Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här fortsätter koppelvila även om vi fått öka upp till typ 30 minuter från idag.Yay! Jag känner mig dock väldigt oroad inför dels ökning (jag är lite osäker på om det kommer bli bra) men framförallt inför nyår. De senaste åren har vi hanterat nyår genom lång promenad på morgonen i nya miljöer så han är nöjd och belåten sen på eftermiddagen. Men då snackar vi liksom fyra timmar och jag tror inte riktigt att vi kommer vara i riktigt så bra form till nyår i år :grin: Så frågan är hur jag ska göra? Med lite tur kan vi gå i en timme, men det är ju om vi har tur för egentligen lär det väl vara lite väl snabb ökning av promenadtid. Så då återstår att försöka hitta något att utmana hjärnan med och det är här jag går bet. Tröttast blir han av apportering, men det är ju interaktivt heller aktuellt. Spår fungerar sådär, jag är inte så bra och han slarvar mest. Te-sökning kan fungera men oklart om det är tillräckligt utmanande.
Typ bra förslag på att få en lugn hund till nyår?

Även om det inte klaffar till 100% just nu med Hund @GardenAngel så vill jag ändå vara säga, wow! Vilket förtroende Hunds nuvarande familj har för dig och er som par. Det är ju fenomenalt fint :love:
Jaa visst är det! Tror det har mycket med att göra att de fick träffa Alice och se hur jag hanterade hennes problematik. Hund har ju ingen direkt problemtik mer än att hon är understimulerad, men tror det känns trygg för dem att jag har en del kunskap om beteenden och den typen av träning + och att jag tränar positivt. Sist jag var där och hämtade Hund sa ägaren till mig "Hon blir alltid så glad när du kommer! Du är hennes bästa kompis!". Så det känns superfint - det är ju trots allt deras familjmedlem som de haft i över 3 år!

Joo men det är de medvetna om! Det sa jag redan från början :) Det var därför vi pratade om att jag i början endast skulle jobba med henne (gå kurser och ev tävla) för att sedan se om hon successivt skulle flytta över till mig på heltid. Tror helt enkelt att de har insett att det finns någon (jag) som skulle kunna ge henne ett bättrte liv än hon har nu, efter att de har sett oss jobba ihop. Och därför vill ge henne till mig nu, för hennes skull. Och jag skulle ju gärna ta henne nu, men måste vara realistisk. "Det löser sig" är inte good enough.
Och har väldigt svårt att tro att de skulle ge henne till någon annan. Bara det att de överväger att ge henne till mig känns stort, eftersom de har extremt svårt att göra sig av med djur som de vet skulle ha bättre hos någon annan (de har ju tex en häst som inte får den uppmärksamheten hon behöver och en annan häst som egentligen är lite för svårriden).
Äh, sluta kämpa emot. Klart du ska ha Hund.

Här fortsätter koppelvila även om vi fått öka upp till typ 30 minuter från idag.Yay! Jag känner mig dock väldigt oroad inför dels ökning (jag är lite osäker på om det kommer bli bra) men framförallt inför nyår. De senaste åren har vi hanterat nyår genom lång promenad på morgonen i nya miljöer så han är nöjd och belåten sen på eftermiddagen. Men då snackar vi liksom fyra timmar och jag tror inte riktigt att vi kommer vara i riktigt så bra form till nyår i år :grin: Så frågan är hur jag ska göra? Med lite tur kan vi gå i en timme, men det är ju om vi har tur för egentligen lär det väl vara lite väl snabb ökning av promenadtid. Så då återstår att försöka hitta något att utmana hjärnan med och det är här jag går bet. Tröttast blir han av apportering, men det är ju interaktivt heller aktuellt. Spår fungerar sådär, jag är inte så bra och han slarvar mest. Te-sökning kan fungera men oklart om det är tillräckligt utmanande.
Kanske har missat något, men varför koppelvila? :( Hoppas att det fungerar bra för er på nyår!

Jag hade lite torrfoder på Ebrahs mat ikväll igen, för det enda jag hade tinat var malt kalkonskrov och hon blir lite väl hård i magen av det. I alla fall. Den där hunden står nu och lägger ner en kula i taget på golvet innan hon äter upp den. Det tar ju fem miljarder år! Jag som ska skynda iväg till Ikea snart! :arghh:
(Hon gillar torrfodret, men tycker att det är väldigt märkligt. Aysu fick också lite. Hon slukade det på en halv sekund..)

Kanske har missat något, men varför koppelvila? :( Hoppas att det fungerar bra för er på nyår!
Han började halta för några veckor sedan och blev inte helt bra med vila, så vi var till vet och konstaterade att han har inflammation i ett framben (muskel- eller senfäste, kommer inte ihåg vilket). Mer vila och smärtstillande (som han fick avbryta ätandet av efter att ha blivit rätt dålig i magen) och långsam igångsättning även om han är lite knackig fortfarande.

Dock beror hälta och inflammation troligtvis på hans armbågar eftersom han är lite felställd och belastar tokigt, så vi kan förhoppningsvis få lite hjälp med rehab för att han ska bli bättre. Men jag vet inte riktigt vart det här tar vägen, det är ju inget som försvinner så frågan är hur bra det kan bli och om det är tillräckligt bra. Vi får se helt enkelt :) (och tack! :love: )

Jag är galet glad att vi nu är uppe i ca 6 km per dag där Polly får hänga på - sen får Skalman en egen tur utan tanterna. Men just att Polly får hänga på 3 gånger per dag är en lisa för hennes skäl, även om hon fortfarande inte får springa (det lär dröja länge). I övrigt har vi nu börjat med rehab och vattentrask och ska dit för tredje gången nästa vecka :) Utöver det har vi fått övningar för att träna upp styrkan i benet, som vi kör hemma :) Med mer utevistelse och mer övningar hemma, så blir det ingen direkt godisaktivering längre (bara lite vid övningarna) så förhoppningvis ska den påkomna rehab-övervikten så småningom sakta "rinna" bort....:cautious:

Fick även frågan av en kompis om jag vill vara med i ett noseworkprojekt med Skalman och absolut - superkul. Hon ska lära upp två ekipage, för sin egen utbildnings skull så det ska bli jättekul att få lite annat att fokusera på :)

Nosework inomhus som hjärnaktivitet?

Nosework inomhus som hjärnaktivitet?
ja det är väl det bästa att göra egentligen. Dessvärre är mina kunskaper begränsade (jag hade planerat in nosework-kurs till våren), så hitttills letar vi mest upp gömt godis eller tepåsar. Men jag tar gärna emot förslag på hur jag kan göra det svårare?

ja det är väl det bästa att göra egentligen. Dessvärre är mina kunskaper begränsade (jag hade planerat in nosework-kurs till våren), så hitttills letar vi mest upp gömt godis eller tepåsar. Men jag tar gärna emot förslag på hur jag kan göra det svårare?

Åk till Ikea eller liknande ställe med billiga prylar. Köp några plastskålar typ 5st som ska vara likvärdiga i storlek, köp även några saltkar i stål, köp några sådana där tass-skydd man sätter under stolar, och tops. sedan köper du någon doft typ eucalyptus. Lägger en tops med eucalyptus doft i ett saltkar.
Såhär kan du sedan börja...
Borra ett hål i skålarna.

*Låter hunden dofta på saltkaret och klicka-belöna. Få hunden att nosa och följa med med huvudet mot doften när du drar undan saltkaret. Belöna med godis.

*lägg tass-skydd i botten av varje skål av de 5st skålarna. I en skål lägger du på doften. Sedan lägger du ut skålarna upp-och-ned och låter hunden söka upp den rätta skålen med doften i-belöna vid rätt skål.

Är så galet glad och tacksam. Har fått ett gåband/motionsband av en mycket gammal vän jag typ inte sett sen jag var 16-17 eller så (jag är 52 nu !). Så otroligt bra för Pollys rehab :) Idag har vi provat en kort stund i skritt och det gick kanonbra. Lite läskigt i början, men då hon går vattentrask så kommer hon snabbt lära sig att detta är rätt likt :)

Jag blir galen på yngsta hundens antibiotika. Hon har ätit halva kuren nu (ska äta den i 14 dagar) men jag har lust att spola ner skiten i toaletten... Lilla damen äter gärna sin andra medicin utan något till men den här tabletten vill hon ha något gott på annars går den inte ner. Det är inget problem i sig, jag duttar på en klick mjukost så slinker den ner, problemet är att jag reflexmässigt slickar av mjukosten från fingrarna efteråt och får i mig smaken av medicinen. :yuck::wtf::turd: Den är så galet äcklig, och inte fan lär jag mig heller. :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
802
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka