Uppdatering och snackistråd 4

Finns det något som hindrar att du skaffar bil? Om inte, gör det så slipper du fundera. Jag åkte mycket med kollektivtrafiken förut runtom i landet med mina hundar och trots att de var helt coola med sådant så känns det så galet skönt att slippa de där obekväma, trånga bussarna och de stökiga tågen med sju miljarder människor som tror att ens hundar är någon allmän nöjesattraktion. Dessutom blir det ofta billigare och snabbare resor med bil jämfört med kollektivtrafiken...
Ekonomin. Med mitt nuvarande jobb, den ingångslönen jag har i kombination med det kraftiga sparande jag måste ha för att klara mig igenom de månaderna jag inte jobbar, så har jag inte råd med sådan lyx som egen bil, tyvärr. Visst, om jag verkligen la manken till och vände på varje krona så kanske jag skulle ha råd med en liten bensinsnål bil, men jag känner inte att jag vill ha en sådan ekonomisk press. Har haft det tufft redan som det är de senaste 2 åren så i dagsläget vill jag kunna luta mig tillbaka och känna att ekonomin är stabil och jag slipper oroa mig för att pengarna tar slut med det första. Möjligt att jag kan ha råd med en bil i framtiden om jag, med stigande erfarenhet i jobbet, får en så pass kraftig löneförhöjning att jag kan ligga kvar på ungefär samma sparande jag har idag, och ändå ha så pass mycket ekonomisk rörlighet utöver det att en bil skulle vara möjligt.

Har ni någon gång sett en hund på bild som ni flera gånger gått tillbaka till bilden och tittat och tänkt "shit!!" eller "wow" ?
Kan inte se mig mätt på henne. Hoppas innerligt att min tik blir lite lik sin faster.
Vår tik är ingen skönhet men har lämnat från medel till riktigt snygga hundar efter sig.
Men med min tur blir det väl en kopia av mammsen:p
Fast utseende betyder ju ingenting va? ;)

Det gör jag OFTA. Det fanns så galet många snygga salukis i Sverige förut, räcker med att kolla 20-30 år tillbaka så är det stor skillnad totalt sett. De finaste bland dem.. så galet fina!

En jag alltid fastnar för är en tik som kallades Zadi. Hon finns bakom mina men tyvärr finns inte så många bra bilder på henne på nätet. Jag minns dock en gång när jag satt hemma hos en gammal kvinna och tittade i hennes tokigt gamla fotoalbum som var fyllda med salukibilder. Jag satt väl och sa "Åh jösses så fin!" till ungefär varje bild... Sedan dök det upp en bild som, om jag inte vetat bättre, såg precis ut att föreställa min första tik. Det var skrämmande hur lika de var. Och jodå, det var just Zadi. Jag tror att hon finns flera gånger i min tants stamtavla, men som närmast är det farmors mormor, så att de var så läskigt lika var väldigt kul :D

Såhär ser bästa internetbilden ut. Likheterna som syns där med min tant är huvudet ( :love: ), kroppslängden, mellanhänderna och tassarna. Inte så mycket mer tyvärr. Vet inte om det finns bilder där Zadi står mer avslappnat.
dervisch_cherazade_03.jpg

Det gör jag OFTA. Det fanns så galet många snygga salukis i Sverige förut, räcker med att kolla 20-30 år tillbaka så är det stor skillnad totalt sett. De finaste bland dem.. så galet fina!

En jag alltid fastnar för är en tik som kallades Zadi. Hon finns bakom mina men tyvärr finns inte så många bra bilder på henne på nätet. Jag minns dock en gång när jag satt hemma hos en gammal kvinna och tittade i hennes tokigt gamla fotoalbum som var fyllda med salukibilder. Jag satt väl och sa "Åh jösses så fin!" till ungefär varje bild... Sedan dök det upp en bild som, om jag inte vetat bättre, såg precis ut att föreställa min första tik. Det var skrämmande hur lika de var. Och jodå, det var just Zadi. Jag tror att hon finns flera gånger i min tants stamtavla, men som närmast är det farmors mormor, så att de var så läskigt lika var väldigt kul :D

Såhär ser bästa internetbilden ut. Likheterna som syns där med min tant är huvudet ( :love: ), kroppslängden, mellanhänderna och tassarna. Inte så mycket mer tyvärr. Vet inte om det finns bilder där Zadi står mer avslappnat.
dervisch_cherazade_03.jpg
Snygg!
Enda vinthunden jag tycker är riktigt snygg är Salukin. Skulle absolut kunna ha en senare i livet men då får jag nog byta sambo först för han är ganska enkelspårig :D

Efter att ha rotat i bildarkiven på Workingdog från kenneln pappan kommer ifrån är jag kär i typ 90% av deras hundar.
Här snackar vi FRISK exteriör!!!
Hittade 2 kullar efter "fastern". Dock var hon parad med ett långhårigt åbäke vid ena och har fått ett par med längre päls. Tycker inte det är speciellt snyggt.

Snygg!
Enda vinthunden jag tycker är riktigt snygg är Salukin. Skulle absolut kunna ha en senare i livet men då får jag nog byta sambo först för han är ganska enkelspårig :D

Efter att ha rotat i bildarkiven på Workingdog från kenneln pappan kommer ifrån är jag kär i typ 90% av deras hundar.
Här snackar vi FRISK exteriör!!!
Hittade 2 kullar efter "fastern". Dock var hon parad med ett långhårigt åbäke vid ena och har fått ett par med längre päls. Tycker inte det är speciellt snyggt.

Ni får se till att träffa mina dårar någon gång :D Ebrah är ju ganska rejäl i kroppen, så hon kanske kan falla sambon hyfsat i smaken åtminstone :p (säkert mer än taniga Aysu åtminstone).
Men nu vill jag se bild på den där snygghunden du hittat!

Ni får se till att träffa mina dårar någon gång :D Ebrah är ju ganska rejäl i kroppen, så hon kanske kan falla sambon hyfsat i smaken åtminstone :p (säkert mer än taniga Aysu åtminstone).
Orkar inte länka hit å dit. Googla Toscana del Camino Duro.
Nätt, näpen, sund och ett härligt uttryck.

Här är hon. På bilden är hon dock väldigt ung. Ca året.
untitled_zpsbh1kebbs.png

Ingen karprygg, veka mellanhänder eller övervinklade haser.

Här är hanen som var vinstrikaste utställningssaluki två år i rad innan hunden i tidigare inlägg. Rätt färg på den här iaf ;)
italy_od.jpg

Jo faktiskt. Dock är Zadi född på 80-talet, så hon är inte heller "ny". Typen finns dock kvar, men är inte överdrivet uppskattad.
Vinstrikaste saluki på utställning de senaste två åren ser ut såhär:
rios_2015.jpg

Precis som i min ras är inte de hundar av mer ursprunglig karaktär populära.... :meh:

För mig ska det vara en sund kropp för arbete som gäller.

Den gillar jag. Tycker det är snyggt med lite piggment i färgen.
Bortser man från att saluki inte(!) ska ha sluttande rygg, rak skuldra/överarm och måttliga vinklar bak så är han säkert fin ;) inte min typ av saluki, inte så som ägarna väljer att visa honom i alla fall. Hade varit intressant att se honom ställa upp sig själv.

Och när jag ändå är igång och babblar om salukin som ras... Såg precis nu att rasklubben lagt ut info om ultraljud av hjärtan samt något som verkar bli en lista över undersökta hundar :banana: Ska kolla närmare på det imorgon, men funderar redan på om det kan vara aktuellt att undersöka Aysu bara för att bidra till lite mer statistik.

Bortser man från att saluki inte(!) ska ha sluttande rygg, rak skuldra/överarm och måttliga vinklar bak så är han säkert fin ;) inte min typ av saluki, inte så som ägarna väljer att visa honom i alla fall. Hade varit intressant att se honom ställa upp sig själv.
Jag kan ju ingenting om rasstandarden. Jag ser bara en sund typ av hund med salukiutseende :D

De är lite som hundarnas Alver. Vackra, spröda och mystiska.

Och när jag ändå är igång och babblar om salukin som ras... Såg precis nu att rasklubben lagt ut info om ultraljud av hjärtan samt något som verkar bli en lista över undersökta hundar :banana: Ska kolla närmare på det imorgon, men funderar redan på om det kan vara aktuellt att undersöka Aysu bara för att bidra till lite mer statistik.
Har de hjärtproblem eller varför UL på hjärtan?

Har de hjärtproblem eller varför UL på hjärtan?
Det har dykt upp några som haft det, troligen finns det fler men som tystats ner rejält. Ett gäng salukis undersöktes i Finland och där hittades det hjärtfel hos några hundar. Eftersom avelsbasen där är väldigt lik den svenska så blev det ett jäkla liv kring det där. Många är nu överens om att om man ska hälsoundersöka saluki, då är hjärtan en av de saker som är mest relevanta, innan det blir stora problem av det. Hjärtan och autoimmuna sjukdomar är det som jag hört talas om när det väl varit något, samt någon enstaka med ögonfel.

Så ja, det är förhoppningsvis mest undersökningar i förebyggande syfte, men vem vet vad som dyker upp om/när folk faktiskt börjar undersöka sina hundar. Hittills är det fortfarande vanligast att avelshundarna inte är undersökta för någonting alls och kullsyskon, där är det i princip alltid tomt även om själva avelshundarna för ovanlighetens skull har blivit testade på något vis.

Det har dykt upp några som haft det, troligen finns det fler men som tystats ner rejält. Ett gäng salukis undersöktes i Finland och där hittades det hjärtfel hos några hundar. Eftersom avelsbasen där är väldigt lik den svenska så blev det ett jäkla liv kring det där. Många är nu överens om att om man ska hälsoundersöka saluki, då är hjärtan en av de saker som är mest relevanta, innan det blir stora problem av det. Hjärtan och autoimmuna sjukdomar är det som jag hört talas om när det väl varit något, samt någon enstaka med ögonfel.

Så ja, det är förhoppningsvis mest undersökningar i förebyggande syfte, men vem vet vad som dyker upp om/när folk faktiskt börjar undersöka sina hundar. Hittills är det fortfarande vanligast att avelshundarna inte är undersökta för någonting alls och kullsyskon, där är det i princip alltid tomt även om själva avelshundarna för ovanlighetens skull har blivit testade på något vis.
Trist när sjukdomar dyker upp men bra om man sätter in åtgärder direkt. Önskar att schäferaveln hade tagit hårdare tag om allergierna som i nuläget är den största hälsoaspekten. Det testas för HD och ED som egentligen har en bra statistik numera, men allergierna får flöda fritt.
Utomlands är det mindre klådor så att para med utländska hane känns som att lägga oddsen på rätt sida iaf.

Trist när sjukdomar dyker upp men bra om man sätter in åtgärder direkt. Önskar att schäferaveln hade tagit hårdare tag om allergierna som i nuläget är den största hälsoaspekten. Det testas för HD och ED som egentligen har en bra statistik numera, men allergierna får flöda fritt.
Utomlands är det mindre klådor så att para med utländska hane känns som att lägga oddsen på rätt sida iaf.
Hur kommer det sig att det är ovanligare med klådor utomlands? Det där med allergier har jag hört mycket om. Har en bekant som fick ta bort sin schäfer när den var väldigt ung just för att den hade massor av problem med allergier, därefter har jag nog reagerat när jag sett folk nämna det i forum osv.

Hur kommer det sig att det är ovanligare med klådor utomlands? Det där med allergier har jag hört mycket om. Har en bekant som fick ta bort sin schäfer när den var väldigt ung just för att den hade massor av problem med allergier, därefter har jag nog reagerat när jag sett folk nämna det i forum osv.
Ingen aning. Kanske har det med att göra att i vissa östländer, tex Östtyskland, Tjeckien mfl så har man varit avskuren i många år från "nytt" blod och har kanske ist kunnat bevara sitt friska blod. Sveriges avel har tyvärr varit väldigt snäv och har det då funnits allergigener (som nu visat sig ha stor ärftbarhet) så har dessa gener delats friskt.
Detta är dock bara mina och en del andra uppfödares spekulationer med det verkar finnas ett samband.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur