Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
M%20and%20D.jpg

Nu har himlen blivit ett lite roligare ställe. Underbara knäppa, tokroliga, genomsnälla Diesel har fått lämna oss och möta alla andra änglahundar vi saknar.

Är det bara jag som stör mig på att senaste numret av Hundsport har skrivit "Dolda fel-dom kan ruinera uppfödare"?

DOM? Har ribban för svenska språket verkligen sjunkit så lågt att folk går och skriver dom istället för de/dem? Det är inte svårt att få det rätt, jag lärde mig skillnaden i trean! Dessutom ska det vara mellanslag när man använder en "-" på det viset. Nu har de bara klumpigt kombinerat ihop det till ett ord.

Att skriva "dom" är som att stava förrän som förens, eller inte göra någon skillnad på enda och ända. Talspråk är annat än skriftspråk! :banghead:
Tja, en del språkvetare tycker det är snobberi att envisas med de/dem. Mvh en annan snobb.

Det här är intressant. Veterinärvården för en svårt biten hund gick på 75 000 - men försäkringsbolaget vill bara ersätta knappt 34 000. För att hunden är en blandras. Eller byracka, som den sverigedemokratiska ägaren till den anfallande amstaffen kallar den.

https://www.sydsvenskan.se/2016-11-10/kain-sd-kravs-pa-40-000-for-svart-biten-hund

Jag tycker att det framförallt är intressant eftersom att en dom till Kains fördel rent krasst säger att det strikta hundägaransvaret inte är så strikt.

Tränade agility igår med lillpumin och vi utvecklas så himla fint just nu! :) I äkta pumianda är han väldigt verbal, särskilt när han tycker att jag inte visar ordentligt hur han ska springa. Men då är det så kul när jag lyckas visa tydligt och han plötsligt blir tyst och bara fokuserar på vad han ska göra. Eller ja, nåt skall mellan hindren blir det ändå :angel:

Vilken fin bild, beklagar verkligen @toughcookie !
Själv är jag ganska ledsen och besviken, efter en del manfall bland instruktörerna hade vi möte med styrelsen och la fram förslag om att hålla instruktörsutbildning (vi har lärare själva i rallysektorn) bland annat jag skulle gå och en hel del från andra klubbar var intresserade. Detta togs emot positivt. Nu sätter helt plötsligt styrelsen stopp och säger nej det där har vi aldrig gått med på.

Så nu är princip klubben utan rallysektor. Vi kommer inte kunna hålla kurser nästa termin, känns om ingen är särskilt sugna på att stanna i klubben överhuvudtaget. När det påpekades att rallyn skulle stanna av helt så möttes det bara av jaha då får det väl bli så. Vi har två tävlingar inlagda nästa år och allt känns om det är uppe i luften. Jag är bara riktigt trött, detta också efter en lång period med tjafs om annat på klubben :meh:

Chess tycker att matte är übertråkig! Jag hade feber igår och är dyngförkyld! Så igår morse uteblev morgonpromenaden. Vi fick nöja oss med morgonfodring av hästarna. På lunchen gick vi ut och kasta lite leksak i alla fall :p Men sen låg jag i soffan tills familjen kom hem. Tur att husse kom som en räddande ängel och gick en längre promenad på kvällen. Stort plus att hon fick leka med en flathane som dom träffade på :D

Idag har jag ingen feber men har tänkt hålla aktivitetsnivån väldigt låg så jag är pigg i morgon. Så ingen morgonpromenad idag heller :p Men jag tänkte ta med några toarullar med godis ut sen på lunchen så kan hon få leta, alltid något :D Får nog bli husse som går promenad ikväll också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 103
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 121
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka