Jag hoppas hitta någonstans nästa vår att hjälpa till vid lamning och då gärna i Skottland, jag får komma hem med en tikvalp då om inte annat.
Precis vad jag också vill göra! Men det svåra är ju hur man skall gå tillväga för att hitta något ställe.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hoppas hitta någonstans nästa vår att hjälpa till vid lamning och då gärna i Skottland, jag får komma hem med en tikvalp då om inte annat.
Nätverka, och ha koll på skotska lantbruksgrupper på facebook. Är man beredd att göra det som praktikant finns det många tillfällen, men räkna med 12 h arbetsdagar 7 dagar i veckan. Tyvärr väldigt svårt att göra det mot vit lön efter Brexit. Lönen ligger på ca £12/h.Precis vad jag också vill göra! Men det svåra är ju hur man skall gå tillväga för att hitta något ställe.
Tack för tips! Jag ska höra mig för. Behöver inte heller vara i Skottland det viktigaste är att kunna få mer erfarenhet av får.Nätverka, och ha koll på skotska lantbruksgrupper på facebook. Är man beredd att göra det som praktikant finns det många tillfällen, men räkna med 12 h arbetsdagar 7 dagar i veckan. Tyvärr väldigt svårt att göra det mot vit lön efter Brexit. Lönen ligger på ca £12/h.
UK är förhållandevis "lätt" att få fårjobb i, på Irland är det inte så vanligt att fårgårdarna har råd att anställa då de är betydligt mindre.Tack för tips! Jag ska höra mig för. Behöver inte heller vara i Skottland det viktigaste är att kunna få mer erfarenhet av får.
Vissa tikar alltså...
I mitten av maj löpte Ebrah. Efter det blev hon slö som sjutton och har mest stått som en fåntratt i rastgårdar och liknande när Lily far runt som en tornado och vill leka. Glad och vill absolut(!) gå långa promenader, men slö.
NU, sådär två månader efter att hon löpt, då är det lagom att tappa underlinjen och så lär hon väl få lite mjölk i juvren igen, och börja bädda som en idiot. För det är nu hon ska ha valpar enligt henne. Som tur är lite busigare och piggare nu. Lite.
Enda fördelen är att hon som alltid är fruktansvärt matglad, vilket gör det otroligt lätt att träna med henne nu. Minsta godisbelöning är hon beredd att jobba som en tok för.
Men ja. Viss skillnad mot tex Aysu som bäddade liiiite mer och inte sprang riktigt lika mycket som när hon inte var skendräktig, eller Lily som bara fick lite svullna juver och blev lite gosigare än vanligt. Kommer aldrig mer köpa tik från linjer där det är vanligt med extrema skendräktigheter.
Ja alltså, hade det varit något Ebrah mått dåligt av så hade jag ju kastrerat, nu är det bara jag som tycker det är jobbigt även om hon är hur glad som helst. Och att jag tycker det är jobbigt är ju för att jag vill vara mer aktiv än vad hon vill när hon är skendräktig. Så länge det inte blir problem för tiken på något vis så förstår jag ju att det är normaltMin veterinär har en intressant take på det där med vad som är normalt eller överdrivet - eftersom det egentligen är Aysu som är den ”normala” av dina hundar
Det är normalt för en hund att fylla juver och börja förbereda för valpar, det har varit en stor fördel i evolutionen att flockens valpar kan matas och tas om hand av fler än modertiken.
Sedan att det inte är så önskvärt av oss är ju en annan sak
Precis som att vi har premierat tikar och hanar som är villiga att para sig lätt med andra än deras partner. Det ”normala” är ju egentligen att tiken paras av en hane hon lever med, och inte av en random hane som man kanske mött upp på en parkering efter att ha rest genom halva landet eller kontinenten.
T ex laikor, som har mycket urhundsmentalitet och t om ibland varg om man ser några generationer tillbaka på ryska importer, löper ofta bara en gång per år och kan vara väldigt svårparade för att de selekterar hårt på partner.
Köp nosludd/tygelludd på hästaffär och sätt runt selen så blir den bredare och skaver mindreTack! Det är det enda som passade som kändes okej ut den synpunkten. Tror dock att det är en H-sele, jag var egentligen ute efter en y-sele. Har provat mig igenom alla fyra butikers utbud inom ett rimligt avstånd. Det enda som stör mig lite är att remmarna är smalare än jag tänkt mig. Samtidigt så finns det ju inte så mycket plats för bogarna om jag väljer en sele med bredare remmar. Finns ett märke, Sbt… någonting som är för staffar men tycker remmarna är för breda än så länge.
Jag följer några skottlänningar (det varierar lite) på insta och när det närmar sig så brukar det komma upp på stories om vem som söker hjälp. Ibland är det lite väl kort varsel dock.Precis vad jag också vill göra! Men det svåra är ju hur man skall gå tillväga för att hitta något ställe.
Ja, kort varsel får man tyvärr räkna med innan man är etableradJag följer några skottlänningar (det varierar lite) på insta och när det närmar sig så brukar det komma upp på stories om vem som söker hjälp. Ibland är det lite väl kort varsel dock.
Jag vill helst till Skottland, ev. England för jag saknar landet och har inte varit där sen min morfar gick bort, men kan mycket väl tänka mig Norge också!
Med mina 10-15 lamm om året så kommer det ta hundra år innan jag har den erfarenheten jag vill ha.
Jag förstår att det ofta blir så, men det är svårt när man behöver organisera gårdsvakt osv.Ja, kort varsel får man tyvärr räkna med innan man är etablerad
Ja, det är därför jag aldrig kommit mig dit.Jag förstår att det ofta blir så, men det är svårt när man behöver organisera gårdsvakt osv.
Gör du det? Planerar valpar alltså.Sitter på jobbet, har middagsrast och ska snart gå ut med hundarna på en liten runda runt huset
Läste också precis ett meddelande från en mycket trevlig och extremt erfaren vinthundsägare som frågade om jag planerar valpar på Lily i framtiden, för i så fall var hon väldigt intresserad. Alltid kul när folk gillar ens hundar, men lite extra när det är för något mer än bara "söt hund" eller hur man ska säga.
Planerar känns som lite fel ordval, men hoppas, absolut Hon är så ung fortfarande, knappt 22 månader gammal, men om inget oväntat negativt inträffar osv så blir det valpar när hon är någonstans 4-5 år. Hon har väldigt mycket bra som vore synd att inte ta tillvara på, som väldigt ovanliga blodslinjer, extremt låg inavelsgrad, mycket bra mentalitet och en väldigt sund konstruktion. Och hela hennes släkt är likadana och bevisat duktiga jakthundar som ofta lever länge och är pigga och fräscha till mycket hög ålder.Gör du det? Planerar valpar alltså.