Sitter i soffan, har kollat lite på bilder från utställningen igår och upptäckte att det fanns bild på dagens höjdpunkt: Jag som bar ut Lily från ringen
Det var så kul när hon smet. Utställningen var ju sådär som man väntar sig. Alla står där så prydligt med sina hundar runtom ringarna i väntan på att något spännande ska hända. Och så kommer Lily där, glatt flygandes i studsig galopp rakt genom ringarna! Någon ropade "lös hund!", jag tittade upp, såg henne och ropade högt. Så fort hon hörde mig så tittade hon på mig, ändrade springstil och rusade i full fart mot mig. Hon lät sig lätt och enkelt fångas och jag höll järngrepp med armen runt midjan på henne samtidigt som jag slängde över Ebrahs koppel på någon främling som hjälpte till lagom tills en annan vän kom och tog hand om Lily.
Där kunde ju allt ha varit slut.
Om det inte varit för att Lily senare under dagen smet ännu en gång
Som tur var så hade jag precis blivit klar med att visa en hund i uppfödargrupp då, så jag kunde ge uppfödaren kopplet till den hunden och fånga in Lily igen (även den gången lika lätt som första gången, som tur var). Då passade min partner på att fotografera, och man ser hur jag kämpar för att inte brista ut i gapskratt. För alltså, hon är så söt och rolig att det är helt omöjligt att inte skratta åt eländet. Och hon gjorde inget dumt, hon bara letade upp mig och var glad.
Tur nog så var inte heller andra speciellt irriterade eller brydda om att hon sprang runt där för fullt, de var mer imponerade av hur bra inkallningen fungerade
Lite som när en person gick förbi oss när jag och partnern reste tältet på morgonen. Då hade hundarna lagt sig bredvid och jag sa åt dem att stanna där, vilket de också gjorde så att vi kunde hålla på med tältet. Den förbipasserande stirrade först på hundarna, sedan på oss och sa högt för sig själv "Jaha, det är bara du, ja då förstår jag, du har väl bara sagt åt dem att stanna där så gör de det...!" (normalt sett innebär ju vinthund utan person som håller kopplet att det blir kaos, så folk reagerar generellt kraftigt på lösa koppel på marken)
Herregud alltså. Hon ger mig helt klart minnen för livet den där lilla dåren.