Belöning eller straff visar sig vid nästa situationstillfälle, det verkar framåt, inte i nuet. Särskilt på en hund som är så upp i varv! Jag är rätt säker på att du också är med på att det inte är syftet som avgör om något är straffande eller ej, dessutom. Nu pratade jag dock klassisk association, inte operant konsekvens. Men att vi inte är ens i närheten av överens om vad vi ser på filmen om vad som händer med hundens kropp har vi nog redan kommit fram till.
Fysiska manipulationer för att framtvinga beteenden är inte heller något jag gillar - i någon form av träning. Så att mekaniskt vända runt huvudet istället för att jobba på hundens val tycker jag också är helt uppåt väggarna.
Fast detta är ju som hon säger något som bara ska användas i akuta situationer. Det är inte ett träningssätt utan en akutlösning när man är ute och kanske inte vill att hunden ska lyckas öva på utfallet. Att då snabbt vända hunden fysiskt för att kunna belöna kan funka väldigt bra.
Ja, jag menade givetvis att hunden inte ser ut som att den blir straffad. Visst visar sig straff direkt, det är väl därför det gillas så mycket.. Hunden ser botad ut för att man elade, ryckte, drog eller slog den bara för att beteendet upphörde.