Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Harrysen ger Rauhs största variant, de brukar hålla bra och länge jämfört med allt annat jag testat. Köpte en hel påse stora ben för samma summa men de försvann i ett nafs. Köpte två Rauh förra veckan som tuggats på flitigt men det syns knappt. Har ett tredje sen förra månaden som kanske gnagats 5 cm på.
När jag vill skämma bort dom köper jag de mindre ned fyllning i och de brukar också hålla bra.

@Harrysen ger Rauhs största variant, de brukar hålla bra och länge jämfört med allt annat jag testat. Köpte en hel påse stora ben för samma summa men de försvann i ett nafs. Köpte två Rauh förra veckan som tuggats på flitigt men det syns knappt. Har ett tredje sen förra månaden som kanske gnagats 5 cm på.
När jag vill skämma bort dom köper jag de mindre ned fyllning i och de brukar också hålla bra.
Nu måste jag ju testa Rauh igen!

Förresten hur stora hundar har du? @RedChili s ser rätt stora ut🤩.
Jag har ju bara en staffevalp men gnaga kan han!

Mina hundar är 62 och 63cm i mankhöjd och väger ca 20kg, med rejäla käkar. Framförallt den unga är avlad för att kunna vara stark och effektiv jakthund och det märks kan man väl säga :rofl: Jag har framme de näst största rauhbenen konstant.

Hittade den här bilden som visar dem bra. De på bilden är 25cm långa, mina är 40cm. Köpte ett gäng i vintras, typ november(?) och inte ens ett är uppätet än, trots att unghunden tuggar på dem en stund varje dag. Det är de benen som min äldsta tycker är lite tråkiga, men det var också därför jag köpte dem. Tidigare har hon varit som besatt av att tugga ben tills hon fått i sig allt och jag har inte kunnat ha ben framme. Det kan jag nu, vilket unghunden uppskattar!
0003450_rauh-not-25-tuggben.jpeg

Sedan har jag köpt "belly toast" som är ihopvikt på samma sätt men med vom på insidan. Det är de benen som vissa hundar viker upp. Även min äldsta försöker sig på det, men jag har upptäckt att om jag tar ifrån henne benet när det börjat bli lite blött och mjukt och låter det torka innan jag ger det igen, då lyckas hon inte vika upp det :D
419_7858be01e70a6ec3c371e3ee83307cb4

Sedan finns det ju massor av andra spännande varianter också, men de har jag inte hunnit testa än. Kan tillägga att när jag köpt vanliga, hårda, rullade tuggpinnar från ICA så har ett sådant räckt i ca 20 min. Såna här. Helt onödigt köp, och det är också då jag blir rädd att de ska sätta benen i halsen och kväva sig själva.
22382-7318690086444.jpg

Det är inte så att hundarna kastar sig över benen utan de kan få ligga en stund men när de väl kommit igång att tugga in dom så är de väldigt poppis. Man kan ju blöta änden ett tag för att göra det mjukare att komma igång..

Har en blandis på 7 kg, corgi på ca 10 kg och två bcs 19 och 23 kg. Även de små hundarna ligger och tuggar på jätte benen 😁.

Precis som @Red_Chili skriver så tycker jag det rätt bra att benen inte är supergoda utan att de tuggar i omgångar. Nån av mina hundar blir rätt kass i magen av att sätta i sig ett helt ben i ett svep och den minsta börjar klia sig av vissa tuggisar.

Jag ger mestadels ben från Rauh till mina. Ibland ger jag andra "vanliga" tuggben också då min äldsta är kräsen med ben (går de inte att äta fort eller är extremt goda så orkar hon inte bry sig om dem). Jag brukar rekommendera Rauhs "äkta nordiska tuggben" till typ alla som har staffar, brukshundar, amstaffs och liknande. Har hittills bara varit med om en person (med bruksschäfer) som tyckte att de inte var tillräckligt hållbara.

Ja, de stora Rauh-benen står sig väl en kvart-tjugo min… 😁

Födelsedagsbenet från tidigare i veckan. Slank ner medan vi andra åt frukost 🍖

IMG_1810.webp

Utan fyllning ca 20, med fyllning kortare. Men å andra sidan är hon ju lite muppig, för om hon INTE gör slut på ett ben under den tiden så gör hon det aldrig. Då smyger hon bara iväg och gömmer det på olika ställen. :cautious:

(med det sagt så är ju rauh väldigt bra!)
Knäpphund! Men då vet jag två som klarar Rauhbenen på 20 min, ett styck rejäl bruksschäfer och ett styck rottis :D

Min äter inte ben när hon är ensamhund. Har också köpt Rauhben och när Trolla bodde här så åt dem både två på benen men de höll väldigt länge. Men nu när Hexa är ensam äter hon knappt på något ben överhuvudtaget. Spelar ingen roll om de är tjurben, vanligt ben eller Rauh :(.
Jag tycker det är lite tråkigt men hon kanske tycker det är skönt att ha benen ifred.

Mina hundar är 62 och 63cm i mankhöjd och väger ca 20kg, med rejäla käkar. Framförallt den unga är avlad för att kunna vara stark och effektiv jakthund och det märks kan man väl säga :rofl: Jag har framme de näst största rauhbenen konstant.

Hittade den här bilden som visar dem bra. De på bilden är 25cm långa, mina är 40cm. Köpte ett gäng i vintras, typ november(?) och inte ens ett är uppätet än, trots att unghunden tuggar på dem en stund varje dag. Det är de benen som min äldsta tycker är lite tråkiga, men det var också därför jag köpte dem. Tidigare har hon varit som besatt av att tugga ben tills hon fått i sig allt och jag har inte kunnat ha ben framme. Det kan jag nu, vilket unghunden uppskattar!
0003450_rauh-not-25-tuggben.jpeg

Sedan har jag köpt "belly toast" som är ihopvikt på samma sätt men med vom på insidan. Det är de benen som vissa hundar viker upp. Även min äldsta försöker sig på det, men jag har upptäckt att om jag tar ifrån henne benet när det börjat bli lite blött och mjukt och låter det torka innan jag ger det igen, då lyckas hon inte vika upp det :D
419_7858be01e70a6ec3c371e3ee83307cb4

Sedan finns det ju massor av andra spännande varianter också, men de har jag inte hunnit testa än. Kan tillägga att när jag köpt vanliga, hårda, rullade tuggpinnar från ICA så har ett sådant räckt i ca 20 min. Såna här. Helt onödigt köp, och det är också då jag blir rädd att de ska sätta benen i halsen och kväva sig själva.
22382-7318690086444.jpg
Ska testa ett med fyllning tror jag! Han har ett sånt nu som (nog) inte är från Rauh och det gillar han mycket!

Knäpphund! Men då vet jag två som klarar Rauhbenen på 20 min, ett styck rejäl bruksschäfer och ett styck rottis :D
Lägg till wachtel på den listan också. 🙄😂 Känslan när man har lagt över 200 kr på något som tar slut på under 20 min. Sen är Ville periodare, ibland tuggar han lite, låter det ligga och tar lite till några timmar senare. Andra gånger tuggar han i sig det han får på kort tid. :) Hjorthorn och älghorn tuggas det lite mer sporadiskt på men de ligger alltid framme.

Varit iväg och vallat igen med Bc pojkarna. Spock går från klarhet till klarhet och även Tay gick riktigt bra. Nu borde de ligga däckade hemma ett tag, frågan är om de ens märker att vi inte är hemma 😂. Har lämnat bort de små till hundvakt så avkomman bara har två hundar att ta hand om.

Spock
20230722_104123.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka