Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just nu läser jag ett inlägg i den gruppen om en som fint försökte säga åt en främmande att låta sin hund stå och nosa längre på promenaden. Sen gav sig folk in och de flesta verkar tycka att hunden ska få stå och nosa så länge den vill....det är ju deras promenad.
Herre jösses - skule mina få stå och nosa hur länge dom vill (först en i 2 minuter, sen nästa lika länge, sen den tredje, sen börjar den första om osv osv) var 3:e meter så skulle vi inte komma runt huset en gång. Än mindre få någon motion alls :D
Självklart får mina nosa, läsa tidningen mm - men inte fastna överallt och framförallt inte var 3:e meter som mina gärna skulle vilja.....fy vilken hemsk hundplågare jag är :nailbiting:

:rofl:

Skulle jag låta jycken nosa hursom skulle vi heller inte komma någonstans, alt. skulle jag bli neddragen i diken då han kan få plötsliga "infall" att han minsan skulle nosa i bottnen på diket så vi har helt enkelt infört "inte stanna/dra sträckor" och det ser säkert jätteelakt ut enligt andra men alltså... man kan inte blidka alla. Det finns gränser. :grin:

Blir inte mycket motion för vovvarna om de ska gå och stå med näsan i backen som de vill.
Nosa får de göra så mycket de bara orkar när de är lösa, annars räcker det med lite "trivselsniffningar"

Jag tror de här "nosafritt-talibanerna" är de hundägare som inte gör så mycket mer än går promenader med sina hundar. Hundar som inte får någon mental stimulans eller träning utöver promenaderna.
Jag tror inte någon som aktivt stimulerar sin hund håller på så.

Jag tror de här "nosafritt-talibanerna" är de hundägare som inte gör så mycket mer än går promenader med sina hundar. Hundar som inte får någon mental stimulans eller träning utöver promenaderna.
Jag tror inte någon som aktivt stimulerar sin hund håller på så.

Jag gör så. Skulle nog säga att Monster är hyfsat stimulerad ändå. :meh:

Som @AraSlei skriver ungefär, det är hans tur eller det är min tur. Är det hans tur spelar det ingen roll om det tar en halvtimme att gå 100 m liksom. Jag ser inte promenader som motion.

Japp, det är reko-gruppen.

Då har personen lagt ut det i flera grupper, jag såg det i gruppen Reaktiva hundar. Men det är samma stuk där. Man får absolut inte tipsa om något som kan uppfattas som obehagligt på något sätt. Allt ska vara 100 procent positivt.. Vilket kan bli lite farligt om man inte får tipsa om typ grimma + sele + halsband på en hund som är aggressiv och nästan drar omkull matte vid utfall.. Meeen sålänge hunden slipper obehaget av haltin så är det ju lugnt om någon annan blir tuggad på.. Går ju dessutom att lära in att halti är positivt..

Tinjas tassar började blöda nu på lunchpromenaden. Förjäkligt med den här himla skaren vi har. Hård, sylvass och typ ända ner till marken.

Blir att shoppa skor...

Tycker denna typen av utrustningskombo känns säker för både hund och ägare vad gäller kontroll och skaderisk..

Som @AraSlei skriver ungefär, det är hans tur eller det är min tur. Är det hans tur spelar det ingen roll om det tar en halvtimme att gå 100 m liksom. Jag ser inte promenader som motion.

Våra "Nu går vi!"-promenader är främst för motionens skull. Vi går minst 5km i rask takt och hur fort vi än går så agerar jag tyngd/ankare :p :D

Jag var mycket bättre på att gå läsa-tidningen-promenader när jag bodde i stan, kanske främst för att det fanns mera dofter för dem att läsa av där.
På landet hos oss finns inga andra hundar, de enda dofterna de tycker är superintressanta på våra koppelpromenader är vilt, men då sätter ju jaktdriften in i stället. Det mesta sociala nosandet gör de faktiskt lösa i trädgården, efter varandra :p
Jag brukar försöka ta med dem in till samhället emellanåt, där kan de läsa tidningen i timtal :laugh:

Våra "Nu går vi!"-promenader är främst för motionens skull. Vi går minst 5km i rask takt och hur fort vi än går så agerar jag tyngd/ankare :p :D

Jag var mycket bättre på att gå läsa-tidningen-promenader när jag bodde i stan, kanske främst för att det fanns mera dofter för dem att läsa av där.
På landet hos oss finns inga andra hundar, de enda dofterna de tycker är superintressanta på våra koppelpromenader är vilt, men då sätter ju jaktdriften in i stället. Det mesta sociala nosandet gör de faktiskt lösa i trädgården, efter varandra :p
Jag brukar försöka ta med dem in till samhället emellanåt, där kan de läsa tidningen i timtal :laugh:

Monster är ingen vidare draghund när det kommer till "dra matte", så mitt tempo blir inte någon motion tyvärr. :laugh:

I min (pyttelilla) by finns flera hundra hundar, så han har det han gör om han vill läsa tidningen. :p

Största svårigheten för oss har varit för mig att släppa på "men kom igen då, vi gör ju ingenting!"... :D

Monster är ingen vidare draghund när det kommer till "dra matte", så mitt tempo blir inte någon motion tyvärr. :laugh:

I min (pyttelilla) by finns flera hundra hundar, så han har det han gör om han vill läsa tidningen. :p

Största svårigheten för oss har varit för mig att släppa på "men kom igen då, vi gör ju ingenting!"... :D

Haha :D Mina slänger regelbundet blickar över axeln å ba "kom igeeeeeen då, slöfock!" även om vi skenar runt i typ 8km/h :D

Vi möter grannen typ 1 gång i halvåret på våra promenader :p
Jag förstår inte hur det kan vara så vansinnigt intressant att nosa i varandras kiss, efter en tid borde de ju ha känt av det mesta liksom. Men uppenbarligen är det spännande, eftersom de lägger säkert 20min varje dag på att noggrant undersöka kisspölar från varandra.

Ja, det förstår jag. Jag hade samma problem i stan. Vi var ute i en halvtimme, kom 300m och hade inte ens fått någon motion liksom. För mig var det ju inte så givande med den typen av promenad, men det märktes ju väl på hundarna att de blev nöjda när de fick nosa fritt och det luktade spännande :)

Då har personen lagt ut det i flera grupper, jag såg det i gruppen Reaktiva hundar. Men det är samma stuk där. Man får absolut inte tipsa om något som kan uppfattas som obehagligt på något sätt. Allt ska vara 100 procent positivt.. Vilket kan bli lite farligt om man inte får tipsa om typ grimma + sele + halsband på en hund som är aggressiv och nästan drar omkull matte vid utfall.. Meeen sålänge hunden slipper obehaget av haltin så är det ju lugnt om någon annan blir tuggad på.. Går ju dessutom att lära in att halti är positivt..

Gick med i den gruppen också för att läsa och jag blir lite :eek: över allting. Håller med dig i det du skrivit, låter väldigt klokt och välformulerat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 581
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård