Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har varit bortrest ett par dagar så Ammo har bott på pensionat. Vrålat hade han tydligen gjort så nu har jag en ganska hes hund här hemma. Skönt tycker jag, även om det såklart är störigt att han alltid ska hålla låda borta..
Nu har iaf MH diagramet kommit upp, så att man kan jämföra med rasen :) Jag försöker bara komma på var man hittar idealprofilen för den skulle jag vilja jämföra med plus det mer detaljerade diagrammet..
mh-diagram.png
Menar du spindeldiagrammet? Tryck isf på faktiska värden under "Välj MH-redovisning".. :)

(var det inte det du menade så ignorera mig.. :o)

Jag satt i bilen hem från Skinnskatteberg idag, och grinade som en unge. Av glädje. I förrgår efteranmälde jag Fridolf till en inofficiell tävling med brittisk domare och bana med samma mått som brittiska Open (dvs deras högsta klass). Det betydde idag ett ca 300 meter långt hämt, runt 500 meter drivning, fålla in och singel.
13269277_10153817253388666_57213566337690091_n.jpg

(Fotat från startpinnen. Fåren ställdes ut bortom det mittersta grindparet, ca 15 meter från diket som skymtas i bakkanten av fältet)

Trots jättesent startnummer så tackorna redan gått ett par varv och börjat lessna. Trots otur med upptag(utställarhunden brast), klantig styrning vid framdrivningsgrind och en tacka i flocken som under hela framdrivningen kastade blickar mot avtaget och chansen att slippa. Trots regn och avsaknad av tävlingsträning. Trots att han bara jobbat på lamm och lammtackor i veckor och senast i morse fick hjälpa mig att fånga ett lamm (ja, han tar dem i munnen och håller). Trots en massa saker som ofta fäller en runda. Trots det.

Så bara klaffade allt mellan oss. Jag behövde inte fundera en enda gång över vart han var, hur han gjorde eller om han skötte sin bit av jobbet. Jag behövde bara titta på vart damerna var på väg, vissla och andas. När domaren ropar på underbar brittiska att "YES" - singeln är godkänd och vi har tagit oss igenom en utmanande bana på utmanande får - och det kändes bara kul hela vägen!

Den känslan, när hunden svarar så snabbt på det jag knappt hinner tänka själv, att vi kan kommunicera - effektivt - på 200 meters håll med några visselljud. Det är fan i mig hårresande underbart. När jag vet att han sköter hela kommunikationen med fåren oavsett vad som händer, och att han svarar på minsta lilla nyans jag gör på rösten eller visslan, i samma andetag som jag ger kommandot. Som mest handlar det om flera kommandon i sekunden i flera sekunder i sträck. Kommandon som fyller en funktion eftersom han har så finstämd kommunikation med fåren att det räcker att han tänker rätt sak för att få effekt. Sen de mäktiga stunderna där jag står i andäktig tystnad, och bara njuter av att se när han fixade själv. Tio minuter av totalt samspel mellan hund - får - förare.

Vis av förra säsongen så tänkte jag att hur bra känslan än var, så var säkert linjerna krokiga, vi svajade väl en aning på vägen från fållan till singeln och jag tog ju faktiskt baken på tackan och inte huvudet. Och med ett extrakommando för omdirigering på utgången för att han missförstod och ville hämta uttaget, den krokiga framdrivningen och en missad grind så borde poängen knappt gå att räkna. Men det kändes bra, jag hade uppfyllt mina kriterier (visa upp Fridolfs styrkor i drivningen och var lugn. Styr fåren, inte hunden) och samarbetet kändes som sagt toppenfint.

Med tanke på att det var massa duktiga ekipage från både Norge och Sverige på plats och att jag tyckte flera av dem hade gjort fina rundor, gick jag mest till prisutdelningen för att tacka domaren och arrangörerna för en bra dag. De började räkna upp från nr tio som hade sjuttionånting poäng, och jag kände ett sting av besvikelse - fick vi inte ens över 70 poäng som utdelning för den goa känslan... jaja. Träningskompisen kom på sjundeplats och jag började så smått samla ihop grejerna för att gå när de fortsatte ropa upp resten. Så hörde jag mitt och Fridolfs namn; som nummer tre med 83 poäng! Trea! Mot den konkurrensen! Och dessutom med ett hjärtligt "well done" från domaren (tillika en av mina vallhundstränaridoler)!

13445608_10153817815093666_9202005294281707452_n.jpg

För er som tävlar mycket och har vinnarskalle så låter en tredjeplats säkert rätt löjligt, men för mig som knallar runt i byxor fulla av fårbajsfläckar, mest tränar nån minut mellan jobben och lägger mer tid på att bära saltstenar mellan beten än fundera på tävlingsbanor, är det som ett VM-guld ;) Dessutom för en domare jag verkligen har respekt för och med hård konkurrens.

Vi som skulle lägga tävlandet på hyllan och bara ägna oss åt jobbet med den egna stadigt växande fårflocken. Jag som uppgivet insett att jag kommer aldrig lära mig köra linjer eftersom jag aldrig har möjlighet att träna på det, och att tävling helt enkelt inte är kul. Jag har nu helt plötsligt hittat nått i mitt sätt att köra som lyckas översätta arbetet till något som fungerar bra på bana, och min hund gör precis som vanligt när jag ber honom om något: Han bara gör. Med ett leende.
13177190_824558537648564_5743207127119432459_n.jpg

(Foto: Vidar Tangeland)

Min älskade älskade Fridolf, hunden med det fulaste namnet men en känsla av samhörighet som om han vore en extra kroppsdel. Oss som ingen trodde det skulle bli nått av för att jag vägrade träna som alla andra. Min Fridolf och jag :heart
Missat detta, grattis!

Sambon har missbildade näsgångar. Hör honom snörvla och "inåtsnörvla" genom hörlurarna och tänker "har han fått noskvalster?" :o:laugh:

Sambon är alltså människa, jag har ingen hund :D

Tillägg: han gör det så ofta att jag inte ens märker det numera, men nu var det JÄTTEHÖGT så jag reagerade.

Tog oss till ganska fin skog idag, tillräckligt trasslig för att Aysu skulle vara tvungen att gå lös. Hon trasslade in sig i alla tänkbara träd och buskar annars.. (Ebrah plöjer bara rakt fram, men Aysu funderar mer och går sicksack) Ebrah var duktig och ville inte leka med Aysu riktigt hela tiden, Aysu i sin tur var också duktig och stannade på kommando trots att hon hittade ett spår att dyka ner i. Skönt att det sitter trots att hon senaste tiden gått mycket i koppel av olika anledningar :)

Haft en underbar morgon tillsammans med mina två.
Hade bestämt mig för en löp runda på morgonen, och då det är så tråkigt att springa själv tog jag på Hamlet dragselen och drog med honom ut i spåret. Och trots att han bara fått testa på en liten snabbis tidigare, låg han så otroligt fint under hela löpturen! Fokus framåt, lagom takt och lyssnade både på upptempo och nertempo. Duktiga vovven! Det kan nog blir riktigt bra framtiden.

Tog sedan ut Lex på en lite längre promenad i regnet, där han mesta dels kunde gå lös. Och den hunden lyssnar verkligen tusen gånger bättre utan koppel än med. Han höll sig när hela promenaden helt på eget behag.

Att vara ensam ute i regnet tillsammans med hundarna är verkligen en bra medicin för själen.

Just nu är jag irriterad på hundjäkeln... Han är på vippen att få liggsår på ena benet för att han envisas med att enbart ligga på ena sidan och vägrar envist både sin bädd, soffan, mattorna och alla filtar jag lägger ut. Han ska ligga direkt på golvet anser han, punkt slut. Trodde först det var svalkan från golvet han ville åt, tills han envist la mitt i solgasset i vardagsrummet. Nu står han i ett hörn, glor och tycker synd om sig själv för att jag lagt ut filtar på golvet.

Undrar om Leon kommer att få ont i magen inatt? Han smällde precis i sig ca 250 - 300 gr hårdost som jag glömt att ställa in i kylen, det var iaf en mild ost, så jag lär överleva fisarna.

Åh strålande. Det ska sjunka ända ner till 20 grader inatt, och så regna ännu mer. Följt av sol imorgon.

Jag behöver inte ens köra tvättmaskinen, jag kan bara hänga ut smutstvätten direkt på tvättlinan. :cautious:

Och dumschäfern ska absolut ligga i soffan - och så stönar och flämtar hon så jag tror hon håller på att dö, tills jag säger åt henne att gå ner. :banghead:
Medan Monster verkar ha glömt bort vad en vattenskål är? :banghead:

Är på väg (inte flytt, men semester i alla fall :p), men det hjälper ju inte idag! Jag fattar att det låter som jag gnäller om det är kallt hos er, men det regnade tre cm inatt och så över 30 grader idag. Det finns ingen luft att andas, bara ånga. :wtf:
Nädå, jag förstår! Jag är inget jättefan av värme, så jag bor iaf på hyffsat rätt plats :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
941
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka