Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Doris är 12 år så det känns inte så relevant att fråga uppfödaren 🙂
Jag minns inte om hon var så här som valp, då hade jag iofs sambo och lät nog sällan lika "plötsligt". Men även som valp var hon rädd för vissa ljud, minns bland annat att jag bytte ut matskålen i metall eftersom hon kunde tycka att ljudet av torrfoder mot skramlig metallskål var otäckt.

Nu i efterhand ser jag ju att de släktingar som gjort MH har varit skotträdda så den delen är ärftlig. Jag köpte henne på halvfoder så tanken var att hon skulle få en kull valpar men det blev aldrig och med tanke på ljudrädslan kändes det ganska skönt, även om hon är världens bästa hund på många andra sätt.

Jag tycker inte det har varit så stort problem genom livet (med undantag för att hon blivit mer rädd för åskan med åldern) men jag kan komma på mig med att "just ja, jag behöver inte hålla inne med skrattet" när hon är hos hundvakt. Jag kan ju skratta även om hon är hemma men jag tycker att myset med att hon ligger i soffan med mig istället för att gå och lägga sig i sängen överväger 🙂

Låter som att ni haft ett bra liv tillsammans då, och att det inte är så mycket att grunna över :)

Men bara för att svara på tidigare fråga så nej, jag har inte haft någon hund som är så ljudkänslig.

Är det någon annan hund som är så här känslig för ljud?

Har aldrig ägt en ljudrädd hund, men tänker att det kan ju kanske vara så att hon pga åldetn numera hör allmänt halvkasst och att såna tvära ljud som avviker från "normalmumlet: hon hör, då blir väldigt överraskande och att det i kombo med allmänt vekhet gör att hon reagerar med att springa bort.

En tanke bara.

En hund som Pysslingen är betuttad i löper och jag har en pilsk liten herre som bara ska ut och sjunga och kissa utanför hennes hus. Ytterst romantiskt.

Men när Pysslingen går ut ,dyker en annan liten löptik upp (som han inte vissat intresse för. Jag visste inte ens att hon fanns, än mindre att hon löpte). Sexy time baby. Och Pysslingen blir smickrad och erbjuder sina tjänster. Hennes människor tror inte på koppel. Och hon har bestämt sig. Men hans otäcka matte lyfter upp Romeo.

Så nu är jag barrikerad tillsammans med en liten k*tbock

Ute i fårhagen på förmiddagen med grabbarna och på kvällen blev det agilityträning för dom. Väldigt nöjda idag.
Små tjejerna hängde på husse på en kort joggingtur och ska få träna lite agility imorgon 🙂.

Tay
received_157674237328360.webp

Utan fyllning ca 20, med fyllning kortare. Men å andra sidan är hon ju lite muppig, för om hon INTE gör slut på ett ben under den tiden så gör hon det aldrig. Då smyger hon bara iväg och gömmer det på olika ställen. :cautious:

(med det sagt så är ju rauh väldigt bra!)

Min gluffs labbe käkar dem på 20-30min med :( de stora utan fyllning
Det blir buffalohorn och ren/älghorn här hemma mest

Ensamtid med Spock I fårhagen idag, vi var uta två timmar men det var en hel del ligga och vänta för Spock vilket är nog så viktigt. Klippte några klövar och pysslade lite. Naturligtvis fick Spock valla lite också, han hade ibland lite svårt att höra vad man sa.. Han har varit så himla cool men nu när det betydligt mer rörliga får så lägger han i en extra växel utan att bli hetsig men ibland behöver man säga till en gång extra 😅.

20230725_102139.webp

Det är väldigt liten risk att det nånsin kommer påverka henne.
Jag är med på det, men jag hade verkligen hoppats på att kunna ta valpar och det är ju helt kört nu. :(
Hon är väldigt trevlig (det är ju inte säkert att hon hade hållt hela vägen ändå) men det är några som är förtjusta i henne och flaggat för att de är intresserade om det blivit av.

Jag är med på det, men jag hade verkligen hoppats på att kunna ta valpar och det är ju helt kört nu. :(
Hon är väldigt trevlig (det är ju inte säkert att hon hade hållt hela vägen ändå) men det är några som är förtjusta i henne och flaggat för att de är intresserade om det blivit av.
Är resten av syskonen röntgade och hur är HD index?

Vet tikar som gått i avel med c höft och det verkade inte vara svårt att bli av med valparna. Dock antar jag att de haft andra kvaliter som vägt tungt såsom arbetsegenskaper och ovanligare linjer.

Är resten av syskonen röntgade och hur är HD index?

Vet tikar som gått i avel med c höft och det verkade inte vara svårt att bli av med valparna. Dock antar jag att de haft andra kvaliter som vägt tungt såsom arbetsegenskaper och ovanligare linjer.
E C- höft men med bra index är inga problem alls att avla på.

Skulle inte backa på att köpa bc-valp från tik med bra prestationer, övrig hälsa, bra index osv. På bc så är ju c-höft dessutom typ aldrig ett problem.

E C- höft men med bra index är inga problem alls att avla på.

Förutom ett bra index runt/över 100 så bör man kanske tänka extra på att C-hunden är en äldre individ vid avelstidspunkt, som hållit bra samt att man kanske ska ses till varför höftleden är ett C och inte ett B, är lite skillnad beroende på orsak.
(Skulle själv inte köpa valp efter en kombo med C höft ändå men flera verkar vara ok med det och ED1. Skulle dock inte tveka att köpa en vuxen hund med C-höft.)

@Pilot Kanske en idé att röntga om lite senare om hon inte är så gammal? (Om det inte tydligt är en c-höft utan hopp)

Förutom ett bra index runt/över 100 så bör man kanske tänka extra på att C-hunden är en äldre individ vid avelstidspunkt, som hållit bra samt att man kanske ska ses till varför höftleden är ett C och inte ett B, är lite skillnad beroende på orsak.
(Skulle själv inte köpa valp efter en kombo med C höft ändå men flera verkar vara ok med det och ED1. Skulle dock inte tveka att köpa en vuxen hund med C-höft.)

@Pilot Kanske en idé att röntga om lite senare om hon inte är så gammal? (Om det inte tydligt är en c-höft utan hopp)
Är du "bra" på att kolla bilder? Jag fotade av dem som togs så jag hade kunnat lägga upp.
Jag hade gärna röntgat om efter ett halvår för att se om det blir någon skillnad.
Jag funderade på om vi skulle vänta med röntgen just för att vi haft ett uppehåll i fysträning då jag varit skadad. Men samtidigt tyckte jag att jag ville ha det gjort..

Svarar alla, hon är den första av syskonen som har röntgats. Uppf. är på att det ska göras så jag hoppas att fler gör det!

Var hittar jag index? Hunddata eller vallreg (kommer inte in sen de bytte och när jag bad om hjälp fick jag ett hoddag- yxskaft svar, men behöver fixa inloggett ändå..)?

Rent spontant så känner jag mig inte särskilt sugen på att avla på någon med c höfter, för jag själv skulle undvika att köpa en valp efter någon med c.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka