Riley går lätt upp i stress när lillebror är med, vaktar mycket och sådär. Idag var han extra spänd med så många hundar runtikring och sen en beskrivare som skulle klämma och känna på honom, han som aldrig brytt sig sådär om hantering slog över i nåt helt annat och han blev väldigt trängd. Han vände sig då mot mig istället.
På hemmaplan har vi ju löst det - går han upp i sån stress så drar jag bara med honom, rör honom inte eller så vilket funkar bra och vi har inte haft någon "incident" på länge, men idag var ju ingen vanlig dag och allt blev bara tokigt.
Försökte avblåsa beskrivningen egentligen för jag såg ju hur stressad han var och vart han var påväg, men beskrivaren tyckte vi skulle fortsätta, men... Ja. Det är inte roligt.
Har ni någon tränare med erfarenhet av sådana här problem? Det är guld värt, inte minst för en själv! Det är lätt att minsta motgång blir gigantisk i ens egna tankar medan varje framsteg skyms bakom "jamen resten...", och då blir det verkligen hopplöst. Skaffa hjälp, det är min absolut starkaste rekommendation - av en kompetent tränare som vet vad hen sysslar med.