Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
And now, we wait...:nailbiting:

15356552_10154265805263666_3391073446735024033_n.jpg

@Tonto Kanske en dum tanke då jag inte har så stor valp-erfarenhet själv, men du kan inte undersöka möjligheten för uppfödaren att behålla valpen hemma några veckor extra? så kanske du med kan stanna hemma någon vecka eller ett par, innan valpen följer med på jobbet? :)

Det kan jag såklart göra! Annars så kommer det säkert fler bra kullar i framtiden. :)

Jag ska ge ett tråkigt svar och säga - det beror nog på valpen. Floyd har ett liknande schema hos P när han är med honom på jobbet och det fungerar väldigt bra. Han sover när han är själv och härjar när han inte är själv :p
Jag var bara hemma med honom i 4 dagar innan han fick hänga med till Ps jobb.

Floyds schema ser ut så här:

06,30-09,00: ensam
09,00-09,15: sällskap
09,15-11,00: ensam
11,00-11,30: sällskap
11,30-13,00: ensam
13,00-13,30: sällskap
13,30-15.30: ensam

P jobbar som snickare, så beroende på vad han gör är han ofta med honom ute lös däremellan också. Det fungerar ju inte alltid dock. Nu har vi haft flyt med att de jobbar på ett nybygge och bara är utomhus, så han kan vara med mycket utöver rasterna som är på tidsschemat :)

Ladda har varit med honom på dagarna fram tills nu, idag provar vi att han är ensam. De blev väldigt tighta när de satt hela dagarna ihop, men nu när vi var i Tyskland hela förra veckan var han med mamma på jobbet ensam och det gick super.
När han blir lite äldre kommer han få vara i hundgården med de andra på dagen, men det är för tidigt ännu.
Det är ingen optimal lösning, men det har fungerat för oss. Det viktigaste är nog att ha backup om det inte skulle funka :)

Vad duktig han är! Hur fungerade det att ha honom ensam?

@Tonto Att beakta är väl också hur väl du kan slappna av på jobbet när du har en liten plutt där?

Jag har alltid haft möjlighet att ta med hund på jobbet, men det gör jag endast om det krisar. Jag kan helt enkelt inte riktigt slappna av. Jobbar i butik, så eventuell hund får vara i personalrummet. Jag går och tänker på vad hunden gör konstant och tappar såklart fokus på jobbet.
Mina hundar har det helt enkelt bättre hemma tänker jag. Där är ingen som springer in och ut, är inkonsekvent, eller lär in oönskade beteenden. Hemma ligger de och sover, för det mesta.

Mina hundar har ett eget rum på jobbet, så det finns ingen risk att folk stör dom eller lär in oönskade beteenden. Mina ligger också bara och sover hemma, men det blir svårt att rasta hundvalp om den är hemma, jämfört med på jobbet. Själv känner jag mig mer avslappnad när hundarna sover på jobbet och vi kan gå ut på rasterna och lunchen. :)

Vad duktig han är! Hur fungerade det att ha honom ensam?

Det har gått så bra! Han var lite gnällig vid lunchen dag 2, annars har det gått super :) han får sin lunch i en frusen kong nu när inte Ladda är med, så när han pillat med den en stund så sover han hela eftermiddagen också. Han och Ladda brukade busa på eftermiddagarna annars, men nu vilar han. Och har massa energi för hela kvällen :p

Det är så livat här hemma. Båda tikarna löper och Polly är i höglöp och tjoar och piper och sjunger (den hunden kan liksom inte göra någonting lugnt och sansat). Skalman har vaknat lite, lite i sina manliga hormoner, men mamma ger man ju f*n i så då är han istället förälskad i Mini och vill prova lyckan lite ibland ;) Mamma Polly blir då skitsur och går emellan, för Mini får inte kuckilura med grabbar i detta huset, det har hon ensamrätt på (tycker hon ja) och hon vill även ha Mini för sig själv i brist på annat :D

Mini - ja hon är förbannad på båda två som håller på och uppvaktar henne :p Få se hur det blir när hon senare går i höglöp, för då blir det nog mer spännande för Skalman än med morsan.....:rofl::cautious:

Jag ber om ursäkt för allt ont jag har sagt om schäfrar - idag har jag fattat grejen. :bow:
Jobbade lite med hunden idag igen och var sen ute på en lite längre promenad i longerlina. Nästan inget dragande i kopplet alls! Tränade visserligen inkallning och spontan kontakt hela tiden, men ändå! I mitten av promenaden fick hon vittring på vilt och brakade iväg i skogen (jäklar vad stark en liten fäfertik kan vara! Jag väger ändå 83 kg och hon höll på att dra omkull mig..!). Men väntade ut henne lite när jag fått stopp, sen kom hon på inkallning. Var lite uppjagad i ca 1-2 minuter, sen slog hon på hjärnan igen, struntade i viltet och fortsatte fokusera på mig och vår promenad. Jag var MYCKET imponerad!

Så, om detta är ett normalt schäferbeteende, dvs att kunna släppa och fokusera om väldigt lätt, så fattar jag grejen. Jag vill ha fäfer.

Tillägg: Vi fortsatte även att jobba med stadga innan promenaden och sen fick jag för mig att träna gripande genom shaping med leksaken vi använt i omvänt lockande.. Hund tittade på mig med en blick som sa "Hur menar du nu? Innan fick jag inte ta leksaken om du inte gett frikommando och nu vill du att jag ska ta den självmant?" Smart hund, dum GA. Får ta med apportbocken nästa gång.

Senast ändrad:
Jag ber om ursäkt till allt ont jag har sagt om schäfrar - idag har jag fattat grejen. :bow:
Jobbade lite med hunden idag igen och var sen ute på en lite längre promenad i longerlina. Nästan inget dragande i kopplet alls! Tränade visserligen inkallning och spontan kontakt hela tiden, men ändå! I mitten av promenade fick hon vittring på vilt och brakade iväg i skogen (jäklar vad stark en liten fäfertik kan vara! Jag väger ändå 83 kg och hon höll på att dra omkull mig..!). Men väntade ut henne lite när jag fått stopp, sen kom hon på inkallning. Var lite uppjagad i ca 1-2 minuter, sen slog hon på hjärnan igen, struntade i viltet och fortsatte fokusera på mig och vår promenad. Jag var MYCKET imponerad!

Så, om detta är ett normalt schäferbeteende, dvs att kunna släppa och fokusera om väldigt lätt, så fattar jag grejen. Jag vill ha fäfer.

Tillägg: Vi fortsatte även att jobba med stadga innan promenaden och sen fick jag för mig att träna gripande genom shaping med leksaken vi använt i omvänt lockande.. Hund tittade på mig med en blick som sa "Hur menar du nu? Innan fick jag inte ta leksaken om du inte gett frikommando och nu vill du att jag ska ta den självmant?" Smart hund, dum GA. Får ta med apportbocken nästa gång.
Brukshundar alltså :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 047
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
805
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka