Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag när jag var på klubben så blev jag inbjuden till en träningsgrupp som håller på med spår och lydnad. Folk som tränar och tävlar på Elitnivå. Dom letade tydligen efter en ung hund till gruppen. Så på söndag ska vi iväg och träna med vår nya grupp och grilla.

Imorgon blir det spårträning med FM hela kvällen. På torsdag ska vi till uppfödaren och spåra, om vi kommer iväg, sambon har opererat foten och skulle behöva skjuts till sjukhuset för rehab av foten, så ev. måste jag höra om jag kan ändra tid med uppfödaren eller om vi måste boka om dagen.

Fredag blir det nog bara promenader och lite lydnadsträning. Lördag får bli dragträning. Helt plötsligt är det fullspäckat med grejor för Tonto. :eek:

I morgon bitti ska Ixi få sin juvertumör bortplockad. Skulle ju gjorts förra veckan, men pga 3 kräksjuka ungar blev det uppskjutet.
Känns ju sisodär att de ska skära i henne, men men..
I går morse upptäckte jag dessutom lite blodigt klet i pälsen på halsen. Hittade en knöl stor som en golfboll som blödde/vätskade/varade. Har ingen aning vad hon gjort, för den fanns inte i söndags kväll. Alltid är det nåt med den där hunden. :S

Ska kanske tillägga, innan det blir ramaskri :D, att vet kikade på det igår, men tyckte att det kunde vänta tills i morgon. Bara vi tvättade det några ggr per dag.

Min ångest är total. Jag hade bestämt mig för att ta bort min gamla hund i helgen. Men jag kan inte. Hon är för pigg, även om hon inte är nån unghund längre och har lite krämpor så är hon för pigg. I går gick hon iväg rätt ut i dammen där jag badade de andra hundarna och simmade själv en bit. Hon hänger med på långa rundor och springer långt före, precis som de andra.
Samtidigt vill jag inte att hon ska bli dålig, men jag har så svårt för att ta livet av djuren i förtid. Och för hennes del kvittar det ju om hon lever två dagar till eller två månader till, men det är det där samvetet.

Idag var det banne mig ovanligt mycket mygg ute. Tror jag klarade mig någotsånär, men det var lite plågsamt att vara stilla medan hundarna fick söka godis i skogen..

Min ångest är total. Jag hade bestämt mig för att ta bort min gamla hund i helgen. Men jag kan inte. Hon är för pigg, även om hon inte är nån unghund längre och har lite krämpor så är hon för pigg. I går gick hon iväg rätt ut i dammen där jag badade de andra hundarna och simmade själv en bit. Hon hänger med på långa rundor och springer långt före, precis som de andra.
Samtidigt vill jag inte att hon ska bli dålig, men jag har så svårt för att ta livet av djuren i förtid. Och för hennes del kvittar det ju om hon lever två dagar till eller två månader till, men det är det där samvetet.

Det låter som om det kanske är bättre för dig att inte planera in utan helt enkelt ta dagarna som de kommer. Minsta tecken på att hon börjar att bli dålig så tar du det då på en gång, istället för att säga att nästa vecka då tar jag bort henne?

Haha jag ringde min svärmor igår kväll för att fråga om hon har en sele till sin jycke som jag ska passa i helgen, så hon kan följa med på buketräffen. Hon blev helt tyst och jag riktigt hörde hennes minspel
:eek::eek::eek::confused::confused::confused::eek::eek::eek::nailbiting::nailbiting:

Haha tiken är lite ouppfostrad (liiiite) och har typ nada hund erfarenhet bortsett från min och deras grannes två settrar. Hennes enda kommentar var typ *Lycka till* hahah:D

Det låter som om det kanske är bättre för dig att inte planera in utan helt enkelt ta dagarna som de kommer. Minsta tecken på att hon börjar att bli dålig så tar du det då på en gång, istället för att säga att nästa vecka då tar jag bort henne?
Jag tror också det, så det får bli så. Hon fick anfall nattetid för snart tre veckor sedan, två nätter i rad, så då var jag helt inställd på avlivning. Men det var ju mitt i natten så då är det svårt att göra något, på morgonen var hon sig själv igen.
En dag i taget får det bli.

Inledde morgonen med en lång strandpromenad! På stranden blir lillpumin sådär vild och galen som jag skulle önska att han var på agilityträningen. Går med ögonen fästa på mig, jagar bollar, pinnar och gör typ allt jag ber om. Jag behöver jobba på att få den inställningen på plan, det är nästan som att det är två olika hundar. Nu har han iaf varit väldigt nöjd under dagen, behövde uppenbarligen rusa av sig ordentligt :)

@lady_vip Förstår att du inte vill att hon ska hinna bli dålig, men jag tänker att du känner henne så väl så du kommer se när det är dags. Klokt att inte bestämma en dag, utan i stället gå efter hur hon mår. :heart

@lady_vip Förstår att du inte vill att hon ska hinna bli dålig, men jag tänker att du känner henne så väl så du kommer se när det är dags. Klokt att inte bestämma en dag, utan i stället gå efter hur hon mår. :heart
Jag hoppas ju det, att jag ska se det tydligt. Men hon är en envis jäkel den här damen, hon har levt på övertid länge nu:heart så länge hon har livskvalitet har jag inga bekymmer med att hon är gammal, att bara "vara" är inget för henne så då är det dags.

Inledde morgonen med en lång strandpromenad! På stranden blir lillpumin sådär vild och galen som jag skulle önska att han var på agilityträningen. Går med ögonen fästa på mig, jagar bollar, pinnar och gör typ allt jag ber om. Jag behöver jobba på att få den inställningen på plan, det är nästan som att det är två olika hundar. Nu har han iaf varit väldigt nöjd under dagen, behövde uppenbarligen rusa av sig ordentligt :)

Sätt "kommando" på sinnesstämningen :) för att få honom i rätt mood även på plan så småningom

I morgon bitti ska Ixi få sin juvertumör bortplockad. Skulle ju gjorts förra veckan, men pga 3 kräksjuka ungar blev det uppskjutet.
Känns ju sisodär att de ska skära i henne, men men..
I går morse upptäckte jag dessutom lite blodigt klet i pälsen på halsen. Hittade en knöl stor som en golfboll som blödde/vätskade/varade. Har ingen aning vad hon gjort, för den fanns inte i söndags kväll. Alltid är det nåt med den där hunden. :S

Ska kanske tillägga, innan det blir ramaskri :D, att vet kikade på det igår, men tyckte att det kunde vänta tills i morgon. Bara vi tvättade det några ggr per dag.
Usch....det där lät inge kul. Hoppas op går bra!!!

Här går det i ett. Det är hund från morgon till kväll känns det som med 3 vuxna, en unghund och 3 valpisar. Tur man bara jobbar halvtid :D
Valpisarna har fått besök tre dagar på raken och Mamma Mu kan inte bry sig mindre. Hon börjar stöta bort dem nu så smått. De äter "riktig" mat så smått nu och de har inte kissat eller bajsat i valplådan på 3 dygn utan går ur lådan för att "gå på toaletten" :up:
I går hade vi några som äger en hane ur Mamma Mus första kull här. Det är den hanen som är anmäld till SSM (IPO).
De berättade att hela skötseln runt SSM var under all kritik och det rådde så mycket oklarheter att de lackat ur och har avanmält hunden :(
I stället satsar de på VM i Tyskland 3 veckor senare :o
Så...hoppas det blir en Tysklandssemester till hösten:)

Själv är jag sååååå laddad för att börja kurs med lilla Calibra till hösten. Väx, väx, väx, väx......

Idag har galenpannan gått ett godkänt anlagsprov med husse :up: Bra jobbat av båda två, vovven var "fritt fostrad" sina fem första år (har bott hos oss i drygt ett år nu), husse har aldrig tränat med hund förut.
Häromdagen startade de sitt första barmarksdrag-lopp tillsammans. Det gick bra. Och fort :p Så nu blir det mer träning och fler tävlingar framöver.
Och förra veckan fixade jag och vovvan vårt första godkända kval i rallylydnaden.
För att vara en äldre omplacering som aldrig tränat och av en inte helt lättränad ras så tycker jag att hon är grymt duktig :love: :love: och väldigt allround :up:

Blä. Det gick skitdåligt ikväll. Eller ja, Tonto spårade rätt fint men lydnaden var hemsk.

Jag känner mig så jäkla kass. Inte för att jag är speciellt duktig på att träna hund, men när hunden inte ens tar någon av belöningarna jag hade med mig (Varken mat eller leksak.) och bara var mer intresserad av att stå och glo så känns det förjävligt.

Tonto har ju aldrig varit speciellt intresserad av mat, men brukar jobba någorlunda, för det mesta, för köttbullar, korv, ost, mjukost, skinka osv. Men idag bara vägrade han att ens lukta på godiset. Leksakerna var tråkiga.

Han var inte fokuserad på något annat heller. Han var lös och rörde sig inte längre än två meter ifrån mig trots att alla andra hundar var ute och jobbade. Han strosade bara runt och pillade med ett grässtrå här och där. INGET jag gjorde var intressant.

Usch. Jag vill bara hoppa av hela utbildningen. Finns inte en chans att vi ska bli klara om han är såhär jävla omotiverad till att göra något.

Usch....det där lät inge kul. Hoppas op går bra!!!
Op gick bra :) Är en rätt ynklig liten dam här hemma som inte alls tycker det är rättvist att hon ska behöva gå runt med dubbla uppblåsbara kragar.
Knölen på halsen öppnades och visade sig vara en infekterad körtel och (vad han trodde) en godartad körteltumör, för den såg inte riktigt ut som den skulle. Inget jag tänker skicka iväg på analys, så jag får väl lita på att han har rätt.
Nu håller vi tummarna för att hundskrället håller sig frisk och skadefri i iaf nån månad :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat