Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är du "bra" på att kolla bilder? Jag fotade av dem som togs så jag hade kunnat lägga upp.
Jag hade gärna röntgat om efter ett halvår för att se om det blir någon skillnad.
Jag funderade på om vi skulle vänta med röntgen just för att vi haft ett uppehåll i fysträning då jag varit skadad. Men samtidigt tyckte jag att jag ville ha det gjort..

Svarar alla, hon är den första av syskonen som har röntgats. Uppf. är på att det ska göras så jag hoppas att fler gör det!

Var hittar jag index? Hunddata eller vallreg (kommer inte in sen de bytte och när jag bad om hjälp fick jag ett hoddag- yxskaft svar, men behöver fixa inloggett ändå..)?

Rent spontant så känner jag mig inte särskilt sugen på att avla på någon med c höfter, för jag själv skulle undvika att köpa en valp efter någon med c.

Avelsdata syns indexet på.

För min del finns saker som väger tyngre än höfter utan man ser till en helhet. Det betyder inte att jag glatt köper en hund efter förälder med c höft men skulle kunna överväga det om annat är bra framförallt arbetsegenskaper och om linjerna inte är så utbredda men intressanta.

Det bästa kanske ta en valp från nåt av syskonen om nån av de går vidare i avel och de är bra hundar om du vill ha de linjerna.

Är du "bra" på att kolla bilder? Jag fotade av dem som togs så jag hade kunnat lägga upp.
Jag hade gärna röntgat om efter ett halvår för att se om det blir någon skillnad.

Enklast är att ringa och fråga vad C'et beror på.

Screenshot_20230725_195638_Chrome.webp

Avelsdata syns indexet på.

För min del finns saker som väger tyngre än höfter utan man ser till en helhet. Det betyder inte att jag glatt köper en hund efter förälder med c höft men skulle kunna överväga det om annat är bra framförallt arbetsegenskaper och om linjerna inte är så utbredda men intressanta.

Det bästa kanske ta en valp från nåt av syskonen om nån av de går vidare i avel och de är bra hundar om du vill ha de linjerna.
Tack, letade runt och hittade sen SKK att index beräknas en gång i veckan och missar man den uppdateringen så kommer det upp veckan därpå.

Eftermiddag hon både har luckor i stamtavlan och föräldrarna är importerade så vet jag inte om man kan räkna med att index blir bra?

För mig är det ju att ta valpar (vara med om den upplevelsen) och få fram trevliga hundar som vill jobba som är grejen. Så tror inte hon faller i att det "är värt det" att avla på c höft.

Jag hoppas hitta någonstans nästa vår att hjälpa till vid lamning och då gärna i Skottland, jag får komma hem med en tikvalp då om inte annat.

Tack, letade runt och hittade sen SKK att index beräknas en gång i veckan och missar man den uppdateringen så kommer det upp veckan därpå.

Eftermiddag hon både har luckor i stamtavlan och föräldrarna är importerade så vet jag inte om man kan räkna med att index blir bra?

För mig är det ju att ta valpar (vara med om den upplevelsen) och få fram trevliga hundar som vill jobba som är grejen. Så tror inte hon faller i att det "är värt det" att avla på c höft.

Jag hoppas hitta någonstans nästa vår att hjälpa till vid lamning och då gärna i Skottland, jag får komma hem med en tikvalp då om inte annat.

Indexet kommer också påverkas av syskonens resultat, så även om hon får en indexsiffra nästa vecka kan den ändras.

Så trist med ett c, förstår din uppgivenhet! Jag hade också blivit besviken.

Träffade bekanta med hund igår och blev lite ledsen över vilken övervikt hunden hade. :( Jag fattar att det kan vara svårt under småbarnsåren att hinna med men då får man lov att dra ner på maten och inte skylla på att hunden äter vad barnen slänger ner. :( Ja jag påpekade att hunden var fet och erbjöd att ta hem den på motionsläger. 🙄

Träffade bekanta med hund igår och blev lite ledsen över vilken övervikt hunden hade. :( Jag fattar att det kan vara svårt under småbarnsåren att hinna med men då får man lov att dra ner på maten och inte skylla på att hunden äter vad barnen slänger ner. :( Ja jag påpekade att hunden var fet och erbjöd att ta hem den på motionsläger. 🙄
Jag blir lite ledsen i ögat på hur många hundar som går omkring med övervikt och där ägaren verkar leva i förnekelse. Jag möter även hundfolk med runda hundar som verkar gamla för sin ålder. Och det är inte bara utställningsfolk med labradorer.

Jag vet att det är svårt att banta vissa hundar och att det kan vara svårt att banta hundar i vissa familjekonstellationer. Men denna förnekelse :banghead:

Måste bara berätta en trevlig historia jag kom på avseende övervikt. Under en period gick jag ofta promenader någon/några gånger i veckan i samma skogsområde. Det började komma en man med en kraftigt överviktig labrador. Han gick med käpp, hunden lös. Han hade ingen inkallning som fungerade men hunden var så timid att det gick bra ändå. Den liksom stannade till, kollade om mötande hund ville hälsa och smög sedan framåt om mötande hund såg snäll ut, så jag kunde stoppa den om jag ville. Jag tyckte synd om överviktig hund och gammal husse och trodde han kanske inte klarade ha hund så länge till.

Av olika anledningar gick jag där mindre en period och det tog ett par månader innan jag såg dem igen. Då var hunden pigg och normalviktig (men husse gick fortfarande med käpp). Så han kanske varit sjuk och någon annan gett hunden för mycket mat, eller så hade han tagit över den och visste vad han gjorde, eller något helt annat. Men min fördom att han inte skötte sin hund var helt fel.

Vet inte hur det gick sedan, för området kalhöggs så det var inte så trevligt att gå där längre.

Hur tycker ni denna sitter? Halsdelen och remmen under magen äh inställda på max så de går inte att få mindre.

Snart fem månaders staffe som väger strax under 10 kg.

Testat igenom hela affären tror jag🙈
F91E6A7B-A7B0-4FE0-A052-87130845FFB9.jpeg

Tog en promenad med Harry till lokala ridsportsbutiken för att reka lite 😁
Hittade en supersmidig reflexväst till honom. Går att sätta över sele och koppel utan att det stör och kommer även gå att ha över ett täcke pga väldigt ställbar.
Blir perfekt när vi ska promenera till och från stallet i mörkret.
IMG_20230726_134707.webp

Hemma i soffan efter att ha jobbat, och precis innan det var dags att stänga för dagen så kom det in en whippet i butiken :D :D De har varit in förut, och då fick matte en lapp med mina kontaktuppgifter ifall hon ville ses och ha lite vinthundsträff. Men, sedan hade hon visst tappat bort lappen, så nu såg vi till att byta telefonnummer ordentligt istället och har planerat för promenad med vinthundslek! Det var så roligt, whippen hittade en leksak den ville ha och lekte på precis samma sätt med den som Lily brukar leka med sina leksaker. Förhoppningsvis betyder det att de kommer ha sjukt kul ihop. Vi ska testa och se snart. Så otroligt kul!

Hur tycker ni denna sitter? Halsdelen och remmen under magen äh inställda på max så de går inte att få mindre.

Snart fem månaders staffe som väger strax under 10 kg.

Testat igenom hela affären tror jag🙈Visa bifogad fil 124424
Rent spontant tycker jag att den ser ut att sitta bra. Sen får man ju se hur det ser ut när han går också, men så här på bild verkar den ge fria bogar.

Rent spontant tycker jag att den ser ut att sitta bra. Sen får man ju se hur det ser ut när han går också, men så här på bild verkar den ge fria bogar.
Tack! Det är det enda som passade som kändes okej ut den synpunkten. Tror dock att det är en H-sele, jag var egentligen ute efter en y-sele. Har provat mig igenom alla fyra butikers utbud inom ett rimligt avstånd. Det enda som stör mig lite är att remmarna är smalare än jag tänkt mig. Samtidigt så finns det ju inte så mycket plats för bogarna om jag väljer en sele med bredare remmar. Finns ett märke, Sbt… någonting som är för staffar men tycker remmarna är för breda än så länge.

Vissa tikar alltså... :banghead:
I mitten av maj löpte Ebrah. Efter det blev hon slö som sjutton och har mest stått som en fåntratt i rastgårdar och liknande när Lily far runt som en tornado och vill leka. Glad och vill absolut(!) gå långa promenader, men slö.

NU, sådär två månader efter att hon löpt, då är det lagom att tappa underlinjen och så lär hon väl få lite mjölk i juvren igen, och börja bädda som en idiot. För det är nu hon ska ha valpar enligt henne. Som tur är lite busigare och piggare nu. Lite.

Enda fördelen är att hon som alltid är fruktansvärt matglad, vilket gör det otroligt lätt att träna med henne nu. Minsta godisbelöning är hon beredd att jobba som en tok för.

Men ja. Viss skillnad mot tex Aysu som bäddade liiiite mer och inte sprang riktigt lika mycket som när hon inte var skendräktig, eller Lily som bara fick lite svullna juver och blev lite gosigare än vanligt. Kommer aldrig mer köpa tik från linjer där det är vanligt med extrema skendräktigheter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Tvättstugedrama
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka