Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Konstigt nog så har dom flesta av mina hundar älskat katter utom kattdödaren (min 1a dobbistik) varför dom gör det vet jag inte ,vi träffar sällan katter pga att jag är allergisk
Min sista shar-pei gillade katter och katter även henne. Det fanns katter i området som blev så glada att se henne att dom sprang fram och hälsade.....tills dom såg att kompisens hund var med, då fräste dom och försvann. Trots att han aldrig gjorde något :D

Min sista shar-pei gillade katter och katter även henne. Det fanns katter i området som blev så glada att se henne att dom sprang fram och hälsade.....tills dom såg att kompisens hund var med, då fräste dom och försvann. Trots att han aldrig gjorde något :D
Det normala beteendet är ju att dom fräser,det triggade tyvärr bara kattdödaren,dock rörde hon aldrig innekatter,fast i gengäld fick jag köpa 2 nya angorahamstrar när min mamma inte passade henne tillräckligt väl.:mad:

I dag åkte jag och Calibra till mitt jobb för enbart lek, trams och kontaktövningar på området. Ville vara ifred utan störning från hundarna hemma. Hon har kommit in i en tonårsfas där fokuset är rätt splittrat och just nu känns det som vi tappat vår kemi lite.
Typ alla leksaker här hemma var sönder (det kan vi tacka fodertiken och valparna för) men jag hittade iaf en hel tennisboll i hundkärran. Boll har inte varit riktigt hennes grej. Hon vill helst ha trasor och trossar. Vi gick en promenad, gösslade godis och tränade lite kontakt sen gick vi till paddocken för att leka. Hon går igång på jakten så jag började med att sparka runt tennisbollen, det tog inte lång stund innan den blev kul!
Det är sån skilnad mot hemma, där kikar hon över axeln hela tiden och väntar på att syrran ska dyka upp och ta över leken. Just nu har de bara ögonen för varandra så vi försöker separera all träning. Åker iväg med bara en. Så det får bli var annandagsträning. Utom när det spåras. Då åker alla med.

Kontakten kändes riktigt bra och efteråt gick vi upp till hundbutiken på området så Calibra fick shoppa sig lite nya hela leksaker :D
Hon valde ut en kamptrasa och en löjlig anka. Matte valde en ny Gappayboll MED snöre eftersom alla jag hittade hemma var snörlösa. Passade på att väga henne också. 24 kg. Hon börjar bli "färdig" i kroppen. Nu är det mest muskler som ska till. Men för att snart vara 8 månader så är hon väldigt jämn och fint.

Lilla valptiken har varit hos veterinären och fått sin "ormekure" inför Onsdagen. Fick uppdatering hur första dygnet med hanvalpen gått och ägaren var så glad. Det var noll gnäll, han sov, åt och lekte som sig bör och gick till dörren när han ville kissa :up:

Idag så irriterade vi alla grannar. En idiot granne hade släppt ut sin Jack Russel i trädgården och den fick något jävla psykbryt för att vi gick förbi, det får den varje gång och även om ägarna är ute så ber dom inte hunden att sluta. Tonto hatar skällande småhundar och vill mer än gärna skälla tillbaka. Spenderade 20 minuter med att gå fram och tillbaka på vägen i fot med båda hundarna... :angel:

Hahaha verkligen! :rofl:

Men tack så hemskt mycket! Testet ska eventuellt vara i Lund så vi kanske ses då ;) Det är min schnauzer som ska gå testet så han är ingen brukshund (och ingen framtida avelshund heller då han har underbett). Testet görs främst för uppfödarens och rasens skull. Ska bli intressant att se om han beter sig så som jag tänker att han kommer göra :)

Men BPH är rätt nytt eller? Har inget minne om att det snackades om att gå test med sällskapshundar när min terrier var ung för 10 år sedan. Men det kanske var jag som aldrig lyssnade på den infon för terriern var rädd för allt som liten så jag hade aldrig gått ett sånt test med honom.

Ja då kanske vi ses :). Det finns dock 3 testledare till men jag kommer bakbeskriva några BPH'n i år också så det är stor chans att jag är där.

Ja BPH är ganska nytt. Det har tagit lite tid att få fram men officiellt har det varit i kanske 5 år?

Senast ändrad:
Fast hästen har ju så mycket mera hals,både i längd och muskelmassa.

Fast jag drog inte jämförelsen häst hund på det sättet att det ena är bättre eller sämre.. Utan menade att det är skillnad på om halsen böjs och om det knycker till och den belastas med hundens, eller hästens kroppsvikt.

Hunden i filmen lyfter från marken. Det är oftast de som ska vara så svåra att hålla i sina våldsamma utfall att det är omöjligt att hålla dem utan nosgrimma. Om hunden inte är magisk går det lika bra att vända den i luften med en frontknäppt sele, med så gott som noll skaderisk. Visst, en magisk hund kan spjärna emot även i luften (men klarar det inte om man fäster i akilleshälen ansiktet), men de flesta hundar är inte magiska.

Annars är väl en calming cap eller liknande ett utmärkt verktyg för att transportera en hund genom en miljö där den måste vara men inte klarar av. Inga repetitioner av fel beteenden eller associationer, ingen skaderisk, och inga svårigheter att hålla hunden.

Men då lär den sig såklart ingenting, för det gör ju inte ont när den gör fel...

Fast syftet med haltin i den situationen är som jag förstod det att hunden ska kunna dras mot ögonkontakt och belöning för att inte låsa sig med blicken på den andra hunden. Inte som korrigering eller straff. Och ärligt talat tycker jag inte hunden ser straffad ut. Den minskar inte direkt i beteende när den hoppar runt utan minskar när hon tar in den och börjar mata med godis. Jag är heller inte säker på att hunden tyckte att det gjorde ont. Det är för svårt att se men jag tycker det ser ut som att selen tar i ganska tidigt och vrider framkroppen.

Fast syftet med haltin i den situationen är som jag förstod det att hunden ska kunna dras mot ögonkontakt och belöning för att inte låsa sig med blicken på den andra hunden. Inte som korrigering eller straff. Och ärligt talat tycker jag inte hunden ser straffad ut. Den minskar inte direkt i beteende när den hoppar runt utan minskar när hon tar in den och börjar mata med godis. Jag är heller inte säker på att hunden tyckte att det gjorde ont. Det är för svårt att se men jag tycker det ser ut som att selen tar i ganska tidigt och vrider framkroppen.

Belöning eller straff visar sig vid nästa situationstillfälle, det verkar framåt, inte i nuet. Särskilt på en hund som är så upp i varv! Jag är rätt säker på att du också är med på att det inte är syftet som avgör om något är straffande eller ej, dessutom. Nu pratade jag dock klassisk association, inte operant konsekvens. Men att vi inte är ens i närheten av överens om vad vi ser på filmen om vad som händer med hundens kropp har vi nog redan kommit fram till.

Fysiska manipulationer för att framtvinga beteenden är inte heller något jag gillar - i någon form av träning. Så att mekaniskt vända runt huvudet istället för att jobba på hundens val tycker jag också är helt uppåt väggarna.

Känner mig som världens sämsta hundägare som inte kan skydda min hund. Min lilla svarta blev just biten, hon älskar alla andra hundar så det var hon som absolut ville fram och hälsa när hunden kom. Mupphunden är inte alls lika förtjust så höll sig i bakgrunden tills det small, ingen ger sig minsann på hans tjej ostraffat. Hoppas verkligen inte att det blir några men, men tiken är tuff och ständig optimist så det är nog snarare hanen som blir mer reserverad och utåtagerande. :(

Känner mig som världens sämsta hundägare som inte kan skydda min hund. Min lilla svarta blev just biten, hon älskar alla andra hundar så det var hon som absolut ville fram och hälsa när hunden kom. Mupphunden är inte alls lika förtjust så höll sig i bakgrunden tills det small, ingen ger sig minsann på hans tjej ostraffat. Hoppas verkligen inte att det blir några men, men tiken är tuff och ständig optimist så det är nog snarare hanen som blir mer reserverad och utåtagerande. :(

Usch så jobbigt! :(
Hur är det med henne?

Jag tycker hundarna du beskriver låter väldigt bra ur synpunkt "skaka av sig det som hänt", dock! :up: En optimist kommer inte att ta åt sig, det var en dum hund men alla andra är precis lika OK som de var innan. Och om hanen är typen som låter henne ta kontakter, då kommer han att fortsätta vänta på hennes omdöme tror jag. :)

Usch så jobbigt! :(
Hur är det med henne?

Jag tycker hundarna du beskriver låter väldigt bra ur synpunkt "skaka av sig det som hänt", dock! :up: En optimist kommer inte att ta åt sig, det var en dum hund men alla andra är precis lika OK som de var innan. Och om hanen är typen som låter henne ta kontakter, då kommer han att fortsätta vänta på hennes omdöme tror jag. :)
Helt okej tror jag, blev några hål som jag tvättade så hoppas vi att de läker fint.

Ser när jag läser om min text att det nog är lätt att få det intrycket men nej, tyvärr är han mera typen som agerar först och ställer alla frågor sedan. Han har svårt för framspringande hundar och försvarar gärna tiken oavsett om hundarna är vänligt sinnade eller inte (hon verkar bara bli glad oavsett). Han skötte sig dock under omständigheterna väldigt bra igår, avbröt direkt när ägaren fick tag i sin hund, lugnade ner sig snabbt och kunde leka på väg därifrån. :heart

Helt okej tror jag, blev några hål som jag tvättade så hoppas vi att de läker fint.

Ser när jag läser om min text att det nog är lätt att få det intrycket men nej, tyvärr är han mera typen som agerar först och ställer alla frågor sedan. Han har svårt för framspringande hundar och försvarar gärna tiken oavsett om hundarna är vänligt sinnade eller inte (hon verkar bara bli glad oavsett). Han skötte sig dock under omständigheterna väldigt bra igår, avbröt direkt när ägaren fick tag i sin hund, lugnade ner sig snabbt och kunde leka på väg därifrån. :heart

Aha. Men att han kunde leka är ändå ett bra tecken. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 227
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 582
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar