Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
I salukivärlden är det inte ovanligt alls, däremot brukar de flesta vänta med att skriva om parningar innan parningen faktiskt är gjord.

Hittills har det inte varit några som helst problem för mig att få veta saker om kommande salukikullar hos olika uppfödare, men hur det är för "vanliga" intresserade vet jag inte. De uppfödare vars avel jag är intresserad av är personer som jag redan har kontakt med, personer jag träffar och pratar med på tävlingar, följer på Facebook osv.

Oj så de väntar alltså med att skriva något alls tills valparna kommit?
Vad är anledningen till det?

Inom DS brukar det också läggas ut när löpet börjar närma sig. Ibland några månader innan, men väldigt sällan ett år innan. Det betyder dock inte att hanen inte redan är bestämd.
En del lägger inte ut förrän parning har skett.
Ett år innan är nog ingen som gör. Men nått halvår är inte konstigt.

Oj så de väntar alltså med att skriva något alls tills valparna kommit?
Vad är anledningen till det?
Nej nu missuppfattar du :D De skriver när hundarna är parade, sedan dröjer det ju ett tag innan det (förhoppningsvis) kommer några valpar. Vissa uppfödare annonserar sällan sina kullar öht, andra lägger upp planer ungefär ett år i förväg (inkl vilken hane de tänker använda). Det finns nog alla varianter.

Det här när man lägger ut vilken tilltänkt kombination man ska para;

Personligen förstår jag inte varför vissa väntar med att lägga ut kombinationen till så sent som möjligt :D ? Vill man inte ha chansen att så tidigt som möjligt få in de bästa valpköparna, de som verkligen är intresserade av kombinationen, såna som är villiga att stå i kö länge för chansen att få en valp ur just den kullen?

Ser jag bara på min ras, så ser man faktiskt lite uppdelning i att de som avlar mot arbete och de som avlar mer mot utställning; arbetsavlade kullar läggs ut rätt långt innan ens löp, utställningsavlade är det relativt ofta hanen läggs ut "om det tar sig".

Att jag själv la ut min tiks planerade parning 1,5 år innan den skulle ske, det kanske har lite att göra med hur jag tänker på det :D !

Jag vet ingen som lägger ut hanen först när valparna är födda? Det tror jag är mycket ovanligt.
Det är dock inte ovanligt att man inte har allt bestämt med hane ännu nästan ett år i förväg. Däremot vet man som uppfödare ofta vilken tik som ska paras så långt i förväg.

Men det var precis det @Preussen och jag diskuterade. Uppfödare som lägger ut hanarna efter att valparna är födda, hon menade på att det var vanligt i hennes ras. Jag skrev att jag inte gillar sådant.

Och jag vill ha valp till sommaren, vilket betyder att parning snart blir aktuellt och det är inte ett år kvar till parning. Så jag tycker visst att det börjar bli dags för folk som ska ta vårparningar att gå ut med eventuell parning snart:)

Personligen förstår jag inte varför vissa väntar med att lägga ut kombinationen till så sent som möjligt :D ? Vill man inte ha chansen att så tidigt som möjligt få in de bästa valpköparna, de som verkligen är intresserade av kombinationen, såna som är villiga att stå i kö länge för chansen att få en valp ur just den kullen?

Ser jag bara på min ras, så ser man faktiskt lite uppdelning i att de som avlar mot arbete och de som avlar mer mot utställning; arbetsavlade kullar läggs ut rätt långt innan ens löp, utställningsavlade är det relativt ofta hanen läggs ut "om det tar sig".

Att jag själv la ut min tiks planerade parning 1,5 år innan den skulle ske, det kanske har lite att göra med hur jag tänker på det :D !

Jag kanske bara är onödigt petig men jag tycker ju tidigare desto bättre! :D

Precis som du skrev, borde det väl bara vara fördel att gå ut tidigt med det? Förutsatt att man vet vilka hundar man tänker använda. Varför skulle man då spara på informationen? :confused:

Jag kanske bara är onödigt petig men jag tycker ju tidigare desto bättre! :D

Precis som du skrev, borde det väl bara vara fördel att gå ut tidigt med det? Förutsatt att man vet vilka hundar man tänker använda. Varför skulle man då spara på informationen? :confused:

Ja, och om det händer ändringar under tiden (typ saker kommer upp i stamtavlan som man inte vill ha in i aveln, hanen blir sjuk etc) så är det ju bara att skriva att situationen har ändrat sig.

Som sagt, jag ser inte alls vad det skulle vara för vinst med att hålla på informationen :) . Tvärtom så tycker jag nästan att det känns lite skumt :D !

I "min" ras är det vanligast att de avslöjar hanen efter att parningen har gjorts, så ingen chans att hitta kombinationer man gillar utan man måste hitta tik och en uppfödare man litar på gör vettiga val :p
Så gör de allra flesta jag känner också. Det är så mycket som ska stämma när två hundar ska paras, alltid lika trist att behöva dra tillbaka utannonserad parningsplan.

Många uppfödare i min ras som har bra hundar behöver aldrig annonsera alls. De flesta jag känner har valpköparintressenter långt innan det ens är klart att det blir parning. Ser man en bra hund så säger man till att man är intresserad om den ska paras, helt enkelt. Visst dyker det upp bra kullar i valpförmedlingen, men de bästa syns aldrig på någon annons eller ens hemsida...

Men så är vi ju lite speciella, de flesta har minst en handfull hundar och behöver nyrekrytera ofta för att alltid ha bra hundar i arbetsform.

Nej nu missuppfattar du :D De skriver när hundarna är parade, sedan dröjer det ju ett tag innan det (förhoppningsvis) kommer några valpar. Vissa uppfödare annonserar sällan sina kullar öht, andra lägger upp planer ungefär ett år i förväg (inkl vilken hane de tänker använda). Det finns nog alla varianter.
Tänkte väl :D

Jag har redan flera intressenter till kommande kull, så jag känner mig inte orolig där :D Den blir väl til hösten 2017, men kommer väl kanske slänga ut en blänkare till försommaren.....eller så väntar jag tills efter parningen ;)

Åh, tänker du ta valpar på Pu? :)

Sambon drog till klubben med hulligantjejerna och jag anmälde mig frivilligt att ta hemmagänget för vädret är urk.
Men nu ser jag på FB att de sitter och frossar smörgåstårta för att fira en klubbkompis BH-prov med en hund från OSS! Jag hoppas han har med sig lite smörgåstårta hem till mig sen:cautious:

Voff/Hemma bitter med knäckemackor, wordfeud och Bonde söker fru.

Någon mer som har problem med Hunddatas app?
I min telefon har den krånglat mycket och knappt funkat de sista dagarna. Nu vill den inte funka på plattan heller:mad:

Vår tillvaro i stillhet och vila fortsätter. Det är astråkigt verkligen och Svansson har börjat lägga dig till med en del "charmiga" ovanor. Han är dock väldigt duktig i det stora hela och jag är ändå imponerad av honom. Men tråkigt är det! Så till helgen ska jag låna Samojed så iaf jag får promenera och så får Svansson ligga på soffan hemma med mina föräldrar och bli matad med praliner (typ) :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 047
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 115
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
805
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka