Mina hundar har varit så duktiga i helgen
I lördags jagade vi lite hemma och Ladda sökte på fint. Sökrundor på 5-6 minuter.
Igår var vi hos en kompis till mig och jagade vildsvin, och hundarna var verkligen på G
Ladda jagade rådjur och vildsvin i första såten. Hon har verkligen fått en förkärlek för vildsvin, trots att det främst skjutits rådjur för henne
Tyvärr gick alla hennes drev norrut och ur såten. Hon gjorde 16km i den såten och var rätt matt efter det
I såt två så släppte jag Otis på ett lite mindre område där de sett en gris gå in från första såten. Vi gick igenom det på den västra sidan först, för att sedan vända i söder och ta den östra sidan tillbaka. Ingenting på vägen ner, men sedan hittade han dem inne i en supertät granplantering. Jag var på väg runt den, för det var så sjukt tätt att det inte gick att gå igenom. Först blev det ståndskall ca 1min innan det gick loss och han drev det till en passkytt ca 700m bort som tyvärr inte hann med att skjuta.
Efter det hade han ett upptag på rådjur också. Med 13km i benen var han också rätt matt efter det.
Det märks stor skillnad på hundarna när de jagat vildsvin mot när de bara jagat typ rådjur - de är verkligen så mycket tröttare i skallen efter vildsvinsjakt. Det tar mycket på dem mentalt med sura grisar som vänder upp och gör utfall.
Praktikant-Floyd var med också så klart, och han är ju världens coolaste den där
Ingen tvekan att gå rakt fram till de skjutna vildsvinen. Han är verkligen obrydd om dem, gick rakt fram och nosade för att sedan gå rätt över dem för att han hittade ett kul löv på andra sidan typ