Uppdatering- och snackistråd 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Riley går lätt upp i stress när lillebror är med, vaktar mycket och sådär. Idag var han extra spänd med så många hundar runtikring och sen en beskrivare som skulle klämma och känna på honom, han som aldrig brytt sig sådär om hantering slog över i nåt helt annat och han blev väldigt trängd. Han vände sig då mot mig istället.

På hemmaplan har vi ju löst det - går han upp i sån stress så drar jag bara med honom, rör honom inte eller så vilket funkar bra och vi har inte haft någon "incident" på länge, men idag var ju ingen vanlig dag och allt blev bara tokigt.
Försökte avblåsa beskrivningen egentligen för jag såg ju hur stressad han var och vart han var påväg, men beskrivaren tyckte vi skulle fortsätta, men... Ja. Det är inte roligt.

Har ni någon tränare med erfarenhet av sådana här problem? Det är guld värt, inte minst för en själv! Det är lätt att minsta motgång blir gigantisk i ens egna tankar medan varje framsteg skyms bakom "jamen resten...", och då blir det verkligen hopplöst. Skaffa hjälp, det är min absolut starkaste rekommendation - av en kompetent tränare som vet vad hen sysslar med.

suck :) Jag skrev redan från början att det inte var en bra situation även om jag även använde ordet "roligt", men whatever. Jag fattar inte vad du menar @Monstermom, ungefär som att man inte kan dö eller skada sig allvarligt när man "ramlar och slår sig" ? Jag kunde dött när jag ramlade som 6-åring och slog skallen i en betongsugga, alla har nog en sån historia. Blir ni förfärade varje gång vuxna står och ser på när barn har snöbollskrig också utan att ingripa? De kan ramla och få hjärnskakningar, samt bli blinda av grus som hamnar i ögonen.

Ingen i den situationen jag beskrev blev "släpad eller knuffad" av en stor hund. Och katten var långt bort från hunden, som jag sa är gården stor som en park. Hunden fick dvs syn på en katt men var aldrig i närheten av katten. Ni läser in för mycket i historien, det var ingen särskild fara, jag lovar ! :)

Och det var efter @lady_vip 's inlägg som jag pratade mer om lustigheten i det hela.

suck :) Jag skrev redan från början att det inte var en bra situation även om jag även använde ordet "roligt", men whatever. Jag fattar inte vad du menar @Monstermom, ungefär som att man inte kan dö eller skada sig allvarligt när man "ramlar och slår sig" ? Jag kunde dött när jag ramlade som 6-åring och slog skallen i en betongsugga, alla har nog en sån historia. Blir ni förfärade varje gång vuxna står och ser på när barn har snöbollskrig också utan att ingripa? De kan ramla och få hjärnskakningar, samt bli blinda av grus som hamnar i ögonen.

Ingen i den situationen jag beskrev blev "släpad eller knuffad" av en stor hund. Och katten var långt bort från hunden, som jag sa är gården stor som en park. Hunden fick dvs syn på en katt men var aldrig i närheten av katten. Ni läser in för mycket i historien, det var ingen särskild fara, jag lovar ! :)

Och det var efter @lady_vip 's inlägg som jag pratade mer om lustigheten i det hela.

Nej, du fattar uppenbarligen inte vad jag menar om du får det till att jag oroar mig för snöbollskrig och att barn aldrig ska få göra illa sig!? Det är helt enkelt så att (stora) hundar är en enormt mycket större och allvarligare skaderisk än hastigheter och krafter som barnen själva kan komma upp i (även med diverse verktyg). Ändå ser man rätt ofta liknande situationer som den du beskriver, för att folk inte fattar eller tänker på det. Men det är inte "haha, jaha, rycker på axlarna", det är sktifarligt. Och inte ett dugg roligt. Ser jag det säger jag till, och ser jag någon beskriva det som du gör säger jag också till. Folk fattar uppenbarligen inte själva.

Jag är ingen hönsig person som vill rulla in ungarna i bubbelplast, jag har heller inte vuxit upp så själv. Skateboard, hoppstyltor, extremsport, fine! Men man går inte ut med hunden utan en vuxen.

Det är för övrigt farligt för hunden också, som inte har någon som tar ansvar för den.

@Monstermom: Exakt, det kunde ha blivit en situation där hunden bitit någon människa (i värsta fall ett barn). Det kan få långtgående konsekvenser för både ägare och hund.

Barn ska helt enkelt inte ha ansvar för djur utan uppsikt. Min sista häst var skitsnäll men det betydde fortfarande inte att grannens lilla dotter fick leda henne till hagen själv utan någon vuxen var alltid med och höll koll på det hela.

Nåja, nu skriver jag inte helt under på bilden av hundar som bitgalna varelser som är på gränsen till attack hela tiden. ;)
Men jag tror vi är överens i övrigt. :D

Nej, det tror inte jag heller. Jag tänkte mig snarast en situation som hunden ser som farlig och därmed försvarar sig själv och/eller barnet (en situation som en vuxen erfaren förare hade kunnat förhindra genom att inte låta hunden hantera den själv). Dvs det allmänt oansvariga i att låta barnen gå ut ensamma med hunden, inte specifikt händelsen med katten.

Nej, du fattar uppenbarligen inte vad jag menar om du får det till att jag oroar mig för snöbollskrig och att barn aldrig ska få göra illa sig!? Det är helt enkelt så att (stora) hundar är en enormt mycket större och allvarligare skaderisk än hastigheter och krafter som barnen själva kan komma upp i (även med diverse verktyg). Ändå ser man rätt ofta liknande situationer som den du beskriver, för att folk inte fattar eller tänker på det. Men det är inte "haha, jaha, rycker på axlarna", det är sktifarligt. Och inte ett dugg roligt. Ser jag det säger jag till, och ser jag någon beskriva det som du gör säger jag också till. Folk fattar uppenbarligen inte själva.

Jag är ingen hönsig person som vill rulla in ungarna i bubbelplast, jag har heller inte vuxit upp så själv. Skateboard, hoppstyltor, extremsport, fine! Men man går inte ut med hunden utan en vuxen.

Det är för övrigt farligt för hunden också, som inte har någon som tar ansvar för den.

Uj...vilka växlar.

Jahapp en stor hunds dragkraft på en barn hållandes i ett koppel ör "enormt mycket större och allvarligare skaderisk" än alla andra hastigheter/krafter som barnen själva kan komma upp i, även med diverse verktyg? Okej... Så skateboard i nerförsbacke tex är mindre skaderisk än att hunden rycker omkull ett barn som rimligtvis då även tappar taget om kopplet? Eller som jag beskrev, när de leker runt betongstrukturer? Eller på isen? Okej.. Men då säger vi så då.

Sen tycker jag också det är dumt att släppa ut barn ensamma med hundar (särskilt stora, men även små) av diverse skäl, och det har jag alltid sagt! Men men, nu var inte detta tänkt som ett helt diskussionsämne så du får väl tolka det som du vill.

Uj...vilka växlar.

Jahapp en stor hunds dragkraft på en barn hållandes i ett koppel ör "enormt mycket större och allvarligare skaderisk" än alla andra hastigheter/krafter som barnen själva kan komma upp i, även med diverse verktyg? Okej... Så skateboard i nerförsbacke tex är mindre skaderisk än att hunden rycker omkull ett barn som rimligtvis då även tappar taget om kopplet? Eller som jag beskrev, när de leker runt betongstrukturer? Eller på isen? Okej.. Men då säger vi så då.

Sen tycker jag också det är dumt att släppa ut barn ensamma med hundar (särskilt stora, men även små) av diverse skäl, och det har jag alltid sagt! Men men, nu var inte detta tänkt som ett helt diskussionsämne så du får väl tolka det som du vill.

Ja för den hunden skulle kunna springa iväg och göra skada någon annanstans med. Bli påkörd av en bil om den kommer lös, eller få tag i katten den ville jaga... Etc. etc.

På sommaren brukar jag gå långpromenad direkt på morgonen, innan det blir för varmt. Imorse regnade det. Eller knappt det, duggade lite. Gubben och daghunden gick bakom mig i sträckt koppel :p Lillpumin verkade inte ens märka att det regnade. Det blev bara en kortare runda ändå, inte så kul att släpa runt på bakåtsträvarna ;) Får se om det blir en längre runda senare idag eller om vi bara chillar.

På sommaren brukar jag gå långpromenad direkt på morgonen, innan det blir för varmt. Imorse regnade det. Eller knappt det, duggade lite. Gubben och daghunden gick bakom mig i sträckt koppel :p Lillpumin verkade inte ens märka att det regnade. Det blev bara en kortare runda ändå, inte så kul att släpa runt på bakåtsträvarna ;) Får se om det blir en längre runda senare idag eller om vi bara chillar.
För varmt? Vad är det? Aysu längtar till på lördag när det ska bli 28 grader varmt :p

Hunden fick två kisserundor och en stund i trädgården igår på dagen, på kvällen när jag kom hem efter jobb skulle vi ut på en längre promenad. Bobber som alltid blir så överexalterad och slår en kringla av sig så fort jag råkar nudda linan i hallen, vände på klacken gick upp på ovanvåningen och la sig under täcket i sängen. Tog det som att han inte var sugen på promenad :confused: :D

Hur gammal är han? Min tik var lite likadan när hon var ung, kanske inte lika "illa" men när hon gick upp i stress och man "var i vägen" eller tog i henne så omriktade hon, snabbt och hårt men utan aggression (så som jag ser det, vissa menar ju att bett alltid = aggression). I hennes fall var det dock inte negativ stress utan typ om det plötsligt kom en hare eller om hon ville brotta ner en annan hund eller fick lekryck och jag hindrade henne.
Nu med facit i hand skulle jag bara gjort som du och ignorerat situationen men jag var 15 år hon är min första hund. Hon kan fortfarande omrikta men det sker väldigt sällan och absolut inte på samma sätt, nu för tiden har hon högre tröskel och när det väl sker gå det oftast inte längre än att hon vänder på huvudet innan hon kommer på sig själv. Kontaktövningar, skvallerträning och (kanske främst) att låta henne mogna är det som hjälpt.
Hennes BPH är förresten likt dins MH på vissa punkter.

20 månader, blir 2 år 2:e oktober! Han är väldigt snabb och blir väldigt arg, defenetivt "ser du inte att jag håller på med något?!" Biter inte så det går hål på skinnet dock, utan det är bara en tillsägelse från hans sida där han ber om space typ. I hans fall är det stress som uppstår när saker inte är "rätt" - typ mopeder som kör på cykelväg, barn som springer okontrollerat, hundar som bråkar tyvärr är de flesta situationer som dyker upp plötsligt och utan förvarning men vi har trots all kommit en bit på vägen, men just i söndags bekade jag ihop totalt för det känns bara som att stirra ned i ett avgrunds hål ungefär.

Vi kontaktövar mycket, försöker sätta klara regler för vad som är ok och inte, ramar helt enkelt, skvallertränar osv. Ska trappa upp den mentala aktivering också och se om det ger någon skillnad. Men kanske är det också så att han behöver mogna lite.

Gick igenom MHn som Riley's släktingar gjort och jovars, väldigt lika Riley's där med, så det ligger nog i generna också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: inverterad
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 645
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka