Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tog en promenad med Chess på ca 40 min på min lunch idag. Riktigt skönt att kunna gå så pass länge med lös hund utan att se en människa ens! :up:

Det visste jag inte! De andra vet jag, men vit hade jag aldrig sett innan.

Den var riktigt fin, jag är inte helt förtjust i hundar med skägg i ansiktet annars.
Det är den yngsta färgen på DS. Tyvärr har en del av dem rätt svajig mentalitet. Pappan till min är dock vit och där har det blivit bra förutom färgfel. Skägget har vita hår i sitt svarta så han är lite stickelhårig.

Det är den yngsta färgen på DS. Tyvärr har en del av dem rätt svajig mentalitet. Pappan till min är dock vit och där har det blivit bra förutom färgfel. Skägget har vita hår i sitt svarta så han är lite stickelhårig.
Aha, om den är yngst förklarar nog det varför jag aldrig sett någon tidigare.

Trist om färgavel gör att mentaliteten blir sämre.

Aha, om den är yngst förklarar nog det varför jag aldrig sett någon tidigare.

Trist om färgavel gör att mentaliteten blir sämre.

Vet inte varför de har en sämre mentalitet men anar att det kan ha ett samband med att de är just en yngre färg som kommit fram ur en smalare avelsbas för att hållas rent vit. Man parar oftast inte DS med olika färger.

Princess Diva och jag fortsatter att "diskutera" huruvida julgranen och ovrig juldekorationer ar till bara for hennes noje eller inte. :cautious: Diskussionen bestar mest i en grind i hallen :banghead: Somliga far inte vara i vardagsrummet om jag inte kan stirra pa namnda somliga i stort sett hela tiden.:angel:

Lilla "langnosen" har vaxt ... han blev 6 manader for tva dagar sedan och ar nu lite hogre an 61 cm och 19 kilo. :crazy: Jag som bad om den minsta ur kullen :confused: och det ar han INTE, han ar storst, och den tystaste ar han inte heller :banghead:
Han ar den mest underbara ... men en liten skit som ar vansinnigt 'reactive' och skaller pa allt och alla. :banghead:

Princess Diva och jag fortsatter att "diskutera" huruvida julgranen och ovrig juldekorationer ar till bara for hennes noje eller inte. :cautious: Diskussionen bestar mest i en grind i hallen :banghead: Somliga far inte vara i vardagsrummet om jag inte kan stirra pa namnda somliga i stort sett hela tiden.:angel:

Lilla "langnosen" har vaxt ... han blev 6 manader for tva dagar sedan och ar nu lite hogre an 61 cm och 19 kilo. :crazy: Jag som bad om den minsta ur kullen :confused: och det ar han INTE, han ar storst, och den tystaste ar han inte heller :banghead:
Han ar den mest underbara ... men en liten skit som ar vansinnigt 'reactive' och skaller pa allt och alla. :banghead:
Det är ju en malle,vad hade du väntat dig ;):angel:

Är mycket nöjd med Ebrah idag! Igår var hon ju dum och stack iväg en stund i skogen. Idag hade jag henne lös igen.

Planen var att släppa henne i en tom hage där hon brukar få vara lös då och då. Idag var den hagen inte tom, det var ett rådjur i den :grin: Meen istället för att bli irriterad tog jag det som ett träningstillfälle, gjorde flera inkallningar med hundarna utanför hagen när de var kopplade och var mycket nöjd åt att de inte gjorde mer än tittade åt rådjurets håll.

Sedan gick vi längs en grusväg i skog. Där fick Ebrah vara lös istället. Hon lyssnade fint på inkallningarna, kom i full fart så fort jag visslade. Det gjorde hon även när hon hittat rådjursspår vid två tillfällen och vi mötte en cyklist också. Ebrah är van vid att cyklister är roliga kompisar, men nu stannade hon när jag visslade första gången och sprang till mig när jag visslade en gång till. Hon var ju "lite" snabbare än cyklisten, så jag hann lugnt koppla henne innan han var framme vid oss, sedan fick hon vara lös igen när han passerat.

Det fungerade även mycket bra att skicka henne framåt, som vid rådjursspåren, då kallade jag in, belönade och sa åt henne att springa framåt. Då sprang hon förbi spåren och letade upp en pinne eller något istället. Tänk så praktiskt att jag råkat lära hundarna sådant :p (Båda kan "framåt" men jag har ingen aning om hur jag lärt dem det)

Igår skrev jag azawakh-grupp på facebook och frågade hundägare lite hur de upplever rasen. Nu har jag hunnit få 13 svar på de frågor jag skrev. I princip alla bekräftar det jag redan tänkt om rasen och några pekar även extra tydligt ut de bitar som jag gillar mest. Finns det någon ras som passar mig mer perfekt än saluki så är det inte omöjligt att det trots allt är azawakh.

(Inte alls sugen på att köpa en till hund.. inte det minsta... :arghh: )

Igår skrev jag azawakh-grupp på facebook och frågade hundägare lite hur de upplever rasen. Nu har jag hunnit få 13 svar på de frågor jag skrev. I princip alla bekräftar det jag redan tänkt om rasen och några pekar även extra tydligt ut de bitar som jag gillar mest. Finns det någon ras som passar mig mer perfekt än saluki så är det inte omöjligt att det trots allt är azawakh.

(Inte alls sugen på att köpa en till hund.. inte det minsta... :arghh: )
Bara gö det! ;)

Någon gång i livet så, förhoppningsvis. Har inte möjlighet att ha en till hund nu. Men när jag känner mig nöjd med boende, ekonomi osv och det råkar dyka upp någon bra kull... Det finns kanske 10 azawakhs i Sverige idag, ingen direkt aktiv uppfödare, många azawakhs har inte allt för bra mentalitet eller skyhög inavelsprocent... Det kan ta tid att hitta rätt hund! Håller dock koll på två uppfödare som verkar mycket bra.

Det är ju en malle,vad hade du väntat dig ;):angel:

Det ar min nastan fyra ar gamla rottis som verkligen ar ett problem. :cautious: Mallen som nyss blivit 6 manader ska jag nog fa ordning pa. Eventually. Ingen annan ur kullen ar reactive ... eller vaxer lika fort som han. :confused: Diva ar ett helt annat "issue". :angel:

Skit oxå! :banghead: Upptäckte nu på kvällen att min lilla fluffis kisade lite med högerögat. Ingen svullnad, rodnad osv hon verkar inte bry sig något nämnvärt heller förutom att hon blinkar oftare med det. Men nått skit är det ju. Försökte spola ur det så gott jag kunde men finns det något mer jag kan göra? Hon sover iofs gott nu så får se hur det ser ut imorgon..

Självklart fredagkväll dessutom.. :down:

Skit oxå! :banghead: Upptäckte nu på kvällen att min lilla fluffis kisade lite med högerögat. Ingen svullnad, rodnad osv hon verkar inte bry sig något nämnvärt heller förutom att hon blinkar oftare med det. Men nått skit är det ju. Försökte spola ur det så gott jag kunde men finns det något mer jag kan göra? Hon sover iofs gott nu så får se hur det ser ut imorgon..

Självklart fredagkväll dessutom.. :down:
Finns receptfri antibakteriell salva på apoteket, Noviform eller något liknande heter den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
803
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10