Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till SchäfervärldenJag ber om ursäkt för allt ont jag har sagt om schäfrar - idag har jag fattat grejen.
Jobbade lite med hunden idag igen och var sen ute på en lite längre promenad i longerlina. Nästan inget dragande i kopplet alls! Tränade visserligen inkallning och spontan kontakt hela tiden, men ändå! I mitten av promenaden fick hon vittring på vilt och brakade iväg i skogen (jäklar vad stark en liten fäfertik kan vara! Jag väger ändå 83 kg och hon höll på att dra omkull mig..!). Men väntade ut henne lite när jag fått stopp, sen kom hon på inkallning. Var lite uppjagad i ca 1-2 minuter, sen slog hon på hjärnan igen, struntade i viltet och fortsatte fokusera på mig och vår promenad. Jag var MYCKET imponerad!
Så, om detta är ett normalt schäferbeteende, dvs att kunna släppa och fokusera om väldigt lätt, så fattar jag grejen. Jag vill ha fäfer.
Tillägg: Vi fortsatte även att jobba med stadga innan promenaden och sen fick jag för mig att träna gripande genom shaping med leksaken vi använt i omvänt lockande.. Hund tittade på mig med en blick som sa "Hur menar du nu? Innan fick jag inte ta leksaken om du inte gett frikommando och nu vill du att jag ska ta den självmant?" Smart hund, dum GA. Får ta med apportbocken nästa gång.
Undvikt den filmen pga. blödig och gråter när till och med animerade djur dör.Kollade på "Marley och jag" och jag bröt bokstavligt talat ihop innan han ens dött. Då har jag ändå sett den innan..
Herrejisses.. snälla någon låt min fluffis leva i all evighet!
Kollade på "Marley och jag" och jag bröt bokstavligt talat ihop innan han ens dött. Då har jag ändå sett den innan..
Fy sjutton för de där minnena. I mitt "den här dagen"-flöde är det bilder på lagotton nästan hela tiden. Och det gör så ont inombords .De här facebook-minnena alltså som påminner om vad som hänt detta datum tidigare år.
Igår dök bilden från sista natten med min pälskling upp, när han sov i sängen tätt intill mig som han inte brukade göra. Idag vill jag inte se minnena, idag är det tre år sen han plötsligt togs ifrån oss
Jag har både läst boken och sett filmen och alltså, jag tycker mest den är tragisk på så många olika plan och att det i mångt och mycket är en beskrivning av oansvarigt hundägandeKollade på "Marley och jag" och jag bröt bokstavligt talat ihop innan han ens dött. Då har jag ändå sett den innan..
Nu behöver jag råd här, gällande schäfern. Var ska jag börja med träningen? Vilka moment/trick/övningar är bäst för en framtida brukschampion ( )? Hon kan sitt och ligg, kanske något mer som jag inte upptäckt. Vi har testat lite att jobba med stadga och hon är väldigt lättbelönad (både med lek och godis) och mycket kontaktsökande. Det finns väldigt mycket gas i hunden, men hon kan i de flesta fall hantera det - ibland bubblar det över och hon hoppar eller biter i kopplet, och så gnäller hon lite vid passivitet. Dock tror jag att hon är för understimulerad för att vi ska kunna träna passivitet på ett bra sätt just nu.
Nu kommer jag bara träffa henne kanske 1-2 gånger till i år, åker upp till Dalarna över jul och blir borta till 15 januari, men jag vill ändå börja lägga upp en plan för grundträningen då det inte finns några intressanta kurser för oss i början på det nya året. Och de som finns har redan börjat när jag kommer hem efter jul.
Den sociala biten och miljö-/störningsträning kommer jag börja med då (förhoppningsvis med hjälp av minst @Wingates och @Vastgota ) så det är främst "träningsträningen" jag behöver lite hjälp med hur ska jag tänka kring för att få de bästa möjligheterna i framtiden.
Alice grundträning blev ju lite för ostrukturerad för att vi skulle kunna komma vidare effektivt inom lydnaden, men den tiden av hopp och lek utan krav hade ju andra viktiga vinster med henne - men nu är ju detta en helt annan typ av hund! Detta lilla dunder vill jobba ordentligt, seriöst och på riktigt!
Leta upp Canis lydnadsbok på Bokbörsen (antikvariat), och som sagt Från valp till stjärna. Grundfärdigheter. Och så vet jag en kurs jag fick nys om idag, som jag tycker du skall gå. Lite osäkert när den drar igång, men lät som februari typ, så det kan funka. Skickar Pm.Nu behöver jag råd här, gällande schäfern. Var ska jag börja med träningen? Vilka moment/trick/övningar är bäst för en framtida brukschampion ( )? Hon kan sitt och ligg, kanske något mer som jag inte upptäckt. Vi har testat lite att jobba med stadga och hon är väldigt lättbelönad (både med lek och godis) och mycket kontaktsökande. Det finns väldigt mycket gas i hunden, men hon kan i de flesta fall hantera det - ibland bubblar det över och hon hoppar eller biter i kopplet, och så gnäller hon lite vid passivitet. Dock tror jag att hon är för understimulerad för att vi ska kunna träna passivitet på ett bra sätt just nu.
Nu kommer jag bara träffa henne kanske 1-2 gånger till i år, åker upp till Dalarna över jul och blir borta till 15 januari, men jag vill ändå börja lägga upp en plan för grundträningen då det inte finns några intressanta kurser för oss i början på det nya året. Och de som finns har redan börjat när jag kommer hem efter jul.
Den sociala biten och miljö-/störningsträning kommer jag börja med då (förhoppningsvis med hjälp av minst @Wingates och @Vastgota ) så det är främst "träningsträningen" jag behöver lite hjälp med hur ska jag tänka kring för att få de bästa möjligheterna i framtiden.
Alice grundträning blev ju lite för ostrukturerad för att vi skulle kunna komma vidare effektivt inom lydnaden, men den tiden av hopp och lek utan krav hade ju andra viktiga vinster med henne - men nu är ju detta en helt annan typ av hund! Detta lilla dunder vill jobba ordentligt, seriöst och på riktigt!
Leta upp Canis lydnadsbok på Bokbörsen (antikvariat), och som sagt Från valp till stjärna. Grundfärdigheter. Och så vet jag en kurs jag fick nys om idag, som jag tycker du skall gå. Lite osäkert när den drar igång, men lät som februari typ, så det kan funka. Skickar Pm.
Jag brukar kika i boken från Valp till Stjärna och på Fenzi TEAM Titles för lite roliga övningar som har nytta av sedan.
Från valp till stjärna ska beställas, har varit sugen på den länge Ska kolla upp Canis bok! Jag vill ju ha någon som säger Detta är planen! Gör detta, sen gör du detta, och sen det! Chop, chop, chop.
Jaa det känns så. Kollade min "hundbokhylla nu". 11 av 12 böcker handlar om beteendeproblem/rädslor. 1 bok handlar om shaping. 0 böcker handlar tävlingsträning Ganska bra summering av min och Alice vardagDå tycker jag att Från Valp till Stjärna låter utmärkt att börja med!