Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju riktigt riktigt svårt att säga nej... eller kanske inte... vi har nog tänkt ha två hundar nån gång men om 2-3 år eller så...
Och inte ett helsyskon till den vi har nu... men fy så söta (alla) valpar är :love:

8 veckor är dom nu

Screenshot_20230727-071701_Messages.webp

För sju år sen flyttade det in en liten valp in hos oss, en hund dottern tjatat sig till men inte en border collie som hon önskade sig utan en corgi.. Vi tänkte att en border collie blir för krävande, omg om vi bara vetat 🤣 .

FB_IMG_1690611207397.webp

Den lilla valpen visade sig ha driv och atbetsvilja utöver nåt vi haft tidigare eller efter än så länge iallafall. På grund av den lilla valpen började jag träna och tävla agility, lydnad, rallylydnad, freestyle, heelwork to music och vallning.. Husse började tävla hund han med i bara farten. På grund av den lilla valpen sitter vi här idag med fyra hundar varav två border collies och tycker att det är lite trist och lugnt ändå utan vår super-corgi som lämnade oss förra året alldeles för tidigt ❤️.
På grund av den lilla valpen sitter nu min syster med tre hundar varav en border collie och dessutom ett gäng får då den lilla valpen tränades och tävlade bla i vallning med min syster och min syster fastnade också i det träsket 🤣.

En liten valp som kom att förändra så mycket i inte bara mitt liv utan även andras, vem hade trott det för sju år sen?

Du är saknad varje dag finaste Nessie 💔.

Sambon är sugen på att göra MH test på bägge hundarna. Vid vilken ålder tycker ni är lämpligast?
Alba är ju 7 år och där vet vi att utfallet förmodligen inte blir så snyggt.
Essa är 2 år och 3 månader.

Sambon är sugen på att göra MH test på bägge hundarna. Vid vilken ålder tycker ni är lämpligast?
Alba är ju 7 år och där vet vi att utfallet förmodligen inte blir så snyggt.
Essa är 2 år och 3 månader.
Jag tänker att det beror lite på ras också. Är det en ras där det är extremt ovanligt att öht gå MH, ja då kan det vara bra lite oavsett ålder för att uppmuntra andra att gå med sina hundar. Är det däremot vanligt, då hade jag inte brytt mig om att gå annat än med unga hundar.

När jag gick BPH med en av mina så var det när BPH var väldigt, väldigt nytt. Hon var väl den andra i sin ras som öht gick BPH. Hon var absolut "för gammal" då, men eftersom jag visste att folk i rasen inte alls skulle förstå vitsen med det hela så valde jag att gå med henne och få allt filmat, så kunde vi lättare argumentera för att andra skulle gå med sina hundar sedan.

Vi har haft en dryg veckas paus från specialsöket, och de senaste dagarna ”bara” gått långpromenader och fystränat. Jädrarrr vad hon blev i gasen igår, när jag hade satt upp ett litet sök 😄 Inte så systematisk direkt, mer en sniffande virvelvind som for runt och pratade en massa.

Idag har jag blivit förkyld 😠 så gjorde ett sök ute för att aktivera lite. Gick bra trots blåst och störningar :)

Jag tänker att det beror lite på ras också. Är det en ras där det är extremt ovanligt att öht gå MH, ja då kan det vara bra lite oavsett ålder för att uppmuntra andra att gå med sina hundar. Är det däremot vanligt, då hade jag inte brytt mig om att gå annat än med unga hundar.

När jag gick BPH med en av mina så var det när BPH var väldigt, väldigt nytt. Hon var väl den andra i sin ras som öht gick BPH. Hon var absolut "för gammal" då, men eftersom jag visste att folk i rasen inte alls skulle förstå vitsen med det hela så valde jag att gå med henne och få allt filmat, så kunde vi lättare argumentera för att andra skulle gå med sina hundar sedan.

Alba (7åringen) är en golden och Essa är en kleiner münsterländer.

Anledningen till att vi vill gå med Alba är främst för att få den erfarenheten själva.

Alba (7åringen) är en golden och Essa är en kleiner münsterländer.

Anledningen till att vi vill gå med Alba är främst för att få den erfarenheten själva.
Man kan gå med dom publik om ni vill lära er hur det går till, helt gratis 😊
När hunden är så pass gammal som 7 år är det svårt att utvärdera resultatet, men man får såklart gå med en gammal hund också.
Har man dock en väldigt rädd hund kan det bli en jobbig upplevelse för hunden. Brukshundar har förtur på MH så om det är högt tryck kan det vara svårt för er att få plats. Då är nog BPH ett bättre val.

Har packat det mesta, klippt klor och borstat öron. Nu ska hundarna få ställa sig i badkaret och bli rena och fina. Imorgon är det dags för utställning och för första gången har jag faktiskt ett utställningstält också. Ska sätta kompostgaller längs ena sidan så att det blir som en liten hage till dem.

Ebrah kommer vara SÅ glad hela dagen. Förra året klämde vi in oss på samma sätt i en väns tält och Ebrah verkligen njöt av att kunna vara ute en hel dag, titta på allt som händer och sedan springa runt lite i en ring och få godisar för det :D Lily klagar förvisso inte heller, men tycker nog att det är lite för lågt tempo.

Upptäckte också att det blir båda damernas 5e utställning. Lite komiskt att Lily som är nästan 6 år yngre är utställd lika många gånger nu :p Och så är det nästan lite trist att Ebrah inte kom till någon mer utställningsintresserad än mig. Hon har fått excellent varje gång, och CK 2 av 4 gånger. Men ja, egentligen orkar jag inte bry mig så mycket om det. Hon är glad, jag är glad, vi har tävlat en del lure coursing och någon rallylydnad och ska tävla mer rallylydnad senare.

Imorgon hoppas jag dock att hon kommer tvåa i sin klass, för vinna, det vill jag att en väns hund ska göra. Vännen ställer en 14årig tik som är hur fin som helst fortfarande. Det tycker jag borde vara värt mer än att en 8åring fortfarande är pigg.

Debut i Mästarklass i rally idag -supernöjd ffa med tanke på förutsättningarna 🙃
Var reserv på ena banan fram till mellan starterna då jag sneakade in oss på ett sent återbud. Sprang alltså runt båda banvandringarna på en. Med löptik så är det start sist, efter ALLA andra som gäller så med en paus på knappt 5min körde vi alltså 2 mästarklassbanor.
Superkänsla genom båda med en Wissla som verkligen var fokuserad och inte det minsta stressad och frustrerad (hon går väldigt lätt upp i en belöningsförväntan som ger stress och massa ljud) men med missar från oss båda i ena banan och en dyr miss i andra så räckte det inte hela vägen idag. 63 och 84p fick vi iaf behålla 😊

Ebrah blev 4a i sin klass, Lily fick VG som väntat. Lily passade också på att smita ur tältet när det var dags för Ebrahs prisutdelning, så där kom hon springande i full fart, hur glad som helst :o

Visade också en uppfödarväns tik som fick excellent och placerad 4a. Senare ska vi in i uppfödargrupp och i inofficiell COO-klass. Eventuellt parklass också, om vi orkar.
Screenshot_20230730_130854_Gallery.webp

Hemma igen och supertrött. Dessutom är min mage inte helt glad av okänd anledning :cautious: Men ja. Det var kul att komma iväg. Och jag är SÅ glad att jag nu har ett tält att använda för det var inte alltid trevligt väder om vi säger så...

Vännernas hundar fick oväntat bra resultat.
Ena vännens hund, som aldrig fått annat än Good eller Very Good fick plötsligt Excellent och placerade sig som 4a av 7, och slog därmed även några champions som vunnit massvis tidigare. Hennes andra hund, den gick och vann vår inofficiella COO-klass.

Sedan var det Very Good till de flesta av de närmsta vännernas hundar, men Lilys bror blev bästa släthår och bästa COO-hane och domaren var väldigt(!) förtjust i honom vilket var superkul. Synd nog så var det inte den domaren som dömde honom tidigare under dagen. Ena tiken, 14årig veterantik, fick dock Excellent och CK, placerad som 2a i sin klass :D Hon är så fin.

Partnern, han var med och fotograferade och minneskortet blev fullt :rofl: Jag kommer ha SÅ mycket att gå igenom sedan. Har aldrig haft så mycket bilder från en utställning tidigare. Han kan egentligen inget om fotografering utan jag fixade inställningarna på kameran, gav den till honom och bad honom fotografera "hellre för många än för få" bilder på mina hundar och vissa andras. Jag hörde hur kameran smattrade som sjutton när jag sprang runt i ringen. Herrejösses.

Har dessutom film på det mesta, för jag slängde min mobil på olika bekantingar så att de kunde filma.
Om någon råkar vara intresserad så är det här hela COO-klassen. Där alltså alla hundar antingen är direkt importerade från Iran, eller har hundar från ursprungsländerna väldigt nära i stamtavlan.

Hemma igen och supertrött. Dessutom är min mage inte helt glad av okänd anledning :cautious: Men ja. Det var kul att komma iväg. Och jag är SÅ glad att jag nu har ett tält att använda för det var inte alltid trevligt väder om vi säger så...

Vännernas hundar fick oväntat bra resultat.
Ena vännens hund, som aldrig fått annat än Good eller Very Good fick plötsligt Excellent och placerade sig som 4a av 7, och slog därmed även några champions som vunnit massvis tidigare. Hennes andra hund, den gick och vann vår inofficiella COO-klass.

Sedan var det Very Good till de flesta av de närmsta vännernas hundar, men Lilys bror blev bästa släthår och bästa COO-hane och domaren var väldigt(!) förtjust i honom vilket var superkul. Synd nog så var det inte den domaren som dömde honom tidigare under dagen. Ena tiken, 14årig veterantik, fick dock Excellent och CK, placerad som 2a i sin klass :D Hon är så fin.

Partnern, han var med och fotograferade och minneskortet blev fullt :rofl: Jag kommer ha SÅ mycket att gå igenom sedan. Har aldrig haft så mycket bilder från en utställning tidigare. Han kan egentligen inget om fotografering utan jag fixade inställningarna på kameran, gav den till honom och bad honom fotografera "hellre för många än för få" bilder på mina hundar och vissa andras. Jag hörde hur kameran smattrade som sjutton när jag sprang runt i ringen. Herrejösses.

Har dessutom film på det mesta, för jag slängde min mobil på olika bekantingar så att de kunde filma.
Om någon råkar vara intresserad så är det här hela COO-klassen. Där alltså alla hundar antingen är direkt importerade från Iran, eller har hundar från ursprungsländerna väldigt nära i stamtavlan.
COO-klassen ser ut som om de kom direkt ur A nightmare before christmas med sina ringlade svansar :love: Nu måste det ju vara en iranier också i hundbuketten

Ni som fått ut friskvårdsbidrag för hundkurs vad gick ni för något? 🙂
Jag fick ut för agilitykurs men inte valpkurs för arbetsgivaren tyckte inte det var pulshöjande :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka