Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Precis vad jag också vill göra! Men det svåra är ju hur man skall gå tillväga för att hitta något ställe.
Nätverka, och ha koll på skotska lantbruksgrupper på facebook. Är man beredd att göra det som praktikant finns det många tillfällen, men räkna med 12 h arbetsdagar 7 dagar i veckan. Tyvärr väldigt svårt att göra det mot vit lön efter Brexit. Lönen ligger på ca £12/h.

Nätverka, och ha koll på skotska lantbruksgrupper på facebook. Är man beredd att göra det som praktikant finns det många tillfällen, men räkna med 12 h arbetsdagar 7 dagar i veckan. Tyvärr väldigt svårt att göra det mot vit lön efter Brexit. Lönen ligger på ca £12/h.
Tack för tips! Jag ska höra mig för. Behöver inte heller vara i Skottland det viktigaste är att kunna få mer erfarenhet av får. :)

Tack för tips! Jag ska höra mig för. Behöver inte heller vara i Skottland det viktigaste är att kunna få mer erfarenhet av får. :)
UK är förhållandevis "lätt" att få fårjobb i, på Irland är det inte så vanligt att fårgårdarna har råd att anställa då de är betydligt mindre.

Norge är annars en bra mjukstart. De har betydligt mer får än sverige, NKS är arbetsintensiv att lamma så det behövs mycket folk och staten går in och ersätter lönen till viss del. Lönen enligt lantbrukstariffen startar på 140:-/h + OB för den helt utan erfarenhet. Sök med fördel jobb via fb-gruppen Sauefolk.

Vissa tikar alltså... :banghead:
I mitten av maj löpte Ebrah. Efter det blev hon slö som sjutton och har mest stått som en fåntratt i rastgårdar och liknande när Lily far runt som en tornado och vill leka. Glad och vill absolut(!) gå långa promenader, men slö.

NU, sådär två månader efter att hon löpt, då är det lagom att tappa underlinjen och så lär hon väl få lite mjölk i juvren igen, och börja bädda som en idiot. För det är nu hon ska ha valpar enligt henne. Som tur är lite busigare och piggare nu. Lite.

Enda fördelen är att hon som alltid är fruktansvärt matglad, vilket gör det otroligt lätt att träna med henne nu. Minsta godisbelöning är hon beredd att jobba som en tok för.

Men ja. Viss skillnad mot tex Aysu som bäddade liiiite mer och inte sprang riktigt lika mycket som när hon inte var skendräktig, eller Lily som bara fick lite svullna juver och blev lite gosigare än vanligt. Kommer aldrig mer köpa tik från linjer där det är vanligt med extrema skendräktigheter.

Min veterinär har en intressant take på det där med vad som är normalt eller överdrivet - eftersom det egentligen är Aysu som är den ”normala” av dina hundar :)
Det är normalt för en hund att fylla juver och börja förbereda för valpar, det har varit en stor fördel i evolutionen att flockens valpar kan matas och tas om hand av fler än modertiken.
Sedan att det inte är så önskvärt av oss är ju en annan sak :)

Precis som att vi har premierat tikar och hanar som är villiga att para sig lätt med andra än deras partner. Det ”normala” är ju egentligen att tiken paras av en hane hon lever med, och inte av en random hane som man kanske mött upp på en parkering efter att ha rest genom halva landet eller kontinenten.
T ex laikor, som har mycket urhundsmentalitet och t om ibland varg om man ser några generationer tillbaka på ryska importer, löper ofta bara en gång per år och kan vara väldigt svårparade för att de selekterar hårt på partner.

Min veterinär har en intressant take på det där med vad som är normalt eller överdrivet - eftersom det egentligen är Aysu som är den ”normala” av dina hundar :)
Det är normalt för en hund att fylla juver och börja förbereda för valpar, det har varit en stor fördel i evolutionen att flockens valpar kan matas och tas om hand av fler än modertiken.
Sedan att det inte är så önskvärt av oss är ju en annan sak :)

Precis som att vi har premierat tikar och hanar som är villiga att para sig lätt med andra än deras partner. Det ”normala” är ju egentligen att tiken paras av en hane hon lever med, och inte av en random hane som man kanske mött upp på en parkering efter att ha rest genom halva landet eller kontinenten.
T ex laikor, som har mycket urhundsmentalitet och t om ibland varg om man ser några generationer tillbaka på ryska importer, löper ofta bara en gång per år och kan vara väldigt svårparade för att de selekterar hårt på partner.
Ja alltså, hade det varit något Ebrah mått dåligt av så hade jag ju kastrerat, nu är det bara jag som tycker det är jobbigt även om hon är hur glad som helst. Och att jag tycker det är jobbigt är ju för att jag vill vara mer aktiv än vad hon vill när hon är skendräktig. Så länge det inte blir problem för tiken på något vis så förstår jag ju att det är normalt :)

Jag är också helt inställd på att Lily kan komma att bete sig på annat sätt vid andra löp, hon har trots allt bara löpt en gång hittills. Även salukis kan vara lite sådär att de har bestämda åsikter om vilka hanar som duger och vilka som inte gör det. Inte jättevanligt, men nog händer det då och då att tikar vägrar att para sig med den hane som uppfödaren sett ut, men så går det jättebra med en annan. Jag vet också många uppfödare som försöker se till att hane och tik får lära känna varandra lite först, om möjligt, just för att minimera risken att tiken sedan inte tycker om hanen. Och tittar jag på mina egna, då är de helt obrydda om främmande hanar även när de löper. Salukihanar går an, men försöker random hanhund på stan ragga på dem, då blir de bara sura, även om de verkar vara i höglöp.

Tack! Det är det enda som passade som kändes okej ut den synpunkten. Tror dock att det är en H-sele, jag var egentligen ute efter en y-sele. Har provat mig igenom alla fyra butikers utbud inom ett rimligt avstånd. Det enda som stör mig lite är att remmarna är smalare än jag tänkt mig. Samtidigt så finns det ju inte så mycket plats för bogarna om jag väljer en sele med bredare remmar. Finns ett märke, Sbt… någonting som är för staffar men tycker remmarna är för breda än så länge.
Köp nosludd/tygelludd på hästaffär och sätt runt selen så blir den bredare och skaver mindre 😊

Precis vad jag också vill göra! Men det svåra är ju hur man skall gå tillväga för att hitta något ställe.
Jag följer några skottlänningar (det varierar lite) på insta och när det närmar sig så brukar det komma upp på stories om vem som söker hjälp. Ibland är det lite väl kort varsel dock. 😅

Jag vill helst till Skottland, ev. England för jag saknar landet och har inte varit där sen min morfar gick bort, men kan mycket väl tänka mig Norge också!
Med mina 10-15 lamm om året så kommer det ta hundra år innan jag har den erfarenheten jag vill ha. 🫠

Jag följer några skottlänningar (det varierar lite) på insta och när det närmar sig så brukar det komma upp på stories om vem som söker hjälp. Ibland är det lite väl kort varsel dock. 😅

Jag vill helst till Skottland, ev. England för jag saknar landet och har inte varit där sen min morfar gick bort, men kan mycket väl tänka mig Norge också!
Med mina 10-15 lamm om året så kommer det ta hundra år innan jag har den erfarenheten jag vill ha. 🫠
Ja, kort varsel får man tyvärr räkna med innan man är etablerad ☹️

Igår var vi hundvakt och åkte till rasthagen med alla bc grabbarna och mötte upp storpudel kompisen så fick de röja av sig lite. När extra bcn blivit hämtad på kvällen åkte vi och tränade agility med hela vårt gäng. Alla hundarna gick helt lysande ⭐️.

20230726_122438.webp

Idag har jag och bc pojkarna varit och vallat på förmiddagen och bägge gick så bra 🤩. Börjar känna att jag börjar få grepp om båda och att jag har lättare att växla mellan dem (de är väääldigt olika att jobba med).
Spock ska iväg med husse ikväll och tävla blåbärstävling I agility, jag hoppas att de får roligt 🙂.
Har anmält Spock till två officiella agilitytävlingar nu, han blir tävlingsmyndig i september, det ska bli så kul 😁.

Varje morgon sitter jag på schäslongen och äter frukost. Varje morgon håller hundarna mig sällskap. Ebrah ligger alltid vid min vänstra sida, vid ett armstöd som hon använder som huvudkudde. Lily på min andra sida och så har jag dem som mina armstöd, för de vill ligga nära och mysa.

Idag ville dock Ebrah ligga vid mina fötter istället. Jag sa åt henne att gå till hennes vanliga plats, väl medveten om att hon nog egentligen vill vara där. Men nej, hon vägrade och fick såklart ligga kvar.

Då kom Lily och la sig på den platsen där Ebrah brukar vara. Herregud så synd det var om Ebrah då! Hon tittade på mig och tjöt sitt allra bästa "Jag är ensammast och mest övergiven i hela världen"-tjut (som hon drar till med så fort jag klappar fel eller sitter 10cm för långt bort :rolleyes:). Plötsligt skulle hon ligga på min andra sida, där Lily brukar vara, nästan på mig och in under samma filt som jag använder.

Så jäkla fånig hund hon är ibland :p

Vallning i mestadels ösregn, hade såklart inga regnkläder så blev blöt inpå underkläderna 😝. Var dock otroligt fin känsla idag igen med bägge hundarna i fårhagen.
Spock fick börja med att hämta fåren i skogshage, förvirrade puckomatte skriker fel kommando och hundstackaren fattar ingenting :banghead:. Nåja, vi löser det och sen tränar vi kommandon i 25an så att jag ska ha koll på läget.
Tay börjar hitta ett lugn i arbetet och har börjat tänka lite istället för att bara springa även när man inte förstår. Tror visslan hjälper honom då den inte har några känslolägen att ta till sig.

Så himla nöjd med bägge hundarna, mindre nöjd med mig själv som snurrar till höger och vänster när jag äntligen trodde att de satt..

Småtjejerna har kört lite agility med husse under tiden så alla borde vara nöjda ett tag nu 🙂.

Tay
20230722_095821(0).webp

Sitter på jobbet, har middagsrast och ska snart gå ut med hundarna på en liten runda runt huset :)

Läste också precis ett meddelande från en mycket trevlig och extremt erfaren vinthundsägare som frågade om jag planerar valpar på Lily i framtiden, för i så fall var hon väldigt intresserad. Alltid kul när folk gillar ens hundar, men lite extra när det är för något mer än bara "söt hund" eller hur man ska säga.

Sitter på jobbet, har middagsrast och ska snart gå ut med hundarna på en liten runda runt huset :)

Läste också precis ett meddelande från en mycket trevlig och extremt erfaren vinthundsägare som frågade om jag planerar valpar på Lily i framtiden, för i så fall var hon väldigt intresserad. Alltid kul när folk gillar ens hundar, men lite extra när det är för något mer än bara "söt hund" eller hur man ska säga.
Gör du det? Planerar valpar alltså. 🙂

Gör du det? Planerar valpar alltså. 🙂
Planerar känns som lite fel ordval, men hoppas, absolut :) Hon är så ung fortfarande, knappt 22 månader gammal, men om inget oväntat negativt inträffar osv så blir det valpar när hon är någonstans 4-5 år. Hon har väldigt mycket bra som vore synd att inte ta tillvara på, som väldigt ovanliga blodslinjer, extremt låg inavelsgrad, mycket bra mentalitet och en väldigt sund konstruktion. Och hela hennes släkt är likadana och bevisat duktiga jakthundar som ofta lever länge och är pigga och fräscha till mycket hög ålder.

Men ja. Så ska man ha tid och pengar och rätt köpare, och så ska man såklart hitta en passande hanhund och hundarna ska gilla varandra! Dessutom ska hon få ultraljudat hjärta utan anmärkningar och även om jag inte har någon anledning att tro att något är fel, så går det såklart inte att ta något för givet. Däremot har jag en uppfödarvän med gott om utrymme hemma osv som är väldigt(!) förtjust i Lily också, och vi har sagt att om jag inte kan ta en egen valpkull så kan vi köra någon slags samarbete så att det praktiska löser sig. Tänker inte ha en kull vilda salukivalpar i en vanlig lägenhet om vi säger så :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka