Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
De här facebook-minnena alltså som påminner om vad som hänt detta datum tidigare år.
Igår dök bilden från sista natten med min pälskling upp, när han sov i sängen tätt intill mig som han inte brukade göra. Idag vill jag inte se minnena, idag är det tre år sen han plötsligt togs ifrån oss :cry:

Jag ber om ursäkt för allt ont jag har sagt om schäfrar - idag har jag fattat grejen. :bow:
Jobbade lite med hunden idag igen och var sen ute på en lite längre promenad i longerlina. Nästan inget dragande i kopplet alls! Tränade visserligen inkallning och spontan kontakt hela tiden, men ändå! I mitten av promenaden fick hon vittring på vilt och brakade iväg i skogen (jäklar vad stark en liten fäfertik kan vara! Jag väger ändå 83 kg och hon höll på att dra omkull mig..!). Men väntade ut henne lite när jag fått stopp, sen kom hon på inkallning. Var lite uppjagad i ca 1-2 minuter, sen slog hon på hjärnan igen, struntade i viltet och fortsatte fokusera på mig och vår promenad. Jag var MYCKET imponerad!

Så, om detta är ett normalt schäferbeteende, dvs att kunna släppa och fokusera om väldigt lätt, så fattar jag grejen. Jag vill ha fäfer.

Tillägg: Vi fortsatte även att jobba med stadga innan promenaden och sen fick jag för mig att träna gripande genom shaping med leksaken vi använt i omvänt lockande.. Hund tittade på mig med en blick som sa "Hur menar du nu? Innan fick jag inte ta leksaken om du inte gett frikommando och nu vill du att jag ska ta den självmant?" Smart hund, dum GA. Får ta med apportbocken nästa gång.
Välkommen till Schäfervärlden :p

Kollade på "Marley och jag" och jag bröt bokstavligt talat ihop innan han ens dött. :cry: :arghh: Då har jag ändå sett den innan.. :cautious:

Herrejisses.. snälla någon låt min fluffis leva i all evighet! :nailbiting:
Undvikt den filmen pga. blödig och gråter när till och med animerade djur dör.

Önskar att min pälskling överlever mig och man får se ett litet montage a la När tanten går bort i Titanic.
En svepande kamera som filmar foton som står uppradade på byråbänkar, sekretärer och liknande som visar att han levt ett äventyrligt och fulländat liv och sen en fokuserad bild på honom när han ligger i sin varma hundbädd ca.107 år gammal med ett leende på läpparna. Slutscenen med Celine Dion - My heart will go On i bakgrunden när vi möts igen.... :cry:

:p:cool::cool::cool:
Kollade på "Marley och jag" och jag bröt bokstavligt talat ihop innan han ens dött. :cry: :arghh: Då har jag ändå sett den innan.. :cautious:

Sambon och jag såg den någon vecka efter att jag tvingat honom att låta mig se Hachiko med honom. Jag tvingade honom alltså trots att han gillar filmen, men han visste att den skulle ärra mig föralltid.

Jag har ingen kommentar till att jag såg dessa två filmer med så kort mellanrum. :cool:

De här facebook-minnena alltså som påminner om vad som hänt detta datum tidigare år.
Igår dök bilden från sista natten med min pälskling upp, när han sov i sängen tätt intill mig som han inte brukade göra. Idag vill jag inte se minnena, idag är det tre år sen han plötsligt togs ifrån oss :cry:
Fy sjutton för de där minnena. I mitt "den här dagen"-flöde är det bilder på lagotton nästan hela tiden. Och det gör så ont inombords :cry:.

@AraSlei vi jagar med Wachtel idag och jag blir mer och mer sugen på den typen av jakthund. (Jagade med gråhundarna igår och de får man ju vänta på i flera år känns det som, likaså med drevern vi har med idag - 3 km utanför marken typ direkt...)

Skillnaden jaktligt sett mot en kleiner munsterländer? Vill ha en kortdrivande som kan gå på rådjur, hjort, gris och älg. Gärna en som man kan träna lite lydnadslydnad med också :idea: går det med en wachtel? Vill inte ha en destroyer likt Otis bara :p

Jag har både läst boken och sett filmen och alltså, jag tycker mest den är tragisk på så många olika plan och att det i mångt och mycket är en beskrivning av oansvarigt hundägande :o

Så för min del hoppas jag mest att Svansson får somna in i tid och att jag inte väntar för länge. Även om jag såklart vill att han ska leva för evigt.

Nu behöver jag råd här, gällande schäfern. Var ska jag börja med träningen? Vilka moment/trick/övningar är bäst för en framtida brukschampion ( :D )? Hon kan sitt och ligg, kanske något mer som jag inte upptäckt. Vi har testat lite att jobba med stadga och hon är väldigt lättbelönad (både med lek och godis) och mycket kontaktsökande. Det finns väldigt mycket gas i hunden, men hon kan i de flesta fall hantera det - ibland bubblar det över och hon hoppar eller biter i kopplet, och så gnäller hon lite vid passivitet. Dock tror jag att hon är för understimulerad för att vi ska kunna träna passivitet på ett bra sätt just nu.

Nu kommer jag bara träffa henne kanske 1-2 gånger till i år, åker upp till Dalarna över jul och blir borta till 15 januari, men jag vill ändå börja lägga upp en plan för grundträningen då det inte finns några intressanta kurser för oss i början på det nya året. Och de som finns har redan börjat när jag kommer hem efter jul.
Den sociala biten och miljö-/störningsträning kommer jag börja med då (förhoppningsvis med hjälp av minst @Wingates och @Vastgota :angel: ) så det är främst "träningsträningen" jag behöver lite hjälp med hur ska jag tänka kring för att få de bästa möjligheterna i framtiden.

Alice grundträning blev ju lite för ostrukturerad för att vi skulle kunna komma vidare effektivt inom lydnaden, men den tiden av hopp och lek utan krav hade ju andra viktiga vinster med henne - men nu är ju detta en helt annan typ av hund! Detta lilla dunder vill jobba ordentligt, seriöst och på riktigt!

Senast ändrad:
Nu behöver jag råd här, gällande schäfern. Var ska jag börja med träningen? Vilka moment/trick/övningar är bäst för en framtida brukschampion ( :D )? Hon kan sitt och ligg, kanske något mer som jag inte upptäckt. Vi har testat lite att jobba med stadga och hon är väldigt lättbelönad (både med lek och godis) och mycket kontaktsökande. Det finns väldigt mycket gas i hunden, men hon kan i de flesta fall hantera det - ibland bubblar det över och hon hoppar eller biter i kopplet, och så gnäller hon lite vid passivitet. Dock tror jag att hon är för understimulerad för att vi ska kunna träna passivitet på ett bra sätt just nu.

Nu kommer jag bara träffa henne kanske 1-2 gånger till i år, åker upp till Dalarna över jul och blir borta till 15 januari, men jag vill ändå börja lägga upp en plan för grundträningen då det inte finns några intressanta kurser för oss i början på det nya året. Och de som finns har redan börjat när jag kommer hem efter jul.
Den sociala biten och miljö-/störningsträning kommer jag börja med då (förhoppningsvis med hjälp av minst @Wingates och @Vastgota :angel: ) så det är främst "träningsträningen" jag behöver lite hjälp med hur ska jag tänka kring för att få de bästa möjligheterna i framtiden.

Alice grundträning blev ju lite för ostrukturerad för att vi skulle kunna komma vidare effektivt inom lydnaden, men den tiden av hopp och lek utan krav hade ju andra viktiga vinster med henne - men nu är ju detta en helt annan typ av hund! Detta lilla dunder vill jobba ordentligt, seriöst och på riktigt!

Jag brukar kika i boken från Valp till Stjärna och på Fenzi TEAM Titles för lite roliga övningar som har nytta av sedan. :)

Idag var jag ute med bara Ebrah i skogen. Jag fick då för mig att knyta kopplet runt midjan på mig och springa lite. Ebrah hade på sig en sele som är helt ok att dra i, även om det inte är en dragsele.
Och jäääklar vilken fart vi fick :D Jag har aldrig sprungit så fort kan jag säga. Och hon sprang rakt! Hon sprang längs stigarna och skogsvägarna och saktade ner när jag sa åt henne att vänta. Herregud vad kul det var! :rofl: Vi sprang en stund, gick en stund, sprang igen osv. Vi var ute i lite mer än två timmar och tja, vi kommer vila resten av dagen...

Glad saluki! (och jag måste verkligen se till att köpa ett hundförarbälte så att vi kan göra det här oftare. Dragsele har vi redan, här hemma)
14727553_1817244608490930_7996403165761110016_n.jpg

Leta upp Canis lydnadsbok på Bokbörsen (antikvariat), och som sagt Från valp till stjärna. Grundfärdigheter. Och så vet jag en kurs jag fick nys om idag, som jag tycker du skall gå. Lite osäkert när den drar igång, men lät som februari typ, så det kan funka. Skickar Pm.

Leta upp Canis lydnadsbok på Bokbörsen (antikvariat), och som sagt Från valp till stjärna. Grundfärdigheter. Och så vet jag en kurs jag fick nys om idag, som jag tycker du skall gå. Lite osäkert när den drar igång, men lät som februari typ, så det kan funka. Skickar Pm.

Jag brukar kika i boken från Valp till Stjärna och på Fenzi TEAM Titles för lite roliga övningar som har nytta av sedan. :)

Från valp till stjärna ska beställas, har varit sugen på den länge :) Ska kolla upp Canis bok! Jag vill ju ha någon som säger Detta är planen! Gör detta, sen gör du detta, och sen det! Chop, chop, chop.

Nu är luckorna på plats i hundstallet och hundarna kan gå in och ut som de vill mellan sina boxar och utegårdar. Vi har inte hunnit visa dem luckorna ännu, får bli lite "luckskola" i morgon :p

Criga och Calibra har hunnit med var sitt spår. Calibra tar vinkeln riktigt snyggt nu och Criga är inte långt efter. Är jättenöjd med deras spårarbete med tanke på deras unga ålder.
De hann även med lite leklydnad på klubben.
Småvalparna blev 4 veckor i dag. Det är full rulle på dem. Underbart sociala med gott gry i. Tiken är väldigt glad i kamp redan nu. Norskarna verkar få en handfull hund till av oss:p

Då tycker jag att Från Valp till Stjärna låter utmärkt att börja med! :)
Jaa det känns så. Kollade min "hundbokhylla nu". 11 av 12 böcker handlar om beteendeproblem/rädslor. 1 bok handlar om shaping. 0 böcker handlar tävlingsträning :D Ganska bra summering av min och Alice vardag :D

Tinja verkar ha börjat få lite vinterpäls. Woopwoop! :p

Utöver det.. Det senaste halvåret har hon verkligen landat mentalt. Min försiktiga tös som var väldigt om sig och kring sig har tuffat till sig ganska rejält! Ner med huvudet i främmande väskor, in under stenar, springa efter påsar som blåser i vinden istället för att bara iaktta.

Jag blir både förvånad och stolt :love: Hade trott att hon alltid skulle vara försiktig, att det bara var hur hon var. Men tydligen inte! :D Skönt att på riktigt bli av med den extremt seglivade spökåldern. Hon bytte ju ut hela sin trotsålder mot en till spökålder, lilla muppen :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 047
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
805
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka