Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppar in här också, vi har ju en staffetik på ett år också förutom blandrasen som det inte går så bra för. Jag ska ringa idag och boka tid för avlivning, hoppas det finns innan nyår så han slipper alla smällar.

Hur går det till på en avlivning? Jag känner mig nervös inför det och stressar upp mig lätt.
Hunden får en spruta med lugnande, när hunden sover sätts en kanyl med narkosmedel som överdoseras så att hjärtat stannar.

Beklagar:heart

Blir så irriterad, en bekant till mig går ut med att hon har en ID hund, hunden är en naturbegåvning enligt ägaren själv trots att de aldrig har tränat in att gå id spår. Att vissa hundar spårar bra naturligt kan jag gå med på men det roliga är att jag har spårat mycket med människan själv och min whippet är mer intresserad och noggrannare i spårarbetet än denna persons hund.
Känns ju inte ok att man går ut med att man har en id hund och är med i massa sök(utan andra id hundar) trots att varken föraren eller hunden vet vad den gör.

Blir så irriterad, en bekant till mig går ut med att hon har en ID hund, hunden är en naturbegåvning enligt ägaren själv trots att de aldrig har tränat in att gå id spår. Att vissa hundar spårar bra naturligt kan jag gå med på men det roliga är att jag har spårat mycket med människan själv och min whippet är mer intresserad och noggrannare i spårarbetet än denna persons hund.
Känns ju inte ok att man går ut med att man har en id hund och är med i massa sök(utan andra id hundar) trots att varken föraren eller hunden vet vad den gör.
Alla hundar kan spåra men sen är skilnaderna enorma på hur och på skicklighet, precis som du säger. Sen ska de fatta vad de spårar också och ägaren ska kunna läsa sin hund för att det över huvud taget ska bli ett mål och ett resultat.
Många tror att bara för att hunden nosar i backen och man går efter i en spårlina så spårar man :meh:

Alla hundar kan spåra men sen är skilnaderna enorma på hur och på skicklighet, precis som du säger. Sen ska de fatta vad de spårar också och ägaren ska kunna läsa sin hund för att det över huvud taget ska bli ett mål och ett resultat.
Många tror att bara för att hunden nosar i backen och man går efter i en spårlina så spårar man :meh:
Tja lite så känner jag också, undrar vart dom får tag på sådana hundar som kan allt redan utan träning. :meh:

Tack @lady_vip och @athena_arabians för svar. :heart

Staffen avgudar denna hunden, hur gör man med henne? Brukar man låta den andra hunden få komma in och nosa när hunden är borta? Eller bara låta henne vara kvar hemma?
Hon kan vara med hela tiden då det sällan är någon dramatik. Däremot kan det ju vara skönt för er att få koncentrera er helt på den andra. Eller inte, vill ni ha henne där som tröst så går det också bra. Hon bör definitivt få se och lukta efteråt iaf.
Nu har jag bara tagit bort katter, men det märks stor skillnad på de kvarvarande när de fått se och lukta på kroppen efteråt. Dom går inte alls och letar på samma sätt.

Tack @lady_vip och @athena_arabians för svar. :heart

Staffen avgudar denna hunden, hur gör man med henne? Brukar man låta den andra hunden få komma in och nosa när hunden är borta? Eller bara låta henne vara kvar hemma?
När jag tagit bort hundar så har jag låtit andra hunden vara med hela tiden. Det har gått väldigt lugnt till och varit tydligt att hunden som är med har förstått vad som händer också. De har hanterat det på väldigt olika sätt, men jag är glad att jag lät dem vara med ändå.

Ge mig styrka ...

Jag har migrän light och är hemma idag. Det gjorde att jag bläddrade igenom tv-kanalerna och hittade ett program som hette Pitbulls and parolees. En kvinna på en ranch med 200 pitbulls - "världens mest missförstådda ras" - och villkorligt frigivna killar som personal. För att både hundarna och killarna "förtjänar en andra chans".

:banghead:

Ge mig styrka ...

Jag har migrän light och är hemma idag. Det gjorde att jag bläddrade igenom tv-kanalerna och hittade ett program som hette Pitbulls and parolees. En kvinna på en ranch med 200 pitbulls - "världens mest missförstådda ras" - och villkorligt frigivna killar som personal. För att både hundarna och killarna "förtjänar en andra chans".

:banghead:
Har kollat lite på det med, men de avsnitten jag såg verkade de iaf ha koll på vilken typ av hund det ändå är och verkar ha rätt vettiga krav (för att vara USA iaf) på dem som vill ha en hund.

Har kollat lite på det med, men de avsnitten jag såg verkade de iaf ha koll på vilken typ av hund det ändå är och verkar ha rätt vettiga krav (för att vara USA iaf) på dem som vill ha en hund.
Jag orkade inte se ut hela avsnittet, men de skulle hjälpa en familj med en hund som enligt huvudpersonen var det mest aggressiva hon stött på - och de åkte med familjen hem och förstärkte "hundgården" på den lilla bakgården för att säkra andra hunden samt människor utanför familjen för den aggressiva hunden.

Dessutom förklarade huvudpersonen flera gånger för hundägaren att "utan dig hade han varit död" osv.

Förhoppningsvis rekommenderade hon avlivning i slutet av programmet. Den där hunden måste ha mått pyton.

Stackel, anses det ok i USA? De flesta hundarna hade det.

Jag orkade inte se ut hela avsnittet, men de skulle hjälpa en familj med en hund som enligt huvudpersonen var det mest aggressiva hon stött på - och de åkte med familjen hem och förstärkte "hundgården" på den lilla bakgården för att säkra andra hunden samt människor utanför familjen för den aggressiva hunden.

Dessutom förklarade huvudpersonen flera gånger för hundägaren att "utan dig hade han varit död" osv.

Förhoppningsvis rekommenderade hon avlivning i slutet av programmet. Den där hunden måste ha mått pyton.

Stackel, anses det ok i USA? De flesta hundarna hade det.
Jag brukar titta på det programmet när jag är hemma, och det är faktiskt ett väldigt vettigt tankesätt hon har. MEN då måste man se flera avsnitt för ibland har jag märkt att det händer något med programmet och man bara skulle vilja åka dit och slå in huvudet på dem. Men överlag så är hon väldigt noga med var hundarna hamnar och att familjen ska kunna ta hand om den sortens hund.

Trött unghund, som har både huvudet fullt av löphormoner och kroppen full av mjölksyra efter flera timmars spring i den blöta, djupa snön. Hon är inte så värst missnöjd över tillvaron i "löpburen" ;)

15578395_10154281179018666_4953886778340083317_n.jpg

Nej ingen Bc faktisk utan en Shiloh Shepherd ;) Ska tydligen ha Schäferns arbetsförmåga men ska vara friskare..... Tjo hejsan. :D
Det kan jag säga att de är INTE friskare och de har mindre arbetsförmåga. De är utseendeavlade. Man prioriterar stooora hundar och myyyycket päls före hälsa, mentalitet och arbetsförmåga.
Och det är ingen godkänd ras i sverige.

Har noll ork och motivation just nu, så just nu larvar vi mest runt med att lära oss tricks, så idag har kexet lärt sig öppna skåp !
Tänkte att det säkerligen kan bli användbart någon gång i framtiden :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 042
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
805
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka