Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Absolut får du fråga :) Alice har gjort stora framsteg på sistone och det är jag så glad för. Men inte på punkterna som är de jobbigaste, dvs hennes människorädsla inomhus och trygghet att vara utan mig. Vi kommer liksom inte längre där, och det är dom två bitarna som gör livet med Alice väldigt svårt. Och ju mer jag lär mig om hundspråk och att tolka hennes egna "dialekt" desto tydligare blir det hur jobbigt det är för henne i situationer då jag blir tvingad att utsätta henne. Det känns inte rätt i magen att utsätta henne för sånt, och jag inser att vi inte kommer få bukt med det. För allt annat gör framsteg, men inte dom två punkterna. Förmodligen för att dom är genetiska.

Jag har på något vis insett att hennes beteenden inte är något övergående, utan hennes liv kommer se ut såhär. Hon skulle behöva att vi bodde isolerade långt ut på landet och aldrig träffade en enda människa, ungefär. Det gör vi nästintill redan, men det är ändå för påfrestande som det är. I mina mått mätt. Jag kan inte, med gott samvete, låta henne leva ett liv som kantas av stress och ångest - även om de bra stunderna är i majoritet. Och jag kan inte själv fortsätta leva med begränsningarna som finns i mitt liv. För det mår inte jag bra av i längden. Att vara så låst som jag är.

Detta är ju tankar jag haft länge. När jag skaffade Alice och insåg hur skadad hon faktiskt var, sa jag att jag skulle ge det två år. Två år med mig är dubbelt så lång tid som hon hade med förra ägaren. Då kunde jag utvärdera och om Alice inte kunde fungera i vardagen på ett drägligt sätt så skulle hon få somna in. Nu har det nästan gått tre år sen jag tog henne och anpassningarna har varit många.
Idag kom väl brytpunkten liksom, det går inte längre. Det är inte schysst mot någon av oss.

Så tufft beslut, och all cred till dig som försökt, kämpat och jobbat med henne så länge :heart

Tack hörrni, vad fina ni är. Kram på er allihop :heart:
Idag är jag trygg i mitt beslut och det känns skönt. Har börjat berätta för vänner och familj att det kommer att ske, och även om förvåningen från vissa är stor så är det ingen som verkar tycka att det är fel beslut. Dom vet hur mycket vi har kämpat och har själva upplevt hur Alice är och reagerar i dom situationer som inte fungerar. Så det känns skönt att få stöd och förståelse. Det är förmodligen jag som dömmer mig själv hårdast, och så är det väl oftast kan jag tro. Jag kan även vila i att det inte är något jätteakut. Vi kan lulla på lite i livet och njuta, men det bör bli gjort i sommar känner jag. Kanske när jag är lite ledig och kan åka upp till familjen i Leksand för att få stöd och kunna tänka på annat.

Det finns såklart många bra saker, för mig, somkommer komma ur detta också. Och en av dom sakerna är att jag kommer kunna börja leta valp på riktigt! Jag behöver inte länge ta hänsyn till Alice i val av valp eller bli orolig att valpen kommer ta efter Alice rädslor. Jag kan skaffa precis den hunden jag vill ha! (Iaf på pappret) Lutar mellan aussie och jaktgolden i dagsläget, för är lite orolig över ojämnheten inom aussien. Vill ju ha en väldigt trygg hund efter detta ;) Har insett mer och mer att jag faktiskt vill träna (och eventuellt tävla) på en rättså hög nivå, så tror båda raserna kan passa. Hade även varit spännande att testa "riktig" apportering.
Försöker intala mig själv att det är helt normalt att börja titta framåt mot en ny hund, även fast Alice inte ens har gått vidare än :)

Idag är jag trygg i mitt beslut och det känns skönt. Har börjat berätta för vänner och familj att det kommer att ske, och även om förvåningen från vissa är stor så är det ingen som verkar tycka att det är fel beslut. Dom vet hur mycket vi har kämpat och har själva upplevt hur Alice är och reagerar i dom situationer som inte fungerar. Så det känns skönt att få stöd och förståelse. Det är förmodligen jag som dömmer mig själv hårdast, och så är det väl oftast kan jag tro. Jag kan även vila i att det inte är något jätteakut. Vi kan lulla på lite i livet och njuta, men det bör bli gjort i sommar känner jag. Kanske när jag är lite ledig och kan åka upp till familjen i Leksand för att få stöd och kunna tänka på annat.

Det finns såklart många bra saker, för mig, somkommer komma ur detta också. Och en av dom sakerna är att jag kommer kunna börja leta valp på riktigt! Jag behöver inte länge ta hänsyn till Alice i val av valp eller bli orolig att valpen kommer ta efter Alice rädslor. Jag kan skaffa precis den hunden jag vill ha! (Iaf på pappret) Lutar mellan aussie och jaktgolden i dagsläget, för är lite orolig över ojämnheten inom aussien. Vill ju ha en väldigt trygg hund efter detta ;) Har insett mer och mer att jag faktiskt vill träna (och eventuellt tävla) på en rättså hög nivå, så tror båda raserna kan passa. Hade även varit spännande att testa "riktig" apportering.
Försöker intala mig själv att det är helt normalt att börja titta framåt mot en ny hund, även fast Alice inte ens har gått vidare än :)
Det är heelt normalt!
Du vet ju att du inte vill leva utan hund, och det tar ju tid att hitta rätt - så det är självklart att börja leta nu :) och Alice kommer ju leva vidare i dig oavsett, i allt du lärt dig av henne - precis som Plexus lärt mig massor och tänks på varenda dag.
(Jag hade ju börjat luta åt att ta bort/omplacera när jag letade valp med).

Det är heelt normalt!
Du vet ju att du inte vill leva utan hund, och det tar ju tid att hitta rätt - så det är självklart att börja leta nu :) och Alice kommer ju leva vidare i dig oavsett, i allt du lärt dig av henne - precis som Plexus lärt mig massor och tänks på varenda dag.
(Jag hade ju börjat luta åt att ta bort/omplacera när jag letade valp med).
Jaa, jag tänkte faktiskt på det nyss när vi var ute och gick. Jag kommer nog alltid ha en liten spökAlice som kommer trippa bredvid mig och påminna mig om allt jag lärt mig (även om jag inte tror på spöken och liv efter döden osv, men du fattar).
Och som med dobbisar så känns det inte som att bra jaktgoldens växer på träd heller.. Och uppfödarna är ganska duktiga på att gömma sig! :D Har dock en kennel jag ska undersöka mera :)

Det är väldigt starkt av dig att ta beslutet, och jag tycker inte alls att du ska tycka det är konstigt att leta ny hund. Alla är vi olika. Vissa kan inte ens tänka på ny hund i år, medan andra inte kan tänka sig att ha mer än några veckors mellanrum. Jag är nog en sån som alltid kommer vilja ha minst en hund i mitt hem.

Jag tror det kommer bli jättebra oavsett vilken ras du väljer, för du kommer onekligen vara väldigt påläst och noggrann med vilka linjer du väljer :D

Det är väldigt starkt av dig att ta beslutet, och jag tycker inte alls att du ska tycka det är konstigt att leta ny hund. Alla är vi olika. Vissa kan inte ens tänka på ny hund i år, medan andra inte kan tänka sig att ha mer än några veckors mellanrum. Jag är nog en sån som alltid kommer vilja ha minst en hund i mitt hem.

Jag tror det kommer bli jättebra oavsett vilken ras du väljer, för du kommer onekligen vara väldigt påläst och noggrann med vilka linjer du väljer :D
Jaa, jag har så himla svårt att tänka mig att inte vara hundägare längre! Kommer komma på ALLA hundbuketräffar och försöka sno hundar :devil: (Eski ligger ju bra till där, @Vastgota) Och valp blir ju inte aktuell förrän nästa sommar. Men huur ska jag klara mig utan att ha någon som ska fodras och morgon och kvällskissas, tränas och klippas klor på. Katten kommer nog få ett spännande liv i höst :angel:
Kan iofs börja gymma igen, ta upp ridningen och gå på bio. Och det ska ju bli trevligt! För det har fått ligga på is i snart tre år.

Jaa, jag har så himla svårt att tänka mig att inte vara hundägare längre! Kommer komma på ALLA hundbuketräffar och försöka sno hundar :devil: (Eski ligger ju bra till där, @Vastgota) Och valp blir ju inte aktuell förrän nästa sommar. Men huur ska jag klara mig utan att ha någon som ska fodras och morgon och kvällskissas, tränas och klippas klor på. Katten kommer nog få ett spännande liv i höst :angel:
Kan iofs börja gymma igen, ta upp ridningen och gå på bio. Och det ska ju bli trevligt! För det har fått ligga på is i snart tre år.
Du får låna Ammo när du vill, så dämpar du hundsuget lite :devil:

Du är såå välkommen så, du får gärna försöka lära bulldozern på speed ett och annat! Jag drömmer också om nästa (dvs en till) hund, idag har jag snöat in på Chodsky pes (vad än @TheaH säger).

Du är såå välkommen så, du får gärna försöka lära bulldozern på speed ett och annat! Jag drömmer också om nästa (dvs en till) hund, idag har jag snöat in på Chodsky pes (vad än @TheaH säger).
Denna chodskýtjej ska jag spendera sommaren hos ;)
tjusigbild.jpg

Jaa, jag tänkte faktiskt på det nyss när vi var ute och gick. Jag kommer nog alltid ha en liten spökAlice som kommer trippa bredvid mig och påminna mig om allt jag lärt mig (även om jag inte tror på spöken och liv efter döden osv, men du fattar).
Och som med dobbisar så känns det inte som att bra jaktgoldens växer på träd heller.. Och uppfödarna är ganska duktiga på att gömma sig! :D Har dock en kennel jag ska undersöka mera :)
Jag vet en som har jaktgoldenvalpar just nu:angel:

Vill du ha Otis? :D

13150827_565532483625226_310055520_n.jpg

Man kan ju undra!! :arghh: Han blev liksom itutad att de var mjukare än wachtel och han tror nog att det ska göra att den inte blir en mattegris. :angel: Men det verkar vara få valpkullar och jag tänker inte lägga ner tid på att leta utan bara lägga fram lämpliga wachtelkullar... :angel:

Herregud, behöver ta ett snack med din karl.
I parade en tik utanför Växjö för ett tag sedan, den kullen kan du lägga fram som lämplig om det tagit sig :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
907
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 635
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka