Uppdatering och snackistråd 4

Misstänker att valpen är inne i någon ny unghundsfas, eller kanske närmar sig löp eller något. Inte för att jag märker någon direkt skillnad på henne, men Aysus tålamod är inte stort längre och hon vaktar mat så att det går till överdrift ibland.

Tidigare ikväll flög hon på valpen för att hon trodde att det fanns mat i närheten som valpen kanske tänkte ta framför näsan på henne. Som tur är så är jag inte orolig att det ska hända något allvarligt, men jag gillar inte när Aysu bara får för sig sådant... Sa åt Aysu att det inte var uppskattat så då blev hon sur på mig också, vilket hon visade genom att länge blänga på mig som om jag var en riktigt elak person fram tills det var dags för nattrastning.

Hoppas att det blir bättre snart, vill ju inte råka sitta här med två tikar som bråkar och har sig.., men ja, det ska nog lösa sig.

funny-pun-husky-meme-ground-beef.jpg

Misstänker att valpen är inne i någon ny unghundsfas, eller kanske närmar sig löp eller något. Inte för att jag märker någon direkt skillnad på henne, men Aysus tålamod är inte stort längre och hon vaktar mat så att det går till överdrift ibland.

Tidigare ikväll flög hon på valpen för att hon trodde att det fanns mat i närheten som valpen kanske tänkte ta framför näsan på henne. Som tur är så är jag inte orolig att det ska hända något allvarligt, men jag gillar inte när Aysu bara får för sig sådant... Sa åt Aysu att det inte var uppskattat så då blev hon sur på mig också, vilket hon visade genom att länge blänga på mig som om jag var en riktigt elak person fram tills det var dags för nattrastning.

Hoppas att det blir bättre snart, vill ju inte råka sitta här med två tikar som bråkar och har sig.., men ja, det ska nog lösa sig.
Här hemma märker jag att valpen inte får ta sig lika stora friheter längre för mamma-hund. Inga stora skillnader än, men vissa saker märks så mycket tydligare :)

Skönt att inte jag är ensam om den situationen! Upplever att Mira också börjat vakta, vilket hon aldrig gjort innan, och känns som en riktig surkärring ibland ;)

På långpromenaden idag mötte vi en läskig man, enligt lillpumin. Han är ju lite rädd för vissa stora män, har inga problem att passera men när de stannar för att prata kan det bli läskigt. Mannen stannade till och sa nåt om "det var en liten flock du hade!" (hade med båda mina + daghunden). Lillpumin började skälla och de andra två ville hälsa.

Såna här män vill jag träffa oftare. När jag sa att lillpumin var rädd för män ibland, så satte han sig på huk och ignorerade honom fullständigt. Jag fick tid på mig att sansa de andra två som skuttade omkring i glädjeyra över att någon ville klappa på dem. Det tog bara en halv minut eller så innan lillpumin vågade sig fram för att få massa klappar av mannen :) Jättebra träning!

Gah. Lös hund på långpromenaden idag som rusar fram till oss på en lång skogsväg. Ingen ägare synlig någonstans alls men när jag röt åt den att stanna så hörde jag någon som visslade en bit bort. Hunden sket såklart i det. Efter en stund sprang den iväg i alla fall, meeen det tog ju inte många minuter innan hunden kommer ännu en gång!

Som tur var så var det en snäll hund. Såg ut att vara en ung hane av någon spanielmodell och mina hundar hade inget emot den, men alltså fan, att folk inte kan hålla koll på sina hundar! Jag slår vad om att det är en sån där ägare som tänker "jaja, han brukar springa iväg en bit, men han kommer ju alltid tillbaka!" säkert i kombination med "han är ju så snäll!".

Ok om det dykt upp en lös, glad unghund med ägare i närheten som gjort sitt bästa för att försöka få stopp på hunden, men så var det ju inte riktigt här :banghead:

Jävla helvetes skit... Tog ut Filimon i morse, det brokstavligen sprutade blodblandad diarré ur honom. Färskt blod tack och lov, ljusrött, men ändå. Han har käkat Previcox smärtstillande i 10 dagar och vi slutade igår. Sista kvällsrundan igår var han normal i avföringen, åt sin kvällsmat som vanligt och har varit som vanligt hela natten och morgonen, inte velat gå ut, inte varit orolig, inte bajsat på golvet, inga kräkningar. Verkar inte ha ont i magen när man klämmer på honom men vill inte röra maten, äter godis med viss tvekan. Kändes lite trött på promenaden men skuttade ändå på ungefär som han brukar. Har inte verken kräks eller bajsat på golvet/velat gå ut sedan vi kom in men ligger i bädden och verkar lite tröttare än vanligt. Har försökt ringa min vanliga vet men ingen svarar, kliniken stänger klockan 17.

Vågar man avvakta tills imorgon eller ska man jaga en veterinär hos en annan djurklinik?

Han har inte varit dålig medan han har ätit medicinen utan det är nu dagen efter att vi slutade som det small till.

Det är i detta läget det känns pissigt som satan att inte ha bil. Att ta en hund med explosiv diarré på bussen känns inte som ett lyckat alternativ...

@iNHALE Stackars Filimon, lät inget vidare!:( Hoppas magen repar sig snabbt!

Idag tröttnade både jag och Lex på tristessen så jag tog hans tass och packade in den rejält, sen packade jag in honom i bilen och for till skogs! Och oj vilken glad hund det blev i bagaget när han förstod att vi skulle ut i skogen! ( skruttiga, guppiga vägar är ju lika med att något kul är på g!:D)
På med linan och sen fick han springa av sig den värsta energin och så körde vi lite sök övningar.
Så nu har jag en nöjd och glad labbe igen, istället för en som ser ut som han hatar livet. Vilket han gjort senaste veckan...

Dessutom kollade jag ordentligt på pulpan när vi kom hem igen, och nu är det bara en pytteliten del kvar som ska stänga sig:up: Så snart är vi förhoppningsvis helt på banan igen

Lyckats prata med veterinären nu. Vi ska avvakta och se om det blir förbättring på egen hand sas. Skonkost, kokt ris, kokt fisk/kyckling och Pro-kolin är vi ordinerade. Så länge han dricker, vilket han gör självmant, så är det inte akut, men bättrar han inte på sig eller blir värre inom ett par dagar så får vi komma in.

Får se om det går att få i honom något ris... han är inte direkt den typen som tycker det är spännande med ny mat.

"han är ju så snäll!".

Det där är så vansinnigt irriterande! Jag träffade på en sån hundägare idag när jag var ute i ett motionsspår och sprang med hundarna. Det som gör mig ännu mera arg är att enligt kommunens stadgar så ska hundar alltid vara kopplade där. Egentligen bryr jag mig inte så mycket om folk har koll på sina hundar men när hundar kommer framspringandes eller ägare går och babblar och har nollkoll på sina hundar blir jag sur!
Idag hade ägaren dessutom en hund som var i koppel och den var helt galet arg och hoppade upp i brösthöjd på ägaren, så hon hade inte ens möjlighet att få tag på den lösa hunden :rage:
Fördelen med denna årstid är att det finns snö, så jag kunde lösa situationen genom att kasta en snöboll på hunden. :angel:

Lyckats prata med veterinären nu. Vi ska avvakta och se om det blir förbättring på egen hand sas. Skonkost, kokt ris, kokt fisk/kyckling och Pro-kolin är vi ordinerade. Så länge han dricker, vilket han gör självmant, så är det inte akut, men bättrar han inte på sig eller blir värre inom ett par dagar så får vi komma in.

Får se om det går att få i honom något ris... han är inte direkt den typen som tycker det är spännande med ny mat.
Varit inom apoteket nu, hämtat ut Pro-kolin+ och tryckt i honom, får se om det har någon effekt.

Det var det där med att vinthundsvärlden var liten ja... Jag har i flera månader planerat att åka till LC-tävling i Norge med Aysu i hopp om att fixa norskt championat. Nu har det dykt upp vilka domarna är. Den ena är mina hundars uppfödare, den andra en god vän till uppfödarna. Gah!

Jag KAN åka ändå. Aysus uppfödare har inte sett Aysu på.. Vad är det 1 1/2 år? Det är inte heller honom jag har mest kontakt med, när vi pratar är det mest "hej, är allt bra? Har du din fru där?". Den andra domaren har jag ingen relation till och hon har inte sett Aysu någon gång tror jag. Skulle alla salukiägare undvika att tävla för tex uppfödare eller någon de känner, då skulle ingen kunna tävla alls...

Men ja. Jag har gillat när Aysu sprungit för domare jag knappt vet namnet på. Nu vet ju folk att hon är duktig, men OM det går bra för henne så kanske folk snackar skit och jag gillar inte skitsnack :/

Det var det där med att vinthundsvärlden var liten ja... Jag har i flera månader planerat att åka till LC-tävling i Norge med Aysu i hopp om att fixa norskt championat. Nu har det dykt upp vilka domarna är. Den ena är mina hundars uppfödare, den andra en god vän till uppfödarna. Gah!

Jag KAN åka ändå. Aysus uppfödare har inte sett Aysu på.. Vad är det 1 1/2 år? Det är inte heller honom jag har mest kontakt med, när vi pratar är det mest "hej, är allt bra? Har du din fru där?". Den andra domaren har jag ingen relation till och hon har inte sett Aysu någon gång tror jag. Skulle alla salukiägare undvika att tävla för tex uppfödare eller någon de känner, då skulle ingen kunna tävla alls...

Men ja. Jag har gillat när Aysu sprungit för domare jag knappt vet namnet på. Nu vet ju folk att hon är duktig, men OM det går bra för henne så kanske folk snackar skit och jag gillar inte skitsnack :/
Tyvärr tror jag att man inom denna världen få stå ut med skitsnack. Nu håller jag inte på med LC men har borzoibekanta som svävar runt på den sidan om staketet och jag har fått uppfattningen om att det är ungefär samma stämning där som i utställningsvärlden, dvs folk hittar alltid -något- att snacka skit om. Är det inte det ena så är det det andra.

De är väl bara att strunta i om någon skulle kommentera det? Var glad för er skull ist :)
Nu när både du och andra vet att hon redan är duktig hade väl varit annat om det skulle vara tvärtom

De är väl bara att strunta i om någon skulle kommentera det? Var glad för er skull ist :)
Nu när både du och andra vet att hon redan är duktig hade väl varit annat om det skulle vara tvärtom
Jo, du har rätt. Hon har dessutom tävlat för uppfödaren en gång tidigare. Då var det på hennes andra tävling någonsin och hon plockade cert där :p Som tur var så hade hon plockat cert för några helt andra domare någon vecka tidigare, så folk kunde ju se att det inte var första gången hon sprang bra. Därefter har hon varit i topp hela tiden och hon är ju bland de absolut bästa i landet, så ja, får någon trots detta för sig att det bara är tur att hon springer bra... Då är de ju lite korkade :D

dessutom är det alltid minst två domare på lure coursing. Hade det bara varit en och denne varit uppfödaren så hade ju läget varit ett annat. Nä, vi åker nog till Norge ändå som planerat.

Så är min stora halt.. Säkert för han halkade när han sprang ner för backen framför huset snön är väldigt hal just nu :meh:
Blir vila för honom nu några dagar

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30