Uppdatering och snackistråd 4

Jaha, då var det min tur att ha en hund som är risig i magen. Akut klösa-på-ytterdörren-nödig tre gånger igår kväll, upp och kräkas några timmar efter vi lagt oss, så ut igen för att panikbajsa. Nu på morgonen kommer det blod också. :(
(Ljust, nåt-har-gått-sönder-på-slutet-blod, så ingen panik än.)

Vi är båda rätt missnöjda med det här, men i mina minst sömnsvultna stunder kan jag inse att det är mer synd om Monster i alla fall...

Vilka är era bästa aktiveringstips för en vovve vars matte är sjukskriven med begränsad rörlighet? :nailbiting: Jag är nyopererad och går på kryckor men fixar ju det allra enklaste typ ge mat och snabbkiss när husse är på jobbet. Husse sköter promenader men det blir ju inga pilgrimsvandringar direkt. :angel:

Mina idéer så här långt:
Ge maten i aktiveringsboll.
Godissök på uteplatsen.
Trickträning inomhus (han kan en hel radda konster och gör vad som helst för lite godis).
Hämta saker åt matte ex. fjärrkontrollen och Hästfocus. :D

Med risk för att bli hängd, jag ser inte direkt något extremt fel med det så länge det bara är en "nödbroms".

Håller med. Hellre att få hunden att släppa om den bitit än att den gör mer skada.

Faaast å andra sidan, vet man att hunden kan bitas så sätter man på en munkorg. Man köper inte ett halsband som man kan använda när skadan redan är skedd :p

Håller med. Hellre att få hunden att släppa om den bitit än att den gör mer skada.

Faaast å andra sidan, vet man att hunden kan bitas så sätter man på en munkorg. Man köper inte ett halsband som man kan använda när skadan redan är skedd :p
Vad jag förstår så används dessa kräksnaror mest i skyddsarbete, när munkorg inte ska användas.

Och har man inte lärt in ett släpp INNAN man börjar med skydd då ska man inte hålla på med den grenen. Släppande är A o O!
Helt rätt.
Ingen i vår klubb använder tack och lov nått sånt för att få hunden att släppa. Vår egen tik har själv lite problem i bland med släppandet om hon blir supertaggad men aldrig att hon skulle få nått sånt på sig för det. Figgen har ju skydd så hen tar ingen skada och föraren får göra om och göra rätt. Tex tagga ner hunden lite och backa släpptränandet.

Känns onödigt att göra en ny tråd så jag frågar här istället. Frågar för en bekants räkning. Är det någon här som har kanintax och skulle kunna skriva en liten utläggning om hur kanintax funkar som sällskapshund och vad de har för aktivitetsbehov?

Känns onödigt att göra en ny tråd så jag frågar här istället. Frågar för en bekants räkning. Är det någon här som har kanintax och skulle kunna skriva en liten utläggning om hur kanintax funkar som sällskapshund och vad de har för aktivitetsbehov?
Beror även på hårlaget hur de är.

Jag har en allvarlig taxförälskelse och det jag fått lära mig hittills är att en tax gärna är aktiv med spår och vill vara med sin ägare mycket. Men jag har också fått lära mig att dvärg- och kanintax inte är lika hållbara och har mer ryggproblem än normaltaxarna. Av den anledningen har jag siktat in mig på normaltax när det är dags.

Beror även på hårlaget hur de är.

Jag har en allvarlig taxförälskelse och det jag fått lära mig hittills är att en tax gärna är aktiv med spår och vill vara med sin ägare mycket. Men jag har också fått lära mig att dvärg- och kanintax inte är lika hållbara och har mer ryggproblem än normaltaxarna. Av den anledningen har jag siktat in mig på normaltax när det är dags.
Vad är det som skiljer de olika hårlagen åt? Kan tänka mig att strävhår kanske är lite mer inriktade på jaktorienterade aktiviteter medan kort- och långhår är mer sällskap?

En kompis hade en kanintax förut. Det där ordspråket för tax "kommer kallad men ej strax, ty född till slav är ingen tax" stämde på honom.
Var det dessutom tråkigt väder (snö, regn eller nåt annat än sol, så ville han inte gå promenader och jag förstår honom, han var så liten att han blev ju helt blöt i ruskväder.

12799434_10153570244353666_7562528677432946180_n.jpg

Alltså de här :love:
Trots en veckas total passivitet från min sida (sjuk), då jag fått tvinga ut dem i hundgården nån timme om dagen som enda aktivering. Trots att Boss haft en månads koppelvila. Trots att min röst låter som en knäckebrödsskiva under en brödkavel.

Trots det kunde jag idag hasa mig ut i snön med alla lösa, gå in i fårhagen och köra en hund i taget några minuter var, så de fick lite hjärnstimulans. Och de andra låg blick stilla i väntan på sin tur.

I :love: my border collies :love:

Vad tråkigt med uteblivna kullen @Voff :(

Jag har haft en trevlig hunddag idag :) 1½ timmes promenad och sen lydnadsträning med Stoja. Baklängeskedjade lydnadsklass 1 med kattmat och hon jobbade jättefint. Korrekta moment (till en början med extrafokus att sitta i halterna trots massa slask dock), fin attityd och toppenfokus :up: En platsliggning också. Nöjda hundar nu.

Snön har fortsatt falla i dag.
Och älskar man snö, har en stark hund som också älskar snö, ett par gamla slalomskidor i källaren och ett Baggenbälte...ja då måste man ju bara prova och dra.
Tjohoo så kul vi har haft:banana:
Gick en promenad med sambon som fick hjälpa henne rätt i draget och sen busade vi lite på den gamla grusvägen som går på tomten. Den hade lite lutning ner till gårdsplanen.
Nu måste jag lära mig åka på magra längdskidor. Detta vill jag utveckla :)

Medan gubben chillade hos mina föräldrar i helgen, åkte jag och lillpumin tåg till min syster. Andra gången i sitt liv som han åker tåg och det gick ganska bra :) Han var lite stressad, låg ner men flåsade. På ditvägen satt vi i en "fyrsittsgrupp" eller vad man ska kalla det, det satt iaf en man snett emot mig med benen utsträckta och lillpumin kröp under hans ben och la sig. Hemvägen flåsade han nästan inte alls och kändes lugnare! Hos min syster hade han kul och härjade med deras cocker. Idag har han däremot varit rätt sliten. Vi tränade rally en halvtimme, men när jag tänkte gå en långpromenad på eftermiddagen gick han bakom mig och segade. Det blev bara en kvart och hemma la han sig på en gång i sängen :p

Vad är det för vits med att ha en retriever när den inte hämtar det man vill ha hämtat?:D Jag satt på toaletten och råkade tappa den sista pappersrullen, som rullade iväg en bra bit ut i rummet utanför. Jag bad såklart hunden hämta, vilket hon genast var med på. Oerhört mån om att vara till lags var hon och hämtade den ena efter den andra av sina leksaker tills jag hade inte mindre än tolv av hennes grejor hos mig, men pappersrullen? Icke. Som jag skrattade.

Skit i ungen!!!
Nu var det ju jag som ville ha kul. Sonen fick titta på :D

Skämt åt sido. Det var förarbälte och expander som gällde och då behöver bakomvarande kunna bromsa. För tikens skull.
Får fixa skidor till sonen med så kan han också tolka sen:)
jag menade inte att ungen skulle åka ;):D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka