Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Släcka/tända lampa
Buga
Snurra (åt båda hållen)
Benslalom
Rulla runt
Skall
Backa
Spela död

Är standard här:D

Tack!

Lampan, buga, skall och backa kan han! Spela död, snurra och rulla runt har jag inte lärt honom. Får kika på YT video för att se hur jag ska lära in spela död på en sprattelgubbe!

Rulla runt brukar sambon köra med, men jag lyckas aldrig. :laugh:

Förövrigt så kom det faktiskt ut en liten tygbit idag. Får se när resten dyker upp. :meh:

Tack!

Lampan, buga, skall och backa kan han! Spela död, snurra och rulla runt har jag inte lärt honom. Får kika på YT video för att se hur jag ska lära in spela död på en sprattelgubbe!

Rulla runt brukar sambon köra med, men jag lyckas aldrig. :laugh:

Förövrigt så kom det faktiskt ut en liten tygbit idag. Får se när resten dyker upp. :meh:

Det finns en tjej med en JRT (du har kanse redan sett?) som har lärt sin en hel del roliga trick och hjälpmedel i vardagen (JustJesse197 på yt), kanske hittar du något kul att lära Tonto i hennes videos :D Tråkigt med skadan förresten :/

Sitter och tittar på bilder från Fjällräven Classic i år och bara längtar tills jag och Tonto kan gå den nästa år. Jag vill gå nu!

Undertiden får vi roa oss med rehab av hund. :yuck: Sitter och funderar på roliga trick man kan lära honom under tiden han inte får jobba. Har lärt honom att vinka idag. Det tog 4 minuter. :banghead::arghh:

wTehL8q.jpg
Så duktig han är! :up:
Lära honom att hämta saker? Nosework?

Min kompis Aussie tar av strumpor, lägger i tvättkorgen/tvättmaskinen, hjälper till med sopsorteringen och annat nyttigt hushållsarbete som hämta fjärkontroller, tidningen osv @Tonto (hon slaktar också ringande mobiltelefoner men det hör inte hit. :D) Det fungerar väldigt bra för dem och hunden tycker det är himla kul :up:

Doftdiskriminering och specialsök är ju också bra. Hemma hos oss kör vi tepåsar och tragglar på med kantareller (det första funkar bäst eftersom Svansson envisas med att apportera allt och han vägrar soportera svamp :up: ).

Jag tänker även att andra saker som att räkna, stapla klossar (tänk sådana i trä till bebisar) och flytta runt grejer (typ som sådana där lådor med olika formar som det ska ner klossar i - också för bebisar) kan vara kul saker att lära sig

Min kompis Aussie tar av strumpor, lägger i tvättkorgen/tvättmaskinen, hjälper till med sopsorteringen och annat nyttigt hushållsarbete som hämta fjärkontroller, tidningen osv @Tonto (hon slaktar också ringande mobiltelefoner men det hör inte hit. :D) Det fungerar väldigt bra för dem och hunden tycker det är himla kul :up:

Doftdiskriminering och specialsök är ju också bra. Hemma hos oss kör vi tepåsar och tragglar på med kantareller (det första funkar bäst eftersom Svansson envisas med att apportera allt och han vägrar soportera svamp :up: ).

Jag tänker även att andra saker som att räkna, stapla klossar (tänk sådana i trä till bebisar) och flytta runt grejer (typ som sådana där lådor med olika formar som det ska ner klossar i - också för bebisar) kan vara kul saker att lära sig

Tonto har lärt sig att plocka upp det mesta och lägga i mitt knä. Jag kan också skicka honom till sambon genom huset med valfria saker. Men jag ska prova att lära honom att lägga sakerna i en korg!

Jag hade tänkt att lära honom vittringsdelen på lydnaden. Men ska kika på typ nosework och liknande saker. Spåra ute går inte. Han är som ett jäkla ånglok.

Roligt tips med klossarna! Det ska vi testa! :D

Det finns en tjej med en JRT (du har kanse redan sett?) som har lärt sin en hel del roliga trick och hjälpmedel i vardagen (JustJesse197 på yt), kanske hittar du något kul att lära Tonto i hennes videos :D Tråkigt med skadan förresten :/

Åh, tack för tips! Ska kika på deras tricks. :D

Era bästa passivitetsträningstips? Hit me!

Känns som att vi verkligen måste ta tag i detta på allvar, fått en lite småstressad hund på posten sen vi flyttat hem över sommaren.

Även hårda spår? Eller med apporter/annat I själva spåret? Tänker att det kan vara ett alternativ annars, att försöka jobba med tempo i spåret och att inte bara ånga på? :)

Både hårda spår och med apporter/föremål (Här har vi problem med att han insett att det lönar sig att vinda in föremålen, han är tokig i saker, så jag har inge föremål i spåret just nu, utan jag slänger en grej framför näsan på honom när han spårar bra.). Även viltspår. Han drar som en gnu, så det blir inte så skonsamt för kroppen.

Både hårda spår och med apporter/föremål (Här har vi problem med att han insett att det lönar sig att vinda in föremålen, han är tokig i saker, så jag har inge föremål i spåret just nu, utan jag slänger en grej framför näsan på honom när han spårar bra.). Även viltspår. Han drar som en gnu, så det blir inte så skonsamt för kroppen.
Hm, näringsspår-aktigt då med typ godis i vartannat steg där han måste använda nosen och inte kan vinda på måfå? Eller viltspår som legat länge och är koncentrerade? (Eller släpspår med tepåse, spår med köttbullevatten - vad som om du inte vill blanda ihop de olika spåren)

Jag tänker att det absolut inte ska vara långa spår utan bara ett sätt att träna på att få ner farten. Dels för att det blir skonsammare i längden om han inte drar som en gnu (:D) men också för att jag tänker att en noggrannare spårande ger mer mental stimulans än något som en slarvar och vindar sig igenom?

Hm, näringsspår-aktigt då med typ godis i vartannat steg där han måste använda nosen och inte kan vinda på måfå? Eller viltspår som legat länge och är koncentrerade? (Eller släpspår med tepåse, spår med köttbullevatten - vad som om du inte vill blanda ihop de olika spåren)

Jag tänker att det absolut inte ska vara långa spår utan bara ett sätt att träna på att få ner farten. Dels för att det blir skonsammare i längden om han inte drar som en gnu (:D) men också för att jag tänker att en noggrannare spårande ger mer mental stimulans än något som en slarvar och vindar sig igenom?

Vi har provat med kattmat, och det var väl inte superintressant. Ska prova med något mer intressant! Viltspåren har varit max 6 h gamla, så kanske om de ligger längre? :)

Brukar köra 50 meter för att få ett en bra start och innan han hinner få upp fart. (Sen så är det bra med korta spår för mig med, för jag hittar så dåligt. Sätter jag ut markeringar (typ klädnypor högt upp i träd) så markerar han dom. :o

Ebrah och Aysu la sig på samma sida i sängen nu ikväll! (M.a.o: Aysu stal min huvudkudde) Nu ligger jag alltså rakt i sängen! Minns inte när senast det hände :p Aysu är dock mycket missnöjd över att Ebrah vill ligga jättenära.. Känns som om det kan bli rörigt här snart.

Jag har ett JÄTTE kontaktnät med utländska uppfödare som mer än gärna prackar på mig än det ena o än det andra,eller frågar om jag kan tänka mig förmedla hunden i Sverige.
Vad vill du ha!? :D:angel: Och hur många :nailbiting:

En "lagom" riezen, svart, FRISK, och ingen könsbunden aggresivitet vill jag ha, tack. För stunden får den dock gärna äta ingenting, inte behöva ngn som helst veterinärvård på minst ett år och ha med eget bohag när den flyttar in :angel: *arbetslös med uppäten buffert*
Kön är ganska oväsentligt. Jag klickar bäst med knepiga hondjur av någon anledning, även om hjärnan tycker att "hanar är mer jämna" :angel:

Jag har ett JÄTTE kontaktnät med utländska uppfödare som mer än gärna prackar på mig än det ena o än det andra,eller frågar om jag kan tänka mig förmedla hunden i Sverige.
Vad vill du ha!? :D:angel: Och hur många :nailbiting:

Det är inte så att man kanske får PMa dig och kanske få hjälp med detta någon gång :angel::o

Drar han som en gnu även på längre liggtider, typ 35h? Tänker främst viltspår då, eftersom jag inte är så insatt i personspår :p Vår gamle hane vindar som fasen på lagda spår, men med liggtider på 30+h måste han använda nos (och hjärna).

Vi har provat med kattmat, och det var väl inte superintressant. Ska prova med något mer intressant! Viltspåren har varit max 6 h gamla, så kanske om de ligger längre? :)

Brukar köra 50 meter för att få ett en bra start och innan han hinner få upp fart. (Sen så är det bra med korta spår för mig med, för jag hittar så dåligt. Sätter jag ut markeringar (typ klädnypor högt upp i träd) så markerar han dom. :o

Ah, fick visst svaret här :D
6h är kort liggtid, utöka till åtminstone 15h och se hur han beter sig där. Är det fortfarande räserstuk på tempot så öka upp till 24h. Lägg gärna längre spår också, upp emot 1km. Kanske inte första gången på lång liggtid dock :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
907
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 636
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka