Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
En Nordsvensk till Akademisk ridning!
1557581_10152026185508666_13126442_n.jpg
:heart

Jag gillar också de grövre hästarna, halvblod av äldre modell, frieser eller pre :D Min sista häst var en frieser, men ska jag köpa någon igen så blir det nog en sportigare pre tror jag.
Min sista ponny var en stadig new forest och det finns viss risk att jag köper mig en ponny också. Ibland är det en fördel med att vara kort i rocken :D

Ni som läst i valp-tråden har kanske sett att Lia skulle opereras. Allt gick bra och hon är hemma nu. Är livrädd för att rehab inte ska gå som den ska och hon ändå ska få men för livet, men vi får ta en dag i taget.

Har ni tips på bra stillasittande mental aktivering är alla tips tacksamt mottagna! Nu väntar nämligen 12 dagar av total stillhet innan stygnen ska tas och vår första träff med sjukgymnast :crazy:

Kan konstatera att Aysu gillar den här morgonen. Hon var SÅ seg när vi gick ut att jag bestämde mig för att skippa långpromenad och bara ta en rastningsrunda istället. Efter den så fick hon frukost och nu solar hon. Det ser ut som om hon ligger och sover med ett leende :D

(och hon kommer nog gilla att ta långpromenad senare idag istället)

Jag gillar små djur. I övrigt hittar jag inga direkta likheter. De små hästar jag gillar är rätt stadiga, islandshäst och shetlandsponny. Men i hundväg sheltie, papillon. Egentligen vill jag ha långhåriga katter också, men nu när jag har mina små devon rex-fröknar har jag svårt att tänka mig ett lurv igen, har haft en långhårig huskatt utan underull, det var perfekt i och för sig, men hitta det igen känns svårt. :) Men små ska de vara, på hundsidan sneglar jag mycket på chihuahua, men riktigt så smått känns ändå som ett stort steg.

Jag har glömt att skicka @GardenAngel en redig kram :heart
Det är fint att läsa att du verkar har landat i ditt beslut och självklart är det inte konstigt eller illojalt på något sätt att planera eller fundera över valp nu. Så gör nog de flesta i din situation. Av anledningar som vårt inre förstår är bra för oss. Vi finns på vägen. I ledset och i glatt.

Absolut får du fråga :) Alice har gjort stora framsteg på sistone och det är jag så glad för. Men inte på punkterna som är de jobbigaste, dvs hennes människorädsla inomhus och trygghet att vara utan mig. Vi kommer liksom inte längre där, och det är dom två bitarna som gör livet med Alice väldigt svårt. Och ju mer jag lär mig om hundspråk och att tolka hennes egna "dialekt" desto tydligare blir det hur jobbigt det är för henne i situationer då jag blir tvingad att utsätta henne. Det känns inte rätt i magen att utsätta henne för sånt, och jag inser att vi inte kommer få bukt med det. För allt annat gör framsteg, men inte dom två punkterna. Förmodligen för att dom är genetiska.

Jag har på något vis insett att hennes beteenden inte är något övergående, utan hennes liv kommer se ut såhär. Hon skulle behöva att vi bodde isolerade långt ut på landet och aldrig träffade en enda människa, ungefär. Det gör vi nästintill redan, men det är ändå för påfrestande som det är. I mina mått mätt. Jag kan inte, med gott samvete, låta henne leva ett liv som kantas av stress och ångest - även om de bra stunderna är i majoritet. Och jag kan inte själv fortsätta leva med begränsningarna som finns i mitt liv. För det mår inte jag bra av i längden. Att vara så låst som jag är.

Detta är ju tankar jag haft länge. När jag skaffade Alice och insåg hur skadad hon faktiskt var, sa jag att jag skulle ge det två år. Två år med mig är dubbelt så lång tid som hon hade med förra ägaren. Då kunde jag utvärdera och om Alice inte kunde fungera i vardagen på ett drägligt sätt så skulle hon få somna in. Nu har det nästan gått tre år sen jag tog henne och anpassningarna har varit många.
Idag kom väl brytpunkten liksom, det går inte längre. Det är inte schysst mot någon av oss.

Jag tycker du resonerar klokt. Det ska vara lätt och kul att leva med hund. Jag har levt med en rottis som begränsade vad vi kunde göra i stor utsträckning och hur mycket jag än älskade hunden var det en lättnad också när vi beslöt att hon skulle få somna in.

Men alltså. Ni som har heltidsjobb och intakta tikar.. Hur gör ni med passning när tiken löper? Sitter och kollar hunddagis och inser att det är väldigt få som tar emot löptikar. Jag som kommer jobba som lärare kan ju inte direkt ta ut semester när tiken löper.. Hur löser man hundlivet när man har jobb?!
När man är ensamstående och inte har något vidare nätverk där man bor. För att lämna en hund ensam hemma de timmar jag jobbar går fetbort (även om kommande hund SKA kunna vara ensam hemma!).

Kastrerad tik:)

Men alltså. Ni som har heltidsjobb och intakta tikar.. Hur gör ni med passning när tiken löper? Sitter och kollar hunddagis och inser att det är väldigt få som tar emot löptikar. Jag som kommer jobba som lärare kan ju inte direkt ta ut semester när tiken löper.. Hur löser man hundlivet när man har jobb?!
När man är ensamstående och inte har något vidare nätverk där man bor. För att lämna en hund ensam hemma de timmar jag jobbar går fetbort (även om kommande hund SKA kunna vara ensam hemma!).
Dagmamma utan hund! :up:

Jag har förutom en intakt tik även en intakt hane. De är i separata hundgårdar när hon löper och jag jobbar. Normalt är de i samma. Men hundgård kanske inte är ett alternativ för dig.

Svar till flera av er:
Helst kommer jag vilja behålla tiken intakt, för om den utvecklas på ett bra sätt så ska det vara en hund från så pass bra linjer osv att den kan användas till bra avel :)
Jaa, det är ju det där med dagmatte alltså. Kanske är lättare att hitta om man flyttar närmare Lund tex. Då kanske det finns större chans att hitta någon - en ordningssam student eller så - som kan ta tiken under löp :)

Jag ska försöka pallra mig iväg till Agilitytävlingen som är på klubben ikväll. Jag är fortfarande rejält sjuk, men det är ett för bra tillfälle för Tinja att öva passivitet i tävlingsmiljö för att missa. Hon blir så sjukt taggad på att få köra Agility att hon inte riktigt kan slappna av, så det behövs övas på :D

Jag gillar också de grövre hästarna, halvblod av äldre modell, frieser eller pre :D Min sista häst var en frieser, men ska jag köpa någon igen så blir det nog en sportigare pre tror jag.
Min sista ponny var en stadig new forest och det finns viss risk att jag köper mig en ponny också. Ibland är det en fördel med att vara kort i rocken :D
Största nackdelen med att vara 1,80 lång - jag har inte ridit ponny sen jag var typ 15 år gammal :p

Jag föredrar också grövre hästar. Om jag någon gång skulle köpa en egen häst hade jag nog köpt ett halvblod av äldre modell, fjording eller nordsvensk :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
907
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 636
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka