ett klockrent namn för jag vet inte vilken koppling det har till Hälsingland. 😃

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka