Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Olika hundar kommer med olika utmaningar — vissa mer än andra. Tycker att du ska släppa det där med att inte vara duktig nog, du gör ju helt rätt som tar hjälp av en bra tränare och Oskar kommer lära dig en massa nya saker som gör dig till en ännu bättre förare, med fler idéer och verktyg i lådan :)
Tack. :heart
Alltså jag är tokigt förtjust i den här hunden. Men när han strular så gör han det med besked.

Jädrars vad jag kommer att kunna när han blivit några år gammal :D

Jodå. I vanliga fall panikbromsar han när jag vrålar.

Men i trans, med någon åtråvärd doft i näsan och korn på nåt - fan vet vad förutom katten - så ser, hör och märker han noll och nada.

Han är väldigt mattebunden. Måste vara där jag är, och lös i skogen håller han björnkoll så jag inte försvinner ur sikte. Men på tomten vet han var han har mig och slår ifrån omgivningen i sitt eget doft-rus.

Och jag är ganska tuff med honom. Försöker behandla honom på samma sätt som mina tidigare stora hundar.

En sak till. Jag kan baske mig inte få honom att gå vettigt i koppel. Tragglar och tragglar. I övrigt är han ungefär lika lättlärd som alla tidigare.

Seriöst - jag trodde inte att en "liten skithund" skulle vara svårare att få lydnad på än mina stora lydiga flattar och schäferkorsningen.

Ett tips lite allmänt, jag har wachtel som behöver tydliga ramar men det som ger oss bäst samarbete är när vi leker, tramsar, tränar trick och konster utan krav. Försök hitta en belöning han verkligen gillar, helst flera och rangordna dem så du själv vet. Exempelvis så för rått kött, ostbågar och chips gör Ville nästan vad som helst. Men det är i högt tempo utan tankeverksamhet. Dvs suveräna belöningar för exempelvis inkallning, men rätt kassa för trick träning eftersom han stänger av hjärnan. 🙄😁 Där fungerar leversnittar betydligt bättre, gott men inte att dö för.
Men blöningar som dragkamp, att jag "jagar" honom, brottning står också ganska högt upp och fungerar bra vid aktiviteter med högre fart, eller där jag vill få in högre energi. Sen ska man inte underskatta sin röst som belöning heller. :)
Lägg tid på att hitta belöningar han gillar, sen kan man även lära dem att uppskatta vissa belöningar, krävs arbete men kan vara värt om man har en svårbelönad hund.

För oss är inkallningen kanske på 70%, mest för att vi inte har varit hårda på den. Men mitt "stanna-sitt" sitter till 99%, det funkar inte att kalla in från det men det funkar att sitta kvar- jag kopplar upp eller bara får honom att släppa det han är på väg emot och då är det party, jag är superglad och har jag godis med mig är det godisregn. Alltså något som enbart är positivt och jag behöver inte vara arg. Det kan vara ett sätt att bryta hans rymningar. Men man behöver så klart öva och rigga så att det alltid lyckas innan det sitter. :)

Jag tänker alltid i första hand positivt och hellre lyckas än behöva vara arg, samtidigt som det finns tydliga ramar, men utan att behöva vara hård och tuff.

Jodå. I vanliga fall panikbromsar han när jag vrålar.

Men i trans, med någon åtråvärd doft i näsan och korn på nåt - fan vet vad förutom katten - så ser, hör och märker han noll och nada.

Han är väldigt mattebunden. Måste vara där jag är, och lös i skogen håller han björnkoll så jag inte försvinner ur sikte. Men på tomten vet han var han har mig och slår ifrån omgivningen i sitt eget doft-rus.

Och jag är ganska tuff med honom. Försöker behandla honom på samma sätt som mina tidigare stora hundar.

En sak till. Jag kan baske mig inte få honom att gå vettigt i koppel. Tragglar och tragglar. I övrigt är han ungefär lika lättlärd som alla tidigare.

Seriöst - jag trodde inte att en "liten skithund" skulle vara svårare att få lydnad på än mina stora lydiga flattar och schäferkorsningen.

Använder du panikstoppet även i vardagen?

Min tanke med det är att det enbart används när det verkligen behövs, annars tror jag att det blir urvattnat :) Här hemma handlar det om kanske… några gånger per år?

Det ska inte vara något som ersätter annan träning, utan just i nödfall.

Ja, svarat. Nose work utgår.

Däremot lockar spår. Nästa gång jag får pengar är ny spårsele på inköpslistan. Den jag har är alldeles för stor.
Han har - tyvärr- ett ganska stort aktiveringsbehov. Tråkigt nog är jag skröplig och kan inte springa. Annars hade agility varit givet.

Jag försöker aktivera mentalt. Får sådär. :D

Jag har haft svårt att gå i ett halvår, springa är det inte tal om och tränar agility likväl med hundarna. Lägger fokus på distanshandling och självständighet så att hunden kan springa och jag kan gå. Det finns ett par förare som är sjukt duktiga på att styra sin hund runt en bana fast de själva typ står i mitten.
Fördelen med agility är att de både får mental aktivering (särskilt när man tränar utan att springa med och visa utan de ska lyssna och hitta själva) och att de får utlopp för sin energi då de får springa. Eftersom det är självbelönande för många hundar så brukar även raser med lite will to please och arbetsvilja uppskatta den träningen.

@tanten Dock så underlättar det enormt att ha en jättebra belöning om man tränar distanshandling. Min hund är helt galen i att kampa (nåt vi tränat upp sen valp) och har jag en kampleksak så kan jag använda den för att "rikta" in honom så han får en förståelse för vart han ska. Att kunna träna med en utlagd belöning underlättar enormt när man tränar in distanshandling 🙂.
Den minsta hundens favorit belöning är boll, så när jag tränar henne kan jag lägga ut en boll för att få henne springa självständigt. I normala fall springer hon hack i häl med husse men att hon har en favorit belöning jag kan använda gör att jag kan träna henne också när husse inte kan iallafall sekvenser av en bana.

@tanten Vet inte hur du bor men skulle han kunna vara ute i långlina i trädgården? Så kan han gå runt och nosa och skrota och du kan lägga köttbullespår i gräsmattan osv.

Idag fanns det äntligen apporter på hyllan igen, så B fick sin (eller min 😁) försenade födelsedagspresent! Hunnit bekanta sig med den en sväng också.

På helgens kurs i bruksspår och -lydnad hoppas jag på lite tips kring hållande och överlämningar. Jag vet ju hur jag kan träna in det, men har avvaktat denna kurs eftersom det är så nyttigt med kunniga ögon som kan coacha rätt.

IMG_2053.webp

Använder du panikstoppet även i vardagen?

Min tanke med det är att det enbart används när det verkligen behövs, annars tror jag att det blir urvattnat :) Här hemma handlar det om kanske… några gånger per år?

Det ska inte vara något som ersätter annan träning, utan just i nödfall.
Jag använder stopp när jag tror att det kan funka. Tar jag till det när det är verkligt skarp läge lär han sig att de går att ignorera. Och när han är i sitt "rus" så hör han ingenting.

Mitt bekymmer är väl att han är så oändligt mycket snabbare än jag. Ibland hinner jag se att han är på väg att varva igång men andra (de flesta gångerna) så tänder han till på en tusendel och jag är borta ur hans värld. Som när jag härom veckan tappade honom i dörröppningen. Vi hade varit på en lång runda och tränat. Jag låser upp, öppnar dörren och kopplar loss honom för att han ska gå in, dit han suktade. Istället tvärvänder han och rusar iväg. Jag hann inte med. Jag lär mig...

@tanten Vet inte hur du bor men skulle han kunna vara ute i långlina i trädgården? Så kan han gå runt och nosa och skrota och du kan lägga köttbullespår i gräsmattan osv.
När jag stökar ute så sitter han fast i långlina så han ser mig.
Då gör han inget, inte ens kissar. Han bara ligger och spanar.
När jag tar linan kan han göra ifrån sig. Eller nosa. Han nosar igenom tomten när vi går ut och rastar.

När jag tar linan kan han göra ifrån sig. Eller nosa. Han nosar igenom tomten när vi går ut och rastar.
Du kan använda hans intresse för att nosa runt som belöning också! Träna nått tricks eller uppstyrt nosarbete och sen kan ni tillsammans ta er till någon buske/grästuva/nått ställe han gillar och så får han ett kommando som ger han tillåtelse att nosa/kissa så att du ändå markerar att "Nu är det ok att du nosar runt" , och så mycket beröm samtidigt så att han förstår att matte är nöjd.

Så har jag gjort mycket för att avdramatisera den stora häcken och buskaget som omringar träningsplanen på brukshundklubben, som såklart luktar jättemycket för hundarna, när mina hundar varit väldigt "hanhundiga" och svårtränade. Vi körde agilitybana och när det gick bra sprang vi tillsammans till häcken och så fick de sitt frikommando ("Gå och kissa!"). Sen kan man ha ett kommando eller övning som markerar att "Nu tränar vi igen!". Jag brukar bara kalla in till fot, för jag tävlar inte i grenar där jag behöver ha ett perfekt fotgående.

Idag har vi först cyklat och sen hängt vid en jättemysig liten strand där både barn och hund kunde springa och busa ostört. Så härligt! Vovven hade något bättre simteknik idag stundtals så vi hoppas att det fortsätter åt rätt håll. Hon har ingen som helst lust att självmant sätta sig ner och vila utan vi fick hjälpa henne med det. Det roligaste som finns är tydligen att hämta dummy i vattnet! 😁

Tränade bc pojkarna i agility idag, vi fokuserade på balansbommen och högersvängar. Spock börjar kunna ta sig över den även om jag får säga åt honom att bromsa så han inte kommer för fort och riskerar att flyga av. Vi körde tunnel innan och då får de upp himla bra fart, Tay har lärt sig reglera farten själv numera så att han inte voltar.

Spock tävlade blåbär med husse igår och kom tvåa i ett av loppen, pga ett missförstånd så råkade han riva sista hindret. Han kom runt banan 13 hinder på 15 sekunder och då är det i regel 6-8 meter mellan hindren + att tunnlarna är 3-6 meter långa så det går sjukt fort att försöka hinna med att styra runt honom 😅.

Jag och Sparven var dag på agilitykurs för EvaMarie. Vi har knappt kunnat tänka i sommar då han drog ena sporren i börsanalytiker sommaren.
Kursen idag gick superbra dock! Han är bra på att vila sig i form 😍

Fick lite tips på hur vi ska fortsätta inlärningen av slalom med. Och jag har gett mig själv lite läxa, då vi ska på kurs för henne igen om en månad 👍

Nu är han dock olycklig då mamma kom och hämta Humla då höglöpet var på gång 🙈

Min gamla lärare på specialsöket hade en anekdot om hur de började träna med en hund som var extremt svårmotiverad. Det ENDA matten visste att den tyckte om här i livet var fisksoppa. Så matte preppade små skålar med fisksoppa längs stigen de skulle rasta, och när de började närma sig en skål betedde hon sig som en hund som fått upp ett spår, och så "hittade" hon första skålen OCH RESURSFÖRSVARADE DEN så hunden knappt fick smaka. Ett par skålar senare så var hunden vipps väldigt uppmärksam på när matte började vädra, och då fick den smaka lite osv.

Jag rekommenderar fisksoppeövningen starkt.

Jag och Sparven var dag på agilitykurs för EvaMarie. Vi har knappt kunnat tänka i sommar då han drog ena sporren i börsanalytiker sommaren.
Kursen idag gick superbra dock! Han är bra på att vila sig i form 😍

Fick lite tips på hur vi ska fortsätta inlärningen av slalom med. Och jag har gett mig själv lite läxa, då vi ska på kurs för henne igen om en månad 👍

Nu är han dock olycklig då mamma kom och hämta Humla då höglöpet var på gång 🙈

Känner att jag förtjänade den 😂😂

Och jag förstår att ni knappt kunnat tänka med en börsanalytiker i farten :D:D

Vår tik är som förbytt sedan senaste löpet :jawdrop: Utställningslabbe, snart två år, min första hund. Hon löpte första gången förra hösten och blev i samband med det så lugn och sävlig. Jag tänkte att det var hennes vuxna personlighet vi såg då. Hon är också väldigt självständig. Jag har funderat på om vi ska omplacera henne pga att jag inte får till det med träningen. Hon är bra på spår och väldigt snäll men svår att träna, lättdistraherad, opålitlig inkallning, ville inte leka osv. Det var inte så jag tänkte att mitt liv med hund skulle bli. Men nu tog andra löpet slut för en vecka sedan och nu har vi en helt annan hund! Hon är rapp, fartig, alltid på hugget, lyssnar på kommandon (!) och tycker precis allt är roligt :jawdrop: Dålig stadga förvisso, men det kan jag ta för nu har jag ju något att jobba med. Jag vet inte riktigt hur jag ska ta vara på det här bara, det kom så plötsligt, men vi försöker klämma in några minuters träning och relationsbyggande lek här och där varje dag. Jag hoppas verkligen att hon fortsätter vara sån här, det är ju så här jag vill att hon ska vara :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka