Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Seaside Det kan gå lite upp och ner i unghundsåldern, sen kan hormonerna stöka till det. De kan bli väldigt sega och slöa om de blir skendräktiga men även pyo efter löp så det bra att ha koll på det extra efter löp. Förutom det så kan de bli sega och slöa om de har ont nånstans..
Att hunden blir självständig, stänger av öronen och testar gränserna kring året är fullt normalt för de flesta hundar. Det efter tre år jag tycker de flesta av mina hundar blivit vuxna och stabila.
Blir hunden slö igen så skulle jag kolla upp den.

Ett tips lite allmänt, jag har wachtel som behöver tydliga ramar men det som ger oss bäst samarbete är när vi leker, tramsar, tränar trick och konster utan krav. Försök hitta en belöning han verkligen gillar, helst flera och rangordna dem så du själv vet. Exempelvis så för rått kött, ostbågar och chips gör Ville nästan vad som helst. Men det är i högt tempo utan tankeverksamhet. Dvs suveräna belöningar för exempelvis inkallning, men rätt kassa för trick träning eftersom han stänger av hjärnan. 🙄😁 Där fungerar leversnittar betydligt bättre, gott men inte att dö för.
Men blöningar som dragkamp, att jag "jagar" honom, brottning står också ganska högt upp och fungerar bra vid aktiviteter med högre fart, eller där jag vill få in högre energi. Sen ska man inte underskatta sin röst som belöning heller. :)
Lägg tid på att hitta belöningar han gillar, sen kan man även lära dem att uppskatta vissa belöningar, krävs arbete men kan vara värt om man har en svårbelönad hund.

För oss är inkallningen kanske på 70%, mest för att vi inte har varit hårda på den. Men mitt "stanna-sitt" sitter till 99%, det funkar inte att kalla in från det men det funkar att sitta kvar- jag kopplar upp eller bara får honom att släppa det han är på väg emot och då är det party, jag är superglad och har jag godis med mig är det godisregn. Alltså något som enbart är positivt och jag behöver inte vara arg. Det kan vara ett sätt att bryta hans rymningar. Men man behöver så klart öva och rigga så att det alltid lyckas innan det sitter. :)

Jag tänker alltid i första hand positivt och hellre lyckas än behöva vara arg, samtidigt som det finns tydliga ramar, men utan att behöva vara hård och tuff.

Settrarna hade vi även bättre stop på än inkallning :) Knut (labrador) är så tydligt att han gärna kommer till mig så där har jag bättre inkallning 💜 som du skriver, de ska ALLTID vara roligt att komma till en.
Intressant med olika individer och raser och hur de fungerar.
Jag har ju HELT kärat ner mig i labrador nu 🙈

Sitter i soffan med hundar som vill mysa. Måste dock ge mig av till jobbet nu. Det verkligen ösregnar ute och jag är lagom pepp... Försöker tänka positivt, hundarna kommer inte ha något alls emot att bara ligga inomhus i personalrummet när alternativet är att vara ute i regnet. De var måttligt imponerade av gårdagens väder och idag är det värre.

Sitter i soffan med hundar som vill mysa. Måste dock ge mig av till jobbet nu. Det verkligen ösregnar ute och jag är lagom pepp... Försöker tänka positivt, hundarna kommer inte ha något alls emot att bara ligga inomhus i personalrummet när alternativet är att vara ute i regnet. De var måttligt imponerade av gårdagens väder och idag är det värre.

Så less på regnet nu 🙈 förstår dem!

Fortiflora och skonkost har hon fått nu 💜
Hon i receptionen trodde hon har ont i ryggen?
Hon bugade i morse, slickade på sina ben och kräktes. På promenaden sprang hon som en galning (som vanligt) hoppade upp o ner på stenar, bajsade normalt.
Såklart kommer jag ha koll men jag tycker de vittnar om typ sura uppstötningar/ont i magen.
Hon åt tyvärr två starka chips igår…

Fortiflora och skonkost har hon fått nu 💜
Hon i receptionen trodde hon har ont i ryggen?
Hon bugade i morse, slickade på sina ben och kräktes. På promenaden sprang hon som en galning (som vanligt) hoppade upp o ner på stenar, bajsade normalt.
Såklart kommer jag ha koll men jag tycker de vittnar om typ sura uppstötningar/ont i magen.
Hon åt tyvärr två starka chips igår…
De brukar inte stå i böneställning av ryggsmärta. Det brukar komma från främre buken, oftast magen. Så fortsätt du med skonkost och probiotika och se om det går över.

Enda stället han inte är i lina eller koppel är inomhus. Men han smiter och är rätt uppfinningsrik.:( Grundprincipen är att han aldrig ska få vara fri. Jag får försöka ha mer utvecklad fantasi helt enkelt.
Jag tror jag har säkrat upp allt men så hittar han en väg ändå.

Med min malle satt linan for det mesta fastsatt i mig, aven innomhus, om jag inte kunde ha 100% focus pa honom tills han slutade forsoka dra ivag och istallet inkallningen fungerade.

Provade köpa Rauhs vilt”chips” idag. Dem fattade hon inte alls på. Bara att gömma direkt! :cautious:

Jag upplever att de inte har supersug på rauh benen överlag men låter man dom ligga så brukar mina komma igång med tuggadet efter nån dag och tuggar på den när andan faller på. Andra ben tuggar dom i ett svep tills de är slut.

Efter nattjobb kommer vallning..
Åkte och vallade med bc pojkarna i förmiddags , syrran var snäll och plockade upp mig. Det gick bra trots trött matte, Spock fick träna delning nåt som jag typ glömt träna med honom och han är något oförstående och man blir ju väldigt trött av att försöka ha koll på två grupper samtidigt. Han var dock riktigt duktig när han började första konceptet.
Tay fick gå två kortare lätta vändor då hund med assnabba reaktioner i kombo med trött matte kanske inte är optimalt för att träna ambitiöst. Dessutom åkte han på agilitykurs efter vallningen så det ju bra att han inte är trött vare sig mentalt eller fysiskt inför det utan bara på glatt humör efter lite fårhäng.

Imorgon blir det fårhagen igen är planen och husse ska åka och tävla Nike i agility.

Tay
20230722_095821(0).webp

Jag upplever att de inte har supersug på rauh benen överlag men låter man dom ligga så brukar mina komma igång med tuggadet efter nån dag och tuggar på den när andan faller på. Andra ben tuggar dom i ett svep tills de är slut.

Tyvärr så är det så att om damen bestämt sig för att något ska gömmas — då ska det gömmas, inte ätas 😅

Nåja, jag får ta på mig en del skuld själv. Hon hade knaprat i sig ett renhorn tidigare och var väl inte jättesugen på gnag 😉

Idag kunde vi träffa vår nya whippetvän efter jobbet! Det blev en kort träff eftersom matte skulle iväg till sitt jobb sedan, och efter inte alls lång tid i rastgården började det ösregna. Gräset blev snabbt halt, så för att undvika olyckor kopplade vi hundarna och sedan skulle vi åt olika håll. Men ja, hundarna var jätteglada och det var skönt att de fick springa lite i alla fall. Även Ebrah var på bushumör!

Jag var sedan så trött att jag somnade vid ca kl 20, men vaknade för en kort stund sedan. Nu är hundarna nyrastade och jag hoppas på att kunna sova igen. Imorgon är det dags för arbetsdag 6 av 7 den här veckan, så jag behöver verkligen ladda upp med energi... Vill också hinna med långpromenad innan jobbet för tyvärr blir ju inte hundarna trötta av att jag jobbar. De ligger och sover så skönt i sina hundbäddar under tiden :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka