Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Talibanerna" jag åsyftar och som jag ser skriva i grupper osv anser att alla promenader är på hundens vilkor. Det är tom ok att släppa fram dem till allt och alla.

Tror de flesta vanliga människor låter hunden nosa en hel det under vissa promenader. Det ser jag inte som att vara extrem.

OK, i så fall är vi nog överens. Inte om att de flesta låter sina hundar nosa en hel del (beroende på vad som menas med en hel del, möjligen :D), men att inte alla/hela promenader ska vara nosa fritt-strövande.

Att det kan vara en nödvändig säkerhet för att undvika att andra skadas kan jag möjligen tänka mig (jag har inte sett något fall som inte går att lösa på andra - mindre riskabla - sätt själv, men i teorin kan jag hålla med), men att det är säkert för hunden som har utrustningen på sig? Nej, absolut inte, på intet sätt, nej. Bara nej.

Hästar kan jag inget om, men jag tror väl inte man kan lägga samma kraft på en hästs nacke (som man själv sitter på dessutom) som man utan minsta svårighet kan göra på en hunds...

Titta på filmen igen, och fundera på att ditt eget huvud skulle vridas runt på det sättet... :(
För mig är filmen en jättebra illustration över farorna med nosgrimmor.
Du kan skada en hästnacke också, om du har hårt spänd kapson och använder den för att vända ner en häst som kastar sig. Det handlar om att kraften som riktas från nosryggen och mot nacken blir oerhört stark, eftersom det är första rörliga leden som kan deformeras. Du gör en annan typ av skada om du har bett, då det finns flera deformationspunkter som kraften fördelas mellan (dvs du har sönder vävnaden på underkäken istället, eller möjligen tänder).

Jag skulle aldrig använda nosgrimma på en hund.

Då har personen lagt ut det i flera grupper, jag såg det i gruppen Reaktiva hundar. Men det är samma stuk där. Man får absolut inte tipsa om något som kan uppfattas som obehagligt på något sätt. Allt ska vara 100 procent positivt.. Vilket kan bli lite farligt om man inte får tipsa om typ grimma + sele + halsband på en hund som är aggressiv och nästan drar omkull matte vid utfall.. Meeen sålänge hunden slipper obehaget av haltin så är det ju lugnt om någon annan blir tuggad på.. Går ju dessutom att lära in att halti är positivt..
Nu blev jag tveksam - det kanske var i den gruppen :o Dom är lika galna i båda just nu ju

Du kan skada en hästnacke också, om du har hårt spänd kapson och använder den för att vända ner en häst som kastar sig. Det handlar om att kraften som riktas från nosryggen och mot nacken blir oerhört stark, eftersom det är första rörliga leden som kan deformeras. Du gör en annan typ av skada om du har bett, då det finns flera deformationspunkter som kraften fördelas mellan (dvs du har sönder vävnaden på underkäken istället, eller möjligen tänder).

Jag skulle aldrig använda nosgrimma på en hund.

Jag har noll aning om vad en kapson är, men jag hänger med på att med bett är det annat som ger sig först i alla fall... Det är mycket man får göra med hästar som jag verkligen inte vill se överfört till hund! :cautious:

Nej, om det inte framgått (:D) är jag stark motståndare till nosgrimma på hundar, det är helt obegripligt för mig att det anses vara så "milt". :crazy:

@Monstermom En häst kan sitta fast uppbunden. Jag pratade inte om ridning. Det jag menade med jämförelsen var att om man vrider hästen nacke väldigt mycket fast utan tyngd så behöver det inte vara skadligt. Jämfört mot om hästen vrider huvudet med tyngd..
Fast hästen har ju så mycket mera hals,både i längd och muskelmassa.

I dag dog Gissa nästan,på promenaden träffade vi Charlie (schäfern) så vi slog följe med dom vilket gör att vi passar deras hus,ca 50m innan kommer det en katt springande MOT oss:nailbiting::eek: , Gissa ääääääääääääääääälskar katter i rätt bemärkelse men jag vill ju inte ha henne sönderriven,så jag kallar in o hoppas på att jag gjort ett bra jobb,det hade jag :up: Men katt:devil: fortsätter mot oss,vilket får mig att utbrista katt:devil:, varpå Charlies matte säger det är min katt :devil: :o
Så nu har Gissa en ny kompis som heter Bosse :D Vilken lycka! hon trodde inte sina ögon när han ville gosa med henne,

Tillägg: Tror ni man kan ringa chefen och bara "Hej, ´jag kan inte komma idag - hunden ville tyvärr inte gå åt samma håll som mig så vi hann inte med bussen. Jag tänkte prova igen imorgon!"

En gång var jag ute och gick med jycken, vi mötte då en tant med en mellanschnauzer som frusit fast i marken och tanten sa något i stil med "ja, han brukar få bestäma vart vi ska gå, annars kommer vi ingenstans!"

:p

I dag dog Gissa nästan,på promenaden träffade vi Charlie (schäfern) så vi slog följe med dom vilket gör att vi passar deras hus,ca 50m innan kommer det en katt springande MOT oss:nailbiting::eek: , Gissa ääääääääääääääääälskar katter i rätt bemärkelse men jag vill ju inte ha henne sönderriven,så jag kallar in o hoppas på att jag gjort ett bra jobb,det hade jag :up: Men katt:devil: fortsätter mot oss,vilket får mig att utbrista katt:devil:, varpå Charlies matte säger det är min katt :devil: :o
Så nu har Gissa en ny kompis som heter Bosse :D Vilken lycka! hon trodde inte sina ögon när han ville gosa med henne,
Haha, snäll Gissa. Min Mini hade omedelbart skrikit rätt ut "kom hit kattj***l så jag får lugga dig":o

Haha, snäll Gissa. Min Mini hade omedelbart skrikit rätt ut "kom hit kattj***l så jag får lugga dig":o
Konstigt nog så har dom flesta av mina hundar älskat katter utom kattdödaren (min 1a dobbistik) varför dom gör det vet jag inte ,vi träffar sällan katter pga att jag är allergisk

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 581
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?