Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Till en början gjorde han inte det, sedan gick det bra men fortfarande halt. Men nu när vi kom ut ur bilen så sätter han ner det ytterst lite, men hoppar fram.

Läskigt, men jag är rätt nojig också. Kanske någon med bättre vetkunskaper än jag har något klokt att komma med. Hoppas det inte är något allvarligt! :)

Livet är orättvist, säger Ale (var matskål är längst upp till vänster).
16143190_10154398957993666_4043992802933955688_n.jpg

(Nej, de får inte bara rött kött som foder. De har fri tillgång på ätbara ben i hundgården och får färskfoder några dagar i veckan, samt organ några dagar. Idag råkade det dock bli en kött-och-fettdag.)

Ammo fastnade med tån när han skulle hoppa in i en bur idag och skrek rakt ut. Kan säga att mattehjärtat gjorde nog nästan lika ont som Ammos tå i det läget. :cry::cry:
Tån verkar ha klarat sig och vi tränade på klubben som planerat, men körde inget spring och bus eller boll belöning som vi annars gör. Får bli koppelpromenader resten av veckan för att vara säker. Ammo är inte glad i att bli pillad med tassarna heller så vet inte helt säkert om han tycker det gör lite ont när jag drar i tårna eller om det bara är för att han tycker hanteringen är äcklig allmänt.
Tänkte även köpa hem tillskott för lederna, för att minimera risken för ev artros i tån OM den är skadad. Better safe than sorry liksom!

Som tur är så blir han ju inte rädd när något gör ont så han hoppade glatt in igen i buren och verkade helt ha glömt att man kunde fastna! Tur han är tjockskallig :love:

Till en början gjorde han inte det, sedan gick det bra men fortfarande halt. Men nu när vi kom ut ur bilen så sätter han ner det ytterst lite, men hoppar fram.

Strikt vila tills imorgon. Om det inte är bättre kontakta veterinär på morgonen. Tycker inte att det finns anledning att åka akut till veterinär på jourtid om inte hunden har mycket ont och är allmänpåverkad eller är mycket svullen i någon led, ffa inte om det redan efter lite vila i bilen blivit bättre. Blir det dock sämre under kvällen så bör ni åka in.

Men det har jag ju gjort? Jag har svarat på precis detta redan... Få se. Här

De motsatser du ställer upp är - som vi redan diskuterat - antingen den här lösningen eller risk för katastrof pga tappad farlig hund. Jag håller inte med om att det är de två alternativ som finns. Igen.

Fast känns det inte osäkert att gå runt med en sådan på sina promenader? Eller ska man skynda sig och slänga på den när man ser en annan hund, känns som att risken är stor att hunden blir mer osäker..

Hundar kan ju dessutom vrida huvudet så det är 180 grader bakåt, eller mer, helt självmant.. Så vet inte hur skadligt det är när dessutom en sele tar upp stöten och vrider kroppen tillsammans med huvudet.

Ammo fastnade med tån när han skulle hoppa in i en bur idag och skrek rakt ut. Kan säga att mattehjärtat gjorde nog nästan lika ont som Ammos tå i det läget. :cry::cry:
Tån verkar ha klarat sig och vi tränade på klubben som planerat, men körde inget spring och bus eller boll belöning som vi annars gör. Får bli koppelpromenader resten av veckan för att vara säker. Ammo är inte glad i att bli pillad med tassarna heller så vet inte helt säkert om han tycker det gör lite ont när jag drar i tårna eller om det bara är för att han tycker hanteringen är äcklig allmänt.
Tänkte även köpa hem tillskott för lederna, för att minimera risken för ev artros i tån OM den är skadad. Better safe than sorry liksom!

Som tur är så blir han ju inte rädd när något gör ont så han hoppade glatt in igen i buren och verkade helt ha glömt att man kunde fastna! Tur han är tjockskallig :love:

Aj! Hoppas tån klarar sig!

Fast känns det inte osäkert att gå runt med en sådan på sina promenader? Eller ska man skynda sig och slänga på den när man ser en annan hund, känns som att risken är stor att hunden blir mer osäker..

Hundar kan ju dessutom vrida huvudet så det är 180 grader bakåt, eller mer, helt självmant.. Så vet inte hur skadligt det är när dessutom en sele tar upp stöten och vrider kroppen tillsammans med huvudet.

Men du. Vi kommer faktiskt inte längre. Vi är inte överens. Jag tror du får acceptera det. Det jag ser på filmen är förjävligt, det du ser är helt OK. Fine. Vi är inte överens där.

En calming cap var ett exempel på en annan lösning, när du menade på att det inte alltid går att välja hur tätt inpå andra man måste gå. (Jag hävdar att det är väldigt mycket vanligare att man väljer bort möjligheter att välja enklare miljöer för hunden, men OK.) Jag vet inte varför den skulle vara osäker - definitivt inte osäkrare än en nosgrimma! - men jag har ju också nämnt frontknäppt sele. Mycket möjligt att det var i samma inlägg, till och med... En del hundar reagerar inte bra på en cap, nej. Andra reagerar väldigt bra. De kan alltså se igenom den, de är inte blindade.

Det finns (flera) alternativ, även om man inte vill (eller kan) ta till det bästa alternativet, vilket är att träna på en nivå där hunden klarar av det. Det är faktiskt inte bara antingen nosgrimma eller mördarhund på rymmen som det står emellan.

Alla tåskador blir inte svårläkta. Fritte var svullen i en tåled i några veckor i höstas, men lite vila och en sko på vid igångsättningen så är han fullt återställd nu. Hoppas att Ammo klarade sig med bara förskräckelsen!
Nej det vet jag, men man blir ju lite nojjig liksom. Har säkert med att göra att jan/feb har dålig vibbar för mig (en vän och jag hade rätt mkt skit som hände ett par år i rad just då. Och idag är det 6 år sedan vi fick avliva guldprinsen..)
Så tänker att jag gör vad vi kan så får vi hålla tummarna sen bara :)

Suck. Det ska ordnas LC-träning norr om Gbg på lördag. Jag vill dit. Meeen det står ingenting om vad träningen kostar, om det kommer gå att ordna licenslopp m.m. Såg att flera skrev och frågade om sådant på facebook också och jag mailade om det. Tänk så mycket tid arrangörerna sparat om de bara skrivit ut all information från början :p

Suck. Det ska ordnas LC-träning norr om Gbg på lördag. Jag vill dit. Meeen det står ingenting om vad träningen kostar, om det kommer gå att ordna licenslopp m.m. Såg att flera skrev och frågade om sådant på facebook också och jag mailade om det. Tänk så mycket tid arrangörerna sparat om de bara skrivit ut all information från början :p
Varför händer allt kul på västkusten? :(

Varför händer allt kul på västkusten? :(
Jag vet inte! Jag är mest glad åt att eventuellt slippa åka till Skåne en vända :p Det känns lite tokigt att åka tvärs över hela landet för en träning, men behövs det för att få tävlingslicens innan säsongen börjar så får det väl vara så...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 581
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?