Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta löser han på 40 sekunder, fått låna av en kompis eftersom hans valppussel blivit för lätt. Ska få testa en annan variant också. Känns lite ovärt att köpa nya pussel, blir det så mycket hjärngympa av det när de löser det så snabbt?
5FC0394B-30F0-477A-9FE3-FCD1E361AE97.webp

Detta löser han på 40 sekunder, fått låna av en kompis eftersom hans valppussel blivit för lätt. Ska få testa en annan variant också. Känns lite ovärt att köpa nya pussel, blir det så mycket hjärngympa av det när de löser det så snabbt?Visa bifogad fil 124180
De där som bara är "lyfta bort klossar"-kluringar är ganska meningslösa att köpa ja :angel:
Jag brukar alltid rekommendera folk att gå på de svårare, även om de har nybörjarhundar, för de går att variera mer. Man KAN göra dem jättelätta om man vill, men man kan också göra dem skitsvåra genom att bara placera ut någon enstaka godis på komplicerat ställe osv.

Den här köpte jag till mina. Den är svår! Framförallt mitten är svår. Det går inte att bara krafsa vilt eller bita i allt för att få ut godisarna där.
175399487-origpic-e1b086.jpg

Den här går också att variera så att de måste tänka:
175425927-origpic-ff7a5a.jpg

Den här har jag inte testat till mina hundar, men tycker den verkar bra just för att den går att variera.
138352680-origpic-cbb4ef.jpg

Nu kollade jag för enkelhetens skull bara på de som fanns på Nina Ottossons hemsida, för de brukar vara lätta att få tag i överallt. Men ja, om du tänker att aktiveringsleksaken ska gå att variera och att det ska vara mer än bara "lyfta bort klossar" så blir det snabbt betydligt mer utmaning för hunden :)

Den översta kan jag få låna och testa av kompis, super om det går att variera! Min är ju både nybörjare och valp, tror du den blir för svår? 🧐 Tror den finns på Arken zoo också som jag har relativt nära till!

Den översta kan jag få låna och testa av kompis, super om det går att variera! Min är ju både nybörjare och valp, tror du den blir för svår? 🧐 Tror den finns på Arken zoo också som jag har relativt nära till!
Skadar ju inte att testa :p Ibland är det ju lättare för valpar än för vuxna också. Valpar tenderar ju att testa precis allt de kan komma på. Min äldsta dam tex, hon har bestämt sig för att allt går att lösa genom att krafsa mot sig. Går inte det, då krafsar hon hårdare och hårdare tills jag stoppar henne. Det krävs mycket(!) för att hon ska tänka på att tex putta på något istället, framförallt med nosen. Hon har aldrig riktigt behövt göra det och har inte naturligt för sig att använda munnen till speciellt mycket mer än att tugga på saker som tydligt ska tuggas på. Unghunden som jag introducerade sådana här leksaker till betydligt tidigare, hon har mycket lättare att använda både tassar och nos.

Nu har jag gett Magnussons ångkokta några dagar. Han får inte full giva men har lagt på sig.
Jag hittar inte den vassa ryggkammen längre. Det är inte tomt längs den längre.

Nackdelen hittills är att hans avföring ökat rejält. Och han behöver oftare.
Det har resulterat i att jag missar och han gör inne ibland. Framförallt eftersom han ibland är så fruktansvärt uppe i varv att han inte hinner, trots att jag väntar längre. Inne när han slappnar av , så kommer det.

Så var det inatt. Han kissade direkt och sen vandrade jag i trädgården med en vilt dragande hund i andra änden av linan. vi var ute i säkert tio minuter och sen tog jag in honom, varpå han omedelbart la en korv bredvid sängen. Suck.

Kan ingen bara vrida fram klockan ett halvår eller så?

De där som bara är "lyfta bort klossar"-kluringar är ganska meningslösa att köpa ja :angel:
Jag brukar alltid rekommendera folk att gå på de svårare, även om de har nybörjarhundar, för de går att variera mer. Man KAN göra dem jättelätta om man vill, men man kan också göra dem skitsvåra genom att bara placera ut någon enstaka godis på komplicerat ställe osv.

Den här köpte jag till mina. Den är svår! Framförallt mitten är svår. Det går inte att bara krafsa vilt eller bita i allt för att få ut godisarna där.
175399487-origpic-e1b086.jpg

Den här går också att variera så att de måste tänka:
175425927-origpic-ff7a5a.jpg

Den här har jag inte testat till mina hundar, men tycker den verkar bra just för att den går att variera.
138352680-origpic-cbb4ef.jpg

Nu kollade jag för enkelhetens skull bara på de som fanns på Nina Ottossons hemsida, för de brukar vara lätta att få tag i överallt. Men ja, om du tänker att aktiveringsleksaken ska gå att variera och att det ska vara mer än bara "lyfta bort klossar" så blir det snabbt betydligt mer utmaning för hunden :)
Den undre har jag till min.
Hon tycker att det är jätteroligt att öppna och stänga locken samt att skjuta de röda delarna fram och tillbaka. :D
Man vet ju aldrig... Det KAN ju ha dykt upp nya godisar om man testar flera gånger i rad.
De vita klossarna brukar jag variera genom att lägga vissa åt rätt håll och vända någon uppochned. Mest så det inte blir samma hela tiden.

Jag är väldigt sugen på de andra två du la upp bild på. De ser roliga ut!

Detta löser han på 40 sekunder, fått låna av en kompis eftersom hans valppussel blivit för lätt. Ska få testa en annan variant också. Känns lite ovärt att köpa nya pussel, blir det så mycket hjärngympa av det när de löser det så snabbt?Visa bifogad fil 124180

Bara ett tips, du kanske redan har koll men om andra funderar: det finns också massor av aktivitetsspel du kan göra själv som går att variera :) Tex en muffinsform i plåt, som man kan lägga olika svåra saker på som hunden måste flytta. (höll nyligen i en studiecirkel i nosaktivering på min brukshundklubb, där första passet var en bana med små aktiveringsstationer 😁)

Lagom till att jag börjar ta avföringsprover på valpen så blir han nästan helt bra i magen efter 6 dagar på skonkost. :laugh: Ska såklart skicka in ändå. Men hoppas verkligen att det inte är Giardia nu när han blivit bra i magen igen, men dom kanske kan bli bra i magen trots Giardia. (Har redan förberett för att det är det genom att handla massa klorin och beställt en ångmopp och har bokat upp tvättstuga för att tvätta allt ikväll. :laugh:)

Har en ensam tråkig vecka framför mig. Semestern är slut men hunddagis har stängt en vecka till, så hunden ska bo hos mina föräldrar. De bor en halvtimme bort och åt andra hållet än jobbet så lite opraktiskt om hon bara skulle vara där dagtid.

Men hon är van att vara där och de har sina vanor. Som att hon får sista biten av pappas frukostmorot och om de tar en drink får hon en "drinkpinne", dvs ett litet tuggben. Och mamma gillar långa promenader.
Så det är ju bara jag som lider...

Har en ensam tråkig vecka framför mig. Semestern är slut men hunddagis har stängt en vecka till, så hunden ska bo hos mina föräldrar. De bor en halvtimme bort och åt andra hållet än jobbet så lite opraktiskt om hon bara skulle vara där dagtid.

Men hon är van att vara där och de har sina vanor. Som att hon får sista biten av pappas frukostmorot och om de tar en drink får hon en "drinkpinne", dvs ett litet tuggben. Och mamma gillar långa promenader.
Så det är ju bara jag som lider...
Älskar deras vanor, så gulligt! 😍

Längre promenad idag. Första halvkilometern var han lika uppskruvad och hetsig som vanligt. Var envis med att stanna så fort la tryck i kopplet och han var väldigt frustrerad, det märktes.

Efter en bra stund lös kopplade jag och vi tränade slakt koppel en stund. När jag kopplade loss fick han ett totalspel och körde räkrace fram och tillbaka på stigen.
Uppenbarligen är det en anspänning att inte dra.
Testade några korta koppelpass till och jag riktigt såg hur han koncentrerade sig. Lilla hormonstinna hjärnan ;)
20230724_101622.webp

Jag passade på att ta en promenad medan det var uppehåll men när jag fick hicka efter en lite bit sa Doris upp sig, sprang tillbaka till stugan och parkerade brevid bilen.

PXL_20230724_103345544~2.webp

Hon reagerar även på om jag skrattar helt plötsligt om vi är ensamma (jag lyssnar ofta på roliga poddar) och byter rum om vi är hemma, är vi ute på promenad försöker hon hålla sig så långt borta hon kan och jag tillåter.

Är det någon annan hund som är så här känslig för ljud?

Jag passade på att ta en promenad medan det var uppehåll men när jag fick hicka efter en lite bit sa Doris upp sig, sprang tillbaka till stugan och parkerade brevid bilen.

Visa bifogad fil 124283

Hon reagerar även på om jag skrattar helt plötsligt om vi är ensamma (jag lyssnar ofta på roliga poddar) och byter rum om vi är hemma, är vi ute på promenad försöker hon hålla sig så långt borta hon kan och jag tillåter.

Är det någon annan hund som är så här känslig för ljud?

Sprang hon till bilen för att du fick hicka?
Under förutsättning att du hickar inom normalspannet ;) låter det verkligen som en överreaktion.
Hur är hon med andra ljud i vardagen? Påverkar de henne också eller är det bara dina ljud?

Sprang hon till bilen för att du fick hicka?
Under förutsättning att du hickar inom normalspannet ;) låter det verkligen som en överreaktion.
Hur är hon med andra ljud i vardagen? Påverkar de henne också eller är det bara dina ljud?

Mina hickningar är nog ovanligt högljudda, det är svårt att beskriva ljudnivån men kanske som en nysning med high pitch 😁

Som sagt blir hon även rädd om jag skrattar helt random, samma sak om jag börjar gråta högljutt. Är vi hemma byter hon rum då. Det är bara när vi är ensamma och oftast när det är tyst men även om jag ser tv och börjar skratta. Om det är i ett samtal eller liknande så bryr hon sig inte om jag skrattar, hicka har jag inte testat då 😁

Sen är hon skotträdd, rädd för åska, champagne korkar och upprepande höga smällar så hon är känslig för andra ljud också.

Skotträdsla hör man ju om ibland men jag har aldrig hört om någon annan hund som reagerar på sin mattes ljud. Det är ju inte utan att jag känner mig lite avvisad när hon byter rum om jag gråter, vad är det för kompis liksom 😒

Mina hickningar är nog ovanligt högljudda, det är svårt att beskriva ljudnivån men kanske som en nysning med high pitch 😁

Som sagt blir hon även rädd om jag skrattar helt random, samma sak om jag börjar gråta högljutt. Är vi hemma byter hon rum då. Det är bara när vi är ensamma och oftast när det är tyst men även om jag ser tv och börjar skratta. Om det är i ett samtal eller liknande så bryr hon sig inte om jag skrattar, hicka har jag inte testat då 😁

Sen är hon skotträdd, rädd för åska, champagne korkar och upprepande höga smällar så hon är känslig för andra ljud också.

Skotträdsla hör man ju om ibland men jag har aldrig hört om någon annan hund som reagerar på sin mattes ljud. Det är ju inte utan att jag känner mig lite avvisad när hon byter rum om jag gråter, vad är det för kompis liksom 😒
Nej, det låter inte normalt och inte helt sunt. Vad säger uppfödaren?

Nej, det låter inte normalt och inte helt sunt. Vad säger uppfödaren?

Doris är 12 år så det känns inte så relevant att fråga uppfödaren 🙂
Jag minns inte om hon var så här som valp, då hade jag iofs sambo och lät nog sällan lika "plötsligt". Men även som valp var hon rädd för vissa ljud, minns bland annat att jag bytte ut matskålen i metall eftersom hon kunde tycka att ljudet av torrfoder mot skramlig metallskål var otäckt.

Nu i efterhand ser jag ju att de släktingar som gjort MH har varit skotträdda så den delen är ärftlig. Jag köpte henne på halvfoder så tanken var att hon skulle få en kull valpar men det blev aldrig och med tanke på ljudrädslan kändes det ganska skönt, även om hon är världens bästa hund på många andra sätt.

Jag tycker inte det har varit så stort problem genom livet (med undantag för att hon blivit mer rädd för åskan med åldern) men jag kan komma på mig med att "just ja, jag behöver inte hålla inne med skrattet" när hon är hos hundvakt. Jag kan ju skratta även om hon är hemma men jag tycker att myset med att hon ligger i soffan med mig istället för att gå och lägga sig i sängen överväger 🙂

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka