Det gör jag OFTA. Det fanns så galet många snygga salukis i Sverige förut, räcker med att kolla 20-30 år tillbaka så är det stor skillnad totalt sett. De finaste bland dem.. så galet fina!
En jag alltid fastnar för är en tik som kallades Zadi. Hon finns bakom mina men tyvärr finns inte så många bra bilder på henne på nätet. Jag minns dock en gång när jag satt hemma hos en gammal kvinna och tittade i hennes tokigt gamla fotoalbum som var fyllda med salukibilder. Jag satt väl och sa "Åh jösses så fin!" till ungefär varje bild... Sedan dök det upp en bild som, om jag inte vetat bättre, såg precis ut att föreställa min första tik. Det var skrämmande hur lika de var. Och jodå, det var just Zadi. Jag tror att hon finns flera gånger i min tants stamtavla, men som närmast är det farmors mormor, så att de var så läskigt lika var väldigt kul
Såhär ser bästa internetbilden ut. Likheterna som syns där med min tant är huvudet (
), kroppslängden, mellanhänderna och tassarna. Inte så mycket mer tyvärr. Vet inte om det finns bilder där Zadi står mer avslappnat.