Uppdatering och snackistråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dygn 56 av 63 på tikens dräktighet. En vecka kvar och nu börjar hon bli besvärad av sin storlek. Annars är hon ett yrväder, en väldigt explosiv hund med tryck i. Nu går hon mest och suckar. Är lite rastlös.

Första helgen i december får vi finfrämande. Det är Cobra med familj som kommer hit från Norge. Jag blir verkligen rörd över hur bra hon har det och det är skitkul att de vill ha en valp till. De kommer övernatta här, systrarna ska få umgås, vi ska träna lite osv. De plockar dessutom med sig älgkött och bjuder oss på middag på kvällen.
Vilka valpköpare:love:

Är det bara jag som stör mig på att senaste numret av Hundsport har skrivit "Dolda fel-dom kan ruinera uppfödare"?

DOM? Har ribban för svenska språket verkligen sjunkit så lågt att folk går och skriver dom istället för de/dem? Det är inte svårt att få det rätt, jag lärde mig skillnaden i trean! Dessutom ska det vara mellanslag när man använder en "-" på det viset. Nu har de bara klumpigt kombinerat ihop det till ett ord.

Att skriva "dom" är som att stava förrän som förens, eller inte göra någon skillnad på enda och ända. Talspråk är annat än skriftspråk! :banghead:
Tror de menar att ha det som ett ord.. Alltså att de syftar på en dom från tingsrätten och den domen angående dolda fel kan ruinera uppfödare..
Men förstår vad du menar, reagerade precis likadant först.. :)

Är det bara jag som stör mig på att senaste numret av Hundsport har skrivit "Dolda fel-dom kan ruinera uppfödare"?

DOM? Har ribban för svenska språket verkligen sjunkit så lågt att folk går och skriver dom istället för de/dem? Det är inte svårt att få det rätt, jag lärde mig skillnaden i trean! Dessutom ska det vara mellanslag när man använder en "-" på det viset. Nu har de bara klumpigt kombinerat ihop det till ett ord.

Att skriva "dom" är som att stava förrän som förens, eller inte göra någon skillnad på enda och ända. Talspråk är annat än skriftspråk! :banghead:

Det är inte dom i som i att bli dömd för något de menar då?

De menar inte en dom då? Alltså ett beslut i domstol.

Edit nr 112 på bollen :banghead:

Tror de menar att ha det som ett ord.. Alltså att de syftar på en dom från tingsrätten och den domen angående dolda fel kan ruinera uppfödare..
Men förstår vad du menar, reagerade precis likadant först.. :)
Vi får alltid dessa tidningar sent. Vad handlar det om?

Vi får alltid dessa tidningar sent. Vad handlar det om?
Det handlar om en jack russell valp som var U.a. vid besiktningen vid 8 veckor men blev sjuk vid 5 mån. Det var en missbildning i levern som denna valp och en annan ur kullen på 6 valpar hade.. Ägaren informerade uppfödaren som gick med på att betala vårdkostnaderna, om hon var skyldig till det, och om valpen skulle avlivas erbjöd hon ägaren en ny valp.

Artikeln är lite rörig.. Men det fanns ingen dolda fel försäkring och därmed inget ersättningstak.. Så valpköparen krävde att uppfödaren skulle betala ett skadestånd på 36 000 för veterinärvård, medicin, specialfoder m.m . och då är de 12 000 kr för valppriset redan avdraget.

Men både uppfödaren och valpköparen har överklagat domen, ingen vill betala rättegångskostnader och det är de som är dyra, nästan 500 000... O_o

Det finns en bättre artikel om detta i Hundsport Special nr.3 2016.. Den finns att hitta på: www.skk.se/HSS2016

Nu är rehab inbokat till Polly, för denna gång behöver vi hjälp pga henne instabila led. En vecka in i december börjar hon på sjukgymnastik med balansövningar och vattentrask. Är väldigt glad över hennes försäkring som har en hel del tusenlappar för rehab. Det kommer bli några månader med detta, för att försöka avhjälpa att detta händer igen :)

Fast alltså - läste du inte artikeln innan du gick i taket? Det måste ju ha framgått av den att det handlade om en dom.
Nej? Det var ju ordvalet på framsidan jag reagerade på, för det behöver jag inte läsa artikeln. Jag fick tidningen på morgonen - läste rubriken - blev lite irriterad - skrev av mig - gick vidare med livet.

Jag gick inte i taket, men jag ÄR väldigt irriterad på att folks användande av svenska språket blir sämre och sämre. Nu hör man till och med folk på tv som säger "han" och "hon" när det ska vara "honom" och "henne".

Nej? Det var ju ordvalet på framsidan jag reagerade på, för det behöver jag inte läsa artikeln. Jag fick tidningen på morgonen - läste rubriken - blev lite irriterad - skrev av mig - gick vidare med livet.

Jag gick inte i taket, men jag ÄR väldigt irriterad på att folks användande av svenska språket blir sämre och sämre. Nu hör man till och med folk på tv som säger "han" och "hon" när det ska vara "honom" och "henne".
Om du nu gick vidare med livet varför skrev du om det här i tråden? O varför fortsätta med exempel han/hon istället för att erkänna att du drog förhastade slutsatser som dessutom var fel?

Om du nu gick vidare med livet varför skrev du om det här i tråden? O varför fortsätta med exempel han/hon istället för att erkänna att du drog förhastade slutsatser som dessutom var fel?
Fast jag skrev ju att jag skrev av mig och sen gick vidare med livet? Det här är även en uppdatering- och snackistråd, finns väl ingen regel som säger att jag inte får skriva om det? Dessutom har jag redan skrivit "Haha ja så kan man ju också läsa det!
Konstigt det kan bli."
, vilket ÄR att erkänna att jag läste fel!

Men visst, hacka på.

Det här är intressant. Veterinärvården för en svårt biten hund gick på 75 000 - men försäkringsbolaget vill bara ersätta knappt 34 000. För att hunden är en blandras. Eller byracka, som den sverigedemokratiska ägaren till den anfallande amstaffen kallar den.

https://www.sydsvenskan.se/2016-11-10/kain-sd-kravs-pa-40-000-for-svart-biten-hund
Mycket intressant. Rent juridiskt sett så är hunden en vara och hur realistiskt är det att man lagar en vara för mer pengar än den kostar som ny? Inte speciellt. Därför förstår jag att försäkringsbolaget inte vill ersätta. Men enligt lagen så har NK en skyldighet att betala för allt som hennes hund ställer till med. NK har i sin tur tecknat en försäkring för att slippa stå för kostnaderna själv, har försäkringsbolaget några reservationer ang fall likt detta? Jag är tveksam till om jag skulle ha "räddat en halvdöd hund", speciellt för den summan pengar, men det valet är ju upp till var och en.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 103
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 121
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka